Door Briolet: Door Anoniem: Er is een groter probleem als de rondgezonden e-mail. Een werkgever mag namelijk niet vragen naar de ziekte van een werknemer. Dit heb ik ooit op BNR Nieuwsradio gehoord.
Lijkt me in zijn algemeenheid onjuist. Zelf ben ik ook werkgever met een paar personeelsleden. (<5). Ik denk dat ze het kil zouden vinden als ik hun ziekte zou negeren. Dat is niet goed voor de arbeidsverhouding. Natuurlijk ga je hen vragen hoe ze zich voelen. En als je ziet dat iemand zich op de werkvloer niet lekker voelt, vraag je erna en stuurt ze eventueel eerder naar huis.
Ja maar wacht even, er is een groot verschil tussen wat je als mens logisch lijkt om te doen en goed voor de verhouding,
en wat DE WET daar van zegt!
Een jaar of 10 geleden was er op mijn werk zo'n "terugdringen verzuim" protocol wat betekende dat als je ziek
was je ZELF moest bellen naar je EIGEN leidinggevende en daar moest gaan uitleggen wat er aan de hand was.
Dat was bedacht door zo'n huppelkut die dacht dat een flink deel van het verzuim psychosomatisch was en gerelateerd
aan werksituaties, en men wilde dus de kans hebben om dat aan de orde te stellen zonder dat iemand ineens weer
een aantal dagen "ziek" was zonder contactmogelijheden (dan kwam er een afspraak met de bedrijfsarts en dat duurde
allemaal wel even en ondertussen tikte de verzuimstatistiek in een richting die het management niet wilde).
De achterliggende bedoeling was uiteraard mede om de mensen te bewegen zich niet voor het minste of geringste
ziek te melden omdat dit lastige gesprek dan gevoerd moest worden.
Maar goed dat is natuurlijk een buitengewoon ongewenste situatie en heel wat anders dan belangstellend informeren
naar de ernst van de ziekte zoals jij kennelijk bedoelt.
Het is op zich goed dat er wat gedaan is tegen deze praktijken, alleen zoals altijd bij wetten heeft dat ook wel weer een
effect in de andere richting zodat je nu niet meer mag doen wat jou zo menselijk lijkt, althans volgens de wet.
En dat verzuimprotocol is er dus ook allang niet meer.