image

DigiD-helpdesk door opgezegde telefoonnummers tijdelijk onbereikbaar

donderdag 6 juli 2023, 11:58 door Redactie, 24 reacties

De helpdesk van DigiD en MijnOverheid was tijdens de storing van DigiD die zich begin maart voordeed niet bereikbaar omdat de telefoonnummers waren opgezegd. Ondanks meerdere betalingsherinneringen was de factuur niet betaald, zo heeft staatssecretaris Van Huffelen van Digitalisering in een brief aan de Tweede Kamer laten weten.

Vanaf 1 maart was het mogelijk om de belastingaangifte over 2022 te doen, wat op grote schaal werd gedaan. Door een storing bij DigiD was het echter niet mogelijk of lastig om bij de Belastingdienst in te loggen. Volgens Van Huffelen is de DigiD-storing door een combinatie van factoren ontstaan, die als oorzaak menselijke fouten hadden. Zo was er een technische instelling verkeerd ingesteld, waardoor de verbindingen met DigiD onbedoeld werden beperkt.

Verder bleek dat een fout in de DigiD-app voor extra verbindingspogingen zorgde waar één verbindingspoging voldoende zou zijn geweest. Daarnaast was het voor het eerst bij de belastingaangifte verplicht om via de DigiD-app of sms-code in te loggen. Veel burgers besloten op 1 en 2 maart hun DigiD-app te activeren. Ging het op 1 maart 2022 nog om 20.000 activaties, dit jaar waren het er op 1 maart bijna 88.000.

De Belastingdienst werkt bij grote drukte met "gedoseerde toegang". Op 1 maart bleek deze toegang onverwacht alleen te werken voor aanvragen via de website en niet voor de app van de Belastingdienst. Daardoor konden burgers blijven proberen om in te loggen via de app en bleef het aantal connectieverzoeken hoog. Nadat op 2 maart de onjuiste technische instelling was gedetecteerd en hersteld, kon DigiD weer gebruikt worden. Ook verscheen er in de loop van maart een nieuwe versie van de DigiD-app.

Helpdesk

De helpdesk van DigiD was op 1 en 2 maart niet via de normale telefoonnummers bereikbaar voor burgers die vragen hadden. De telefoonnummers waar de DigiD-helpdesk mee werkt zijn ingekocht bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De helpdesk was onbereikbaar omdat ACM deze nummers had opgezegd. Door menselijke fouten binnen DigiD-beheerder Logius was een factuur van de ACM, ondanks meerdere betalingsherinneringen, niet betaald. Na contact tussen Logius en de ACM was de helpdesk op 2 maart weer op de gebruikelijke nummers bereikbaar.

Maatregelen

Vanwege de storing en onbereikbaarheid van de helpdesk heeft Logius verschillende maatregelen aangekondigd. Zo worden facturen voor belangrijke telefoonnummers voortaan op tijd betaald en wordt onderzocht hoe de beschikbare capaciteit voor DigiD optimaal is in te zetten. Ook zal Logius bij het testen van DigiD van grotere aantallen gebruikers die inloggen uitgaan, die beter passen bij het verwachte gebruik. "Hoewel ernstige problemen zijn uitgebleven, is een storing op deze schaal bijzonder vervelend. Ik zal er met de geleerde lessen alles aan doen om herhaling in de toekomst te voorkomen", aldus staatssecretaris Van Huffelen.

Reacties (24)
06-07-2023, 12:07 door Anoniem
Het is toch wel heel frapant dat "voortaan op tijd betalen" als "maatregel" gezien wordt.

Niet op tijd betalen kan bewust gedaan worden, of per abuis. Ik hoop toch dat het per abuis geweest zal zijn en het geen bewuste keuze was om niet te betalen. Dan is "Voortaan doen we het wel" geen maatregel. Maatregelen zouden dan moeten beschrijven WAT je gaat doen om te voorkomen dat je je rekeningen per abuis niet betaalt.
06-07-2023, 12:09 door Anoniem
Er zijn "lessen geleerd".

