image

A.s.r. geeft klanten cadeaubon in ruil voor gezondheidsdata

maandag 4 november 2019, 09:54 door Redactie, 36 reacties

Verzekeringsmaatschappij a.s.r. is een nieuw programma gestart waarbij het klanten cadeaubonnen in ruil voor gezondheidsdata geeft. Om aan het programma deel te nemen moeten klanten een vragenlijst invullen en de "Vitality" app op hun smartphone installeren.

Daarna moet deze app aan een fitnesstracker of Apple Watch worden gekoppeld. Vervolgens worden er bepaalde bewegingsdoelen gesteld waarmee punten zijn te verdienen. Zodra de klant deze doelen haalt krijgt hij een beloning, zoals een cadeaubon ter waarde van 5 euro van Intersport of een gratis beautyproduct bij Etos. Klanten die voldoende punten scoren kunnen ook een cashback op een aanvullende zorgverzekering, Apple Watch of Fitbit krijgen.

In de privacyverklaring laat a.s.r. weten dat gezondheidsgegevens niet worden gedeeld met andere entiteiten of labels binnen de verzekeringsmaatschappij. Voor het nieuwe programma werkt a.s.r. samen met de Zuid-Afrikaanse verzekeringsmaatschappij Discovery Groep. Deze verzekeraar ontwikkelde het Vitality-programma waar inmiddels 16 miljoen mensen in 22 landen aan zouden deelnemen. De a.s.r. Vitality-app wordt door Discovery ontwikkeld en alle data binnen de app draait op het platform van Discovery. Deze data wordt bewaard in Frankfurt, aldus de privacyverklaring.

Reacties (36)
04-11-2019, 10:33 door Erik van Straten
Iets met verzekeringen en solidariteit?

Gelukkig horen we nooit van lekken bij verzekeringsmaatschappijen en bij onze gründliche Deutsche Nachbarn is onze data natürlich helemaal ZuperZafe, anders zou ik dit vergelijken met een hond een giftige worst voorhouden (ow wacht https://www.security.nl/posting/628900/Verzekeraar+Allianz+informeert+klanten+over+datalek).
04-11-2019, 10:41 door SPer
Door Erik van Straten: Iets met verzekeringen en solidariteit?

Gelukkig horen we nooit van lekken bij verzekeringsmaatschappijen en bij onze gründliche Deutsche Nachbarn is onze data natürlich helemaal ZuperZafe, anders zou ik dit vergelijken met een hond een giftige worst voorhouden (ow wacht https://www.security.nl/posting/628900/Verzekeraar+Allianz+informeert+klanten+over+datalek).

Binnenkort kunnen maatschappijen clienten afwijzen voor aanvullende verzekeringen omdat ze niet gezond genoeg leven.

(stopt dit voordat de basis verzekering hier ook bij valt, oftewel Amerikaanse toestanden) .

En inderdaad dit lijkt op een niet te stoppen golf welke solidariteit op de proef stelt.
04-11-2019, 10:55 door [Account Verwijderd]
Ziektekosten verzekeringen zijn inderdaad gebaseerd op solidariteit maar wat mij betreft dan alleen voor mensen die niet moedwillig hun gezondheid op lange termijn in gevaar brengen door b.v. een passieve levensstijl, ongezond eten, roken, blowen, feestpillen slikken, overmatig alcohol drinken.
04-11-2019, 11:21 door Anoniem
Hier kon je op wachten en het is nog maar het begin...
04-11-2019, 11:25 door Anoniem
"Gelukkig horen we nooit van lekken bij verzekeringsmaatschappijen".
Tja, zou dat komen door artikel 42 van de Uitvoeringswet Avg: "Artikel 34 van de verordening [=meldplicht aan de betrokkene] is niet van toepassing op financiële ondernemingen als bedoeld in de Wet op het financieel toezicht."?
04-11-2019, 11:32 door Anoniem
Gaat de financiële toezichthouder dit nog onmiddellijk verbieden?
En waar is Grapperhaus? Die gaat dit toch zeker strafbaar stellen i.v.m. verdere inbreuk op werkingssfeer van de staat voor bescherming van privacy van haar burgers ?
Wegens het indirect maar moedwillig tegen elkaar uitspelen van solidariteit van Nederlanders en dus het vertrouwen dat we moeten kunnen houden voor deugdelijkheid van verzekeringen als systeem??????
Deze werkwijze van A.s.r. gaat immers ver voorbij het werkelijke risico dat ze lopen over de gehele populus van haar polishouders / klanten.
Vervolgens bieden ze een rekenkundige truc aan, geen lagere premie tegenover het lagere risico maar een korting.
Verzekering premie betaalt iemand voor de risico's, niet voor de korting op die premie.
Wat een truc om de afdekking van risico voor polishouders over het geheel steeds af te kalven.

