/dev/null - Overig

Eén op de zes ICT'ers komt niet verder dan digitale basisvaardigheden

14-02-2020, 12:09 door Anoniem, 39 reacties
Typisch: https://www.nu.nl/tech/6030585/een-op-de-zes-icters-komt-niet-verder-dan-digitale-basisvaardigheden.html

Het verklaart overigens wel een hoop, want ICT'ers zijn gewoontedieren die alleen maar met software om willen gaan waar ze thuis mee werken, en waarmee ze hun certificaten hebben behaald. Ik merk bijvoorbeeld veel weerstand onder ICT'ers voor wat betreft andere systemen dan Windows: ze moeten er niks van weten.

Ik vind de kennis van sommige ICT'ers ook beneden de maat. Waar ik werk moet ik zelfs soms vertellen waar ze oplossingen moeten zoeken. En het wordt ze ook niet geleerd om te troubleshooten bij problemen. Vooral bij bijvoorbeeld gebruiksmachines waar problemen mee zijn wordt niet in het systeem gedoken, maar wordt de machine weggehaald en opnieuw ingespoeld met een nieuwe image. Nee, daar leer je wat van.

Deze generatie ICT'ers zijn alleen Windows en alles via een GUI regelen gewend. De vorige generatie ICT'ers moesten nog hardcore met commando's werken en zaten de hele dag met hun snufferd in de terminal. Dit zie je veelal alleen nog bij ICT'ers gespecialiseerd in Linux, BSD en Unix, waar de terminal nog steeds een centrale rol speelt bij softwarebeheer.
Reacties (39)
17-02-2020, 14:06 door Anoniem
Wat een goed artikel zeg... :( NOT.

Welke groep van ICT'ers is er ondervraagt ?
Er zijn zo veel verschillende vakken binnen de ICT dat dit onderzoek of het artikel op deze manier geen enkele waarde heeft.
17-02-2020, 15:52 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een goed artikel zeg... :( NOT.

Welke groep van ICT'ers is er ondervraagt ?
Er zijn zo veel verschillende vakken binnen de ICT dat dit onderzoek of het artikel op deze manier geen enkele waarde heeft.

Inderdaad! Super slecht artikel
Kwam eerder ook in nieuws sectie tevoorschijn, https://www.security.nl/posting/643997/CBS%3A+16+procent+ict%27ers+heeft+alleen+digitale+basisvaardigheden

"Ik begin hem te begrijpen, een enquete in meerdere landen met 1740 gevallen ICT - niet ICT en een aantal vragen voor wat soort werkzaamheden gedaan zijn in de afgelopen tijd. Daar kun je heel suggestieve mee doen.
Geen presentatie gegeven aan je collega's het afgelopen jaar, geen cursus op het internet gedaan, dan scoor je op zijn hoogst als "basis vaardigheid".

Heel wat negatieve comment's te zien.
17-02-2020, 16:55 door Anoniem
Eh, het is wat makkelijk de boel zo weg te zetten. Ik keek ernaar en dacht, ha, lekker afgeven en zie je wel enzo... wacht even, ik begrijp niet wat ze nu getest hebben en de categoriën zijn ook lekker vaag, dus nul idee wat de cijfers betekenen... als ze al iets betekenen.

Maargoed, ik zit werkeloos thuis, al een tijdje, en heb jarenlang geprobeerd mijn Unix-ervaring (linux/*bsd/commercieel) als zowel beheerder als ontwikkelaar aan de man te brengen. Zelfs toen "devops" een ding begon te worden zag nog steeds niemand mij staan. Geen idee waarom, want dat vertellen ze zelfs niet als je er expliciet naar vraagt. Dan krijg je hooguit domme dingen als "je hebt niet genoeg van dit lijstje", waarbij dat lijstje expliciet in de advertentie stond onder het kopje "nice to have but not required". Oftewel ze zitten gewoon te liegen, en hoe moeten kandidaten dan doorkrijgen wat ze wel moeten kunnen?

Dus ik denk dat er iets mis is met de selectie aan de poort. Als je alleen maar poppetjes inhuurt die precies één ding geleerd hebben, kunnen, willen, en doen, tsja. En ik weet anecdotisch maar kan het ook wel aan verschillende advertenties zien, dat er inderdaad ook wel zo geselecteerd wordt. Waarbij HR ook denkt van "oh dat is iets met kompjoeters, dus word en excel zijn natuurlijk ook belangrijke eisen". En dan krijg je dus omhooggevallen kantoorstoelvullers. Om "het netwerk" (==kantoors voor "de windowskompjoeters hier") te beheren. En dan zit je wel vast aan al je servertjes ook op windows te draaien want niemand kan het mentaal aan als er niet op geklikt kan worden. Goh, wat gek nu.

Maargoed, zulke anecdotes zijn nog steeds geen harde cijfers en wat het CBS ons geeft zijn wel cijfers maar wat ze betekenen is me zoals gezegd onduidelijk. Dat er iets mis is in kompjoeterland dat geloof ik ook wel, maar wat precies? Ik ben bang dat het CBS dat ons ook niet gaat vertellen.
17-02-2020, 17:09 door Ron625
Ik merk bijvoorbeeld veel weerstand onder ICT'ers voor wat betreft andere systemen dan Windows: ze moeten er niks van weten.
Een ICT'er die maar één besturingssysteem kent mist vergelijkings-materiaal, en is m.i. iemand die zichzelf ICT'er noemt en mogelijk in de ICT werkt, maar geen ICT'er is.
17-02-2020, 20:16 door Anoniem
Door Anoniem:

Ik vind de kennis van sommige ICT'ers ook beneden de maat. Waar ik werk moet ik zelfs soms vertellen waar ze oplossingen moeten zoeken. En het wordt ze ook niet geleerd om te troubleshooten bij problemen. Vooral bij bijvoorbeeld gebruiksmachines waar problemen mee zijn wordt niet in het systeem gedoken, maar wordt de machine weggehaald en opnieuw ingespoeld met een nieuwe image. Nee, daar leer je wat van.


