ING hoeft twee slachtoffers van WhatsAppfraude geen 10.000 euro te vergoeden omdat er geen algemene transactiemonitoringsplicht voor de bank geldt. Dat stelt het financiële klachteninstituut Kifid in een klacht die twee ING-klanten hadden ingediend. De klanten werden op 2 en 3 augustus vorig jaar benaderd door iemand die zich voordeed als hun zoon. De oplichter wist de klanten zover te krijgen dat ze middels zeven transacties ruim 10.000 euro overmaakten.
Na ontdekking van de fraude vroegen de klanten aan ING om de geleden schade te vergoeden. De bank weigerde dit, waarop er een klacht bij het Kifid werd ingediend. Volgens de klanten had ING moeten ingrijpen. De bank had namelijk moeten weten dat een hoog bedrag en zeven overboekingen van in totaal meer dan 10.000 euro naar een aantal voor de klanten onbekende rekeningnummers zeer ongebruikelijk voor hen was. Het systeem van de bank herkende echter geen fraudepatroon.
Verder stellen de klanten dat ze beiden ernstige gezondheidsproblemen hebben, waardoor zij in sommige situaties - zo ook op 2 en 3 augustus vorig jaar - niet scherp reageren. Ook kwam het verhaal van de oplichter geloofwaardig op hun over, nu hun zoon sinds een aantal jaren in financiële problemen verkeert.
Het Kifid stelt dat uit de feiten blijkt dat de bank niet wist dat de zeven overboekingen ongebruikelijk waren en dat zij bewust was van het daaraan verbonden gevaar. Al eerder oordeelde het klachteninstituut dat er op de bank geen algemene transactiemonitoringsplicht rust. Die verplichting is er alleen voor de bank wanneer zij weet dat er sprake is van ongebruikelijke betalingen en zij zich bewust is van het daaraan verbonden gevaar.
"Uit de stellingen van de bank is naar voren gekomen dat de banksystemen het patroon van de overboekingen niet hebben aangemerkt als een patroon dat mogelijk zou kunnen wijzen op fraude of oplichting. Nu het niet is gebleken dat de bank zich daadwerkelijk bewust was van het aan de betalingstransacties verbonden gevaar, was de bank niet gehouden de consument te waarschuwen of de overboekingen tegen te houden" aldus het Kifid, dat de vordering van de ING-klanten afwijst (pdf).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.