En voor het doorwuiven van initiatieven in ruil voor inbreuken was de A.V.G. nou juist expliciet niet bedoeld!!!
04-11-2019, 11:58 door Anoniem
Door Kili Manjaro: Ziektekosten verzekeringen zijn inderdaad gebaseerd op solidariteit maar wat mij betreft dan alleen voor mensen die niet moedwillig hun gezondheid op lange termijn in gevaar brengen door b.v. een passieve levensstijl, ongezond eten, roken, blowen, feestpillen slikken, overmatig alcohol drinken.

Mee eens dat die leefstijlen een irritatie factor kunnen zijn voor mensen.
Zeker als die gezonder leven.

En dan even het totale plaatje;
1. weten we dan ook hoe groot het aandeel per verzekering is van mensen dat ongezonder leeft?
2. En welk aandeel heeft dat in het totaal van oplopende of ongedekte kosten die verzekeraars krijgen???

Als die verschillen per verzekeraar duidelijker worden dan heb je tenminste ook een beetje een handeling-perspectief en vrije keuze.
04-11-2019, 12:01 door Anoniem
Beseffen we ook wel in dit geval dat er een indirecte product placement-achtige element aan zit waar de NPO met de betrokken sporters aan meewerkt(e) met de eerdere tv-uitzendingen?

A.S.R. meldt namelijk het volgende:
.................
Klanten die lid worden van a.s.r. Vitality krijgen support, van onder anderen de Nederlandse topsporters: Gregory Sedoc, meervoudig Nederlands kampioen hordenlopen en atletiekanalist bij Studio Sport, Nicolien Sauerbreij, wereldkampioen en olympisch kampioen snowboarden, Tim de Vries, paralympiër en tweevoudig wereldkampioen handbiken en Suzanne Schulting, Nederlands, wereld- en olympisch kampioen shorttrack
.................
Doorsnee klanten zijn natuurlijk helemaal geen top-sporters.
Die laatste moeten/willen in meerdere gevallen in slechts een paar jaar het maximale uit hun (sportieve) carrière halen.
De zweem van topsporters begleiding die A.S.R. lanceert kan teveel de indruk wekken dat mensen naaaast hun werk maximale fitheid zouden kunnen gaan bereiken.
Zonder daarbij de eventuele ongezonde(re) werk-omstandigheden en/of verdere verplichtingen&dwang aan werkgevers richting werknemers erbij in overweging te hebben.
Werkgevers wordt door A.s.r. tot wel 8% cashback krijgen op je verzuim- en WIA-verzekeringen geboden.
Daarmee stimuleren/dwingen ze menig werkgever dat werknemers hun gezondheid maar in MEER data door derden laten gieten terwijl die derden helemaal geen midici zijn.

Het vetrekpunt van A.s.r om dergelijke product placement achtige dingen erbij in te zetten past al helemaal niet binnen de doorsnee Privacy, wet-en regelgeving voor reclame & promotie uitingen en de A.V.G. doeleinde.
Overziet A.S.R. het geheel wel goed?
Zijn ze ervan op de hoogte dat Fitbit door Google wordt overgenomen??
Heeft het geheel ook niet meer weg van social credit score van Uber kapitalistische en totalitaire maatschappijen elders op deze planeet?
04-11-2019, 12:04 door Anoniem
Door Kili Manjaro: ... door b.v. een passieve levensstijl, ongezond eten...
En hoe ga je dat definieren cq. controleren?
Alleen personen die zich te pletter sporten komen nog in aanmerking voor uitkering?
O wacht, die lopen juist extra risico.

En ga je straks iedereen volgen die wat dan ook aan eten inkoopt?
Kun je nog niets bewijzen, want dat kan voor een bepaald gezinslid zijn.

Meteen iedereen die een keer een verkeersovertreding begaat ook maar uitsluiten van medische verzekering, want die neemt ook ongezonde risico's..
04-11-2019, 12:46 door Anoniem
In de privacyverklaring laat a.s.r. weten dat gezondheidsgegevens niet worden gedeeld met andere entiteiten of labels binnen de verzekeringsmaatschappij.

