De overheid gaat mensen die bij het aanmaken van een MijnOverheid-account geen e-mailadres hebben opgegeven hiervoor waarschuwen. Ook zal er deze zomer een aparte Berichtenbox-app verschijnen die gebruikers laat weten als er nieuwe berichten op MijnOverheid zijn binnengekomen.
Dat heeft staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. MijnOverheid is het online portaal van de overheid waar burgers op hun eigen account overheidscommunicatie kunnen ontvangen. Het is niet verplicht om bij het aanmaken van een account een e-mailadres op te geven. Uit onderzoek van de Ombudsman blijkt dat 17 procent van de geactiveerde accounts geen e-mailadres heeft en deze mensen geen notificaties krijgen wanneer zij een nieuw bericht van de overheid ontvangen.
Knops stelt dat hij dit probleem op twee manier gaat oplossen. Vanaf deze zomer zal er een nieuw activatieproces in gebruik worden genomen dat nieuwe gebruikers uitlegt wat het belang en gemak is van notificaties naar een eigen e-mailadres. Verder wordt de gebruiker expliciet gewezen op de gevolgen van de activatie van het account en het eventueel niet opgeven van een e-mailadres.
Een tweede maatregel bestaat uit het waarschuwen van bestaande gebruikers die geen e-mailadres hebben opgegeven. Zodra deze gebruikers inloggen zien ze een mededeling op het scherm die vraagt om alsnog een e-mailadres op te geven. Gebruikers zonder e-mailadres die hier niet op ingaan, moeten halfjaarlijks expliciet akkoord gaan met het niet opgeven daarvan. Halfjaarlijks verschijnt er bovendien bij alle gebruikers een melding om het e-mailadres op juistheid te controleren.
Een ander probleem dat speelt zijn niet geopende berichten. Het gaat in dit geval om belangrijke overheidsberichten die alleen digitaal zijn verstuurd en niet door de gebruiker zijn geopend. Om deze problematiek in kaart te brengen komt er een jaarlijkse rapportage over het percentage geopende berichten na 3 en na 6 weken. Knops stelt dat het aspect van het "tijdig" openen van berichten ingewikkeld is. "De overheid kijkt niet in de eenmaal verzonden berichten van de gebruikers, en alleen de afzendende overheden weten welke termijn bij welke type bericht hoort", aldus de staatssecretaris.
"Tot op heden is het openen van afzonderlijke berichten niet gemonitord. De postbode kijkt immers ook niet in de brievenbus of een brief wordt geopend. Dit uitgangspunt betekent, dat er tot dusver geen terugmelding aan verzendende overheden plaatsvindt over het wel of niet openen van individuele berichten", gaat Knops verder. Om het openen van berichten te stimuleren wordt deze zomer de Berichtenbox-app gelanceerd. Gebruikers van de app krijgen notificaties bij nieuwe MijnOverheid-berichten en kunnen die berichten direct openen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.