Door Anoniem: Het hele idee van een "patch", oftewel een pleister, is dat de release zelf hetzelfde blijft. Dat je dus zeker bent dat er niet ineens van alles ook gewijzigd is.
Een patch corrigeert een klein foutje. En laat de rest precies zoals het was.
Met een update, of een geheel nieuwe release mag je hopen dat alle wijzigingen en bugfixes netjes in de update- of release notes staan. Want anders kun je tegen onverwachte verrassingen aanlopen.
Het probleem is vaak dat zo'n fabrikant in de loop der tijd steeds nieuwe versies uitbrengt, met nieuwe functionaliteiten
en soms ook met verwijderen van oude functionaliteiten, en dat het bedrijf daar wellicht niet mee in de pas is blijven
lopen. M.a.w. men draait nog op een oude versie, 5 stappen terug in wat nu de huidige versie is.
Als je pech hebt (ik weet niet hoe het in dit geval zit) brengt de fabrikant geen patches uit voor al die oude versies, maar
alleen voor de huidige versie of de laatste N versies.
Om de patch aan te brengen moet je dan eerst upgraden, en dat introduceert wellicht problemen.
Dat zou een issue kunnen zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat dat bij al die honderden bedrijven het probleem is.
De meesten hebben ongetwijfeld niks gedaan uit laksheid ("het waait wel over") of tijd/deskundigheid gebrek.
Dat laatste daar kan de fabrikant ook weer een oorzaak van zijn, want als de betreffende apparatuur geen simpele
actie voor het aanbrengen van patches en het terug gaan naar de vorige situatie heeft, dan maakt dat de beheerders
angstig en/of kost het hen een hoop tijd om er allemaal weer in te duiken.
Het beste is als de apparatuur een setting kent om critical patches automatisch aan te brengen of anders tenminste
toch om te kunnen patchen met een simpel command of klik in de webinterface.
Er lopen hier ongetwijfeld veel wereldvreemde gasten rond die dat allemaal maar overbodig vinden en die vinden dat
de beheerder alles moet weten en voor altijd onthouden, maar de praktijk is weerbarstiger.
Een patch is gewoon een bugfix pleister, die je kunt plakken, testen, maar ook gewoon weer weg kunt halen. En dan heb je je originele software weer zonder dat je backups moet gaan zoeken.
Dat zou moeten, maar wellicht heeft niet ieder apparaat wat firmware gebruikt de feature van meerdere versies waar
je op terug kunt vallen of patches die je kunt verwijderen.
Dit is wel een goed leermoment voor zo iets: let daar op als je wat koopt.
- hoe is het onderhoud van de software geregeld
- kun je iets installeren en dan snel terugdraaien bij problemen
- krijg je patches zelf aangeleverd (dan wel kun je ze downloaden) of zit daar een moeilijk mechanisme omheen met
supportcontracten, accounts die je daar voor moet hebben en die zoek kunnen raken, etc.