In de privacyverklaring laat a.s.r. weten dat gezondheidsgegevens wel worden gedeeld met andere entiteiten of labels binnen de verzekeringsmaatschappij door de Zuid-Afrikaanse verzekeringsmaatschappij Discovery Groep.
Maar dat staat dan heel diep verborgen in onbegrijpelijke taal.
04-11-2019, 13:16 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 04-11-2019, 13:17
Door Anoniem:
Door Kili Manjaro: ... door b.v. een passieve levensstijl, ongezond eten...
En hoe ga je dat definieren cq. controleren?
Alleen personen die zich te pletter sporten komen nog in aanmerking voor uitkering?
O wacht, die lopen juist extra risico.

En ga je straks iedereen volgen die wat dan ook aan eten inkoopt?
Kun je nog niets bewijzen, want dat kan voor een bepaald gezinslid zijn.

Meteen iedereen die een keer een verkeersovertreding begaat ook maar uitsluiten van medische verzekering, want die neemt ook ongezonde risico's..

Niet alles is even eenvoudig te definiëren maar de WHO heeft geadviseerd om minimaal 150 minuten per week matig intensief te bewegen en dat is te controleren met een fitness tracker met hartslag monitor. Een wandeling van een half uur per dag is al voldoende en dat kan iedereen, kost je niks. Fitness tracker kost 35 euro.
https://www.xiaomiproducts.nl/xiaomi-mi-band-4-europese-versie.html
Kijk hier maar eens wat de voordelen van wandelen zijn voor je gezondheid:
https://www.gezondheidsnet.nl/wandelen/daarom-is-wandelen-zo-gezond
Roken is per definitie ongezond dus daar is geen misverstand over mogelijk.
Bij verkeersovertredingen kun je kijken naar de aard en frequentie.

Je hoeft mensen niet uit te sluiten maar je kunt wel meer premie vragen. meer dan de helft van de Nederlanders wil dat zo bleek onlangs en zelfs de rokers zijn het er mee eens.
04-11-2019, 13:27 door Erik van Straten
Door Kili Manjaro: Ziektekosten verzekeringen zijn inderdaad gebaseerd op solidariteit maar wat mij betreft dan alleen voor mensen die niet moedwillig hun gezondheid op lange termijn in gevaar brengen door b.v. een passieve levensstijl, ongezond eten, roken, blowen, feestpillen slikken, overmatig alcohol drinken.
Waarom niet "alcohol drinken"? Ben jij beter dan een ander (die, overduidelijk in tegenstelling tot jou) geheel geen alcohol drinkt maar zich in kleine mate "bezondigt" aan de zaken die jij verbiedt? Misschien beoefen jij wel sporten waardoor je geblesseerd kunt raken, ga je wel eens te laat naar bed, eet je vlees en wel eens een patatje of chocola; zal ik daar dan maar wat van vinden?

Inderdaad kunnen verzekeringskosten omlaag als alleen perfecte mensen mogen deelnemen. Maar ik ben er trots op om een unieke identiteit te hebben, met als (niet helaze) consequentie dat ik niet perfect ben.
04-11-2019, 13:28 door Anoniem
Door Kili Manjaro:
Door Anoniem:
Door Kili Manjaro: ... door b.v. een passieve levensstijl, ongezond eten...
En hoe ga je dat definieren cq. controleren?
Alleen personen die zich te pletter sporten komen nog in aanmerking voor uitkering?
O wacht, die lopen juist extra risico.

En ga je straks iedereen volgen die wat dan ook aan eten inkoopt?
Kun je nog niets bewijzen, want dat kan voor een bepaald gezinslid zijn.

Meteen iedereen die een keer een verkeersovertreding begaat ook maar uitsluiten van medische verzekering, want die neemt ook ongezonde risico's..

Niet alles is even eenvoudig te definiëren maar de WHO heeft geadviseerd om minimaal 150 minuten per week matig intensief te bewegen en dat is te controleren met een fitness tracker met hartslag monitor. Een wandeling van een half uur per dag is al voldoende en dat kan iedereen, kost je niks. Fitness tracker kost 35 euro.
https://www.xiaomiproducts.nl/xiaomi-mi-band-4-europese-versie.html
Kijk hier maar eens wat de voordelen van wandelen zijn voor je gezondheid:
https://www.gezondheidsnet.nl/wandelen/daarom-is-wandelen-zo-gezond
Roken is per definitie ongezond dus daar is geen misverstand over mogelijk.
Bij verkeersovertredingen kun je kijken naar de aard en frequentie.

Je hoeft mensen niet uit te sluiten maar je kunt wel meer premie vragen. meer dan de helft van de Nederlanders wil dat zo bleek onlangs en zelfs de rokers zijn het er mee eens.