Nee jij hebt er verstand van, waarom zou je moeilijk gaan doen en uren spenderen een oplossing te zoeken als je ook binnen 20 minuten een nieuwe image uit kan rollen en de werknemer weer verder kan werken. Dan kun je de rest van je tijd spenderen aan belangrijkere zaken. En wat is er mis met de Windows GUI ? Ik heb zelf niks met powershell, als jij daar graag mee wilt stoeien is dat prima maar dat maakt je geen betere IT-er. Genoeg mensen die veel cmdlets uit hun kop kennen maar het grote plaatje niet zien. Daar heb je ook niks aan.
17-02-2020, 20:51 door souplost
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Ik vind de kennis van sommige ICT'ers ook beneden de maat. Waar ik werk moet ik zelfs soms vertellen waar ze oplossingen moeten zoeken. En het wordt ze ook niet geleerd om te troubleshooten bij problemen. Vooral bij bijvoorbeeld gebruiksmachines waar problemen mee zijn wordt niet in het systeem gedoken, maar wordt de machine weggehaald en opnieuw ingespoeld met een nieuwe image. Nee, daar leer je wat van.


Nee jij hebt er verstand van, waarom zou je moeilijk gaan doen en uren spenderen een oplossing te zoeken als je ook binnen 20 minuten een nieuwe image uit kan rollen en de werknemer weer verder kan werken. Dan kun je de rest van je tijd spenderen aan belangrijkere zaken. En wat is er mis met de Windows GUI ? Ik heb zelf niks met powershell, als jij daar graag mee wilt stoeien is dat prima maar dat maakt je geen betere IT-er. Genoeg mensen die veel cmdlets uit hun kop kennen maar het grote plaatje niet zien. Daar heb je ook niks aan.
Jij bent precies het voorbeeld wat de schrijver bedoelt en wat ik weer tot grote ergenis hebt meegemaakt. Die Windows beheeders kunnen niet Trouble shooten. Zijn ook niet van voorkomen is beter dan genezen. Schandelijk. Dat win10 niks doet als je ergens op klik storen ze zich ook niet aan. Dan klik je toch nog een keer!
Helaas heb ik al Unix man ook met deze groep te maken. Het lijkt wel of mensen steeds dommer worden.
17-02-2020, 21:52 door karma4
Door souplost:
Jij bent precies het voorbeeld wat de schrijver bedoelt en wat ik weer tot grote ergenis hebt meegemaakt. Die Windows beheeders kunnen niet Trouble shooten. Zijn ook niet van voorkomen is beter dan genezen. Schandelijk. Dat win10 niks doet als je ergens op klik storen ze zich ook niet aan. Dan klik je toch nog een keer!
Helaas heb ik al Unix man ook met deze groep te maken. Het lijkt wel of mensen steeds dommer worden.
Die schrijver was op zoek naar iets negatiefs in een verhaal dat nederland positief opvalt
Helaas bevestigen linux oss evangelistsrn keer op keer die nevatieve insteek van onkunde met ICT. Met alleen bashen als vaardigheid is ds ICT vaardigheid zwaar kndermaats.
17-02-2020, 22:25 door Ron625 - Bijgewerkt: 17-02-2020, 22:28
Door karma4:Met alleen bashen als vaardigheid is de ICT vaardigheid zwaar ondermaats.
Daar ben je een sprekend voorbeeld van, door alle OSS over één kam te scheren en alle besturingssystemen die (bijna) gratis zijn een stempel te geven.
17-02-2020, 22:25 door Ron625 - Bijgewerkt: 17-02-2020, 22:26
Foutje, sorry
18-02-2020, 00:53 door [Account Verwijderd]
Door karma4:Helaas bevestigen linux oss evangelistsrn keer op keer die nevatieve insteek van onkunde met ICT. Met alleen bashen als vaardigheid is ds ICT vaardigheid zwaar kndermaats.
De naald blijft hangen in de groef, Karmaatje. En het is je al duizend keer gezegd, maar jij basht net zo goed. Ik voel me overigens helemáál niet aangesproken, want ik gebruik elk systeem dat de behoefte vervult. In een zeldzaam geval ook Windows (ja, echt waar).

Iedere IT'er heeft een specialisme, en dat betekent niet automatisch dat zo'n IT'er ook meteen "totaalvoetballer" is. Maar ergens zit er wel een kern van waarheid in dat de gemiddelde IT'er steeds slechter wordt in het troubleshooten. Lijkt me op die manier ook niet zo'n spannend beroep meer: zit je jaren te blokken op het behalen van je (Microsoft) certificaatjes, blijkt je enige taak te zijn om hier-en-daar een thin cliënt los te koppelen en de hele dag met zo'n plateaukarretje die thin cliënts in de rondte te rijden. Om vervolgens routinematig een nieuwe image erop te spoelen. Volgens mij kún je daar geen voldoening in vinden als je voor dat beroep gekozen hebt. Ik zou er doodongelukkig worden. Ik zie er genoeg die zich de hele dag de tandjes vervelen en weinig productief zijn.

Gelukkig ken ik ook gasten die héél erg goed zijn in hun werk. Maar die moeten wél de kar trekken, omdat zijn collega's niet meer geleerd hebben om de materie eigen te maken.

Maar zeg nu zelf: je haalt toch véél meer voldoening uit je werk als je de materie beheerst, in plaats van een beetje rond te rennen met een onwillige thin cliënt of een laptop met een gecrashte Windows onder je arm, om vervolgens met een lege caviablik naar een progressbar te staren in hoeverre je image al op de harde schijf is geschreven? Nee jôh... keihard commando's in de CLI rammelen en zien hoe je steeds meer de handel weer naar je hand zet... volgens mij moet dát de kick zijn van een IT'er. Ik zie ze persoonlijk steeds minder....
18-02-2020, 06:09 door Anoniem
@Unix4,

Robotisering is ook niet direct jouw vriend in dat geval.
Als men nog verder dom gehouden wordt, kan AI het steeds sneller overnemen,
nog minder diversiteit en nog meer voor het monopolie.
Plugje eruit en plugje erin. Oogjes strak op het android schermpje.
Multi-RBL Check Results - http Medium 2432 3rd party CORS request may execute CVE-2015-9251
File not found: http://api.flattr.com/js/0.6/load.js?mode=auto
Unique IDs about your web browsing habits have been insecurely sent to third parties.

