(1) @Anoniem op 23-10-2023 om 22:39 uur. Een dwangsom is iets anders dan een straf. Het gaat om de vraag of de dwangsom effectief is als dwangmiddel. In dit geval hoopt de rechter misschien dat het feit dat er überhaupt een dwangsom wordt opgelegd, een disciplinerende werking zal hebben op Criteo. Of dat zo is, vraag ik me wel af, omdat Criteo kennelijk doorging met het illegaal plaatsen van tracking-cookies na een eerdere boete van 40 miljoen euro door de Franse toezichthouder CNIL.
(2)
Door Anoniem op 24-10-2023 om 5:46 uur: Door Anoniem: Door Anoniem: Beperkt. Voor 11.7a Tw zijn de AP en ACM samen bevoegd. [...]
"Beperkt". Een typisch ontwijkend antwoord, dat van de AP zelf afkomstig had kunnen zijn (en wellicht is). Waarom ziet de AP voor zichzelf niet gewoon een rol om "effectief" te handhaven?
Anoniem noemde het artikel van de Telecommunicatiewet waar cookies onder vallen. Die wet zelf noemt de toezichthouders: AP is de toezichthouder op artikelen 11.3a en 11.5b en ACM houdt toezicht op de rest. ACM is dus de toezichthouder op artikel 11.7a, de "cookiewet". Maar 11.7a bouwt voort op de AVG en refereert er ook aan. Dan ligt het voor de hand dat ACM een beroep op AP kan doen voor expertise op dat onderwerp.
Dat de verantwoordelijkheid van AP op dit punt beperkt is komt omdat de wet ACM heeft aangewezen als verantwoordelijke. En die wet is niet geschreven door ACM of AP (al kunnen ze wel adviezen uitbrengen erover), wetsvoorstellen worden door de regering of de tweede kamer ingediend, en altijd door de tweede en eerste kamer aangenomen. AP (en ACM ook) kan binnen zijn bevoegdheden beleid uitstippelen over hoe ze het aanpakken, maar als AP taken zou gaan uitvoeren die de wetgever bij ACM heeft gelegd zouden ze zelf de wet overtreden.
Op zichzelf gezien is deze redenering duidelijk. Eigenlijk zeg je dat de Nederlandse wetgever als het gaat om cookies, de verantwoordelijkheid voor toezicht en handhaving via wetgeving (de Telecommunicatiewet) heeft overgeheveld van de AP naar de ACM. Toch valt daar mijns inziens wel iets tegenin te brengen (zie verderop).
Wat is er gebeurd met de PLICHT van de AP om in Nederland een hoog beschermingsniveau te realiseren op het gebied van privacy? Gemakshalve vergeten?
Op dit specifieke punt is die verantwoordelijkheid bij ACM belegd. Waarom zou je AP gaan aanspreken op iets wat ACM moet doen? Vind je dat ze het ieder afzonderlijk moeten aanpakken, langs elkaar heen moeten gaan werken en zo hun capaciteit moeten verspillen? Dat vind je vast niet.
Er zijn twee manieren om dit schijnbare probleem te zien voor wat het is: een schijnbaar probleem, gecreëerd door bureaucraten die geen verantwoordelijkheid willen nemen. Ten eerste lijkt het me dat het de bedoeling van de Telecommunicatiewet is om burgers op een specifiek punt te beschermen, namelijk tegen ongewenste tracking-cookies, en niet om een bevoegdheid van de AP af te nemen. Waarom zou een bevoegdheid voor ACM impliceren dat de AP een bevoegdheid verliest? Uiteraard is samenwerking tussen twee bevoegde instanties zeer wenselijk. Dat gebeurt op allerlei gebieden, ook als het om handhaving gaat. Denk bijvoorbeeld aan politiecorpsen en/of inlichtingendiensten die met elkaar samenwerken. Of aan allerlei samenwerkingsverbanden in de jeugdzorg.
De AVG is zelf, als het om grensoverschrijdende privacy-aantastingen gaat, zo geformuleerd dat als de toezichthouder in het ene land niet de leiding wil nemen, dan dus de toezichthouder in het andere land de bevoegdheid heeft om op te treden. Die logica zou ook binnen Nederland moeten gelden, bijvoorbeeld als het gaat om ACM en AP. Dat is de enige manier om de verantwoordelijkheid voor effectieve handhaving niet te verdoezelen en niet tussen de wal en het schip te gooien.
