image

MijnOverheid gaat gebruikers zonder e-mailadres waarschuwen

dinsdag 17 juli 2018, 10:04 door Redactie, 43 reacties

De overheid gaat mensen die bij het aanmaken van een MijnOverheid-account geen e-mailadres hebben opgegeven hiervoor waarschuwen. Ook zal er deze zomer een aparte Berichtenbox-app verschijnen die gebruikers laat weten als er nieuwe berichten op MijnOverheid zijn binnengekomen.

Dat heeft staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. MijnOverheid is het online portaal van de overheid waar burgers op hun eigen account overheidscommunicatie kunnen ontvangen. Het is niet verplicht om bij het aanmaken van een account een e-mailadres op te geven. Uit onderzoek van de Ombudsman blijkt dat 17 procent van de geactiveerde accounts geen e-mailadres heeft en deze mensen geen notificaties krijgen wanneer zij een nieuw bericht van de overheid ontvangen.

Knops stelt dat hij dit probleem op twee manier gaat oplossen. Vanaf deze zomer zal er een nieuw activatieproces in gebruik worden genomen dat nieuwe gebruikers uitlegt wat het belang en gemak is van notificaties naar een eigen e-mailadres. Verder wordt de gebruiker expliciet gewezen op de gevolgen van de activatie van het account en het eventueel niet opgeven van een e-mailadres.

Een tweede maatregel bestaat uit het waarschuwen van bestaande gebruikers die geen e-mailadres hebben opgegeven. Zodra deze gebruikers inloggen zien ze een mededeling op het scherm die vraagt om alsnog een e-mailadres op te geven. Gebruikers zonder e-mailadres die hier niet op ingaan, moeten halfjaarlijks expliciet akkoord gaan met het niet opgeven daarvan. Halfjaarlijks verschijnt er bovendien bij alle gebruikers een melding om het e-mailadres op juistheid te controleren.

Niet geopende berichten

Een ander probleem dat speelt zijn niet geopende berichten. Het gaat in dit geval om belangrijke overheidsberichten die alleen digitaal zijn verstuurd en niet door de gebruiker zijn geopend. Om deze problematiek in kaart te brengen komt er een jaarlijkse rapportage over het percentage geopende berichten na 3 en na 6 weken. Knops stelt dat het aspect van het "tijdig" openen van berichten ingewikkeld is. "De overheid kijkt niet in de eenmaal verzonden berichten van de gebruikers, en alleen de afzendende overheden weten welke termijn bij welke type bericht hoort", aldus de staatssecretaris.

"Tot op heden is het openen van afzonderlijke berichten niet gemonitord. De postbode kijkt immers ook niet in de brievenbus of een brief wordt geopend. Dit uitgangspunt betekent, dat er tot dusver geen terugmelding aan verzendende overheden plaatsvindt over het wel of niet openen van individuele berichten", gaat Knops verder. Om het openen van berichten te stimuleren wordt deze zomer de Berichtenbox-app gelanceerd. Gebruikers van de app krijgen notificaties bij nieuwe MijnOverheid-berichten en kunnen die berichten direct openen.

Reacties (43)
17-07-2018, 10:23 door karma4
Nog een gemist punt:
Ook al is er een email adres of App. Het wil niet zeggen dat de persoon er achter in de toekomst instaat blijft om die te gebruiken. Er moet ook een scenario zijn als de pist zich ophoopt en nooit verder dan iets achter de brievenbus gaat.
Ook de gewone fysieke werkelijkheid is zoiets een signaal om enkel te kijken of alles nog goed gaat.
17-07-2018, 10:32 door Anoniem
Misschien een open deur, maar kan de overheid niet een brief sturen als een belangrijk bericht niet digitaal gelezen is? Of is dat technisch niet mogelijk? Of zijn de postzegels te duur geworden sinds de privatisering van PostNL?

Als iemand zijn berichtenbox niet leest, heeft een aanmaning in diezelfde berichtenbox ook weinig zin. Dan zoek je als verzender naar een ander communicatiekanaal.
17-07-2018, 10:38 door Anoniem
Misschien zijn wat kengetallen handig (Actie Minister) om te weten te komen hoe groot je probleem werkelijk is.

- Hoeveel mensen heeft een MijnOverheid account (werkelijk geactiveerd)
- Hoeveel mensen heeft een emailadres opgevoerd
- Hoeveel mensen logt binnen een week na ontvangst van een nieuw bericht in
- Hoeveel mensen kijken nooit of eens per jaar naar hun berichten
- Hoeveel berichten krijgen accounts gemiddeld per jaar
etc.

heb geen geactiveerd MijnOverheid account en het is dus lekker rustig :-)
17-07-2018, 11:07 door Anoniem
Wat een bizar onlogisch product. Mensen kunnen post ontvangen in een brievenbus die ze helemaal niet hebben, waarbij de verzendende partij er ook nog vanuit gaat dat het is afgeleverd. En voor burgers die er wel een hebben moet e-mail notificatie 'verplicht' worden.

Doe dan niet zo onnozel en e-mail het bericht gewoon, waarbij je een brief stuurt aan iedereen die geen e-mail gebruikt...

Als straks iedereen zijn eigen standaarden en communicatieproducten gaat afdwingen krijgen we een mooie puinzooi...
17-07-2018, 11:33 door Anoniem
Door Anoniem: heb geen geactiveerd MijnOverheid account en het is dus lekker rustig :-)
Ik ben er per ongeluk ingestonken. De e-mails gaan naar: /dev/null en als de belastingdienst iets van mij wil gaan ze dat maar uitzoeken.

Ja, ik kijk eens per jaar als ze voor de zoveelste keer negatief in het nieuws zijn, als in "oh ja, ik heb ook deze onhandige meuk".
17-07-2018, 11:36 door [Account Verwijderd]
Als deze ontwikkelingen doorgaan dan lig je 2 jaar dood achter de voordeur voor dat iemand dat door heeft.

@ karma4 er wordt dan weliswaar gesignaleerd dat de post blijft liggen maar niemand doet er iets mee.

@ iedereen

Ik heb geen en ik wil nooit een:
Mijn overheid
Mijn opticien
Mijn notaris
Mijn kapper
Mijn auto (vul zelf merk in)
En nog veel meer NOOIT! een Smartfoon is er een van.

Het is al erg genoeg dat ik voor mijn stomme telefoon en mijn internet provider een mijn weet ik veel moet hebben.

Dat je iets via elektronica/internet kunt doen wil niet zeggen dat dat ook moet doen, laat staan dat het een goed idee is.
Moet ik echt een APP installeren om te kijken of de brug open is.
Of en APP om te zien of het regent.

