Door Anoniem: Door Anoniem: IRMA zou inderdaad "kansloos" zijn als er sprake was van vrijwilligheid en niet meer dan een business-case voor "investeerders". Maar daar gaat het helemaal niet over. Dit is een project van overheden die, met of zonder "democratie", elke stap van elke persoon in de EU willen volgen en controleren, en die op ieder moment elke persoon willen kunnen arresteren. Wilt u de totale controle? Nee? Nou, we doen het toch. Sterker nog, we maken dat mogelijk met een "wetenschappelijke prijs" die we betalen van uw belastinggeld.
En als je nu gewoon een beetje vertrouwen zou hebben dat Bart Jacobs weet wat hij doet? Hij heeft tenslotte niet voor niets die prijs gewonnen.
Bedankt voor uw vraag, die eigenlijk uit drie delen bestaat:
(1) Heb ik vertrouwen in Jacobs?
(2) Denk ik dat hij weet wat hij doet?
(3) Welke betekenis hecht ik aan het feit dat hij de Simon Stevinrpijs heeft gewonnen?
Ik zal deze vragen in omgekeerde volgorde beantwoorden: vanaf de buitenste schil terug naar de kern.
Ad (3) Als u mij dertig jaar geleden had gevraagd waarom Jacobs deze prijs had gewonnen, dan zou ik spontaan en blijmoedig hebben geantwoord: "Nou, omdat hij zo'n goede wetenschapper is natuurlijk!"
Sindsdien hebben ervaringen mij echter geleerd dat het vaak ingewikkelder ligt, zelfs als het gaat om wetenschappelijke prijzen. Mensen zijn sociale wezens, en bij ons gaat alles altijd ook over onderlinge relaties. U heeft vast wel eens gehoord van de verschijnselen "mutual praise" en "I scratch your back, you scratch my back", oftewel in het Nederlands: "Leven en laten leven" en "Voor wat hoort wat". Ook in de wetenschappelijke gemeenschap speelt dat een belangrijke rol, al zolang de wetenschappelijke gemeenschap bestaat. Prestaties zijn op de korte termijn nooit genoeg. Relaties en agenda's spelen altijd ook een belangrijke rol.
In de wetenschapsgeschiedenis zijn daar allerlei voorbeelden van. Er zijn ook sociologische en wetenschapsfilosofische verklaringsmodellen bedacht die daar licht op werpen. De paradigmatheorie van Thomas Kuhn is één van de bekendste.
In literatuur is het verschijnsel ook beschreven. Ik meende me vaag een boekje met de titel "How to Survive in Academia" te herinneren. Maar toen ik dat zonet wilde opzoeken, kwam ik een heleboel andere teksten over hetzelfde thema tegen, waaronder deze:
https://tenureshewrote.wordpress.com/2018/09/24/how-to-survive-in-academia/. In het Nederlandse taalgebied moet ik denken aan de romans "Het bureau" (Voskuil) over de KNAW (waarvan Jacobs overigens ook lid is) en "Onder professoren" (W.F. Hermans). Voor het geval iemand nu veronderstelt dat dergelijke perikelen zich alleen bij alfa- en gamma-wetenschappen voordoen, maar niet in de exacte wetenschappen, heb ik een droevige mededeling: er zijn mij inside-stories bekend uit de beta-hoek, die ik om privacy-redenen hier niet kan delen, maar die korte metten maken met die hypothese.
Dat Jacobs de Stevinprijs heeft gewonnen, vertelt mij in combinatie met zijn CV op de site van NWO dat hij ongetwijfeld beschikt over wetenschappelijke kwaliteiten, maar nog meer dat hij beschikt over kwaliteiten als netwerker in een veld dat behalve uit wetenschappers ook bestaat uit bestuurders en krachtige lobby's. Ik schat Jacobs in als iemand die weet op welk moment hij wie te vriend moet houden. Dat is belangrijk om vooruit te komen.
Ad (2) Ik denk zeer zeker dat Jacobs weet wat hij doet. Ik ken hem niet persoonlijk, maar heb één keer een gesprek met hem gevoerd, enkele jaren geleden. Ik vroeg hem of hij bereid was als getuige-deskundige op te treden in een rechtszaak over een privacy-gerelateerd onderwerp waarover hij zich eerder had uitgelaten. Dat wilde hij niet, omdat hij die rechtszaak niet kansrijk achtte. De reden daarvoor was dat het ging over een privacy-inbreuk waartegen de AVG volgens hem geen bescherming bood. Ik vroeg daarover door en bracht uiteindelijk naar voren dat de AVG, mits juist geïnterpreteerd, op dat punt wel degelijk bescherming bood. Jacobs sprak dat niet tegen maar bleef bij zijn mening dat de rechtszaak niet kansrijk was, en bij zijn daarop gebaseerde weigering.
Inmiddels, een paar jaar later, vermoed ik dat hij gelijk had waar het ging om de geringe kansrijkheid van die rechtszaak. Het is me namelijk duidelijk geworden dat Nederlandse rechters op het gebied van privacy de AVG en internationale verdragen meestal niet volgen waar dat veel spanning zou opleveren met de wensen van het Nederlandse bestuur. Ik zal hier geen concrete voorbeelden noemen, maar die ken ik wel.
