Een webshop die geen back-ups van haar boekhoudgegevens maakte, en door een probleem met een softwarekoppeling klantgegevens verloor, heeft de rechtszaak tegen de leverancier van de koppeling verloren. De webshop maakte sinds 2015 gebruik van een koppeling tussen de webwinkel en het gebruikte boekhoudprogramma.
Eind 2018 bleek dat gegevens van crediteuren in dat boekhoudprogramma werden overschreven door debiteurenboekingen. De softwareleverancier heeft de koppeling daarop aangepast, waarna de problemen werden verholpen. De webshop moest de overschreven data handmatig herstellen, omdat het niet over back-ups beschikte. Vervolgens vorderde de webshop de hiermee gepaarde gaande kosten van medewerkers, haar boekhouder en haar advocaat op de softwareleverancier. De webshop vond dat de leverancier tekort was geschoten in het nakomen van de overeenkomst. Ook besloot de webshop de overeenkomst met de leverancier op te zeggen.
De vordering tot het betalen van een schadevergoeding van bijna 13.000 euro werd door de kantonrechter afgewezen, waarop de webshop in hoger beroep ging. Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden geeft de webwinkel echter ook ongelijk. In de algemene voorwaarden van de softwareleverancier staat namelijk dat klanten zelf verantwoordelijk zijn voor het regelmatig maken van back-ups en een adequate informatiebeveiliging van de gegevens.
Verder stellen de voorwaarden dat de leverancier in geen enkel geval aansprakelijk is voor de kosten van verloren gegane gegevens. Volgens het hof staat het vast dat de webshop geen back-ups maakte en heeft de softwareleverancier met recht aangevoerd dat de webshop zelf verantwoordelijk is voor het regelmatig maken van back-ups. "Dat zij dat achterwege heeft gelaten, terwijl het wel mogelijk was, is dan ook een omstandigheid die haar valt toe te rekenen", aldus het hof.
De softwareleverancier maakte tijdens de zitting duidelijk dat zij in het geval van een back-up op eenvoudige wijze de overgeschreven gegevens had kunnen terugplaatsen en dat een handmatig herstel van de gegevens zoals die nu heeft plaatsgevonden en waarvan de webshop de kosten vordert, achterwege had kunnen blijven. Iets waar het hof zich in kan vinden. De vorderingen van de webshop werden dan ook op grond van eigen schuld afgewezen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.