Hoe meer deuren en ramen er in mijn huis zitten hoe groter de kans op een ongenode gast.

Kluizen en sleutels hebben we al van af de Romeinen.
En altijd wist een slimme slechterik daar wel een creatieve oplossing voor.

Een klassiek cilinder slot was ooit iets grandioos, maar is nu een lachertje.
Vinger afdruk scanners zijn zover als ik weet allemaal binnen een jaar in theorie min of meer waardeloos.

De enige beveiliging van username en PW is nu nog een limiet aan de snelheid en het aantal pogingen.

Phishing is makkelijker en vertel me niet dat je nooit in een zielig verhaal bent getrapt.

Ja en papier kan uit de brievenbus gehengeld worden,
maar dan moet iemand dat wel weten en op het juiste moment, en dat is normaal maar een hele korte tijd, langs komen.

Ik wil niet nog meer digitale deuren en ramen in mijn leven.

Het enige waarvoor meer hindernissen worden opgeworpen is het doen van een aangifte.

Ben ik negatief, ouderwets of beiden?
17-07-2018, 11:52 door Anoniem
Als deze ontwikkelingen doorgaan dan lig je 2 jaar dood achter de voordeur voor dat iemand dat door heeft.

Hoezo, verwacht jij dat de overheid, via DigiD, de aangewezen instantie is om te merken dat je dood achter de voordeur ligt ? Heb je geen familie, vrienden of anderen om je heen, die zoiets zouden opmerken ? De staat hoeft van mij niet te detecteren of ik dood achter de voordeur lig. Daar heb ik ze echt niet voor nodig.
17-07-2018, 11:53 door Anoniem
Ik wil niet nog meer digitale deuren en ramen in mijn leven.

Huilie huilie. Moeilijk doen, om het moeilijk doen.
17-07-2018, 12:03 door Anoniem
Dus amphihans jij wil gewoon leven en niet geleeft worden.
17-07-2018, 12:31 door Anoniem
Ik had deze berichtenbox van MijnOverheid nooit geactiveerd en nooit gebruikt. Tot ik post begon te missen waarvan ik wist dat er bericht van moest zijn.

Toen uit nieuwsgierigheid dan maar eens ingelogd op deze dienst en inderdaad: daarin stond het bericht dat ik verwachtte! Samen met nog enkele (nooit per post ontvangen) berichten. En dat terwijl ik deze dienst helemaal niet geactiveerd had.

Nog mooier: gelijk kreeg ik een melding "Welkom bij Mijn Overheid, bedankt voor het activeren...". Dus maar gelijk mijn mail adres er ook maar in opgegeven, nu krijg ik netjes een mail dat er een bericht is, maar dan moet je alsnog naar de dienst gaan en inloggen om het bericht te lezen.

Het verbaast me dat de overheid berichten stuurt naar een dienst die de burger niet eens heeft geactiveerd en dat zonder een kopie per post de verzenden.
17-07-2018, 12:37 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een bizar onlogisch product.
De logica heeft dan ook niets met het nut voor de burger van doen, maar alles met de schijn van "digitaal transformeren" omhooghouden of het nu zin heeft of niet.

Mijn leveringsvoorwaarden zijn dan ook uniform en eenvoudig: Stuur maar een brief. En oh ja, kom je beloften na. Nog zoiets wat de overheid maar wat moeilijk vindt.


Door amphihans: Als deze ontwikkelingen doorgaan dan lig je 2 jaar dood achter de voordeur voor dat iemand dat door heeft.
Tien jaar is te halen. https://www.ad.nl/nieuws/vrouw-ligt-tien-jaar-dood-in-huis-rotterdam~abb67818/

Het is al erg genoeg dat ik voor mijn stomme telefoon en mijn internet provider een mijn weet ik veel moet hebben.
Prepaid SIM, contant opgewaardeerd. Toen ik nog zelf een ISP betaalde ging dat via internetbankieren (met een redelijke interface, gek genoeg), maar de rekeningen kreeg ik gewoon op papier. Ook al rekenden ze daar 2 euro 50 (!!!) extra voor. Bleek later nog eens een stelletje oplichters, daar niet van. Nu is het all in bij de huur (die overigens ook veel te hoog is).

Dat je iets via elektronica/internet kunt doen wil niet zeggen dat dat ook moet doen, laat staan dat het een goed idee is.
Dat is inderdaad precies de kern van de zaak.

Vinger afdruk scanners zijn zover als ik weet allemaal binnen een jaar in theorie min of meer waardeloos.
Nu al. Eigenlijk al sinds 1999. De "beveiliging" is ongeveer niveautje slotje op je dagboek. Als je dat in je achterhoofd houdt is wel te begrijpen waarom het als "handig" gezien wordt op je smartphone, want je zit er toch voortdurend met je vingers aan. Maar je snapt ook gelijk waarom vingerafdrukken voor toegangscontrole, identiteitscontrole, betalen, etc. toch niet zo'n geweldig ideetje is. Dus doe maar niet.

Ja en papier kan uit de brievenbus gehengeld worden,
maar dan moet iemand dat wel weten en op het juiste moment, en dat is normaal maar een hele korte tijd, langs komen.
Ligt er een beetje aan waar je woont. Op een gallerijflat met alle postbussen beneden of in het trappenhuis is het anders dan in een rijtjeshuis met een brievenbus midden in je deur. Heb een tijdje in een polenhotel gewoond en daar raakte post gewoon weg, structureel. Waar ik nu zit, kan ik de postbode vaak aan zien komen en dus heel snel bij de bus zijn.

Ben ik negatief, ouderwets of beiden?
Realistisch.
17-07-2018, 13:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik wil niet nog meer digitale deuren en ramen in mijn leven.

Huilie huilie. Moeilijk doen, om het moeilijk doen.
Buiten dat jouw bijdrage nou niet echt constructief is, denk ik dat je er ook ernstig naast zit.

Ik denk dat het juist de "digitale transformeerders" zijn die moeilijk doen om het moeilijk doen. En dat het als gewoon burger niet meer dan terecht is, zelfs een grondrecht is of zou moeten zijn, om te zeggen dat je die polonaise niet aan jouw fiets wil krijgen hangen. Leuk die nieuwerwetsigheid, doe wat jullie zelf willen, maar laat mij met rust.