Zo worden "facturen voor belangrijke telefoonnummers voortaan op tijd betaald".

Ziedaar het enorme lerend vermogen van de Nederlandse overheid. Dezelfde overheid die ons allemaal wil dwingen om digitaal zaken met haar te doen via complexe "apps"..

Het is alsof een peuter in de cockpit van een vliegtuig achter het dashboard gaat zitten en ons dan trots toekraait dat "iedereen moet vliegen!"

Waarom willen al die gestudeerde mensen bij de overheid toch dat we steeds dieper die fuik in zwemmen?
06-07-2023, 12:25 door Anoniem
Zo worden facturen voor belangrijke telefoonnummers voortaan op tijd betaald.
Als het niet belangrijk is wordt er niet op tijd betaald?
Wat is dit voor beleid?
06-07-2023, 12:54 door Anoniem
Door Anoniem: Het is toch wel heel frapant dat "voortaan op tijd betalen" als "maatregel" gezien wordt.

Niet op tijd betalen kan bewust gedaan worden, of per abuis. Ik hoop toch dat het per abuis geweest zal zijn en het geen bewuste keuze was om niet te betalen. Dan is "Voortaan doen we het wel" geen maatregel. Maatregelen zouden dan moeten beschrijven WAT je gaat doen om te voorkomen dat je je rekeningen per abuis niet betaalt.
Je hebt gelijk dat dat geen maatregel is, maar laat daarbij wel even tot je doordringen dat dit geen intern document van Logius is over de aanpak ervan maar een brief van de staatssecretaris erover aan de Tweede Kamer. Op dat niveau doet het ertoe dat er maatregelen worden genomen om herhaling te voorkomen zonder dat de precieze details ertoe doen. Dat verklaart dat ze niet in de brief staan.
06-07-2023, 13:01 door Anoniem
Wat zou jij doen wanneer je zaken doet met een bedrijf als Logius dat zo klungelt?
06-07-2023, 13:23 door Anoniem
Door Anoniem: Zo worden facturen voor belangrijke telefoonnummers voortaan op tijd betaald.
Als het niet belangrijk is wordt er niet op tijd betaald?
Wat is dit voor beleid?

Het zogenaamde “Overheidsbeleid”. Wat altijd heeft bestaan uit facturen zo laat mogelijk betalen.
Voor betalingen aan burgers proberen ze het ook altijd zo lang mogelijk te rekken, zover de wet dit toestaat. Alleen door tussenkomst van de consumentenbond en een aantal rechtszaken betalen ze leveranciers buiten de overheid nu op tijd. (Dus binnen 30 dagen en niet de oude methode van, we doen er meer dan 90 dagen over)
De enige plek waar ze ermee weg leken te komen was binnen overheden zelf onderling, blijkt dat dit toch ook niet meer zo vrijblijvend is…
06-07-2023, 13:44 door Anoniem
Door Anoniem: Wat zou jij doen wanneer je zaken doet met een bedrijf als Logius dat zo klungelt?

Je weet wat de wereld deed met Microsoft - die een aantal keren een domein registratie vergaten te verlengen, of een SSL certificaat lieten expiren .
(passport.com , hotmail.co.uk )

https://arstechnica.com/gadgets/2020/02/yesterdays-multi-hour-teams-outage-was-due-to-an-expired-ssl-certificate/
06-07-2023, 13:48 door Anoniem
Door Anoniem: Zo worden facturen voor belangrijke telefoonnummers voortaan op tijd betaald.
Als het niet belangrijk is wordt er niet op tijd betaald?
Wat is dit voor beleid?

"Wij hanteren een betaaltermijn van 90 dagen volgens inze inkoopvoorwaarden"

En wellicht dat de ACM telefoondienst een betaaltermijn van 30 of 60 dagen hanteerde en toen gewoon de nummers bevroor, volgens HUN leveringsvoorwaarden.