-da385a3c96954bea681395fc385d24ef21582002480 Flattr

En als je al een tijdje iets niet meer hebt gedaan,
zakt de kennis helemaal weg achter je TOPDeskje.

#sockpuppet
18-02-2020, 09:04 door Anoniem
Ik geef het nog twintig jaar, dan zit echt ALLES in de cloud en zullen alleen de hele grote partijen nog mensen hebben die de materie diep snappen....
18-02-2020, 10:02 door Anoniem
Door Anoniem: Nee jij hebt er verstand van, waarom zou je moeilijk gaan doen en uren spenderen een oplossing te zoeken als je ook binnen 20 minuten een nieuwe image uit kan rollen en de werknemer weer verder kan werken.
Omdat je niets fundamenteels leert als je alleen dezelfde handelingen herhaalt om alle problemen op te lossen.

De mensen die verder kijken dan minimaal nodig is om hun werk te doen zijn na een poosje de "goeroe's" waar iedereen naar toe stapt omdat ze over inzichten beschikken die anderen helpen hun werk beter en sneller te doen. Die uren werk die jij als verspilling ziet kunnen zich terugverdienen doordat deze mensen uiteindelijk doorzien hoe je iets in 2 minuten oplost in plaats van 20 minuten aan het terugzetten van een image te verspillen. Of die wat ze in die uren werk geleerd hebben verwerken in images waarin het probleem zich niet meer voordoet zodat jij die 20 minuten niet met enige regelmaat opnieuw hoeft te herhalen. Mogelijk zou iemand als jij zonder die inspanning niet beseffen telkens met hetzelfde probleem bezig te zijn en daar daar uiteindelijk meer uren aan te verspillen dan de mensen doen die er wel diep in duiken.
18-02-2020, 10:34 door Anoniem
Door Anoniem: Ik geef het nog twintig jaar, dan zit echt ALLES in de cloud en zullen alleen de hele grote partijen nog mensen hebben die de materie diep snappen....

En is dat een goed, of een slecht ding?
18-02-2020, 10:42 door Anoniem
Door Unix4:

[..]
Maar zeg nu zelf: je haalt toch véél meer voldoening uit je werk als je de materie beheerst, in plaats van een beetje rond te rennen met een onwillige thin cliënt of een laptop met een gecrashte Windows onder je arm, om vervolgens met een lege caviablik naar een progressbar te staren in hoeverre je image al op de harde schijf is geschreven? Nee jôh... keihard commando's in de CLI rammelen en zien hoe je steeds meer de handel weer naar je hand zet... volgens mij moet dát de kick zijn van een IT'er. Ik zie ze persoonlijk steeds minder....

De grootmeester-hobbyisten die een paar _dagen_ besteden aan het tweaken en stagen van iedere nieuwe server moeten heel goed om zich heen kijken, want dat is een uitstervend beroep. Die had en heb je in Unix land ook.
Waar ITers altijd heel trots waren dat ze met een paar scripten zalen vol overtypers overbodig gemaakt hadden - move over boys, want een auto-deploy script maakt _jou_ overbodig.
(was grappig toch T-shirt met ' Go away or I will replace you with a very small shell script' )

Ja - de materie beheersen _is_ fijn. Maar je kunt je beter richten op leren automatiseren - en geen gewoonte maken van het diep uitgraven van individuele problemen die ook op te lossen zijn met (automatische) reinstall.
Er _zijn_ mensen die 120.000 USD betalen om een of andere Shelby Mustang volledig te laten restaureren. Dat is mooi om te zien, en de monteurs die het doen halen daar vast een kick uit. Heel mooi, maar in de garage van leasebak onderhoud is het oplossen of afschrijven en gaan ze geen hele motor en transmissie herbouwen.
18-02-2020, 11:24 door karma4
Door Ron625:
Door karma4:Met alleen bashen als vaardigheid is de ICT vaardigheid zwaar ondermaats.
Daar ben je een sprekend voorbeeld van, door alle OSS over één kam te scheren en alle besturingssystemen die (bijna) gratis zijn een stempel te geven.
Ik ben niet gebonden aan een OS of OSS. Als je iets van een prolbeen,vermeld dat in de gelovigen hoek onwelvallig is dan wordt je verketterd. De inquisitie (als je dat wat zegt) zou er bij gehaald kunnen worden.

Door Unix4:
De naald blijft hangen in de groef, Karmaatje. En het is je al duizend keer gezegd, maar jij basht net zo goed. Ik voel me overigens helemáál niet aangesproken, want ik gebruik elk systeem dat de behoefte vervult. In een zeldzaam geval ook Windows (ja, echt waar).
….
Iedere IT'er heeft een specialisme, en dat betekent niet automatisch dat zo'n IT'er ook meteen "totaalvoetballer" is. Maar ergens zit er wel een kern van waarheid in dat de gemiddelde IT'er steeds slechter wordt in het troubleshooten. Lijkt me op die manier ook niet zo'n spannend beroep meer:.....
Maar zeg nu zelf: je haalt toch véél meer voldoening uit je werk als je de materie beheerst,
.. Ik zie ze persoonlijk steeds minder....
Prima dat je niet vast in een OS. Nu nog die samenwerking om er na troubleshooting wel een werkend geheel van te maken.
Zeg nu zelf is er wat aan om wat setup enter enter of yum entter enter te doen en dat te zien dat geheel niet goed is waarbij de oplossing is om de schuld aan een ander te geven.
18-02-2020, 12:03 door Anoniem
Door Anoniem: Genoeg mensen die veel cmdlets uit hun kop kennen maar het grote plaatje niet zien. Daar heb je ook niks aan.

Door slechts twintig minuten of hooguit een uurtje aan een echte oplossing te spenderen, valt te vermijden dat je een 20.000 tal intranet werkstations, met hetzelfde probleem, van een geheel nieuw image moet gaan voorzien. Anders kun je het wel vergeten dat je de de rest van je tijd eigenlijk had willen spenderen aan belangrijker zaken. Het is maar net waar de meeste tijdwinst ligt en wat het belang en het verdienmodel van de betrokken organisatie is.
18-02-2020, 12:18 door Anoniem
De meestse ICT-ers willen ook niet weten van security. Dat is stom. Dat zit ze in de weg.
Terwijl security toch echt gewoon een functioneel onderdeel is van wat ICT levert.
18-02-2020, 12:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Ik vind de kennis van sommige ICT'ers ook beneden de maat. Waar ik werk moet ik zelfs soms vertellen waar ze oplossingen moeten zoeken. En het wordt ze ook niet geleerd om te troubleshooten bij problemen. Vooral bij bijvoorbeeld gebruiksmachines waar problemen mee zijn wordt niet in het systeem gedoken, maar wordt de machine weggehaald en opnieuw ingespoeld met een nieuwe image. Nee, daar leer je wat van.