Ten tweede is er het feit dat als de ACM verzuimt op dat punt effectief te handhaven, dan heeft Nederland nog steeds op grond van artikel 8 EVRM de internationaalrechtelijke plicht om in de verdragsstaat Nederland een hoog beschermingsniveau van privacy te realiseren. Als de Nederlandse wetgever beoogd zou hebben om die internationaalrechtelijke plicht te ontduiken door de bevoegdheid tot handhaving te beleggen bij een instantie (de ACM) die daar niet in is geïnteresseeerd en zijn taak (ondanks een veel groter budget dan dat van de AP) verzuimt, dan handelt Nederland willens en wetens in strijd met een internationaal verdrag.
Laat een burger zelf maar procederen bij de civiele rechter? Lang niet alle burgers kunnen dat of hebben daar het geld voor (advocaat). Die burgers worden door de AP op deze manier volledig in de steek gelaten.
Nee, laat de burger de klacht indienen bij de toezichthouder die erover gaat, en niet bij een toezichthouder die er niet over gaat.
Er geldt (of gold?) een doorgeleidingsplicht voor overheidsinstanties. Als een burger hierover een klacht bij de AP indient, dan zou de AP die burger op zijn minst netjes moeten attenderen dat ACM volgens de AP de bevoegde instantie is. Maar uitgaande van de logica die ik hierboven heb beschreven, zouden zowel de AP als de ACM zichzelf moeten transformeren tot instanties die gericht zijn op het
nemen van verantwoordelijkheid en niet langer op het afschuiven van verantwoordelijkheid waardoor burgers van het kastje naar de muur worden gestuurd. Ik besef dat dit bij de AP en ACM een enorme cultuurverandering vereist.
Dat AP veel te weinig oppakt is overigens duidelijk, ook al is net dit punt daar geen voorbeeld van. Ik vind het niet zo duidelijk dat je daar AP zelf de schuld van moet geven. AP moet namelijk ongeveer drie keer zo groot zijn dan het is om het werk aan te kunnen. Het is de regering die ze geld toebedeelt in de rijksbegroting op Prinsjesdag. AP vraagt om meer geld en krijgt het er steeds maar mondjesmaat bij. Wil AP goed gaan functioneren dan moet er een regering komen die AP niet afknijpt maar laat groeien.
Daar ben ik het mee eens, behalve dat dit punt daar geen voorbeeld van zou zijn. Ook dit punt is daar een voorbeeld van om de door mij eerder genoemde redenen.
Dan zou natuurlijk alsnog kunnen blijken dat AP slecht functioneert, want slecht functionerende organisaties komen voor, maar als een organisatie maar een derde van het budget heeft dat nodig is om goed te kunnen functioneren dan weet je zeker dat het alleen al om die reden nu niet lukt en ook niet kan lukken. Dat moet dus eerst verbeteren.
Daar ben ik het mee eens. Maar wel met dien verstande dat ik zelf in de praktijk al heb kunnen constateren dat de AP in bepaalde casussen de beperkte middelen waarover zij op dat moment wèl beschikte, helaas ook niet aanwendde voor een betere bescherming van privacy, en zelfs niet voor het zichtbaar maken van een privacy-probleem ("Wij erkennen de aantasting en willen wel handhaven, maar hebben daar niet genoeg middelen voor"), maar juist voor het verdoezelen en afwimpelen van door burgers ingediende klachten. Zelfs als de AP zaken op een presenteerblaadje kreeg aangereikt, deed de AP haar best die zaken onder het vloerkleed te vegen met behulp van oneigenlijke redeneringen. Vervolgens werd dat door disfunctionerende rechters afgedekt, zodat de AP haar handen in onschuld kon wassen.
Vaak gooien verschillende overheidsinstanties in samenwerking met elkaar burgers voor de bus, en laten de verantwoordelijkheid daarvoor in een zwart gat verdwijnen door naar elkaar te verwijzen. Er is een vergaande attitude- en cultuurverandering nodig. Gaat dat gebeuren? Ik weet het niet. Corrupte regimes kunnen het soms eeuwenlang volhouden. Het lijkt of deze problematiek wel op het netvlies staat van een politicus als Pieter Omtzigt (NSC). Maar of die genoeg invloed krijgt, en lang genoeg om dit werkelijk aan te pakken, valt nog te bezien.
Bovendien lijkt Omtzigt zelf het bestaan en de relevantie van bepaalde vormen van corrumpering niet openlijk te willen benoemen. Mogelijk is dat politiek ook verstandig: het expliciet benoemen van bepaalde zaken kan je veel steun kosten van mensen (kiezers, ambtenaren, machtige lobbies) die graag vasthouden aan optimistische illusies, en het kan aan politieke vijanden mogelijkheden geven om je aan te vallen. De vraag is dan wel of Omtzigt althans binnenskamers bereid is die vormen van corrumpering te onderkennen en om strategieën te bedenken om daar paal en perk aan te stellen.
M.J.