Gevalletje 'chicken' spelen en hier werd het een frontaaltje.
06-07-2023, 14:15 door Anoniem
Door Anoniem: Wat zou jij doen wanneer je zaken doet met een bedrijf als Logius dat zo klungelt?
Is dit klungelen?

Dit gebeurt vaker, als bepaalde inkoop orders bijvoorbeeld niet eerst aangevraagd zijn. Als jij dan zomaar een factuur stuurt, wordt er echt niets mee gedaan.
Simpele: Computer Says NO.
06-07-2023, 15:03 door Anoniem
Zo worden facturen voor belangrijke telefoonnummers voortaan op tijd betaald

Misschien met een vorm van automatische incasso gaan werken.
Of een vorm waarbij de factuur bij binnenkomst meteen betaald wordt door de financiele administratie, ook al heeft de budgethouder hem nog niet geaccodeerd of gecodeerd.

Allemaal normale mogelijkheden.

Verder is het een taak van een financiele admnistratie om tijdig aan de bel te trekken (of te escaleren) als er herinneringen binnen komen.
06-07-2023, 15:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het is toch wel heel frapant dat "voortaan op tijd betalen" als "maatregel" gezien wordt.

Niet op tijd betalen kan bewust gedaan worden, of per abuis. Ik hoop toch dat het per abuis geweest zal zijn en het geen bewuste keuze was om niet te betalen. Dan is "Voortaan doen we het wel" geen maatregel. Maatregelen zouden dan moeten beschrijven WAT je gaat doen om te voorkomen dat je je rekeningen per abuis niet betaalt.
Je hebt gelijk dat dat geen maatregel is, maar laat daarbij wel even tot je doordringen dat dit geen intern document van Logius is over de aanpak ervan maar een brief van de staatssecretaris erover aan de Tweede Kamer. Op dat niveau doet het ertoe dat er maatregelen worden genomen om herhaling te voorkomen zonder dat de precieze details ertoe doen. Dat verklaart dat ze niet in de brief staan.
Toch benoemt de staatssecretaris het in die brief als "verbeteractie" en dat is het gewoon niet, het is hooguit een intentieverklaring.

En op het moment dat het al een keer mis gegaan is, dan doen wat details over HOE ga je het beter doen wel degelijk in een kamerbrief. De kamer zou er al van uit moeten kunnen gaan dat de intentie om te betalen er wel is. Op het moment dat duidelijk is geworden dat enkel die intentie niet voldoende is, dan is het voor de kamer echt wel relevant om details te krijgen over hoe herhaling voorkomen zal worden.
06-07-2023, 19:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Zo worden facturen voor belangrijke telefoonnummers voortaan op tijd betaald

Misschien met een vorm van automatische incasso gaan werken.
Of een vorm waarbij de factuur bij binnenkomst meteen betaald wordt door de financiele administratie, ook al heeft de budgethouder hem nog niet geaccodeerd of gecodeerd.

Allemaal normale mogelijkheden.

Verder is het een taak van een financiele admnistratie om tijdig aan de bel te trekken (of te escaleren) als er herinneringen binnen komen.
Maar niet normaal voor het bedrijfsleven. Prachtig iets voor oplichters of fraude.

Er zal alltijd iemand (of meerdere) een akkoord op de factuur gedaan moeten worden, die ook vaak al intern bekend moet zijn met een PO nummer.
06-07-2023, 22:20 door linuxpro
Ach, heel lang geleden zoiets degelijks meegemaakt, was 'ergens' een leaselijn niet betaald waardoor een organisatie die zich in het blauw kleed bepaalde opvragingen meer kon doen. Destijds onder begeleiding naar een locatie gereden om het op te lossen. Dat werd wachten tot de boekhouder en was en de factuur kon betalen... Er is niet veel geleerd binnen de overheid van dit soort miskleunen.
06-07-2023, 22:34 door Anoniem
Door linuxpro: Ach, heel lang geleden zoiets degelijks meegemaakt, was 'ergens' een leaselijn niet betaald waardoor een organisatie die zich in het blauw kleed bepaalde opvragingen meer kon doen. Destijds onder begeleiding naar een locatie gereden om het op te lossen. Dat werd wachten tot de boekhouder en was en de factuur kon betalen... Er is niet veel geleerd binnen de overheid van dit soort miskleunen.

