Verzekeringsmaatschappij a.s.r. is een nieuw programma gestart waarbij het klanten cadeaubonnen in ruil voor gezondheidsdata geeft. Om aan het programma deel te nemen moeten klanten een vragenlijst invullen en de "Vitality" app op hun smartphone installeren.
Daarna moet deze app aan een fitnesstracker of Apple Watch worden gekoppeld. Vervolgens worden er bepaalde bewegingsdoelen gesteld waarmee punten zijn te verdienen. Zodra de klant deze doelen haalt krijgt hij een beloning, zoals een cadeaubon ter waarde van 5 euro van Intersport of een gratis beautyproduct bij Etos. Klanten die voldoende punten scoren kunnen ook een cashback op een aanvullende zorgverzekering, Apple Watch of Fitbit krijgen.
In de privacyverklaring laat a.s.r. weten dat gezondheidsgegevens niet worden gedeeld met andere entiteiten of labels binnen de verzekeringsmaatschappij. Voor het nieuwe programma werkt a.s.r. samen met de Zuid-Afrikaanse verzekeringsmaatschappij Discovery Groep. Deze verzekeraar ontwikkelde het Vitality-programma waar inmiddels 16 miljoen mensen in 22 landen aan zouden deelnemen. De a.s.r. Vitality-app wordt door Discovery ontwikkeld en alle data binnen de app draait op het platform van Discovery. Deze data wordt bewaard in Frankfurt, aldus de privacyverklaring.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.