Dit is overigens nog steeds het basisprincipe voor communicatie tussen burger en overheid, ook al wil de overheid dat zelf liever niet weten.
17-07-2018, 13:18 door karma4
Door amphihans:
@ karma4 er wordt dan weliswaar gesignaleerd dat de post blijft liggen maar niemand doet er iets mee.
We hebben wat nieuwsberichten dat omdat de post niet meer nar binnen kon eindelijk iemand ging kijken.
Dan vonden ze een nare situatie https://www.ad.nl/nieuws/vrouw-ligt-tien-jaar-dood-in-huis-rotterdam~abb67818/
Ben ik negatief, ouderwets of beiden?
Ik heb daarover geen mening. Het is jou recht om dat soort keuzes te maken. Dat is wat mij betreft privacy.

Dat doorgeslagen gezeur over privacy dat iets niet mag https://blog.iusmentis.com/2018/07/16/nog-meer-dingen-die-van-de-avg-ineens-niet-zouden-mogen/ zelfs Arnoud "Oh jee, de AVG. Dat begint een beetje een vervelend mantra te worden"
17-07-2018, 13:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: heb geen geactiveerd MijnOverheid account en het is dus lekker rustig :-)
Ik ben er per ongeluk ingestonken. De e-mails gaan naar: /dev/null en als de belastingdienst iets van mij wil gaan ze dat maar uitzoeken.

Ja, ik kijk eens per jaar als ze voor de zoveelste keer negatief in het nieuws zijn, als in "oh ja, ik heb ook deze onhandige meuk".

ik wil je niet treiteren, maar ik hoop wel dat het dan een leer moment is geweest voor je bij de volgende 'kijk het is zo handig en je gaat anders niet met je tijd mee' grapje van een bedrijf of overheid die eerder aan systeem denken doet voor slechts 80% van de bevolking.
17-07-2018, 13:44 door Anoniem
Door Anoniem: Dus amphihans jij wil gewoon leven en niet geleeft worden.

en daar heeft hij gelijk in!
17-07-2018, 14:12 door [Account Verwijderd]

Buiten dat jouw bijdrage nou niet echt constructief is, denk ik dat je er ook ernstig naast zit.

Ik denk dat het juist de "digitale transformeerders" zijn die moeilijk doen om het moeilijk doen. En dat het als gewoon burger niet meer dan terecht is, zelfs een grondrecht is of zou moeten zijn, om te zeggen dat je die polonaise niet aan jouw fiets wil krijgen hangen. Leuk die nieuwerwetsigheid, doe wat jullie zelf willen, maar laat mij met rust.

Dit is overigens nog steeds het basisprincipe voor communicatie tussen burger en overheid, ook al wil de overheid dat zelf liever niet weten.

10 x 10^6 brieven per 10 ct is nog steeds een miljoen euro. En iedereen maar klagen dat alles zo duur is. De service werkt prima, iedereen (zelfs mijn 96 jarige oma) heeft een e-mail adres. En ja, ze leest die ook.

Stop eens met dat gezeur. Stuur de belastingdienst maar wat extra geld, dán mag je vragen om een snail-mail. Maar oh nee; als je iets extra's moet betalen kan je weer zeuren.
17-07-2018, 14:40 door Anoniem
Door NedFox: 10 x 10^6 brieven per 10 ct is nog steeds een miljoen euro. En iedereen maar klagen dat alles zo duur is. De service werkt prima, iedereen (zelfs mijn 96 jarige oma) heeft een e-mail adres. En ja, ze leest die ook.

Stop eens met dat gezeur. Stuur de belastingdienst maar wat extra geld, dán mag je vragen om een snail-mail. Maar oh nee; als je iets extra's moet betalen kan je weer zeuren.

En oa. de servers (beheer, vervangingsinvesteringen, beveiliging), personeel, onderhoud en ontwikkeling van de software, inhuur consultants, kosten allemaal niets zeker.

En als het gaat om een keuze (al dan niet betaald), dan is de overheid/politiek daar nogal laat mee.
Specifiek; De keuze om betaald papieren post van de belastigdienst te ontvangen is NOOIT gegeven.
De overheid/politek hebben in hun oneindige wijsheid beslist dat de burgers maar met de overheid gaan "communiceren (???)" op de manier die de overheid voor ze bedacht heeft. Naar de wensen van de burgers is niet omgekeken.
En gezien de "problemen" die in het artikel benoemd worden, lijkt het erop dat bij het ontwerp de burger niet centraal gestaan heeft. Anders zouden dit soort problemen met ongelezen berichtjes zich niet voordoen.

Tevens is communiceren tweerichtingsverkeer, maar ook dat heeft de overheid (nog steeds) niet in de gaten.
17-07-2018, 15:04 door Anoniem
En oa. de servers (beheer, vervangingsinvesteringen, beveiliging), personeel, onderhoud en ontwikkeling van de software, inhuur consultants, kosten allemaal niets zeker.

Dat zegt niemand, grappenmaker. Het is wel goedkoper dan het oude proces, waar alles per post ging.
17-07-2018, 15:47 door Anoniem
Door NedFox: 10 x 10^6 brieven per 10 ct is nog steeds een miljoen euro. En iedereen maar klagen dat alles zo duur is. De service werkt prima, iedereen (zelfs mijn 96 jarige oma) heeft een e-mail adres. En ja, ze leest die ook.
Die servers voor inboxen zijn zeker gratis? En de extra moeite die ik moet doen om in te loggen, digid aanvragen en bijhouden, en zo verder mag ook niet meegeteld worden? Is toch iedere keer weer extra moeite en dus tijd à zoveel euri per uur. Stel het kost me vijf minuutjes extra --niet ondenkbeeldig want zo vaak log ik niet in, dus even wachtwoord opzoeken etc.--, dan zijn we zelfs voor minimumloon al bijna een hele postzegel verder.

Die postzegelprijs die overigens vooral omhooggestuwd is door het "openbreken" van de afnemende postmarkt en de ptt^Wtpgpost^Wpostnl met de universele besteldienst te laten zitten terwijl de "concurrentie" de lucratieve krenten uit de pap mag vissen. Dat is een politieke keuze van luchtfietsers geweest. Hetzelfde soort luchtfietsers dat zonodig het hele volk "aan de digitaal" wil dwingen terwijl ze het (uiterst kostbare) computerzooitje bij de belastingdienst maar niet kunnen oplossen. Dus als we het over geld hebben is er nog heel erg veel winst te behalen zonder dat je mij lastig hoeft te vallen.

En wat jouw 96-jarige oma van doen heeft met hoe ik mijn leven wens te leiden ontgaat me even.

