Door Anoniem: Vandaag die brief ontvangen die min of meer het slotstuk van de ING is wat het stoppen van de TAN codes betreft. Ze willen iedereen aan de APP helpen.
Voor mij gaat dat dus niet gebeuren, net zoal vele anderen niet.
Reken er maar op dat het voor een heel klein percentage anderen zal zijn. Maar ze zullen wel met iets komen voor de restgroep van hoogbejaarden en paar app-haters.
Het gaat mij nu even niet om de voors en tegens. Weet iemand al iets over het alternatief dat ING aan het eind van het jaar gat bieden ? Ik vind het irritant dat ze het achterhouden.
Dat zal prima werken - het motiveert nog een wat groter groepje mensen naar de app.
(of naar een andere bank - ik denk niet dat ze heel veel missen aan de typische mensen die geen smartphone hebben of willen).
Eventueel kun je alvast beginnen om eens in kaart te brengen wat je zou moeten omzetten als je naar een andere bank gaat .
Het blijft mij wat duister wat de motieven van ING zijn; het kan nauwelijks veiligheid zijn (het kan heel veilig via een desktop). Misschien eerder datagraaien en commercie ? Persoonlijk lijkt mij zo'n app via een smartphone helemaal niet zo veilig; maar het hangt er natuurlijk ook af van hoe je er zelf mee omgaat.
Ik wordt een beetje moe van dat samenzweringsgezeik.
Hallo een bank _IS_ commercieel . En ze weten ALLES wat je financieel via hen doet want dat zijn gewoon je transacties.
En ze weten exact wat je NAW gegevens zijn want die heb je moeten geven toen je klant werd. Oftewel ze _hebben_ wat al die andere profielenmakers moeizaam proberen bij elkaar te graaien.
Maar toch maar denken dat ze dan nog een app nodig hebben voor "commercie" of "datagraaien".
Ik kan een paar redenen speculeren waarom de ING af zal willen van TAN:
1 - kosten
2 - veiligheid
3 - uitfasering van legacy (bij hen, of bij telco's)
In z'n algemeenheid is SMS stevig aan het krimpen. (bestaat het concept uberhaupt nog op 5G netwerken ?) .
Voor wat ING doet zal een behoorlijke infrastructuur nodig zijn, en best kans dat die end of life raakt . Dat zal wat kosten, en als de hele verwerking en support voor SMS gateways naar EOL gaat is de boodschap duidelijk - wegwezen.
Ook de veiligheid van TAN via SMS heeft z'n beperkingen. Deels in de psychologie van de gebruiker - mensen lezen _echt_ de tekst niet , deels in de techniek (malware op de telefoon) , deels in het proces [update van gekoppeld telefoonnummer aan rekening] , en voor een klein deeltje ook nog in de netwerk veiligheid (hijack van telefoonnummers via SS7 ).
Ik weet niet wat de werkelijke driver is achter de push om naar de App te gaan, maar je kunt er heel zeker van uitgaan dat zo'n verander-traject (van TAN naar app) flink wat geld kost .
Dat doet een commerciëel bedrijf alleen als het hetzij erg noodzakelijk geacht wordt om toekomstige business te kunnen doen , als het kosten bespaart , of als het botweg noodzakelijk is omdat het oude systeem moet verdwijnen. (cq : vernieuwd moet worden en die kosten hoger zijn dan een migratie naar een nieuw model ).
Praktisch gezien zullen ze zo min mogelijk van de 'alternatieve' optie willen. Als ze werkelijk naar 'nul SMS' willen of moeten is dat nog best lastig. (je zou kunnen denken aan een 'ING app kastje' - een ultra budget android device met alleen de ING app erop in knaloranje plastic ). Of TAN houden op 'best effort' basis , als de reden verouderde infrastructuur is. Met maar een paar % gebruikers hoef je niet meer te schalen, en is de impact van een storing ook klein ).