Ja klinkt leuk, maar waar het op neer komt is dat we dus privacy inleveren, de verzekering minder risico loopt, de personen die zich niet laten monitoren of geen tijd hebben om 150 minuten per week in de sportschool te zitten *meer* gaan betalen en de andere mensen even veel blijven betalen. Want no-way dat hierdoor de verzekeringspolis omlaag gaat.

Dus dan betalen we per saldo meer, worden gemonitord door commerciële instellingen wat betreft ons doen en laten en onze privacy is weer een salamiplakje dunner. En degenen die er iets mee opschiet is de verzekering. Waarom zou ik daar aan mee werken?
04-11-2019, 14:21 door Anoniem
Menzis doet dit al veel langer met de SamenGezond app/punten. Tegenwoordig krijg je daar Coolblue-bonnen als je elke week wat punten heb gescoord.
04-11-2019, 14:23 door Anoniem
" Ziektekosten verzekeringen zijn inderdaad gebaseerd op solidariteit maar wat mij betreft dan alleen voor mensen die niet moedwillig hun gezondheid op lange termijn in gevaar brengen door b.v. een passieve levensstijl, ongezond eten, roken, blowen, feestpillen slikken, overmatig alcohol drinken."

Bijna juist maar die eerste 3 en die laatste mag je schrappen ' een passieve levensstijl, ongezond eten, roken overmatig alcohol drinken.

In VS is 60 % van de populatie zwaarlijvig is, je mag die Amerikanen gerust vet noemen.
In Nederland en Belgie wordt het overgewicht probleem steeds erger in, Oost Europa is het al bijna even erg als in VS.
Je vergeet dat zwaarlijvige mensen een ware goudmijn zijn voor de voedingsindustrie, de gezondheidsindustrie en vele andere bedrijfstakken.
Dus je mag rekenen op een fenomenale lobbybudgetten die er wel voor zullen zorgen dat dik zijn wel kan en moet blijven kunnen de komende jaren zonder dat je betalingsplan veel meer gaat kosten.
Omtrent Alcohol ook hier zullen de lobby biljoenen ervoor zorgen dat alcohol drinken mag en zal mogen in de toekomst zonder dat dit veel impact heeft op jouw betalingsplan.
Roken is een twijfelgeval maar ook hier zullen de lobby biljoenen hard hun best gaan doen om ervoor te zorgen dat rokers gevrijwaard blijven van al te grote extra kosten .


Je hebt wel groot gelijk omtrent blowen, feestpillen slikken en andere zaken waren de grote machten geen biljoenen op verdienen.
Dit soort zaken wil je echt prive houden ver weg van je zorg provider en data miners zoals google bing facebook etc etc
Gaat nog komen dat politiediensten en zorgproviders informatie gaan delen geef het nog een jaar of 5.
En als jij dan geregistreerd staat als gebruiker van illegale producten ga je mooi veel meer betalen
04-11-2019, 14:28 door Anoniem
Door Kili Manjaro: Ziektekosten verzekeringen zijn inderdaad gebaseerd op solidariteit maar wat mij betreft dan alleen voor mensen die niet moedwillig hun gezondheid op lange termijn in gevaar brengen door b.v. een passieve levensstijl, ongezond eten, roken, blowen, feestpillen slikken, overmatig alcohol drinken.

Wat doen we met hardrijders, bergbeklimmers of fietsers die moedwillig hun gezondheid in gevaar brengen?
04-11-2019, 15:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Kili Manjaro: Ziektekosten verzekeringen zijn inderdaad gebaseerd op solidariteit maar wat mij betreft dan alleen voor mensen die niet moedwillig hun gezondheid op lange termijn in gevaar brengen door b.v. een passieve levensstijl, ongezond eten, roken, blowen, feestpillen slikken, overmatig alcohol drinken.

Wat doen we met hardrijders, bergbeklimmers of fietsers die moedwillig hun gezondheid in gevaar brengen?

De moedwilligheid is nogal lastig bewijswaar.