Stop eens met dat gezeur. Stuur de belastingdienst maar wat extra geld, dán mag je vragen om een snail-mail. Maar oh nee; als je iets extra's moet betalen kan je weer zeuren.
Heh, ik krijg nog een heleboel poen van ze. Maar hee, schiet jij toch lekker in een snit over geld, heb je ook weer even lekker gezeurd.
17-07-2018, 15:52 door Anoniem
Door Anoniem:
En oa. de servers (beheer, vervangingsinvesteringen, beveiliging), personeel, onderhoud en ontwikkeling van de software, inhuur consultants, kosten allemaal niets zeker.
Dat zegt niemand, grappenmaker.
Dat is wel de implicatie, mooipratert.

Het is wel goedkoper dan het oude proces, waar alles per post ging.
Dat weet ik niet, ik zie het ook niet, en het ligt al helemaal niet voor de hand.

Ik weet wel dat de overheid nogal inefficient is met hun berichtenafhandeling en dat het met de "digitale transformatie" niet efficienter geworden is, integendeel. Uiteindelijk is je grootste kostenpost niet het versturen van het bericht maar het moeten lezen en afhandelen. Dus stuur minder berichten, om het even of het nu electronisch danwel op papier gebeurt. Vooralsnog heeft "mijnoverheid" tot minstens een verdubbeling van het aantal berichten geleid. Tel uit je winst.
17-07-2018, 16:19 door PietdeVries - Bijgewerkt: 17-07-2018, 16:24
Door Anoniem:
Het is wel goedkoper dan het oude proces, waar alles per post ging.
Dat weet ik niet, ik zie het ook niet, en het ligt al helemaal niet voor de hand.

Even de tarieven voor briefbezorging erbij gepakt. Het versturen van een brief binnen Nederland kost 83 cent. Als je flinke hoeveelheden stuurt krijg je vast korting - zeg 50% - blijft over ongeveer 40 eurocent per verstuurde brief. Nog niks geprint, papier en enveloppen zijn exclusief.

Mijn ISP rekent mij 0 cent per verstuurde en ontvangen mail. Spammers sturen dagelijks miljoenen mails zonder daar serieuze kosten voor te maken.

Lijkt me redelijk straight-forward dat mailen veel goedkoper is dan printen/verpakken/versturen...

Oh - en niet piepen over het hebben van een internet verbinding - een voordeur is ook niet gratis :-).

En een PS: zie ik nu dat als argument voor het versturen van fysieke brieven het mogelijk detecteren van overleden personen achter de voordeur is?!? Echt? Als argumenten zo vergezocht moeten zijn, dan geeft 't al wel aan hoe aflopend de discussie is...
17-07-2018, 16:46 door Anoniem
Door PietdeVries:
Door Anoniem:
Het is wel goedkoper dan het oude proces, waar alles per post ging.
Dat weet ik niet, ik zie het ook niet, en het ligt al helemaal niet voor de hand.

Mijn ISP rekent mij 0 cent per verstuurde en ontvangen mail. Spammers sturen dagelijks miljoenen mails zonder daar serieuze kosten voor te maken.

Je ISP krijgt geld van je voor de lijn zelf. Dus indirect betaal je wel voor je mailtjes.
Als jij opeens miljoenen mailtjes gaat versturen naar de buitenwereld, dan gaat je ISP toch echt wel een gesprek met je aan.

En als het versturen van de mailtjes niets kost (jouw aanname), dan zijn er nog steeds de infrastructuur-, ontwikkel-, onderhouds- en personeelskosten voor MijnOverheid. En de rijksoverheid heeft al besloten om kosten door te gaan berekenen naar de niet-rijksoverheid deelnemers aan MijnOverheid.
Er zijn dus wel degelijk kosten. Kosten die het rijk niet zelf wil dragen. (!)
En onderaan de rekening draait de burger voor al die kosten op. :-)

Waarom papier? Voor mij is alleen het bericht van de belastingdienst relevant. Voor de rest kan de oevrheid met zijn communicatie me de rug op.
En de belastingdienst was zo goed te herkennen met hun blauwe envelop. Nu is het maar een mailtje/berichtje tussen velen. En dat valt mij veel minder op.

Als de overheid mij de keus geeft, om betaald berichten van de belastingdienst op papier te blijven ontvangen, dan hebben ze alvast 1 klant daarvoor. Maar die keus krijg je niet.

VVD en marktwerking? Alleen bij de verkeerde dingen.
17-07-2018, 16:51 door Anoniem
Ik ben er per ongeluk ingestonken. De e-mails gaan naar: /dev/null en als de belastingdienst iets van mij wil gaan ze dat maar uitzoeken.

En als jij niet doet wat de belastingdienst wil, dan komt oom agent je ophalen, en dan ga je gewoon de cel in. Dus wie moet het dan maar uitzoeken, jij of de belastingdienst ? Grappig dat je pretendeert de belastingdienst te kunnen negeren. Alsof dat zonder gevolgen is ;)

Dat is wel de implicatie, mooipratert.

Helemaal niet. Het gaat om de vraag wat de kosten waren met de werkwijze voor automatisering, in vergelijking met de werkwijze na automatisering. En of dat dus zorgt voor extra kosten, danwel een besparing. Dat zaken geld kosten, dat weet iedereen, en dat hoef je ons echt niet te vertellen.

Dat weet ik niet, ik zie het ook niet, en het ligt al helemaal niet voor de hand.

Ben jij de boekhouder die de administratieve kosten bijhoudt van de belastingdienst ? Dat jij niet ziet wat hun kosten zijn, dat snap ik best. Verder ligt het volstrekt voor de hand indien ze met automatisering hun operationele kosten proberen te drukken.

Automatisering is niet gericht op het omhoog brengen van de kosten, want dan heeft het geen enkel nut meer.

Vooralsnog heeft "mijnoverheid" tot minstens een verdubbeling van het aantal berichten geleid. Tel uit je winst.

Ik ben afgelopen half jaar geloof ik van 2 naar 3 berichten in mijn MijnOverheid inbox gegaan. Niet erg veel dus ;)
17-07-2018, 16:52 door Anoniem
En een PS: zie ik nu dat als argument voor het versturen van fysieke brieven het mogelijk detecteren van overleden personen achter de voordeur is?!? Echt? Als argumenten zo vergezocht moeten zijn, dan geeft 't al wel aan hoe aflopend de discussie is...

Hopen ze zeker dat de postbode een melding doet, omdat het stinkt ? Bij het bezorgen van een bericht van de belastingdienst, op papier of digitaal, zal een dood persoon achter de voordeur niet snel worden opgemerkt. Dus hoe men dat soort belachelijke argumenten weet te verzinnen, is inderdaad de vraag.
17-07-2018, 16:53 door Anoniem
Lijkt me redelijk straight-forward dat mailen veel goedkoper is dan printen/verpakken/versturen.

