Door Erik van Straten: …..
Fijn voor jou dat jouw e-mail adres nog nooit gelekt is (bijv. via een gehackte website of via een collega/kennis/vriend/familielid wiens e-mail account gehackt is door een hergebruikt flutwachtwoord "want ze hadden toch niks te verbergen", via malware op PC of smartphone, of omdat ze jou zonodig meenden te moeten "inviten" op eeuwig lekkende sites zoals Linked-In).
Mijn mening over dit topic: tenzij kan worden aangetoond dat de klant fraudeert moet een bank altijd de schade vergoeden. Hooguit zou bij zeer doorzichtige aanvallen, uitgezonderd bij hoge leeftijd en/of geestelijke beperkingen (vaak prima vast te stellen aan eerder betaalgedrag en daarbij genomen risico's), een eigen risico kunnen gelden.
Zo werkt dat al. De bank vergoedt tenzij de schuld nadrukkelijk verwijtbaar is.
Banken besparen gigantisch veel geld door eerst wijkkantoren en nu ook pinautomaten te sluiten en "papierbankieren" grondig te ontmoedigen tot onmogelijk te maken.
Dat is wel erg eenzijdig, je vergeet dat zij hiervoor een andere infrastructuur hebben opgezet, namelijk een digitale infrastructuur. "Iedereen" doet zijn bankzaken digitaal en de banken moeten dus een veilige infrastructuur bieden. Om nog maar te zwijgen van de steeds zwaarder wordende eisen van de DNB en ECB/EBA op het gebied van compliance.
En als niemand meer naar zo'n bankfiliaal gaat, waarom deze dan aanhouden?
Wederom erg kortzichtig. De meerderheid wil het namelijk wel, anders zouden banken dit niet doen! Het is en blijft een commercieel bedrijf hoor.
Banken kunnen dit risico prima incalculeren en dragen (net als elke winkelier die weet dat een deel van zijn waar gestolen zal worden, ook door het eigen personeel). Op de winst die op alle klanten "verdiend" wordt, is dit verlies een lachertje.
Vroeger misschien. Je vergeet even de staatssteun die nodig is om een aantal banken overeind te houden. En die bank die failliet is gegaan. Nee hoor, net zoals de maatschappij (digitalisering) is ook de bankenwereld niet meer hetzelfde.
Check alle ontslagrondes maar eens. Dat doen ze omdat ze zoveel geld hebben zeker?
Aan alle -ongetwijfeld briljante- onbenullen die denken dat ze zelf nooit in een scam zullen trappen: geniet nog maar even van dat idee. Of bereid je vast voor op de grote teleurstelling in jezelf zodra deze "zelfkennis" ook voor jou een illusie blijkt te zijn. Wie weet denk je dan ook nog eens terug aan degenen die het voor jouw type (bijna iedereen) opnamen en ertoe bijdroegen dat je niet meteen met lege handen kwam te zitten.
Kijk, hier zijn we het wel eens. Wederom geldt wel dat dit dan van een bepaalde magnitude moet zijn. Een phising e-mail hoort daar wat mij betreft niet bij.
Wat is er mis met gewoon je verstand te gebruiken. Even een belletje te plegen naar het betreffende bedrijf? Of de e-mail even door Google te halen? Nadenken of je ergens iets hebt gekocht en niet betaald? Hoe verloopt normaal het proces (boetes / incasso via e-mail = niet normaal)?