Wat moet er dan geleerd worden ?
Heb je wel eens ergens gewerkt waar *alles* perfect ging ?

Shit happens, foutjes worden gemaakt, en soms is de fout klein en de gevolgen fors zichtbaar .

Ze zullen wel een procedure verzinnen dat erg belangrijke lijnen/nummers/betalingen een extra rood vinkje krijgen om aan te geven _dat_ ze cruciaal zijn en met voorrang betaald, of betaald op snellere termijn dan normaal .
Dan gaat het minder vaak op die manier mis.
Totdat iemand vergeet om het prioriteitsvinkje te zetten, en het ook nog bij een belangrijke lijn, en dan gaat dat wel weer een keer mis.

Vergelijkbare leerpunten zijn efficiëntie-slagen om 'dode' verbindingen/nummers op te heffen. Moet ook gebeuren. Gaat soms iets te goed, want out-of-band lijnen worden (vrijwel) nooit gebruikt behalve als er iets echt mis is.
En dan ontdek je dat 'ongebruikt dus opgezegd' een oepsie is.

Redundante lijn , goed plan. Telco's blijken onderling allerlei vezelcapaciteit uit te wisselen, dus soms liggen je aparte lijnen toch weer naast elkaar. Of apart tracé beloofd, behalve bij een brug/viaduct/tunnel waar even alle aparte tracés gezamelijk oversteken .
Valt pas op als er een vrachtwagen in de fik staat, of een damwand geslagen wordt.

Echt niet alleen overheid.
07-07-2023, 02:00 door Anoniem
Gewoon even een wetje maken dat de overheid voor cruciale zaken ( dus eigenlijk zeg maar bijna alles) voortaan verplicht machtigt om automatisch af te schrijven. En dat de bank onbeperkt krediet geeft om rood te staan. Want een overheid gaat toch nooit failiet.

Er zit daar geen enkele ondernemer. Die een beetje moet slepen met facturen om de winter door te komen of het vakantiegeld uit te betalen.

Dan kan de boekhouder zo lui zijn als ie wil, of weer eens op cursus zijn of met zwangerschapsverlof. Maar dan blijft de telefoon in elk geval werken. Gewoon automatisch afboeken. Anders blijf je maar een modderfiguur slaan als overheid.
07-07-2023, 10:01 door linuxpro
Door Anoniem:
Door linuxpro: Ach, heel lang geleden zoiets degelijks meegemaakt, was 'ergens' een leaselijn niet betaald waardoor een organisatie die zich in het blauw kleed bepaalde opvragingen meer kon doen. Destijds onder begeleiding naar een locatie gereden om het op te lossen. Dat werd wachten tot de boekhouder en was en de factuur kon betalen... Er is niet veel geleerd binnen de overheid van dit soort miskleunen.

Wat moet er dan geleerd worden ?
Heb je wel eens ergens gewerkt waar *alles* perfect ging ?

Shit happens, foutjes worden gemaakt, en soms is de fout klein en de gevolgen fors zichtbaar .

soms zijn dingen gewoon heel simpel als een rekening op tijd betalen, niets ingewikkelds aan lijkt mij
07-07-2023, 10:33 door Anoniem
Door linuxpro:
Door Anoniem:
Door linuxpro: Ach, heel lang geleden zoiets degelijks meegemaakt, was 'ergens' een leaselijn niet betaald waardoor een organisatie die zich in het blauw kleed bepaalde opvragingen meer kon doen. Destijds onder begeleiding naar een locatie gereden om het op te lossen. Dat werd wachten tot de boekhouder en was en de factuur kon betalen... Er is niet veel geleerd binnen de overheid van dit soort miskleunen.