Niet voor mensen die alleen maar willen zeiken, en die het niets boeit of hun argumenten inhoudelijke waarde hebben.
17-07-2018, 16:55 door Anoniem
Het is wel goedkoper dan het oude proces, waar alles per post ging

Onderbouw die stelling eens inhoudelijk ? Wat kost het innen van de belasting anno 2018, geautomatiseerd ? En wat waren die kosten, toen we nog op papier onze aangiftes deden ? Gezien de stelligheid van je bewering, kan je dit vast wel specificeren.
17-07-2018, 17:32 door Anoniem
Door PietdeVries:
Door Anoniem:
Het is wel goedkoper dan het oude proces, waar alles per post ging.
Dat weet ik niet, ik zie het ook niet, en het ligt al helemaal niet voor de hand.
Even de tarieven voor briefbezorging erbij gepakt. Het versturen van een brief binnen Nederland kost 83 cent. Als je flinke hoeveelheden stuurt krijg je vast korting - zeg 50% - blijft over ongeveer 40 eurocent per verstuurde brief. Nog niks geprint, papier en enveloppen zijn exclusief.
Als je het handig aanpakt en in groot volume bestelt kun je envelop (met venster) en papier voor iets van twee cent krijgen; nog een cent per kant erbij voor de toner. Zeg een dubbeltje en je hebt al een hele hoop brief.

Die vijftig procent ga je als kleinverbruiker niet krijgen maar als je naar een krentenpikkende "concurrent "gaat met een gigantisch volume en je vind het niet erg als je post pas twee weken later word bezorgd (*kuch* DUO *kuch*) kom je er wellicht in de buurt.

De grootste kostenpost is dan ook een individueel briefje schrijven. Dat kost toch al gauw een kwartier, schaal zoveel, zoveel per uur, en je zit al ruim boven zelfs de 83 cent. Een automatisch geprint briefje is goedkoper maar als je daar te makkelijk in bent levert dat juist weer extra communicatie op. Belletjes met "wat betekent dit?!?", bezwaren die individueel afgehandeld moeten worden, noem maar op. Het papier en de postzegel worden vrij snel insignificant.

Mijn ISP rekent mij 0 cent per verstuurde en ontvangen mail. Spammers sturen dagelijks miljoenen mails zonder daar serieuze kosten voor te maken.
Dat betekent niet dat de servers en het personeel van "mijnoverheid" plotseling wel gratis zijn.

Daarnaast stuurt "mijnoverheid" om te beginnen het dubbele aantal berichtjes rond, en hebben er nogal wat mensen moeite om van schermen te lezen dus maken ze eerder fouten en levert dat ook weer meer heen-en-weer communicatie op. "Help, wat betekent dit nou weer? Nouja even bellen om het na te vragen dan maar." En hop, een kwartier met een belmiep aan de lijn, en heel je winst (if any, niet gezegd!) van het niet hoeven betalen van een postzegel is al weg.

Lijkt me redelijk straight-forward dat mailen veel goedkoper is dan printen/verpakken/versturen...
Dus niet. Je vergelijkt appels met peren. Bijvoorbeeld, denk je dat de overheid "gratis" email bij hun ISP afnemen?

Je probleem is dus vrij precies dat je selectief allerlei kosten negeert omdat de kostenstructuur anders is. Maar waar een postzegel 83 cent kost, kost een "mijnoverheid"-server een paar duizend ballen, en daarnaast is het geen echte email maar een webserver die je lastigvalt met moeilijke inlogdansjes, vereist dat je ergens een emaildienst afneemt (gratis of niet), en dat kost mij als gebruiker extra moeite en dus tijd. En als je die meerekent -- voor de overheid ook belangrijk want alles wat ik onbezoldigd voor ze moet doen, zoals hun domme briefjes lezen, of hun domme emailtjes lezen dat er achter een onhandige inlog een domme Ambtelijke keutel klaarstaat en of ik die even op wil halen, waar ik dan de login voor moet opdiepen want die moest veilig opgeborgen, en zo verder, kan ik zeker niet omzetten in inkomen waar ik ze belasting over mag betalen -- dan wordt het plaatje toch ineens anders.

Maar zelfs al was dat niet het geval: De overheid is gewoon lekker makkelijk naar zichzelf aan het toerekenen, want "mijnoverheid" brengt allerlei verplichtingen met zich mee, zoals een "bijgehouden computer", een internetverbinding, en zo verder. Dat zijn kosten die ik op me moet nemen omdat zij willen dat ze me lastig kunnen vallen zonder dat ze me een briefje sturen. Terwijl dat helemaal niet in mijn belang is. Dus als ik zeg, "als jullie me zonodig lastig willen vallen dan doen jullie dat maar mooi op papier", dan is het wel redelijk van mij om dat te doen en niet redelijk van de overheid om dat te willen verbieden omdat zij zonodig "digitaal" moeten "transformeren". Doe dat lekker in je eigen tijd.

Zeker omdat er binnen de overheid nogal wat schort aan hun eigen digitale getransformeer wat ze kennelijk maar niet recht kunnen zetten. Dus nou moet ik alleen nog via een website... laat ik daar eens een microseconde over nadenenken.

Als ik zonodig per handgeschreven briefje de overheid wens te benaderen dan hebben ze dat maar aan te nemen. De winst van automatisering (en niet "digitale transformatie") is te halen door binnen de eigen organisatie de boel zo efficient mogelijk te laten verlopen, ongeacht hoe de aanvragen binnenkomen. En daar is voor de overheid nog heel erg veel winst te behalen. Pas daarna heeft het zin meerdere interfaces open te stellen zodat de rest van Nederland ook mee kan doen met het automatiseren. Want let wel, dat kan nu gewoon niet. Dus is deze "digitale transformatie" niets meer dan dure schijn.

Oh - en niet piepen over het hebben van een internet verbinding - een voordeur is ook niet gratis :-).
Een voordeur kost me niet vijftig euro in de maand. Een groene postbus kost veertig euro eenmalig en gaat minstens tien jaar mee.

En een PS: zie ik nu dat als argument voor het versturen van fysieke brieven het mogelijk detecteren van overleden personen achter de voordeur is?!? Echt? Als argumenten zo vergezocht moeten zijn, dan geeft 't al wel aan hoe aflopend de discussie is...
Dat moet je maar met karma4 opnemen, veel plezier.
17-07-2018, 17:50 door Anoniem
Door Anoniem: Het gaat om de vraag wat de kosten waren met de werkwijze voor automatisering, in vergelijking met de werkwijze na automatisering. En of dat dus zorgt voor extra kosten, danwel een besparing. Dat zaken geld kosten, dat weet iedereen, en dat hoef je ons echt niet te vertellen.
Kennelijk wel want er worden in de discussie hier kosten bij de vleet genegeerd.