Nee jij hebt er verstand van, waarom zou je moeilijk gaan doen en uren spenderen een oplossing te zoeken als je ook binnen 20 minuten een nieuwe image uit kan rollen en de werknemer weer verder kan werken. Dan kun je de rest van je tijd spenderen aan belangrijkere zaken. En wat is er mis met de Windows GUI ? Ik heb zelf niks met powershell, als jij daar graag mee wilt stoeien is dat prima maar dat maakt je geen betere IT-er. Genoeg mensen die veel cmdlets uit hun kop kennen maar het grote plaatje niet zien. Daar heb je ook niks aan.


Wat ik jammer vind is dat sommige ICT'ers aangesproken worden op het "trouble shoot" gedrag.
Maar ik ben bekend bij een beheer organisatie, waar "diensten" verkocht worden aan klanten.
Deze klanten willen voor een "dubbeltje" op de eerste rij zitten, betalen dus zo laag mogelijk prijs per werkplek.
In deze beheerprijs is gecalculeerd dat een incident op een werkplek maar maximaal 15 minuten tijd ingestoken mag worden, als er geen oplossing in het zicht is, dan opnieuw ingespoeld moet worden.
Dus deze ICTérs, vaak bij de Service Desk, worden niet altijd belemmerd door kennis, maar wel belemmerd in bestaande beheer afspraken contractueel, dit om het aantal FTE laag te houden op een Service Desk.

Uiteraard wanneer een specifiek probleem op meerdere werkplekken speelt, wordt er een Problem aangemaakt, juiste oplosgroep, die dan bekijkt of het probleem centraal kan worden opgelost, deze beheerders hebben dan wel veel meer tijd om te onderzoeken.

Ik denk dat dit bij meerdere bedrijven speelt.

Uiteindelijk die ITIL processen hebben voor dit soort administratieve rompslomp gezorgd.
Sommige techneuten zijn soms 70% met administratie bezig, maar 30% met techniek, puur omdat de klant/werkgever deze administratie vereist.
Een Service Desk wordt afrekend op aantal incidenten die nog open staan per dag, hoeveel er afgesloten worden, binnen welke tijd, of de SLA wel gehaald is...
Heeft niets meer met uitdagende techniek te maken, ook niet met het besturingsysteem.

Mensen in de ICT zullen dit wel herkennen.
Beter weters die nog in die studieboeken zitten, komen hier nog wel achter.
18-02-2020, 12:51 door souplost
Door Anoniem:
Door Unix4:

[..]
Maar zeg nu zelf: je haalt toch véél meer voldoening uit je werk als je de materie beheerst, in plaats van een beetje rond te rennen met een onwillige thin cliënt of een laptop met een gecrashte Windows onder je arm, om vervolgens met een lege caviablik naar een progressbar te staren in hoeverre je image al op de harde schijf is geschreven? Nee jôh... keihard commando's in de CLI rammelen en zien hoe je steeds meer de handel weer naar je hand zet... volgens mij moet dát de kick zijn van een IT'er. Ik zie ze persoonlijk steeds minder....

De grootmeester-hobbyisten die een paar _dagen_ besteden aan het tweaken en stagen van iedere nieuwe server moeten heel goed om zich heen kijken, want dat is een uitstervend beroep. Die had en heb je in Unix land ook.
Waar ITers altijd heel trots waren dat ze met een paar scripten zalen vol overtypers overbodig gemaakt hadden - move over boys, want een auto-deploy script maakt _jou_ overbodig.
(was grappig toch T-shirt met ' Go away or I will replace you with a very small shell script' )

Ja - de materie beheersen _is_ fijn. Maar je kunt je beter richten op leren automatiseren - en geen gewoonte maken van het diep uitgraven van individuele problemen die ook op te lossen zijn met (automatische) reinstall.
Er _zijn_ mensen die 120.000 USD betalen om een of andere Shelby Mustang volledig te laten restaureren. Dat is mooi om te zien, en de monteurs die het doen halen daar vast een kick uit. Heel mooi, maar in de garage van leasebak onderhoud is het oplossen of afschrijven en gaan ze geen hele motor en transmissie herbouwen.
Typische windowsbeheeroplossing: het probleem zit er nog steeds in maar we proberen het met een reinstall op te lossen. Vroeger was het een reboot nu komt er een reinstall bij. Het is niet alleen een mentaliteit probleem maar ook een gebrek aan kennis.
Moest net mijn settings ook weer opnieuw ingeven na een Microsoft patch of reinstall.
De Unix wereld werkt zo veel professioneler en accepteert ook geen downtime!
18-02-2020, 13:01 door Anoniem
Door souplost:
Door Anoniem:
Door Unix4:

[..]
Maar zeg nu zelf: je haalt toch véél meer voldoening uit je werk als je de materie beheerst, in plaats van een beetje rond te rennen met een onwillige thin cliënt of een laptop met een gecrashte Windows onder je arm, om vervolgens met een lege caviablik naar een progressbar te staren in hoeverre je image al op de harde schijf is geschreven? Nee jôh... keihard commando's in de CLI rammelen en zien hoe je steeds meer de handel weer naar je hand zet... volgens mij moet dát de kick zijn van een IT'er. Ik zie ze persoonlijk steeds minder....