Wat moet er dan geleerd worden ?
Heb je wel eens ergens gewerkt waar *alles* perfect ging ?

Shit happens, foutjes worden gemaakt, en soms is de fout klein en de gevolgen fors zichtbaar .

soms zijn dingen gewoon heel simpel als een rekening op tijd betalen, niets ingewikkelds aan lijkt mij
Binnen overheden een groot probleem en het wordt ook steeds groter. Er kan tegenwoordig geen rekening betaald worden als daar niet een tot de cent nauwkeurig gelijke inkoop order tegenover staat. Consultancy wordt niet betaald voordat er een door het verantwoordelijke afdelingshoofd ondertekende en een gespecificeerde detail urenstaat tegenover staat. De beste man (of vrouw) zal zich ziek gemeld hebben. Vergeet het maar. Om die zelfde reden zijn project contracten op nacalculatie ook (bijna) niet mogelijk. Dus moet er eerst een duidelijke scope specificatie komen. Maarja wie gaat die dan maken? De kennis is er niet, dus dat wordt ook een consultant.. en en en en. Voordat dat de offertes daarvoor dan weer getekend zijn is het 2030

Het grappige is dat je ziet dat bij veel overheden tegelijkertijd er ook lijnen en nummers bestaan waarvan niemand weet wat het is of doet, het niet durven los te trekken op straffe van dood en tot in lengte der dagen die shit door blijven betalen terwijl het eigenlijk niet eens wat KAN doen. Ik heb lijnen op facturen zien staan die op een locatie lagen waar de betreffende organisatie al 12 jaar (!) geen aanwezigheid had. Die bedragen worden gewoon blind elke maand weer betaald, want het matched met een inkoop order uit de vorige eeuw.
07-07-2023, 11:21 door Anoniem
In het bedrijf waar ik werk is het wel eens fout gegaan doordat er een conflict was met KPN over een rekening van een bepaalde telefonie dienst (weet niet meer precies wat het was) en die factuur was dus nog niet betaald. Er was discussie gaande.
Als gevolg daarvan was KPN begonnen met het afsluiten van andere diensten die we daar afnamen, en wel betaald hadden.
Op een gegeven moment was een via een leased lijn aangesloten locatie plat, afijn daar heen gereden en geconstateerd dat er met de lokale hardware niets mis was, en de storingsdienst gebeld.
Daar kreeg ik te horen dat "de lijn om administratieve redenen buiten bedrijf gesteld was" en dat men verder geen details mocht geven...
Uiteraard al die tijd niks geweten van wat er speelde, telefonie was een andere afdeling dan IT, zaten in een ander pand, wist ik veel dat die een conflict met KPN hadden.
Het is toen wel opgelost, maar dat heeft iemand anders geregeld.
Als je werkt bij een bedrijf waar meer dan 10 man werken, dan zijn er altijd dingen die andere mensen doen die langs je heen gaan en wel jouw werk beinvloeden. Niks aan te doen.
07-07-2023, 18:47 door Anoniem
Voor telefoonnummers betalen? Hoezo?
Dat deden we in in de vorige eeuw.
Eindelijk loopt de Rijksoverheid aan het voorfront; alles via het Internet !

Modern ICT-gebruik betekent zelf-service bij klachten. Een helpdesk heb je daarvoor niet nodig.