Daarnaast heb ik van verschillende personen (o.a. een hoge functionaris in het bedrijfsleven en enkele mensen met bestuurlijke ervaring in de overheid) onafhankelijk van elkaar gehoord dat de AVG (GDPR) nooit bedoeld was om de privacy van gewone Europese burgers effectief te beschermen, maar alleen om het Europese bedrijfsleven en de Europese bestuurlijke autonomie te beschermen tegen commercieel-technologische grootmachten zoals Facebook en Google, en tegen geopolitieke grootmachten zoals de VS en China.
Toevallig zag ik heel recent op internet een discussie waarin dat ook weer werd aangestipt, namelijk door data-architect Jef Vanbockryck. Hij prees de AVG (GDPR) als het grootste succes van de EU in de afgelopen tien jaar, waarmee de EU, min of meer aangevoerd door de Fransen, een effectief middel had gevonden om overeind te blijven in het geweld van de Amerikaanse en Chinese tech-reuzen:
https://potkaars.nl/blog/2020/4/13/draagvlak-voor-de-corona-app-of-het-verdienmodel-van-google. Vanbockryck was bezig met een project dat enige overeenkomst vertoonde met Jacobs' project IRMA. Ook Vanbockryck hoopte op belangstelling (en dus financiering) van kant van de overheid.
Ik twijfel er niet aan dat Jacobs minstens even goed op de hoogte is van de werkelijke doelen van de EU met de AVG, en mede daardoor
weet hoe hij zich in het krachtenveld van de EU en de Nederlandse regering moet positioneren om ervoor te zorgen dat zijn projecten voldoende in lijn zijn met de wensen van subsidieverstrekkers.
Ad (3). De vraag of ik vertrouwen heb in Jacobs, moet ik op twee manieren beantwoorden. Ik heb er een groot vertrouwen in dat Jacobs precies weet wat hij doet. Maar ik heb er weinig vertrouwen in dat hij streeft naar optimale privacy voor Nederlandse of Europese burgers. Ik denk dat hij een andere (wellicht complexe) agenda heeft die hij belangrijker vindt en welbewust nastreeft.
In Nederland zijn er twee landelijk bekende NGO's die opkomen voor "privacy". De ene is Bits of Freedom (BoF). In gesprekken is me gebleken dat BoF opkomt voor privacy BINNEN reeds gedigitaliseerde omgevingen. BoF is eerst en vooral een voorstander van digitalisering, en pas op de tweede plaats een voorstander van privacy-bescherming. Als BoF moet kiezen tussen digitalisering ten koste van privacy en privacy ten koste van digitalisering, dan kiest BoF voor digitalisering, niet voor privacy. Ooit was Jacobs voorzitter van de Raad van Advies van BoF.
De andere bekende NGO is Stichting Privacy First (PF). PF werkt echter samen met lobby-organisatie ECP, die streeft naar een zo snel en volledig mogelijke digitalisering van heel Nederland. ECP noemt dat "de digitale samenleving" (alsof de mensen in die samenleving niet meer zijn dan bits en bytes). Jaarlijks organiseren PF en ECP samen een privacy-conferentie, waarop privacy-awards worden uitgereikt. De allereerste privacy-award ging in 2018 naar... u raad het al: IRMA van Bart Jacobs.
Geheel los van de vraag uit welke bronnen BoF en PF worden gefinancierd (waarvan ik niet op de hoogte ben), vermoed ik mede om deze redenen dat BoF en PF allebei op
relationeel niveau al gedeeltelijk zijn ingekapseld door de digitaliseringslobby, en niet vrijelijk privacy op de eerste plaats kunnen stellen. Ik heb vragen over de rol die Jacobs in zulke processen van inkapseling kan hebben gespeeld - vragen die waarschijnlijk nooit afdoende beantwoord zullen worden.
Mijn eigen standpunt is dat digitalisering alleen mag plaatsvinden voorzover dat gebeurt in overeenstemming met en respect voor onze grondrechten, inclusief het grondrecht op privacy. De afgelopen jaren heb ik gezien hoe grondrechten in Nederland op allerlei manieren terzijde worden geschoven en in de praktijk worden afgeschaft - waarbij die afschaffing dan weer wordt verdoezeld en ontkend, mede door aan allerlei woorden (bijv. in wetsteksten) een nieuwe betekenis toe te kennen.
Conclusie ad (1), (2) en (3): ik geloof dat Bart Jacobs heel goed weet wat hij doet, maar ik geloof dat wat hij tegenwoordig doet, overwegend niet in het belang is van de privacy van Nederlandse burgers. Mijn inschatting is dat hij zich, net als vele anderen, in hoge mate heeft gecommitteerd aan een techno-solutionistisch en in de kern anti-humanistisch programma.
Maar natuurlijk sta ik open voor nieuwe informatie op dit punt. Wie weet zou nieuwe informatie me ervan kunnen overtuigen dat het anders ligt.
M.J.