De grootmeester-hobbyisten die een paar _dagen_ besteden aan het tweaken en stagen van iedere nieuwe server moeten heel goed om zich heen kijken, want dat is een uitstervend beroep. Die had en heb je in Unix land ook.
Waar ITers altijd heel trots waren dat ze met een paar scripten zalen vol overtypers overbodig gemaakt hadden - move over boys, want een auto-deploy script maakt _jou_ overbodig.
(was grappig toch T-shirt met ' Go away or I will replace you with a very small shell script' )

Ja - de materie beheersen _is_ fijn. Maar je kunt je beter richten op leren automatiseren - en geen gewoonte maken van het diep uitgraven van individuele problemen die ook op te lossen zijn met (automatische) reinstall.
Er _zijn_ mensen die 120.000 USD betalen om een of andere Shelby Mustang volledig te laten restaureren. Dat is mooi om te zien, en de monteurs die het doen halen daar vast een kick uit. Heel mooi, maar in de garage van leasebak onderhoud is het oplossen of afschrijven en gaan ze geen hele motor en transmissie herbouwen.
Typische windowsbeheeroplossing: het probleem zit er nog steeds in maar we proberen het met een reinstall op te lossen. Vroeger was het een reboot nu komt er een reinstall bij. Het is niet alleen een mentaliteit probleem maar ook een gebrek aan kennis.
Moest net mijn settings ook weer opnieuw ingeven na een Microsoft patch of reinstall.
De Unix wereld werkt zo veel professioneler en accepteert ook geen downtime!

Welkom in de wegwerp maatschappij. Waar afval geen drol kost op de korte termijn.
Doe maar een nieuwe. Is goedkoper.. maar de afval berg groeit en we schuiven het vooruit.

Geen ICT-er die TCP/IP snapt. Geen ICT-er die basis functionaliteiten snapt zoals een config fout uitzoeken. Maar gewoon weer een nieuwe fresh install doet.
Ik overdrijf, er zijn vast ICT-ers die het wel kunnen maar die kun je op één hand tellen.

En ICT pretendeert nog meer shit te kunnen in nog minder tijd. Lees: meer rommel van slechtere kwaliteit voor een habbekrats.
18-02-2020, 13:49 door Anoniem
Door Anoniem: Er _zijn_ mensen die 120.000 USD betalen om een of andere Shelby Mustang volledig te laten restaureren. Dat is mooi om te zien, en de monteurs die het doen halen daar vast een kick uit. Heel mooi, maar in de garage van leasebak onderhoud is het oplossen of afschrijven en gaan ze geen hele motor en transmissie herbouwen.

Die vergelijking gaat mank, want je vergist je in een wezenlijk verschil tussen beide beroepen. Het handwerk van een goede garagemonteur aan een klassieker valt dan wel niet zo goed te kopiëren, het uitrollen van een entreprice grade Linux distributie door een ICTer, vanaf de commandline en over een netwerk, valt daarentegen wel goed op te schalen.
18-02-2020, 18:33 door Anoniem
Door Anoniem: Eh, het is wat makkelijk de boel zo weg te zetten. Ik keek ernaar en dacht, ha, lekker afgeven en zie je wel enzo... wacht even, ik begrijp niet wat ze nu getest hebben en de categoriën zijn ook lekker vaag, dus nul idee wat de cijfers betekenen... als ze al iets betekenen.

Maargoed, ik zit werkeloos thuis, al een tijdje, en heb jarenlang geprobeerd mijn Unix-ervaring (linux/*bsd/commercieel) als zowel beheerder als ontwikkelaar aan de man te brengen. Zelfs toen "devops" een ding begon te worden zag nog steeds niemand mij staan. Geen idee waarom, want dat vertellen ze zelfs niet als je er expliciet naar vraagt. Dan krijg je hooguit domme dingen als "je hebt niet genoeg van dit lijstje", waarbij dat lijstje expliciet in de advertentie stond onder het kopje "nice to have but not required". Oftewel ze zitten gewoon te liegen, en hoe moeten kandidaten dan doorkrijgen wat ze wel moeten kunnen?

Klinkt meer dat ze andere kandidaten hebben die wel de nice to have ook hebben en jij niet.
18-02-2020, 19:35 door The FOSS - Bijgewerkt: 18-02-2020, 19:46
Door karma4:
Door Ron625:
Door karma4:Met alleen bashen als vaardigheid is de ICT vaardigheid zwaar ondermaats.
Daar ben je een sprekend voorbeeld van, door alle OSS over één kam te scheren en alle besturingssystemen die (bijna) gratis zijn een stempel te geven.
Ik ben niet gebonden aan een OS of OSS. Als je iets van een prolbeen,vermeld dat in de gelovigen hoek onwelvallig is dan wordt je verketterd. De inquisitie (als je dat wat zegt) zou er bij gehaald kunnen worden.

Als je iemand écht wilt kennen dan moet je kijken naar wat hij doet. Jij kan roepen wat je wilt over je vermeende objectiviteit maar je daden geven een duidelijk inzicht in jouw werkelijke motivatie. Laten we dat samenvatten met geïnvesteerd hebben in het Microsoft platform en daar voor return on investment van afhankelijk zijn. Dus spring je er bovenop bij elke kritiek op Microsoft en spindoctor je alles wat je maar kan naar (F)OSS als vermeende bron van alle kwaad. En er is werkelijk geen hond meer, werkelijk geen enkele, die dat niet al lang doorziet!
18-02-2020, 19:52 door Anoniem
Het woord ICTer is nogal een breed begrip. Een servicedeskmedewerker hoeft niet zoveel kennis in huis te hebben als een beheerder. Iemand die pas van school komt wordt niet ingezet als een systeembeheerder of applicatiebeheerder omdat ze nog geen ervaring hebben opgedaan. We zijn allemaal ooit ergens begonnen als ICTer en als 1 op de 6 ICTers net van school komen dan kan ik me er wel in vinden. Niet iedere ICTer is thuis op zijn of haar zolderkamertje begonnen met sleutelen aan hardware of het opzetten van een domein.
18-02-2020, 20:22 door Anoniem
Door karma4:
Door souplost:
Jij bent precies het voorbeeld wat de schrijver bedoelt en wat ik weer tot grote ergenis hebt meegemaakt. Die Windows beheeders kunnen niet Trouble shooten. Zijn ook niet van voorkomen is beter dan genezen. Schandelijk. Dat win10 niks doet als je ergens op klik storen ze zich ook niet aan. Dan klik je toch nog een keer!
Helaas heb ik al Unix man ook met deze groep te maken. Het lijkt wel of mensen steeds dommer worden.
Die schrijver was op zoek naar iets negatiefs in een verhaal dat nederland positief opvalt
Helaas bevestigen linux oss evangelistsrn keer op keer die nevatieve insteek van onkunde met ICT. Met alleen bashen als vaardigheid is ds ICT vaardigheid zwaar kndermaats.

