Door Anoniem: Door Anoniem:
De mentaliteit van als ik ze maar lang genoeg irriteer dan maken ze minder slachtoffers hoe nobel ook is niet doordacht al maakt het zeker soms kostelijk vermaak. De resources van je tegenstander zijn vele malen groter en die ene callcenter medewerker die je ophoudt heeft vaak gewoon meerdere lijnen tegelijk die ze bedienen.
Werk je bij zo'n callcenter?
Als je als 'slachtoffer' het leuk vindt om die gast zijn tijd te verspillen met een nutteloos telefoongesprek, dan moet je zo lang mogelijk blijven kletsen. Linksom of rechtsom, het kost het callcenter tijd en dus geld. Maakt niet uit hoeveel geld ze hebben, maar iedere cent die ze nutteloos verspillen is mooi meegenomen. Ook is de callcentermedewerker gedurende de tijd die hij met jou belt 'kaltgesteld'. Al hebben ze een miljoenmiljard medewerkers in dienst, ieder eentje die een tijdje uitgeschakeld is, is weer mooi meegenomen.
Mijn advies is lekker gezellig babbelen met die mensen, maar wees heel voorzichtig dat je niet per ongeluk op hun aanwijzingen iets verkeerds doe, bijvoorbeeld echt verkeerde software installeren op je PC.
Krijg je op enig moment tijdens zo'n gesprek een ongemakkelijk gevoel, dan gelijk zonder plichtplegingen de hoorn op de haak gooien.
Werk ik voor een callcenter nee. Werk ik met callcenters ja helaas wel. Wat meeste mensen vergeten is dat de meeste van deze scams opgezet worden in legale callcenters gebruikt worden voor witwassen van geld en al informatie bezitten over hun slachtoffers door legale dealings met said callcenter of informatie gelekt, gekocht via partner companies.
Dit zijn over het algemeen geen arme zielige mensen die het doen omdat ze anders niet genoeg geld hebben voor eten dit zijn hoog opgeleide mensen die weten waar ze mee bezig zijn en kans zien snel geld te maken over de rug van anderen. Ene dag verdienen ze niks andere dag compenseren ze dat met mega bonusessen. Niks anders dan het verdien model van een legale sales persoon die een target moet halen en erboven een percentage extra krijgt. De ene dag hebben ze legale operaties en de andere dag is het een criminele organisatie die de touwtjes in handen heeft.
Doe een stap terug in je denkwijze hoe zou een arm persoon in een ander land waar engels niet hun moedertong is de taal genoeg voor hebben kunnen leren om te social engineeren laat staan aangenomen te worden bij een callcenter waar communicatie vaardigheden de hoofd eigenschap zijn waar recruiting naar kijkt. Dat gebeurt niet die worden niet aangenomen.
En die worden ook zeker niet benaderd door criminelen die zelf aan het recruiten zijn via al omgekochte mensen in een center.
Als je denkt dat de meeste van deze beroeps criminelen in jouw social engineer geintje trappen die je tegen ze zelf speelt dan weet je niet met wat je dealed. Of ze doen het voor eigen vermaak of ze doen het om een pauze te hebben van hun reguliere scamwerk of ze worden betaald op dat moment aan de hand hoelang ze werken.Of het is training voor het beter kunnen social engineeren van andere slachtoffers. Zelden is het omdat ze werkelijk denken dat ze een willig slachtoffer aan de lijn hebben. Hele grote kans dat die scambait videos die zo populair zijn ook worden bekeken door de scammers en de criminelen achter de scams.
Als je dit doet nooit maar ook nooit buiten een fully sandboxed systeem afgesloten van je eigen netwerk iets van software downloaden. Nooit maar dan ook nooit deze bezigheden op je werk doen als er schade is in enige vorm ben je zelf aansprakelijk en het bedrijf kan het op je verhalen. Let dondersgoed op wat je zegt aan de lijn en praat nooit als je onhold staat of wordt doorverbonden. Er is namelijk geen enkele garantie dat er op dat moment iemand niet meeluisterd.
Die taktiek wordt namelik ook gebruikt door de legale callcenters waaronder je telefoonmaatschapij je verzekeraar en de overheid. Als jij tijdens de onhold informatie vrijgeeft die strookt met wat je later of eerder heb gezegd dan is dat extra bewijslast om je later ergens van uit te sluiten. Dat is ook de reden voor de disclaimer dit gesprek kan worden opgenomen voor kwaliteits doeleinden en waarom je altijd de lijn op mute moet zetten als je in een menu zit of in de wacht staat.
Het zelfde geldt voor alles wat je typte naar een chat agent op een site die zien vaak al voor je op enter drukt wat je zegt en vaak ook wat je eigenlijk niet wil zeggen.
Moment dat je denkt slimmer te zijn dan de scammers begeef je je op zeer glad ijs ga je fouten maken meer zeggen dan je door hebt dus wees voorzichtig en vergeet nooit je dealed hier met beroepscriminelen. En op je werk onmiddelijk zo een call afbreken period.