Door Anoniem: Antwoord is ongetwijfeld in het merendeel van de gevallen PEBKAC.
Alleen dit probleem wordt niet of nauwelijks aangepakt.
Eigenlijk op geen enkele wijze enigszins aangepakt en blijft de grote vraag - waarom?
[..]
Dan vragen we ons af - wie houdt de wereld arm, dom en onwetend en derhalve PEBKAC gaande en waarom?
Waarom zoek je de verklaring in iets waar bewust op aangestuurd wordt terwijl er evident gigantische verschillen in intelligentie zijn tussen mensen, en ook verschillen in het soort intelligentie? Verschil in intelligentie is niet een kwestie van een simpel kunstje wel of niet geleerd hebben of een simpel weetje wel of niet kennen, het gaat om het verschil in
vermogen om dingen te begrijpen,
vermogen om te redeneren, en
vermogen om nieuwsgierig te zijn naar de materie.
Computers zijn voor heel veel mensen veel te abstract. Ik heb meegemaakt dat het me domweg niet lukte om iemand uit te leggen dat er verschil is tussen platte tekst zoals dat in een .txt-bestand wordt opgeslagen en een .doc-bestand waar de opmaak van tekst helemaal nergens is aangepast. Want het concept dat een opgeslagen bestand intern een formaat heeft en dat dat niet identiek is aan wat je op het scherm ziet was onbekend en onbegrijpelijk.
Ik heb in de tijd van 56k6-inbelmodems iemand met een extern modem met een eigen aan/uit-schakelaar niet kunnen uitleggen waarom eerder opgehaalde e-mails opnieuw geopend konden worden terwijl voor nieuwe e-mails dat modem aangezet en ingebeld moest worden. Dat vereist inzicht in datacommunicatie en opslag, en dat inzicht was er niet en was niet uit te leggen.
Ik heb meegemaakt dat iemand op een kantoor gezien werd als degene die werkelijk verstand had van computers, maar die bleek nooit te hebben opgemerkt dat de mappen en bestanden die je met file..open ziet dezelfde zijn die je via de explorer ziet, die dacht dat dat verschillende werelden waren die niets met elkaar te maken hadden.
En ga zo maar door. Deze mensen "begrijpen" iets door te zien dat het zich op een bepaalde manier manifesteert, en door te leren dat bepaalde handelingen bepaalde gevolgen hebben. Ze hebben geen idee van wat er "onder de motorkap" zit, velen vragen zich daar ook niets over af, en er zijn nog heel wat mensen die niet eens zelfstandig op het idee komen dat je je er wat over af zou
kunnen vragen. Er zijn mensen die kennelijk zonder enige nieuwsgierigheid naar hoe dingen werken door het leven gaan.
Toen ooit al een paar maanden lang een metro die ik regelmatig nam op een bepaald stuk stapvoets reed, waarbij keurig excuses voor de vertraging werden omgeroepen maar geen enkele verklaring ervoor werd gegeven, vroeg ik aan een groepje medewerkers van het vervoerbedrijf, die een stukje meereden, of zij wisten wat er aan de hand was. Die keken mij en elkaar een beetje verwonderd aan, en een merkte op tegen een collega, met dezelfde verwondering in zijn stem: "o ja, er bestaan mensen die zich dat soort dingen afvragen", alsof dat iets heel uitzonderlijks was. Ze hebben vervolgens heel behulpzaam de centrale gebeld en voor me uitgezocht wat de verklaring was, dat hadden ze zich zelf duidelijk nog niet afgevraagd. Er was wat dat betreft niets mis met hun reactie, maar dit illustreert heel goed dat bij veel mensen een basale nieuwsgierigheid naar hoe dingen werken simpelweg ontbreekt, en zelfs dat het vanuit hun perspectief verwonderlijk is om iemand tegen te komen die het zich wel afvraagt.
Ik vermoed dat dat verklaart waarom veel digibeten die iemand "met verstand van computers" om hulp vragen verwachten dat die snappen wat er mis is en hoe dat opgelost kan worden, op basis van niet meer informatie dan "het werkt niet". Omdat ze zelf niet die nieuwsgierigheid hebben, zelf niet onderzoeken en doorgronden, hebben ze geen flauw benul van het denkwerk dat erbij komt kijken en hoeveel informatie en onderzoek nodig is om de vinger op de zere plek te kunnen leggen. Die lijken te denken dat deskundigen alles wat nodig is domweg meteen weten en paraat hebben, en dat impliceert vermoedelijk dat ze zelf vrijwel uitsluitend functioneren op basis van wat ze aan feitjes en weetjes paraat hebben en geen idee hebben van wat het inhoudt om actief achter informatie te komen die je nog niet hebt.
De ontwikkelaars die van alles implementeren, zeker de meer fundamentele of geavanceerdere zaken, zijn mensen die die nieuwsgierigheid en dat bevattings- en denkvermogen volop hebben, anders konden ze hun werk niet doen. Die kunnen zich op hun beurt geen voorstelling maken van hoe het moet zijn om dat vermogen domweg niet te hebben. Die mensen leven in totaal verschillende werelden. Zie maar eens een applicatie te maken die geschikt is voor iemand wiens manier van denken en functioneren totaal onbegrijpelijk voor je is. En dus wordt er software gemaakt waar gebruikers zich geen raad mee weten.
Wat PEBKAC gaande houdt zijn deze enorme verschillen tussen mensen. De vraag is niet hoe dat in stand wordt gehouden, want dat gaat vanzelf wel. De vraag is hoe je erin kan slagen zulke grote verschillen te overbruggen.
PEBKAC is overigens een denigrerende term omdat het probleem uitsluitend bij de gebruiker van de computer en software wordt neergelegd. Net zo denigrerend is het gekanker op eigenwijze "nerds" die niet maken wat mensen nodig hebben, dat legt het probleem uitsluitend bij de ontwikkelaar neer die, omdat hij het soort brein heeft waarmee software ontwikkeld
kan worden, nou eenmaal heel anders denkt dan de eindgebruiker.