Ben jij de boekhouder die de administratieve kosten bijhoudt van de belastingdienst ? Dat jij niet ziet wat hun kosten zijn, dat snap ik best. Verder ligt het volstrekt voor de hand indien ze met automatisering hun operationele kosten proberen te drukken.
Op zich heb ik geen probleem met kosten drukken, als in hetzelfde doel efficienter en goedkoper bereiken. Maar kosten afschuiven heb ik wel problemen mee. Dus als de belastingdienst zonodig iets invoert omdat het hunnie wat postzegels scheelt maar het mij een paar honderd euro aan hardware, onderhoud, abonnementen, tijd en moeite (gedorven uurloon) en zo voort kost, dan is dat afschuiven en gewoon niet acceptabel. Hou je automatiseringskostendrukkerij lekker achter de voordeur.

Automatisering is niet gericht op het omhoog brengen van de kosten, want dan heeft het geen enkel nut meer.
Hoe zat het ookalweer met TLS en hun ov-faalkaart? Eerst was het "goedkoper dan de strippenkaart!" en toen "niet duurder!" en toen... wel duurder, natuurlijk. En georganiseerde gelegaliseerde diefstal goedpraten met "maar het systeem is zo duur!" Voer het dan ook niet in, want de reiziger moest er ook al niets van hebben. Maar toch doorgedrukt.

Levert het ook wat op? Nouja, zwartrijden zakte wat in, van 10 naar 5% in Amsterdam, en 8 naar 4% in Rotterdam in de tram, en in de rest van Nederland in het streekvervoer van een naar een half procent. En toen bleek dat bijvoorbeeld in Zeeland het totale reizigersvolume (en dus niet het zwartrijdersvolume) met 25% inzakte na het verplicht stellen van de kaart. Want de dagjesmensen hadden er geen zin meer in. Toch mooi die halve procent minder zwartrijders, ja toch niet dan? Vette winst man.

Maar de ov-faalkaart is nog steeds niet afgeschaft. Waarmee ik wil zeggen, dit soort projectjes worden echt niet alleen maar vanwege de poen gedraaid en doorgedrukt.

Vooralsnog heeft "mijnoverheid" tot minstens een verdubbeling van het aantal berichten geleid. Tel uit je winst.
Ik ben afgelopen half jaar geloof ik van 2 naar 3 berichten in mijn MijnOverheid inbox gegaan. Niet erg veel dus ;)
Ondertussen ben je wel de vrijheid kwijt om geen computer, geen officieel aan jouw naam verbonden emailadres, geen officieel op jouw naam gezette telefoon voor de SMSjes, en geen internetabonnement te hebben. Allemaal dingen die je wel moet onderhouden om die drie berichtjes per jaar te kunnen lezen. Kun je wel zeggen dat je dat toch wel zou doen, maar ik zeg, daar mag de overheid helemaal niet vanuitgaan. Dus stuur maar gewoon een briefje. Kost dus wel drie postzegels en scheelt het voor mij 24/7 paraat houden van een server.
17-07-2018, 17:51 door Anoniem
Een trend voor nu en de toekomst is dan mensen meer controle gaan willen over hun "verplicht bereikbaar zijn".
Nog voor de eerste mobiel, kocht men soms antwoordapparaten. Om boos te zijn als er niks ingesproken was.
Met de mobiel op zak, is het hek helemaal van de dam gegaan. Je hebt maar op te nemen als je gebeld wordt.
Email kwam erbj. En smartphones. Die, zoals de massa steeds beter begrijpt, voor smart zijn in het belang van de fabrikant. Je mag gewoon vet betalen voor je eigen afluisterapparaat. En verder nergens mee bemoeiien.
Daarnaast wordt dat alles uitgebuit. Niet enkel om je rommel te verkopen wat je anders nooit gemist had. Maar ook om politiek en macht te beinvloeden. En de absolute heerschappij van silicon valley te bewaken. De enige staat die niet onder enig staats- of internationaal recht opereert. Waar wel zo zijn eigen wetten en eisen stelt.

We ataan op het punt dat men zelfs bij gratis diensten twijfelt. Wat voor mij gratis lijkt maakt een ander miljardair die getikt een duiker in Thailand gaat uitschelden.

Verlicht bereokbaar zijn. Dat gaan we meer en meer beu worden. Je wilt je niet eens meer afvragen wat iemand van je mot

We gaan steeds vaker de bel uitzetten. En misschien ook een voordeur kopen zonder brievenbus.

Ook voor overheden die er 70 jaar na het uitvinden van email ineens achter komen dat er nog mensen blijken te zijn zonder email. Doe dat ook maar bij de buren in de bus dan.

Ik zit in de tuin met een roseetje. Al de hele dag door niemand lastiggevallen. Heerlijk. Lang geleden, zo een dagje vrij.
17-07-2018, 18:57 door Anoniem
Door NedFox:

Buiten dat jouw bijdrage nou niet echt constructief is, denk ik dat je er ook ernstig naast zit.

Ik denk dat het juist de "digitale transformeerders" zijn die moeilijk doen om het moeilijk doen. En dat het als gewoon burger niet meer dan terecht is, zelfs een grondrecht is of zou moeten zijn, om te zeggen dat je die polonaise niet aan jouw fiets wil krijgen hangen. Leuk die nieuwerwetsigheid, doe wat jullie zelf willen, maar laat mij met rust.

Dit is overigens nog steeds het basisprincipe voor communicatie tussen burger en overheid, ook al wil de overheid dat zelf liever niet weten.

10 x 10^6 brieven per 10 ct is nog steeds een miljoen euro. En iedereen maar klagen dat alles zo duur is. De service werkt prima, iedereen (zelfs mijn 96 jarige oma) heeft een e-mail adres. En ja, ze leest die ook.

Stop eens met dat gezeur. Stuur de belastingdienst maar wat extra geld, dán mag je vragen om een snail-mail. Maar oh nee; als je iets extra's moet betalen kan je weer zeuren.

joh, onlangs nog gehoord over die belastingdienst en waraom daar alles zo duur is? faal ict en faal management en gepruts uit den haag kosten daar meer dan een paar postzegels. gaat het je om het geld? dan duw iedereen met een das om de nek die een vergadering planned daarzo eens van het gebouw af en kijk eens naar je winst!
17-07-2018, 19:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Lijkt me redelijk straight-forward dat mailen veel goedkoper is dan printen/verpakken/versturen.