Misschien kan jij dan als positivo aan mij als meelezer toelichten wat er niet positief zou zijn als een IT oook ervaren en zeer vertrouwd is met command line omgevingen??
18-02-2020, 21:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Eh, het is wat makkelijk de boel zo weg te zetten. Ik keek ernaar en dacht, ha, lekker afgeven en zie je wel enzo... wacht even, ik begrijp niet wat ze nu getest hebben en de categoriën zijn ook lekker vaag, dus nul idee wat de cijfers betekenen... als ze al iets betekenen.

Maargoed, ik zit werkeloos thuis, al een tijdje, en heb jarenlang geprobeerd mijn Unix-ervaring (linux/*bsd/commercieel) als zowel beheerder als ontwikkelaar aan de man te brengen. Zelfs toen "devops" een ding begon te worden zag nog steeds niemand mij staan. Geen idee waarom, want dat vertellen ze zelfs niet als je er expliciet naar vraagt. Dan krijg je hooguit domme dingen als "je hebt niet genoeg van dit lijstje", waarbij dat lijstje expliciet in de advertentie stond onder het kopje "nice to have but not required". Oftewel ze zitten gewoon te liegen, en hoe moeten kandidaten dan doorkrijgen wat ze wel moeten kunnen?

Klinkt meer dat ze andere kandidaten hebben die wel de nice to have ook hebben en jij niet.
Als ze netjes waren geweest, en het was zo als jij het zegt, dan waren ze daar eerlijk over geweest.

Was dat zo dan had ik kunnen kiezen erin te duiken en met meer en zelfs demonstrabele kennis terug kunnen komen.

Je kan nog tegenwerpen dat afwijzen maar wat moeilijk is en dat je dus maar met leugentjes voor bestwil komt, maar daar hebben techneuten in het bijzonder niets aan, die willen tactvol gebrachte waarheid, maar dus wel gewoon de waarheid.

Nu mompelden ze iets van "mischien een andere keer weetjewel" en ik heb gezegd "nee, als je zo oneerlijk tegenover mij bent dan hoef ik ook een andere keer niet voor je te werken dus bel mij maar niet, ik bel jullie ook niet". Er bleek overigens meer niet in de haak met die tent, maar daar ging het nu niet over. Ik weet wel dat ik meer in m'n mars heb dan "hardware inelkaar schroeven bij de klant en de testsuite draaien voor acceptatie", wat de job precies was. Waar ik weinig ervaring had met de specifieke (COTS) hardware en hun (special sauce) software, was en ben ik wel een ervaren troubleshooter met een brede achtergrond en dus de vaardigheid om nieuwe dingen te doorgronden op troubleshooten. Dus het argument alleen al hield geen steek.

Maar zelfs als dat allemaal anders lag, dan nog wijs je mensen niet af op "nice to have but not required". Dat laatse, hun letterlijke eigen woorden in hun zelfgeschreven advertentie tot leugens maken, was de doodsteek. Als je voor de eerste ontmoeting al tegen me gaat zitten liegen begin je al met jezelf zwart te maken als een onwaardig werkgever.

En als jij je een beetje netjes bent dan plemp je niet een enkel halfbakken regeltje onder een in z'n geheel aangehaalde post. Dan zorg je dat je iets te melden hebt en trim je je antwoorden netjes.
18-02-2020, 21:34 door The FOSS - Bijgewerkt: 18-02-2020, 21:35
Door Anoniem:
Door karma4: ...
Helaas bevestigen linux oss evangelistsrn keer op keer die nevatieve insteek van onkunde met ICT. Met alleen bashen als vaardigheid is ds ICT vaardigheid zwaar kndermaats.

Misschien kan jij dan als positivo aan mij als meelezer toelichten wat er niet positief zou zijn als een IT oook ervaren en zeer vertrouwd is met command line omgevingen??

Ik denk dat hij het over bashing [*] heeft waar in zijn beleveringswereld iedere OSS 'aanhanger' als 'evangelist' mee bezig is. Van de shell bash heeft hij denk ik nog nooit gehoord.

[*] https://en.wikipedia.org/wiki/Bashing_(pejorative)
18-02-2020, 22:56 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 18-02-2020, 22:57
Door The FOSS:
Ik denk dat hij het over bashing [*] heeft waar in zijn beleveringswereld iedere OSS 'aanhanger' als 'evangelist' mee bezig is. Van de shell bash heeft hij denk ik nog nooit gehoord.

[*] https://en.wikipedia.org/wiki/Bashing_(pejorative)
Dat Wikipedia artikel beschrijft Karma4 tot op de laatste regel. Zó herkenbaar... :-D

Wat ik wel grappig vind aan deze hele discussie is dat een aantal reageerders iets roepen over "automatiseren". Een image inspoelen is echter geen automatiseren, dat is een handeling ten gevolge van het automatiseren. Dat is een heel verschil. Want wie gaat dan die scripts schrijven die zaken laten automatiseren? Toch niet die IT'er die het gros van zijn werktijd thin clients en laptops voorziet van een nieuwe image? Dat kan mijn 12-jarig neefje ook wel, na één of twee keer uitleggen.

Met andere woorden: er zullen altijd IT'ers moeten blijven bestaan met parate kennis over de materie. Soft- en hardware onderhoudt zichzelf niet. Dat moet worden gedaan door mensenhanden. Maar ja, als je FTE's alleen maar opvult met mensen die "een kunstje" doen, dan maak je jezelf als bedrijf behoorlijk kwetsbaar en afhankelijk van andere partijen. En dáár zit een stukje omdenken bij: want door het automatiseren van taken denkt men geld te besparen. Maar op het moment dat er échte problemen zijn moet men stervensdure support inkopen om de boel weer op de rails te krijgen, in plaats van die ene kennisbank binnen de organisatie aanspreken om het te fixen. En dan heb ik het nog niet eens over de tijd die men kwijt is als de medewerker met een onwillige laptop nog even zijn/haar data moet veiligstellen voordat hij/zij de laptop mee geeft aan de "inspoelman". Nee, dát is efficiënte tijd. In een dergelijk geval kun je beter even iemand erbij hebben die weet wat hij/zij moet doen om on-the-spot te troubleshooten.