Maar als (reis)verzekerde hoef je inderdaad niet per definitie solidair te zijn met duikers, paragliders, wintersporters e.d. en sommige sporten zijn gewoon helemaal niet verzekerbaar (ijsklimmen, ijswaterval klimmen ed.)
04-11-2019, 17:23 door Anoniem
Nou,ik zou daar nooit inluizen,het is gewoon datadiefstal met een omweg,wat gevvoelige informatie prijsgeeft.
Het enige wat mijn verzekering hoeft te weten, waar mijn declaratie indien noodzakelijk vandaan komt, en in hoeverre het vergoed wordt.
Wat ik zou hebben voor als ik ziek zou zijn gaat ze geen moer aan wat ik dan zou mankeren.
04-11-2019, 17:33 door Anoniem
Door Kili Manjaro: Ziektekosten verzekeringen zijn inderdaad gebaseerd op solidariteit maar wat mij betreft dan alleen voor mensen die niet moedwillig hun gezondheid op lange termijn in gevaar brengen door b.v. een passieve levensstijl, ongezond eten, roken, blowen, feestpillen slikken, overmatig alcohol drinken.
Je vergeet even het uitoefenen van allerlei sporten!
04-11-2019, 18:02 door Anoniem
Door Anoniem: In de privacyverklaring laat a.s.r. weten dat gezondheidsgegevens niet worden gedeeld met andere entiteiten of labels binnen de verzekeringsmaatschappij.

In de privacyverklaring laat a.s.r. weten dat gezondheidsgegevens wel worden gedeeld met andere entiteiten of labels binnen de verzekeringsmaatschappij door de Zuid-Afrikaanse verzekeringsmaatschappij Discovery Groep.
Maar dat staat dan heel diep verborgen in onbegrijpelijke taal.

Goed punt.
A.s.r. moet dit onvoldoende doordachte gebeuren dus ook gewoon CANCELEN.
04-11-2019, 18:06 door Anoniem
Door Anoniem: Menzis doet dit al veel langer met de SamenGezond app/punten. Tegenwoordig krijg je daar Coolblue-bonnen als je elke week wat punten heb gescoord.

Tijd om dat dus ook goed door te lichten. Gek dat dat al niet is gedaan trouwens.
Worden die SamenGezond app/punten trouwens via google en/of andere partijen ontsloten en opgeslagen?
A.S.R. promoot met haar gebeuren d.m.v. fitbit namelijk wel tegen korting dat dit bij google terecht komt.
04-11-2019, 20:02 door Anoniem
ASR deelt nu al ongevraagd jouw data met Amerika (Tealium), qua privacy zit het dus echt wel goed daar. Hé AleidsluizenberoeP wakker worden!
04-11-2019, 22:53 door Anoniem
Door Kili Manjaro: ... en dat is te controleren met een fitness tracker met hartslag monitor. Een wandeling van een half uur per dag is al voldoende en dat kan iedereen, kost je niks. Fitness tracker kost 35 euro.
Welja, iedereen verplicht aan de fitness tracker. Hoe bedenk je het.

En iedereen verplicht kilocalorieën (o nee dat het tegenwoordig kiloJoules) die ie eet bijhouden. Dan de frisdranken, weghalen uit de schappen die troep. En vooral niet in de auto want dat is o zo ongezond. Vergeet dan ook niet hoeveel risico er zit in het langdurig werken met een beeldscherm, tablet of smartphone. En wat helemaal zeer ongezond is: een chef die autoritair is en voortdurend op je zenuwen werkt. Een bedrijf dat constant bezig is nieuwe dingen in te voeren, met elke week vergaderingen daarover. Heb je je net aangepast, kun je opnieuw beginnen. Dat soort dingen veroorzaken zeer ongezonde stress. Moesten ze per direct vebieden. Mag ik daarvoor ook een tracker aub?
05-11-2019, 08:39 door spatieman
Wij delen de gegevens niet, maar zij werken samen met een zuid afrikaanse verzekerings maatschappij, maar wie vertelt ons dat zij onze gegevens NIET verkopen
05-11-2019, 09:52 door Anoniem
Door Anoniem: <snip>. En wat helemaal zeer ongezond is: een chef die autoritair is en voortdurend op je zenuwen werkt. Een bedrijf dat constant bezig is nieuwe dingen in te voeren, met elke week vergaderingen daarover. Heb je je net aangepast, kun je opnieuw beginnen. Dat soort dingen veroorzaken zeer ongezonde stress. Moesten ze per direct vebieden. Mag ik daarvoor ook een tracker aub?

Daar is inderdaad ook een tracker voor - ik gebruik zelf een potloodje waarmee ik het niveau in mijn kruikje jenever "track". Is de jenever op dan heb ik stress. Zou jij ook moeten doen, word je een stuk minder zuur van.

Maar goed: we klagen dat de kosten van de gezondheidszorg uit de hand lopen, dat de premies omhoog gaan en onze bejaarde vaders en moeders niet de zorg krijgen die ze zouden willen krijgen.