Niet voor mensen die alleen maar willen zeiken, en die het niets boeit of hun argumenten inhoudelijke waarde hebben.

Want de infrastructuur en personeel kost helemaal niets. Allemaal gratis, voor nop.

Ik neem aan dat een van jullie twee de rijksoverheid het aanbod gedaan heeft, om de infrastructuur, en de ontwikkeling en onderhoud van de software geheel gratis ter beschikking aan ze te stellen? En ook het daarvoor aangetrokken personeel te betalen. Uit eigen zak.

Voor niets gaat de zon op. Alles kost geld. Ook "gratis" emails/berichtjes.
17-07-2018, 19:43 door karma4 - Bijgewerkt: 17-07-2018, 19:44
Door Anoniem:
Het is wel goedkoper dan het oude proces, waar alles per post ging

Onderbouw die stelling eens inhoudelijk ? Wat kost het innen van de belasting anno 2018, geautomatiseerd ? En wat waren die kosten, toen we nog op papier onze aangiftes deden ? Gezien de stelligheid van je bewering, kan je dit vast wel specificeren.
https://www.socialezekerheidsstelsel.nl/id/vk9roac9d1wc/sociaal_fiscaal_nummer 750 mensjaar fte ofwel 75 miljoen per jaar door te standaardiseren op één enkel administratief nummer (sofi nr).
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overheidspersoneel/documenten/rapporten/2018/05/01/jaarrapportage-bedrijfsvoering-rijk-2017 je kunt het aantal ambtenaren met leelftijdsverdeling (hfdst 2) en de kosten ICT (hfdstk 5)
De absolute cijfers over de jaren heen zijn nietszeggend.

Ad hfdst 2: Wat mij verrast is dat ondanks de jarenlange automatisering er geen personeelskrimp genoemd (30.000) wordt. Alleen het laatste jaar daalt het.

Ad hfdst 5. Nog iets, de personeelskosten beslaan maar 31% van het totaal. Je zou een andere verhouding verwachten met efficiënte goedkope hardware. Let ook even op tabel 23 bij 5.2.6 Voor beveiliging 5.3
17-07-2018, 19:53 door karma4 - Bijgewerkt: 17-07-2018, 20:41
Door Anoniem:
Door PietdeVries:
En een PS: zie ik nu dat als argument voor het versturen van fysieke brieven het mogelijk detecteren van overleden personen achter de voordeur is?!? Echt? Als argumenten zo vergezocht moeten zijn, dan geeft 't al wel aan hoe aflopend de discussie is...
Dat moet je maar met karma4 opnemen, veel plezier.
Als je de vraag stelt waarom mensen geen post openen, dan stel ik de vraag waarom zouden ze geen post openen.
Mijn eerste reactie hier was dat je de mensen de keus moet laten hoe ze bereikt kunnen worden. De situatie kan veranderen.
Wat er kan veranderen is: dat ze niet meer in staat zijn te reageren op de eerdere wijze. Houd daar dan rekening mee.

Uh Piet je maakt de berekening voor kostenbesparing die volg ik, niets mis mee.
Je kunt wat terugvinden in de jaarcijfers (zie hierboven). Ik snap de 30% personeelskosten in de ICT niet. Je zou toch zeggen dat een hoger aandeel meer logisch zou zijn. Alsof er veel dure zaken ingekocht worden maar niet efficiënt gebruikt worden. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met andere organisaties.
17-07-2018, 20:04 door Anoniem
Voor die ene keer per jaar dat ik inlog om belastingaangifte te doen, heb ik helemaal geen mailbox of kluis nodig.
Als de overheid iets van mij nodig heeft, komen ze maar met een fatsoenlijke berichtgeving per post.
We zijn niet allemaal van die digifreaks en ook niet van die hielenlikkers die ja en amen zeggen op elke wens van de overheid.
17-07-2018, 20:40 door Anoniem
Ze moeten gewoon zodra je ergens met digid inlog een notificatie geven dat er berichten zijn. Daarnaast als iemand 4 weken niet heeft ingelod nadat er een bericht is, een brief sturen...
18-07-2018, 07:49 door Anoniem
Door Anoniem: Ze moeten gewoon zodra je ergens met digid inlog een notificatie geven dat er berichten zijn. Daarnaast als iemand 4 weken niet heeft ingelod nadat er een bericht is, een brief sturen...

LoL. Catch-22.

Hoe vaak per jaar log jij in met digid.
Ik alleen voor de belastingaangifte. (1x per jaar dus)

En als ze toch een brief zouden gaan sturen met daarin de mededeling dat er een bericht in MijnOverheid staat (dat ik na 4 weken nog niet gelezen heb), stuur dat inhoudelijke bericht dan meteen per post. Scheelt weer een (nutteloze) handeling.
En de verzendkosten voor de papieren brief maak je op dat moment toch al. :-)
18-07-2018, 11:17 door Anoniem
Door Anoniem: Voor die ene keer per jaar dat ik inlog om belastingaangifte te doen, heb ik helemaal geen mailbox of kluis nodig.
Als de overheid iets van mij nodig heeft, komen ze maar met een fatsoenlijke berichtgeving per post.
We zijn niet allemaal van die digifreaks en ook niet van die hielenlikkers die ja en amen zeggen op elke wens van de overheid.
De definitie (en eventueel voorlopige) aangifte worden ook via de mijnoverheid mailbox verstuurd.
RDW maakt hier tegenwoordig ook gebruik van en mijn gemeentelijke belastingen worden er in geplaatst.
Heerlijk centraal en meteen digitaal, een beetje met de tijd mee gaan.
Ander zou ik het liever per Fax willen ontvangen, post is zo 1995......

Door Anoniem:
Door Anoniem: Ze moeten gewoon zodra je ergens met digid inlog een notificatie geven dat er berichten zijn. Daarnaast als iemand 4 weken niet heeft ingelod nadat er een bericht is, een brief sturen...

LoL. Catch-22.

Hoe vaak per jaar log jij in met digid.
Ik alleen voor de belastingaangifte. (1x per jaar dus)
Of even om iets te checken met je ziektekosten, pensioen..... DigiD App werkt hiervoor perfect.
En als ze toch een brief zouden gaan sturen met daarin de mededeling dat er een bericht in MijnOverheid staat (dat ik na 4 weken nog niet gelezen heb), stuur dat inhoudelijke bericht dan meteen per post. Scheelt weer een (nutteloze) handeling.
En de verzendkosten voor de papieren brief maak je op dat moment toch al. :-)
Tja.... Het werk nu juist wel centraler vanuit 1 systeem ipv verschillende systemen. Dus efficiënter en daarom wordt er juist voor deze oplossing gekozen. Het zijn dus geen nutteloze handelingen, maar er meer over nagedacht dan jouw opmerking.
18-07-2018, 14:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Heerlijk centraal en meteen digitaal, een beetje met de tijd mee gaan.
Ander zou ik het liever per Fax willen ontvangen, post is zo 1995......
Solide argument.

