Door Anoniem, 2 juni, 20:54 uur:
Wie werkelijk in de IT werkt heeft gegarandeerd wel eens een 'preventieve restart' op regelmatige (week ? maand ? kwartaal ?) basis gezien van de één of andere service, server of device vanwege bijvoorbeeld een lastig vindbaar memory leak.
Permanent, of tot de eerstvolgende major upgrade of "ding wordt toch voor het eind van het jaar vervangen, gaan we geen energie meer insteken om dat echt op te lossen" .
Ik kan mijzelf voorstellen dat als het een applicatie betreft die bijvoorbeeld foutief een huisnummer plaatst in het veld bedoeld voor de postcode, en het "ding toch voor het einde van het jaar wordt vervangen, het wordt gelaten voor wat het is als een workaround maar doeltreffend en substantieel is; dus niet na herstart de applicatie automatisch de ingevoerde waarde delete omdat het een ongeldige postcode is (4 cijfers, 2 letters)
Maat hier krijg ik de indruk dat de aanbeveling van de IT om deze bug/functiefout op te laten sporen en te repareren door de leverancier al of niet bewust genegeerd is/wordt en dat al bijna 23 maanden (gesteld zo'n preventieve restart per maand) en dat
terwijl - dat is de premisse - een ambtenaar dit is opgevallen.
Het valt buiten een directe discussie hier op een IT site, maar ik vraag mij hier toch af waar het spaak loopt in voorkomend geval: De opmerkzaamheid van een ambtenaar, die het meldt aan de IT contactpersoon bij een gemeente; die het op zijn beurt ook doorgeeft aan het gecontracteerde IT service bedrijf, waarna het ernstig gevolg van een softwarefout; mensen worden onder het bestaansminimum geworpen, niet wordt opgevolgd door een doelgerichte reparatie van de 'verantwoordelijke' software.
Iemand moet de aanbeveling tot reparatie, gesteld door het IT servicebedrijf, niet hebben gehonoreerd.
Daardoor ontstaat meteen weer de bevestiging van de veronderstelde laconieke overheid die het vertrouwen van de burger niet (meer) verdiend.
Daarom vind ik de reactie van de drie andere gemeenten die ongetwijfeld deze bug óók moeten hebben geconstateerd
(daar werken ook opmerkzame ambtenaren) zo stuitend.
Niet alleen ten opzichte van de burger maar ook ten opzichte van zichzelf. Hier is het:
"Wij herkennen onszelf daar niet in" op zijn minst een degradatie van deze uitspraak (om mij voorzichtig uit te drukken)