Moraal van het verhaal: automatiseren hoeft niet altijd sneller te zijn. Ouderwets kennis van zaken en "handwerk" kunnen je ook een hoop efficiency opleveren. Al wil niemand dat meer erkennen, omdat steeds meer mensen de kennis aan het kwijtraken zijn. En ik snap ook wel dat men dat verdedigt, want dát zijn schijnbaar de mensen over wie ik het heb....
18-02-2020, 23:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er _zijn_ mensen die 120.000 USD betalen om een of andere Shelby Mustang volledig te laten restaureren. Dat is mooi om te zien, en de monteurs die het doen halen daar vast een kick uit. Heel mooi, maar in de garage van leasebak onderhoud is het oplossen of afschrijven en gaan ze geen hele motor en transmissie herbouwen.

Die vergelijking gaat mank, want je vergist je in een wezenlijk verschil tussen beide beroepen. Het handwerk van een goede garagemonteur aan een klassieker valt dan wel niet zo goed te kopiëren, het uitrollen van een entreprice grade Linux distributie door een ICTer, vanaf de commandline en over een netwerk, valt daarentegen wel goed op te schalen.

Het gaat om het verschil in enorm veel zorg besteden aan een enkel object, versus standaard modules vervangen - en de grens "dit is het niet waard" ligt ontzettend veel lager.
En het feit dat die enorme zorg aan een rebuild van een enkele klassieker extreem duur is - en dat slechts enkele mensen zich dat kunnen en willen veroorloven.

En wat je niet (meer) doet bij massale enterprise uitrol is enorm veel tweaks aan een individuele server setup.
Het _maken_ van een enterprise image, en de uitrol infrastructuur is absoluut hooggekwalificeerd werk. Het klikken op de 're-install' knop daarna niet.
Waar je zo'n klassieker eventueel restaureert vanaf een hoop schroot, schrijf je een normale auto gewoon af.

Je kunt ook de analogie van handgebouwde sportwagen versus autofabriek met lopende band en robots nemen.

In de start fase had bijvoorbeeld Google een ongehoorde verhouding servers:beheerders. (nog steeds natuurlijk, maar tegenwoordig is dat minder "ongehoord" dan toen - het is nu normaal voor 'cloud scale' ).
Klassieke Unix beheerders voelden zich een hele baas als ze 50:1 of 100:1 (servers:beheerder) deden - de googles/facebooks e.d. gaan daar heel veel orden van grootte overheen.
Dat bereik je niet als je iedere server apart bouwt , en z'n eigen koosnaampje ('picard' , "sevenofnine", "zeus", "gandalf" etc) geeft.

Met de komst van VMs, en daarna containers is het aantal instances dat "beheerd" moet worden nog veel groter geworden, en dat vergt (dus) meer standaardisatie en automatiseren - want meer 'beheerders' gaat het niet worden. Niet in beschikbaarheid, en niet in kosten.
19-02-2020, 09:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik geef het nog twintig jaar, dan zit echt ALLES in de cloud en zullen alleen de hele grote partijen nog mensen hebben die de materie diep snappen....

En is dat een goed, of een slecht ding?

Geen idee, ik weet alleen dat ik "uptime" moet leveren voor ons personeel en diensten, of dat met een cloud dienst werkt of met spullen op locatie maakt me niet zoveel uit, zolang het maar veilig en soepel werkt.
Ik denk dat de hele grote spelers meer middelen hebben om veiligheid te borgen dan dat je als kleine ITér probeert zelf de boel voor te blijven. Maar daar twijfel ik wel over, want de grote spelers komen ook niet al te best in nieuws. Met alleen de maandelijkse updates draaien en het nieuws lezen kom je er helaas ook niet...
19-02-2020, 11:07 door Anoniem
Zo wat een statement inzake het bovenstaande. De persoon in kwestie heeft geen verstand van ICT en helemaal niet van processen omdat hij niet kan onderscheiden wat een servicedesk en een oplosgroep doet. De servicedesk kan je verdelen in skilled en non-skilled. Zij vallen onder het visistekaartje ( eerste aanspreekpunt ) van ICT en maken, prioteren en routeren calls en als mogelijk snel oplossingen bieden. De servicedesk kan voor het terugzetten van de image kiezen en kan dit behoren tot het proces dat de organisatie wenst.
Achter de servicedesk bevinden zich de oplosgroepen ( de echte ICT ) .
19-02-2020, 14:20 door Anoniem
Door Anoniem: Zo wat een statement inzake het bovenstaande. De persoon in kwestie heeft geen verstand van ICT en helemaal niet van processen omdat hij niet kan onderscheiden wat een servicedesk en een oplosgroep doet. De servicedesk kan je verdelen in skilled en non-skilled. Zij vallen onder het visistekaartje ( eerste aanspreekpunt ) van ICT en maken, prioteren en routeren calls en als mogelijk snel oplossingen bieden. De servicedesk kan voor het terugzetten van de image kiezen en kan dit behoren tot het proces dat de organisatie wenst.
Achter de servicedesk bevinden zich de oplosgroepen ( de echte ICT ) .


ha ha ha ja ja ja die theorie toch weer :)...... de termen helldesk en verSTOPdesk, de werkt-niet-plek etc. zijn je nog niet bekend? waar die theorie steeds fout gaat is dat bij goede triage is een gedegen ervaring en kennis onmisbaar. zeker als het nood is en het er even echt op aan komt. mijn ervaringen met help desks zijn dat het heeel lang duurt er eentje soepeltjes te laten lopen en dat vaak voordat je die hebt er wel weer een reorganisatie is en of een nieuw ticket systeem of whatever...
19-02-2020, 15:25 door karma4 - Bijgewerkt: 19-02-2020, 15:28
Door Anoniem:
ha ha ha ja ja ja die theorie toch weer :)...... de termen helldesk en verSTOPdesk, de werkt-niet-plek etc. zijn je nog niet bekend? waar die theorie steeds fout gaat is dat bij goede triage is een gedegen ervaring en kennis onmisbaar. zeker als het nood is en het er even echt op aan komt. mijn ervaringen met help desks zijn dat het heeel lang duurt er eentje soepeltjes te laten lopen en dat vaak voordat je die hebt er wel weer een reorganisatie is en of een nieuw ticket systeem of whatever...
Triage wordt met reden in de medische wereld niet door medisch specialisten gedaan, het is een apart specialisme.
De kosten baten analyse is er met de onderbouwing dat je niet voor elk schrammetje naar de specialist moet.
Kun je schamperend over doen, het geeft de kwaliteit aan van degene die schamperende opmerkingen maakt.