Of even om iets te checken met je ziektekosten, pensioen..... DigiD App werkt hiervoor perfect.
Dus een website, en een "app" (ook maar voor zolang ondersteund op jouw OS, windows mobile is alweer passe), en emailnotificatie dat er een bericht elders op je staat te wachten... heel centraal.

Tja.... Het werk nu juist wel centraler vanuit 1 systeem ipv verschillende systemen. Dus efficiënter en daarom wordt er juist voor deze oplossing gekozen. Het zijn dus geen nutteloze handelingen, maar er meer over nagedacht dan jouw opmerking.
Oh, dus de problemen ook werkelijk oplossen, ach, waarom ook want de punten zijn al binenn want "er is al over nagedacht". Juist.

Ik denk dat je wel gelijk hebt in de zin van beschrijven van de Ambtelijke werkelijkheid. Dat het een adequate benadering is van probleemoplossen, daar ga ik niet in mee.

Om te beginnen, "efficienter voor wie?" Niet voor mij. En ik ben burger en dus hoort mijn keuze leidend te zijn voor mijn situatie. Dat jij er blij mee bent moet je zelf weten, maar ik ben dat niet en dat mag niet zomaar even genegeerd worden.
18-07-2018, 17:19 door karma4
Door Anoniem: …..
Om te beginnen, "efficienter voor wie?" Niet voor mij. En ik ben burger en dus hoort mijn keuze leidend te zijn voor mijn situatie. Dat jij er blij mee bent moet je zelf weten, maar ik ben dat niet en dat mag niet zomaar even genegeerd worden.
Te laat. De meerderheid beslist (flauw).
Meer serieus de wet die het voor de burger verplicht stelt is er allang door. Geen uitzondering je gaat maar naar een openbaar iets of laat een ander het voor je doen. Kostenaspect is leidend gemaakt boven de kleine minderheid.
18-07-2018, 20:36 door Anoniem
De overheid moet mensen niet verplichten digitaal te werken! Te meer ook daar de overheid nul-komma-nul bijdraagt aan de daarmee gepaard gaande kosten en overlast.
19-07-2018, 06:13 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: …..
Om te beginnen, "efficienter voor wie?" Niet voor mij. En ik ben burger en dus hoort mijn keuze leidend te zijn voor mijn situatie. Dat jij er blij mee bent moet je zelf weten, maar ik ben dat niet en dat mag niet zomaar even genegeerd worden.
Te laat. De meerderheid beslist (flauw).
Meer serieus de wet die het voor de burger verplicht stelt is er allang door. Geen uitzondering je gaat maar naar een openbaar iets of laat een ander het voor je doen. Kostenaspect is leidend gemaakt boven de kleine minderheid.
Ik denk dan ook dat deze wet gewoon niet houdbaar is.
19-07-2018, 19:30 door karma4
Door Anoniem: Te laat. De meerderheid beslist (flauw).
Meer serieus de wet die het voor de burger verplicht stelt is er allang door. Geen uitzondering je gaat maar naar een openbaar iets of laat een ander het voor je doen. Kostenaspect is leidend gemaakt boven de kleine minderheid.
Ik denk dan ook dat deze wet gewoon niet houdbaar is.[/quote]Dat ben ik met je eens. Het is nu echter enkel onvrede (ombudsman) en geen privacy organisatie die er zich druk om maakt.
Die wet zou er gewoon uit moeten met erkenning van mensen die niet digitaal willen/kunnen ook in een veranderend iets.
20-07-2018, 16:58 door Anoniem
Door Anoniem:

Maar de ov-faalkaart is nog steeds niet afgeschaft. Waarmee ik wil zeggen, dit soort projectjes worden echt niet alleen maar vanwege de poen gedraaid en doorgedrukt.
Gelukkig niet. Want ander moest ik weer 3 type kaartjes kopen, van te voren natuurlijk. Ik heb nu 1 kaart waarmee ik overal kan instappen en reizen. Betaling gaat achteraf, of met prepaid of gekoppeld aan je rekening.
Ik zou er niet meer aan moeten denken. Ben ik nu eens een keer in Den Haag, kan ik met de zelfde kaart zo te tram in stappen.

Door Anoniem:
Door Anoniem:
Heerlijk centraal en meteen digitaal, een beetje met de tijd mee gaan.
Ander zou ik het liever per Fax willen ontvangen, post is zo 1995......
Solide argument.
Eventueel ben ik ook tevreden met een telegram.

Of even om iets te checken met je ziektekosten, pensioen..... DigiD App werkt hiervoor perfect.
Dus een website, en een "app" (ook maar voor zolang ondersteund op jouw OS, windows mobile is alweer passe), en emailnotificatie dat er een bericht elders op je staat te wachten... heel centraal.
Alternatief is voor iedere website/bedrijf een aparte inlog.

Tja.... Het werk nu juist wel centraler vanuit 1 systeem ipv verschillende systemen. Dus efficiënter en daarom wordt er juist voor deze oplossing gekozen. Het zijn dus geen nutteloze handelingen, maar er meer over nagedacht dan jouw opmerking.
Oh, dus de problemen ook werkelijk oplossen, ach, waarom ook want de punten zijn al binenn want "er is al over nagedacht". Juist.
Anders krijg je post en inlogs vanuit iedere eigenlijk website, en moet iedere overheid dit zelf neerzetten/bouwen/onderhouden.
Heb je daar ook al eens over nagedacht?

Om te beginnen, "efficienter voor wie?" Niet voor mij. En ik ben burger en dus hoort mijn keuze leidend te zijn voor mijn situatie. Dat jij er blij mee bent moet je zelf weten, maar ik ben dat niet en dat mag niet zomaar even genegeerd worden.
Dat denk jij dat het kost als iedereen zelf het wiel gaat uitvinden? Stilstaan is achteruit gang. Kijk naar de jeugd van tegenwoordig. Ze weten bijna niet eens meer wat post is. Alles gaat bij hun digitaal. Als de overheid met digitalisering pas over 20 jaar begint, krijgen ze het verwijd dat je antiek zijn. Of Legacy om een mooie IT term te gebruiken.....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.