Door Anoniem:
Ofwel, je maakt een pruts opmerking zonder enig idee te hebben, wat de impact is van jouw oplossing, en hoeveel problemen die zal opleveren.
Niet de poster van het eerdere, maar heb hier ook een mening over.
Elke aanpassing levert natuurlijk problemen op, maar dat is niet een reden om niet stappen te maken op het gebied van e-mail.
KPN lijkt die problemen (nog) niet te willen aanpakken en laat het probleem nu erger worden (want niets doen is over 10 jaar het probleem nog erger dan vandaag).
@kpnmail.nl: ?all (dus eigenlijk: geen spf)
@xs4all.nl: spf-considered-harmful.xs4all.nl :D (geen spf eigenlijk)
@ziggo.nl: -all (mail komt in je spambox als niet vanuit servers van ziggo.nl verzonden)
@tele2.nl: -all (mail komt in je spambox als niet vanuit servers van ziggo.nl verzonden)
Bij Ziggo en tele2 komt je mail als je die niet netjes verstuurd dus in de spambox van de ontvanger. Dat levert natuurlijk even problemen op in situaties waar e.e.a. niet goed is geconfigureerd, maar als je nooit begint met aanpassen houd je slechte config ook gewoon in stand.
En kom niet aangezet met het 2010 argument: het gaat kapot bij forwarding, een goede forwarding kun je gewoon met ARC fixen tegenwoordig (Google GMail doet dat ook).
Oftwel om de impact te laten zien op veilig e-mailen in Nederland: als jij pietje@kpnmail.nl hebt kan iedereen in de wereld namens jou mailen zonder enige controle. Heb je pietje@tele2.nl dan zijn dat alleen andere tele2 gebruikers (he... wat is misbruik detecteren toch ineens makkelijk dan!... waar zou dat SPF nou toch voor bedoeld zijn!).