Duizenden telefoongesprekken tussen advocaten en gevangenen zijn door een programmeerfout opgenomen, zo heeft de Nederlandse orde van advocaten (NOvA) laten weten. Vorige week informeerde een strafrechtadvocaat de NOvA dat er een telefoongesprek met een cliënt in een gevangenis was opgenomen en afgeluisterd, ook al had het advocatenkantoor de eigen telefoonnummers in het nummerherkenningssysteem laten registreren.
Door deze registratie hadden gesprekken tussen gevangenen en advocaten niet opgenomen moeten worden. "Als je als advocaat je telefoonnummer(s) hierin registreert, moet je aan je cliënt kunnen garanderen dat het gesprek niet kan worden opgenomen of worden afgeluisterd", aldus de NOvA. In het geval van de strafrechtadvocaat was het gesprek niet alleen opgenomen, maar ook afgeluisterd door de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Telio, de telefoonprovider van de DJI, stelde dat een programmeerfout voor het opnemen verantwoordelijk was. De fout is inmiddels hersteld.
Volgens Telio zijn er sinds 2017 zo'n 3.000 gesprekken opgenomen, die inmiddels zijn gewist. Over het aantal gesprekken in de periode van 2013 tot 2017 zijn op dit moment nog geen gegevens bekend. Ook is onbekend of er nog andere gesprekken zijn afgeluisterd en zo ja, hoeveel. De NOvA stelt dat de werking van het nummerherkenningssysteem waterdicht moet zijn en heeft aangegeven met het ministerie van Justitie en Veiligheid in overleg te gaan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.