Door Anoniem: Door Erik van Straten: Als ik in een winkel een laptop koop en cash afreken, weet de belastingdienst niet dat ik de koper ben. Waarom zou de belastingdienst op dit punt onderscheid maken tussen online en offline verkoop?
[...]
Of zit ik er helemaal naast?
Ik ben bang dat je ernaast zit, zoals blijkt uit dit antwoord op deze vraag of je als koper je gegevens uit de klantenadministratie kan laten verwijderen:
https://www.ictrecht.nl/blog/verwijdering-eisen-uit-de-klantenadministratie-kan-dat Dank voor jouw antwoord, maar je hebt mij niet overtuigd. Ik snap dat er niet met facturen gerommeld mag worden, een ondernemer mag deze dus niet wijzigen als de afnemer zijn persoonsgegevens verwijderd wil hebben. Je voorkomt dus problemen door die persoonsgegevens van begin af aan niet op de factuur te zetten.
Door Anoniem: En waarom het zo is? Ik neem aan omdat de belastingdienst zo goed mogelijk zijn controles moet kunnen uitvoeren.
Welke controles moet de belastingdienst uitvoeren als de verkoper netjes omzetbelasting afdraagt? (Die in principe ik betaald heb, maar zelfs dat boeit niet in het kader van de BTW-wet; als de verkoper sinterklaas wil spelen moet hij dat weten).
Door Anoniem: Aan kassasystemen in winkels waar je binnenloopt worden eisen gesteld.
Welke? Tenzij ik er om vraag krijg ik nergens in offline winkels een op naam gestelde factuur, en niet elke verkoper heeft een kassa die bonnetjes afdrukt (handgeschreven bonnen worden schaarser, maar bestaan nog wel).
Door Anoniem: Bij online winkels zijn de klantgegevens onderdeel van het verkoopproces, je kan namelijk niet bezorgen zonder die gegevens,
Dat is geen reden om klantgegevens op
de factuur te zetten. Sowieso hoeft het afleveradres niet overeen te komen met jouw woonadres (het kan bijv. om een cadeautje gaan voor iemand die elders woont). Een online leverancier kan een afleveradres wissen na verzending; als daar iets fout mee gaat meldt de klant zich vanzelf en wie weet wil deze dan wel op een ander adres laten afleveren (werkadres, buren, ouders, postagentschap/afhaalpunt etc).
Door Anoniem: en omdat die onderdeel uitmaken van het proces van het afhandelen van een aankoop, inclusief de debiteuren/crediteurenadministratie, zijn ze ook onderdeel van wat zeven jaar bewaard moet worden.
Waarom? Als ik met creditcard of iDEAL vooraf betaal kan er op de factuur worden vermeld dat vooraf is betaald; voor de omzetbelasting is het toch irrelevant dat uiteindelijk
ik die BTW betaald heb?
Door Anoniem: Je kan verdedigen dat voor particuliere klanten een andere keuze gemaakt had kunnen worden, maar kennelijk is dat niet gebeurd. En misschien wel met goede redenen.
Als de staat netjes omzetbelasting ontvangt zou ik niet weten waarom bij online verkoop klantgegevens op een factuur moeten staan en bij offline verkoop niet. Met het toenemend aantal lekken van persoonsgegevens neemt mijn verontwaardiging daarover toe. Als daadwerkelijk ooit zo'n keuze is gemaakt, wordt het hoog tijd dat deze wordt herzien.
Door Anoniem: Ik overzie het niet, maar ik sluit niet uit dat een webwinkel die geen klantgegevens vastlegt allerlei sjoemel- en witwasmogelijkheden heeft die een gewone winkel moeilijker op dezelfde schaal kan toepassen. Daar kan je iemand een tijdje laten tellen hoeveel klanten de winkel in- en uitliepen en kijken of dat overeenkomt met de gegevens van de kassa, bijvoorbeeld.
Pure speculatie. Ongetwijfeld wil de belastingdienst graag alles van iedereen weten, maar dat is niet proportioneel voor hun taak en zeker niet voor de afdeling omzetbelasting. Bovendien kunnen klanten liegen over hun identiteit. Waarom zou een leverancier die controleren als deze zijn geld krijgt? En
hoe zouden leveranciers die identiteit moeten controleren? Kopers een kopietje paspoort laten meesturen (voor wat dat waard is, ongeveer niets) en ook die kopiën 7 jaar bewaren?
Door Anoniem: Die klantgegevens hoeven natuurlijk niet online benaderbaar te zijn. Ik vind het helemaal niet erg als ik bij elke bestelling opnieuw mijn adresgegevens in moet vullen. Dat is nog altijd minder werk dan naar een winkel toegaan. Dus bestellingen zonder account leveren gegevens op die niet online opvraagbaar hoeven te zijn.
Tenzij je online leveranciers zwaar gaat beboeten zodra ontdekt wordt dat zij facturen niet offline bewaren, gaat dat niet gebeuren want dat kost extra geld; cloudopslag is goedkoper.
Uitgaande van de eis dat facturen 7 jaar bewaard moeten worden, is het, vanuit het oogpunt van dataminimalisatie (rekening houdend met het risico op datalekken), onjuist als er meer persoonsgegevens op facturen staan dan strikt noodzakelijk voor het doel van die bewaartermijn. Met "dat is ooit zo wettelijk vastgelegd" (wat ik betwijfel) of "dit is een mooi excuus van marketingmensen om contactgegevens zo lang mogelijk te kunnen bewaren" mogen we niet (meer) akkoord gaan. Consumenten lopen in toenemende mate risico's; mocht het de belastingdienst zijn die de AVG ondermijnt, dan moet dat m.i. snel veranderen.