Door Anoniem: Door Anoniem: [...] dat ze zelf niet zo slim waren bij het gebruik van die rode kruizen.
Nu ben ik zelf geen snelwegveteraan, maar "onterechte" rode kruizen zie ik vrijwel nooit.
Het hangt er sterk vanaf waar je rijdt. Ga maar eens kijken in de buurt van tunnels enzo.
Daar worden rode kruizen gewoon als regelkraan gebruikt. Als er veel verkeersaanbod is zetten ze net voor de
tunnel een rood kruis aan en meteen in de tunnel is dat dan weer weg.
Er is daar dus geen sprake van een onmiddelijk gevaar op die ene rijstrook, het rode kruis wordt daar misbruikt.
Eigenlijk zouden de snelheids indicaties daar voor gebruikt moeten worden maar men weet dat veel mensen die
alleen als een soort advies snelheid zien ipv een maximum snelheid.
Dat klinkt haast als een storing. En dat brengt me bij een discussiepunt om aan te kaarten.
Het is jammer dat (althans tijdens de proef) de beelden door mensen beoordeeld worden. Als in de 'live' situatie de beelden alleen door de computer beoordeeld worden, dan is overigens de hele proef verder ongeldig, maar dat even terzijde. Veel interessanter is het om het over computers te hebben.
Het geval is namelijk dat computers vrij goed zijn in meten, maar alleen datgene kunnen beoordelen waarvoor ze geprogrammeerd zijn. In de meeste gevallen gaat dat goed, maar het zijn nu juist de uitzonderingssituaties die de reputatie van de (nog steeds aansprakelijke) organisatie bepalen.
Bij rode kruisen denk ik dan bijvoorbeeld maar niet uitsluitend aan:
- Storingen.
- Bergingsvoertuigen en wegwerkers die voor hun werk vrijgesteld zijn van de rode kruisen (maar geen bijzondere signalen hoeven te voeren).
- Hoe te meten dat iemand zich op die rijstrook bevindt? Is dat wanneer het voertuig zich in zijn geheel op de strook bevindt? Halverwege? Of net over de strepen?
- Wat als de afbakening van de rijstrook tijdelijk niet herkenbaar is voor de camera (aangenomen dat de strepen worden gebruikt, anders moet je namelijk per camera de breedte van de strook inprogrammeren). Gaat het dan de strook ernaast meerekenen als één?
- Wanneer meet je het negeren van een rood kruis. Precies onder het kruis? Of al daarvoor?
- Bij het eerste kruis kan je nog de situatie hebben van gunstiger invoegen (ervaren rijders weten dat de tussenruimtes tussen autos waar soepel ingevoegd kan worden niet altijd logisch vallen). Dat is vermoedelijk de reden dat twee of drie kruisten voor het eigenlijke probleem aan staan. Nu kan men daar op zeggen dat regels regels zijn, maar de onmiddellijke counter is dan het advies: Indien er geen gunstige tussenruimte ontstaat om soepel in te voegen, zet dan in vredesnaam de auto en de rijstrook achter je maar stil vlak voor het eerste rode kruis (volstrekt legaal, maar misschien nog minder gewenst). Of volg de Belgische methode en voeg bij het eerste het beste bord in (wat in België tot gevolg heeft dat de laatste twee kilometer voor een versmalling de strook leeg is en daarvoor tien kilometer file staat). Ieder mens kan beoordelen wat de letter en de geest is in deze situatie (onder anderen door aangepaste snelheid), maar een machine kan dat niet.
- Een ander punt zijn buitenlanders. Diverse landen hebben het systeem van de kruisen niet, en die mensen hebben niet alleen geen idee wat de bedoeling is, maar ook hebben menselijke hersenen de neiging om de informatie als overbodig weg te filteren zodat ze ze letterlijk niet eens zien (zie relevante afleveringen van Brain Games, National Geographic). Wil je te boek staan als de boeman die iedere menselijke fout afstraft of misschien toch mensen er vriendelijk op wijzen tot lering en pas bij herhaalde overtredingen tot straffen overgaan?
Voor je het weet is wat eerst simpel leek (en dat voor een mens nog steeds is) een behoorlijk ingewikkelde programmeerklus. De fouten doorrekenen aan de verkeersdeelnemers om die met het correctiewerk op te zadelen (nog afgezien van de obstakels om gehoor te krijgen) is geen optie, het verlies aan geloofwaardigheid kan je in diverse reacties boven zien.
Het is ook jammer dat in allerlei situaties met techniek de besluitvormers wel naar technisch en ander deskundig advies luisteren, op voorwaarde dat het advies een variatie is op: "Ja het kan." De meerwaarde van adviezen is nu juist de bittere pil die het heilzame medicijn blijkt te zijn, namelijk het inzicht en de tegenwerping waar je niet aan gedacht hebt.