Dan is het toch niet raar dat een zorgverzekeraar probeert z'n klanten gezond te houden? Dat half uurtje hardlopen, wandelen of maar vooral niet op de bank hangen, dat heeft zoveel voordelen. Voor de klant en dus ook voor de zorgverzekeraar en onze premie.

Dus het is logisch dat die verzekeraar wil dat we bewegen. De vraag: hoe? Een flyer in de bus? Elke roker zal beamen dat zelfs de grootste horror foto's op een pakje nog niet aanzetten tot stoppen. Een flyer werkt niet. Noord-Koreaanse praktijken en allemaal op een open veld tegelijk hoofd-schouders-knie-&-teen doen? Mwoh - krijgen we ook de handen niet op elkaar. Maar waar is elke Hollander gek op? Wat zorgt ervoor dat de meest verstokte 'grumpy old man' z'n stoel uitkomt? Zegeltjes en korting! Want wij doen echt alles voor zegeltjes en (belasting)korting! We steken ons tot aan de oksel in lijfrentes, likken aan zegeltjes van de Shell en Albert Heijn, we sparen tot we een ons wegen (sidenote: deden we dat maar - waren er nu minder problemen).

Hollanders willen geld zien, of in ieder geval iets wat ze kunnen sparen, voordat ze in beweging komen. Noem het rente-punten, koopzegels of kortingsbonnen van Coolblue - maar geen korting := niet bewegen.

GrandMaster B
05-11-2019, 10:38 door Anoniem
Dat half uurtje hardlopen, wandelen of maar vooral niet op de bank hangen, dat heeft zoveel voordelen.
Daarom is het ook beter om geen slimme apparaten te kopen, zoveel mogelijk je hoofd en je lichaam gebruiken.
Misschien is het wel interessant om huishoudens die geen slimme apparaten gebruiken korting te geven.
05-11-2019, 10:47 door Anoniem
Kili Manjaro: Fitness tracker kost 35 euro.
Denk jij nu echt dat ik 35 € ga uitgeven aan spayware waar iemand anders rijk van wordt, echt niet.
05-11-2019, 11:25 door Anoniem
Door Kili Manjaro: Ziektekosten verzekeringen zijn inderdaad gebaseerd op solidariteit maar wat mij betreft dan alleen voor mensen die niet moedwillig hun gezondheid op lange termijn in gevaar brengen door b.v. een passieve levensstijl, ongezond eten, roken, blowen, feestpillen slikken, overmatig alcohol drinken.

Het idee van solidariteit is allang verlaten, met het verdwijnen van het ziekenfonds en de introductie van optionele
pakketten. Mensen gaan nu nuchter rekenen "verwacht ik volgend jaar tandartskosten of fysio, ok dan neem ik daar
een extra pakket voor". Met als gevolg dat het verandert van een verzekering naar een soort spaarrekening, die nooit
meer (maar meestal minder) terug geeft dan de premie die je inlegt. Daarmee wordt het onverstandig om die opties
te nemen, nemen nog minder mensen deze, en wordt het bovenstaande steeds meer waar.

Eigenlijk is alleen het basispakket en de AWBZ nog gebaseerd op solidariteit.
05-11-2019, 11:52 door Anoniem
@GrandMaster B

Wat is nou de kern van uw argumentatie??
Is dat de volgende zinsnede??

Maar goed: we klagen dat de kosten van de gezondheidszorg uit de hand lopen, dat de premies omhoog gaan en onze bejaarde vaders en moeders niet de zorg krijgen die ze zouden willen krijgen.

Denkt u werkelijk dat die oplopende kosten van de gezondheidszorg opeens niet gaan stijgen?
En nog wel dankzij kortingen, zegeltjes of iets dergelijks air-miles achtigs "bonus" programma?
Waar zou dat uit moeten blijken dat dat een substantieel verschil gaat maken?

Wellicht kunt u in uw reactie hierop het onderstaande betrekken;
Er zijn trends die opduiken en uitwijzen wat de drijvende kracht is achter de stijging van ziektekosten.
Een willekeurige als voorbeeld is de stijgende bevolking en diverse facetten die daar bij komen kijken.
die bevolkingstijging en andere drijvende krachten staan enigszins tot en aan ver buiten de invloedssfeer tot waar kortingen / bonussen van invloed kunnen zijn omdat de toename van bevolking toch tenminste deels een keus van de regering / 2e kamer en de kortingen / bonussen sec een aangelegenheid van de verstrekker ervan. In casu A.S.R..
05-11-2019, 12:44 door Anoniem
Door Kili Manjaro: Ziektekosten verzekeringen zijn inderdaad gebaseerd op solidariteit maar wat mij betreft dan alleen voor mensen die niet moedwillig hun gezondheid op lange termijn in gevaar brengen door b.v. een passieve levensstijl, ongezond eten, roken, blowen, feestpillen slikken, overmatig alcohol drinken.