De burgers hebben hier dus ten onrechte geklaagd en een aantal ambtenaren vele uren van hun belangrijke werk gehouden.
Daar zouden ze de DigiD rekening voor moeten krijgen of, beter nog, een tijdje afgesloten moeten worden.
Wacht even, dat hebben we al gedaan !
07-07-2023, 21:27 door Anoniem
Door linuxpro:
Door Anoniem:
Door linuxpro: Ach, heel lang geleden zoiets degelijks meegemaakt, was 'ergens' een leaselijn niet betaald waardoor een organisatie die zich in het blauw kleed bepaalde opvragingen meer kon doen. Destijds onder begeleiding naar een locatie gereden om het op te lossen. Dat werd wachten tot de boekhouder en was en de factuur kon betalen... Er is niet veel geleerd binnen de overheid van dit soort miskleunen.

Wat moet er dan geleerd worden ?
Heb je wel eens ergens gewerkt waar *alles* perfect ging ?

Shit happens, foutjes worden gemaakt, en soms is de fout klein en de gevolgen fors zichtbaar .

soms zijn dingen gewoon heel simpel als een rekening op tijd betalen, niets ingewikkelds aan lijkt mij

Ga's bij een grootschalige organisatie werken , en kijk buiten je ICT hokje naar processen van zo'n organisatie.
Overheid is natuurlijk per definitie grootschalig, maar een KPN, NS, Shell, Heineken zijn dat ook.

Dat werkt echt gewoon anders dan als je consumentje iets bestellen/betalen/laten afschrijven/ideal gebruiken (en leunen op consumentenrecht) .

gewoon, volg eens wat er gebeurd als jij iets laat bestellen , of als jij ingehuurd wordt.

Het gaat trouwens gewoonlijk ook goed, maar als veel gedaan worden, en over veel schijven lopen gaat er wel eens wat mis.

(als je groot genoeg bent is op tijd betalen op MIJN tijd betalen , meestal. En ja, leveranciers gaan daarmee akkoord)
08-07-2023, 11:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door linuxpro:
Door Anoniem:
Door linuxpro: Ach, heel lang geleden zoiets degelijks meegemaakt, was 'ergens' een leaselijn niet betaald waardoor een organisatie die zich in het blauw kleed bepaalde opvragingen meer kon doen. Destijds onder begeleiding naar een locatie gereden om het op te lossen. Dat werd wachten tot de boekhouder en was en de factuur kon betalen... Er is niet veel geleerd binnen de overheid van dit soort miskleunen.

Wat moet er dan geleerd worden ?
Heb je wel eens ergens gewerkt waar *alles* perfect ging ?

Shit happens, foutjes worden gemaakt, en soms is de fout klein en de gevolgen fors zichtbaar .

soms zijn dingen gewoon heel simpel als een rekening op tijd betalen, niets ingewikkelds aan lijkt mij

Ga's bij een grootschalige organisatie werken , en kijk buiten je ICT hokje naar processen van zo'n organisatie.
Overheid is natuurlijk per definitie grootschalig, maar een KPN, NS, Shell, Heineken zijn dat ook.

Dat werkt echt gewoon anders dan als je consumentje iets bestellen/betalen/laten afschrijven/ideal gebruiken (en leunen op consumentenrecht) .

gewoon, volg eens wat er gebeurd als jij iets laat bestellen , of als jij ingehuurd wordt.

Het gaat trouwens gewoonlijk ook goed, maar als veel gedaan worden, en over veel schijven lopen gaat er wel eens wat mis.

(als je groot genoeg bent is op tijd betalen op MIJN tijd betalen , meestal. En ja, leveranciers gaan daarmee akkoord)

En dat gedrag van organisaties (bedrijven, overheden) die "groot genoeg" zijn om zichzelf boven de wet te stellen, vind jij normaal? Je bagatelliseert wat er steeds vaker gebeurt. De normen worden steeds verder verschoven in het nadeel van de mensen die jij neerbuigend "consumentjes" noemt.
08-07-2023, 11:29 door Briolet
Door Anoniem: Het is toch wel heel frapant dat "voortaan op tijd betalen" als "maatregel" gezien wordt.