Door Anoniem: ….
Een Service Desk wordt afrekend op aantal incidenten die nog open staan per dag, hoeveel er afgesloten worden, binnen welke tijd, of de SLA wel gehaald is...
Heeft niets meer met uitdagende techniek te maken, ook niet met het besturingsysteem.

Mensen in de ICT zullen dit wel herkennen.
Beter weters die nog in die studieboeken zitten, komen hier nog wel achter.
Yup, dank u. Noem het helpdesknummer of eerste ww na de psw reset en je weet de organisatie.
19-02-2020, 15:34 door karma4
Door Unix4:
Door The FOSS:
Ik denk dat hij het over bashing [*] heeft waar in zijn beleveringswereld iedere OSS 'aanhanger' als 'evangelist' mee bezig is. Van de shell bash heeft hij denk ik nog nooit gehoord.

[*] https://en.wikipedia.org/wiki/Bashing_(pejorative)
Dat Wikipedia artikel beschrijft Karma4 tot op de laatste regel. Zó herkenbaar... :-D
…..
Op de man spelen omdat het niet in het eigen geloof van de envagelisten past. Je kon geen betere beschrijving geven aanhalen en met je gedrag aantonen wat bashing inhoudt. Dank je.

Ik vraag me eigenlijk wel af welke kronkel er toe geleid heeft dat iemand die kritiek durft te geven dan vanzelf in het kamp van de eigen directe vijand zou zitten. Dat gedrag van geloofsvolgelingen zal ik wel nooit kunnen plaatsten.
19-02-2020, 17:01 door Anoniem
Het is vooral een baantjescarrousel geworden voor de "ons kent ons" mensen, meestal een globale familie van ja-knikkers die anderen wat misgunnen en zodra iemand een idee heeft dat gekopieerd wordt door hongerige leden... die ook nog eens elkaar vertrappen.
19-02-2020, 20:25 door [Account Verwijderd]
Door karma4:
Op de man spelen omdat het niet in het eigen geloof van de envagelisten past. Je kon geen betere beschrijving geven aanhalen en met je gedrag aantonen wat bashing inhoudt. Dank je.
Neem het toch niet zo zwaar op. Het was humoristisch bedoeld. Maar ja... fundamentalisme en lange tenen gaan vaak hand in hand. Zeker als het om "geloof" gaat....

Door karma4:Ik vraag me eigenlijk wel af welke kronkel er toe geleid heeft dat iemand die kritiek durft te geven dan vanzelf in het kamp van de eigen directe vijand zou zitten. Dat gedrag van geloofsvolgelingen zal ik wel nooit kunnen plaatsten.
Sorry Karmaatje, ik volg je volstrekt niet meer. Je hebt hopelijk toch niet teveel bitjes en bytes gesnoven, hè? :D
19-02-2020, 23:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zo wat een statement inzake het bovenstaande. De persoon in kwestie heeft geen verstand van ICT en helemaal niet van processen omdat hij niet kan onderscheiden wat een servicedesk en een oplosgroep doet. De servicedesk kan je verdelen in skilled en non-skilled. Zij vallen onder het visistekaartje ( eerste aanspreekpunt ) van ICT en maken, prioteren en routeren calls en als mogelijk snel oplossingen bieden. De servicedesk kan voor het terugzetten van de image kiezen en kan dit behoren tot het proces dat de organisatie wenst.
Achter de servicedesk bevinden zich de oplosgroepen ( de echte ICT ) .


ha ha ha ja ja ja die theorie toch weer :)...... de termen helldesk en verSTOPdesk, de werkt-niet-plek etc. zijn je nog niet bekend? waar die theorie steeds fout gaat is dat bij goede triage is een gedegen ervaring en kennis onmisbaar. zeker als het nood is en het er even echt op aan komt. mijn ervaringen met help desks zijn dat het heeel lang duurt er eentje soepeltjes te laten lopen en dat vaak voordat je die hebt er wel weer een reorganisatie is en of een nieuw ticket systeem of whatever...


Zo zie je maar hoe ver de kennis reikt. Het verschil niet weten tussen een servicedesk en een helpdesk . Ik lig in een deuk .....Schoenmaker blijf bij jouw leest
19-02-2020, 23:27 door Anoniem
Je hoeft alles niet meer zelf te doen, je moet echter de consequenties van wat men bijvoorbeeld in de cloud "laat doen" nog wel begrijpen en overzien. Daarom specialiseer en dicteer.

Kijk bijvoorbeeld op het moment naar het probleem voor jongeren met (begrijpend) lezen, misschien wel het lezen in het ; algemeen. Men doet het gewoon niet meer, men kan (te) snel bij allerlei info - cisco.com; stackexange.com; lynda,com, codepen.io enz. enz. Begrijpend lezen zonder teksten lezen wordt moeilijker en moeilijker, zeker zonder ondersteunende emoticons ;). Heel veel lieden communiceren derhalve zonder enkele interpunctie noch kapitalen. Steeds is alles nieuw voor ze en hetgeen van daarvoor is alweer vergeten nieuwigheid. Vluchtigheid ten top.

Ben je genoeg afgestompt en niet meer zelfredzaam, staat de robot al klaar en vorm je zelf alleen nog kosten op de sterfhuis-constructie,letterlijk en figuurlijk. Net als bij code = end of lifetime, retirable code.

Wat gaan de puristen nu nog doen, wie gaat de mens "aankoppelen" aan het systeem. Kies je plug-on's en peripherals.
Vulner-hunters aller landen verenigt u.

J.O.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.