Ja lekker solidair inderdaad. Wat de een gezond vindt is voor de andere totale waanzin (altijd biologisch eten bijvoorbeeld). En hoe wil je bepalen wie gezond genoeg leeft dan? Precies door controle. 1 kroket per week voor iedere nederlander vanaf nu?
05-11-2019, 12:49 door Anoniem
Door Anoniem:Wellicht kunt u in uw reactie hierop het onderstaande betrekken;
Er zijn trends die opduiken en uitwijzen wat de drijvende kracht is achter de stijging van ziektekosten.
Een willekeurige als voorbeeld is de stijgende bevolking en diverse facetten die daar bij komen kijken.
die bevolkingstijging en andere drijvende krachten staan enigszins tot en aan ver buiten de invloedssfeer tot waar kortingen / bonussen van invloed kunnen zijn omdat de toename van bevolking toch tenminste deels een keus van de regering / 2e kamer en de kortingen / bonussen sec een aangelegenheid van de verstrekker ervan. In casu A.S.R..

Ach... Ik zie dat de jenever-tracker z'n werk nog niet gedaan heeft...

Anyway: een link tussen sporten en gezondheid wordt gemaakt door onder andere de WHO, en dat advies is overgenomen door de Gezondheidsraad. Even zoeken op "invloed sport gezondheid" levert een stortvloed aan data en links waar is de eenvoudigste maar voor je heb uitgepikt:

Volgens de nieuwe beweegrichtlijnen zouden volwassenen wekelijks ten minste twee en een half uur matig intensief moeten bewegen en kinderen dagelijks minstens een uur. Ook worden voor beide groepen spier- en botversterkende activiteiten aanbevolen. Dit alles verlaagt het risico op chronische ziekten als diabetes en, hart- en vaatziekten, en depressieve symptomen en, bij ouderen, botbreuken. De Gezondheidsraad adviseert de minister van VWS om te stimuleren dat mensen blijvend meer bewegen en minder stilzitten.
(https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2017/08/22/beweegrichtlijnen-2017)

Sporten vermindert dus de kans op diabetes type II en andere chronische ziekten. Chronisch is hier het kernwoord - aandoeningen die zo lang duren dat mensen daar jaren of de rest van hun leven medicijnen voor moeten slikken of aan een dialyse apparaat moeten.

Laten we focussen op dialyse. Een behandeling kost volgens doktersrekening.nl ongeveer 1200 euro en werd in 2015 ruim 210.000 keer uitgevoerd. Dat is dus 250 miljoen aan dialyse-kosten. Het risico op diabetes type II is te verlagen door te bewegen. Jij en ik kunnen dus bakken met geld besparen door op de fiets te stappen, en onze buurman/vrouw aan te sporen dat ook te doen.

Soortgelijke cases zijn te maken voor chronische hartproblemen en depressie - links naar de onderzoeken staan op de site van de gezondheidsraad.

Groei van de Nederlandse bevolking lijkt me geen issue hier: als land groeien we nauwelijks en dreigt eerder krimp. Maar wel worden we allemaal ouder dan vroeger, en daar horen (ouderdoms)kwalen bij. Je bent met me eens dat als we bejaarden gezond richting de 80 kunnen helpen dat beter en veel goedkoper is dan vanaf 75 in een verzorgingstehuis?

GrandMaster C
06-11-2019, 12:22 door Erik van Straten
Werkende mensen hebben een grotere kans op burnout, zullen we die ook maar meer laten betalen?

Overigens vraag ik mij af of een "gezondere" levensstijl van haar klanten ertoe leidt dat A.S.R. gemiddeld bespaart op de kosten van arbeidsongeschiktheids- en zorgverzekeringen. Want naarmate klanten gemiddeld ouder worden en -mede daardoor- de pensioengerechtigde leeftijd stijgt, nemen het risico op arbeidsongeschiktheid (dus kosten) en de kosten voor zorg toe.