Niet op tijd betalen kan bewust gedaan worden, of per abuis. Ik hoop toch dat het per abuis geweest zal zijn en het geen bewuste keuze was om niet te betalen. Dan is "Voortaan doen we het wel" geen maatregel. Maatregelen zouden dan moeten beschrijven WAT je gaat doen om te voorkomen dat je je rekeningen per abuis niet betaalt.

De overheid staat al tientallen jaren te boek als een trage betaler. Dus ik neem aan dat dit bewust was.

Deze is alweer 10 jaar oud, maar de situatie is niet echt veranderd: https://financieel-management.nl/artikel/ondanks-slechte-betaalmoraal-gaan-organisaties-minder-achter-hun-geld-aan/
08-07-2023, 21:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door linuxpro:
Door Anoniem:
Door linuxpro: Ach, heel lang geleden zoiets degelijks meegemaakt, was 'ergens' een leaselijn niet betaald waardoor een organisatie die zich in het blauw kleed bepaalde opvragingen meer kon doen. Destijds onder begeleiding naar een locatie gereden om het op te lossen. Dat werd wachten tot de boekhouder en was en de factuur kon betalen... Er is niet veel geleerd binnen de overheid van dit soort miskleunen.

Wat moet er dan geleerd worden ?
Heb je wel eens ergens gewerkt waar *alles* perfect ging ?

Shit happens, foutjes worden gemaakt, en soms is de fout klein en de gevolgen fors zichtbaar .

soms zijn dingen gewoon heel simpel als een rekening op tijd betalen, niets ingewikkelds aan lijkt mij

Ga's bij een grootschalige organisatie werken , en kijk buiten je ICT hokje naar processen van zo'n organisatie.
Overheid is natuurlijk per definitie grootschalig, maar een KPN, NS, Shell, Heineken zijn dat ook.

Dat werkt echt gewoon anders dan als je consumentje iets bestellen/betalen/laten afschrijven/ideal gebruiken (en leunen op consumentenrecht) .

gewoon, volg eens wat er gebeurd als jij iets laat bestellen , of als jij ingehuurd wordt.

Het gaat trouwens gewoonlijk ook goed, maar als veel gedaan worden, en over veel schijven lopen gaat er wel eens wat mis.

(als je groot genoeg bent is op tijd betalen op MIJN tijd betalen , meestal. En ja, leveranciers gaan daarmee akkoord)

En dat gedrag van organisaties (bedrijven, overheden) die "groot genoeg" zijn om zichzelf boven de wet te stellen, vind jij normaal? Je bagatelliseert wat er steeds vaker gebeurt. De normen worden steeds verder verschoven in het nadeel van de mensen die jij neerbuigend "consumentjes" noemt.

Er is helemaal niks 'boven de wet' , en geen van de partijen hier is consument.
Er is , zakelijk (b2b) , gewoon contract vrijheid .

De ene partij heeft inkoopvoorwaarden, de andere heeft leveringsvoorwaarden .
En de grootste (of degene die het meest afhankelijk is van het contract of de dienst) krijgt meestal gedaan dat DIENS voorwaarden gebruikt worden voor een contract - gewoon binnen de wet . Als het erbuiten begint te gaan kunnen en mogen ze naar de rechter.

In dit hele verhaal is dat een keer zichtbaar gebotst, tussen twee clubs die allebei in de grote divisie spelen (Logius/MinXX en ACM) .

Het enige is dat een hoop van de commentatoren hier niks anders dan een consumentenblik/ervaring hebben en dat als enige referentiekader hebben , en dat maakt commentaar op (groot)zakelijke levering nogal zinloos, en eigenlijk gewoon lachwekkend.
18-07-2023, 23:41 door PJW9779
Opnieuw blijkt dat de ACM een beetje losgezongen is van de maatschappij.
Acterend als een overheid binnen de overheid, nauwelijks gecontroleerd, zonder politieke antenne, en met disfunctionrende communicatie.
Opmerkelijk dat er - twee weken later - nog steeds geen Kamervragen zijn gesteld.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.