Zou het zo zijn dat A.S.R. zelf in het marketingverhaal van FitBit (Google) en marketeers van de Zuid-Afrikaanse verzekeringsmaatschappij Discovery Groep is gestonken, en de ENIGE reden voor korting en/of flutcadeautjes is dat hiermee geldhongerige partijen het hoarden en misbruiken van uiterst privacygevoelige data nastreven? Of moeten we A.S.R. zelf ook onder dit soort hufters scharen? Ik vrees het laatste.
07-11-2019, 14:58 door Anoniem
Door Anoniem::

Laten we focussen op dialyse. Een behandeling kost volgens doktersrekening.nl ongeveer 1200 euro en werd in 2015 ruim 210.000 keer uitgevoerd. Dat is dus 250 miljoen aan dialyse-kosten. Het risico op diabetes type II is te verlagen door te bewegen. Jij en ik kunnen dus bakken met geld besparen door op de fiets te stappen, en onze buurman/vrouw aan te sporen dat ook te doen.


GrandMaster C

Ik heb misschien even iets gemist maar wat is het verband tussen dialyse (nodig bij nierfalen) en diabetes type II (ouderdomssuiker)?
Moet ik me nu schuldig voelen als ik een dag niet fiets, omdat daardoor iemand aan de dialyse moet?
08-11-2019, 15:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem::

Laten we focussen op dialyse. Een behandeling kost volgens doktersrekening.nl ongeveer 1200 euro en werd in 2015 ruim 210.000 keer uitgevoerd. Dat is dus 250 miljoen aan dialyse-kosten. Het risico op diabetes type II is te verlagen door te bewegen. Jij en ik kunnen dus bakken met geld besparen door op de fiets te stappen, en onze buurman/vrouw aan te sporen dat ook te doen.


GrandMaster C

Ik heb misschien even iets gemist maar wat is het verband tussen dialyse (nodig bij nierfalen) en diabetes type II (ouderdomssuiker)?
Moet ik me nu schuldig voelen als ik een dag niet fiets, omdat daardoor iemand aan de dialyse moet?

Je hebt niets gemist, je hebt alleen te weinig kennis over dit onderwerp!

Het verband is: "Diabetes mellitus, de Latijnse naam voor suikerziekte, kan schade aan de nieren veroorzaken. Daarom is bij mensen met suikerziekte regelmatige controle nodig van de nierfunctie, meestal wordt deze uitgevoerd door de huisarts, maar soms ook door de internist/diabetoloog. Vooral mensen die al vanaf jonge leeftijd insuline spuiten vanwege diabetes, hebben een grotere kans op een nierziekte (diabetische nefropathie). Maar ook mensen die op latere leeftijd insuline zijn gaan spuiten hebben meer kans op het ontwikkelen van nierschade." bron: https://www.nierdialyse.nl/leven-met-dialyse/nieren-en-diabetes/
11-11-2019, 15:16 door Anoniem
Door Kili Manjaro: Ziektekosten verzekeringen zijn inderdaad gebaseerd op solidariteit maar wat mij betreft dan alleen voor mensen die niet moedwillig hun gezondheid op lange termijn in gevaar brengen door b.v. een passieve levensstijl, ongezond eten, roken, blowen, feestpillen slikken, overmatig alcohol drinken.

Ok.... topsporten valt hier ook onder?
(zag iets op het nieuws vd week)
11-12-2019, 15:47 door Erik van Straten
Aanvulling, grotendeels een kopie van mijn eerste bijdrage in https://www.security.nl/posting/634939/Zorgverzekeraars%3A+wij+gebruiken+gezondheidsdata+niet+voor+marketing:

A.S.R. (of ASR?) roept elk TV-reclameblok dat je vooral de gezondheids-app "Vitality" moet gebruiken (naast dat je kennelijk een cadeaubon voor het gebruik van die app kunt krijgen zoals de redactie vermeldt).

De Vitality-app is gelukkig van zupertolle, gründliche Privat-Daten-Bewüßte Duitse makelij, also was könnte dan überhaupt falsch gehen?

Oh wacht, vanaf "Om een recent voorbeeld te geven" (op ca 1/3) in https://security.nl/posting/634747 schrijf ik hoe fout dat kan gaan. Namelijk hoe een andere gezondheids-app "Made in Germany", die naar eigen zeggen (lees liegen) ISO 27001 gecertificeerd was en aanvankelijk OOK werd aanbevolen door een ziektekostenverzekeraar, identificerende- en gezondheidsgegevens naar Facebook en andere PII data hoarders stuurde. En dat "natuurlijk" ongevraagd en zelfs zonder gebruikers daarover te informeren...

Ongetwijfeld (nicht) heeft A.S.R. haar huiswerk beter gedaan dan haar Duitse collega "Technische Krankenkasse".
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.