Privacy - Wat niemand over je mag weten

KPN schrijft dat een analoge telefoon het niet meer doet

30-05-2024, 14:31 door Anoniem, 119 reacties
KPN stuurde vandaag een mail met: "Je telefoon met nummer 06-*** is verouderd. Je kan hier straks niet meer mee bellen of internetten. Vervang je telefoon zo snel mogelijk om bereikbaar te blijven. Je telefoon werkt alleen op een oud netwerk
En dit netwerk, ook wel 2G genoemd, zetten we vanaf 1 december 2025 uit. Dit doen we omdat steeds minder mensen 2G gebruiken. Het gebruik onze nieuwere netwerken (4G en 5G) stijgt juist. Door te stoppen met 2G kunnen we ons 4G- en 5G-netwerk uitbreiden en verbeteren. Zo zorgen we ervoor dat iedereen nog sneller, veiliger en stabieler kan internetten en bellen. Omdat jouw telefoon alleen nog via 2G werkt kan je straks niet meer bellen of internetten"

Deze mobiel gebruik ik alleen voor bellen en sms. Waarom zou dat niet meer kunnen? 2G is toch alleen voor internet?

Weet iemand het antwoord? Kan ik inderdaad vanaf 1-12-2025 niet meer bellen?
Reacties (119)
30-05-2024, 15:00 door Anoniem
Door Anoniem: KPN stuurde vandaag een mail met: "Je telefoon met nummer 06-*** is verouderd. Je kan hier straks niet meer mee bellen of internetten. Vervang je telefoon zo snel mogelijk om bereikbaar te blijven. Je telefoon werkt alleen op een oud netwerk
En dit netwerk, ook wel 2G genoemd, zetten we vanaf 1 december 2025 uit. Dit doen we omdat steeds minder mensen 2G gebruiken. Het gebruik onze nieuwere netwerken (4G en 5G) stijgt juist. Door te stoppen met 2G kunnen we ons 4G- en 5G-netwerk uitbreiden en verbeteren. Zo zorgen we ervoor dat iedereen nog sneller, veiliger en stabieler kan internetten en bellen. Omdat jouw telefoon alleen nog via 2G werkt kan je straks niet meer bellen of internetten"

Deze mobiel gebruik ik alleen voor bellen en sms. Waarom zou dat niet meer kunnen? 2G is toch alleen voor internet?

Weet iemand het antwoord? Kan ik inderdaad vanaf 1-12-2025 niet meer bellen?

Geloof die brief nou maar .

Waarom kun je nou zelf niet zoeken op Internet ?

Nee, 2G is niet alleen voor Internet maar ook voor voice.
30-05-2024, 15:19 door Anoniem
Ik raakte al in de war van de titel en de eerste zin:

"KPN schrijft dat een analoge telefoon het niet meer doet" en "KPN stuurde vandaag een mail met: "Je telefoon met nummer 06-*** is verouderd". "


While radio signals on 1G networks are analog, radio signals on 2G networks are digital, though both systems use digital signaling to connect cellular radio towers to the rest of the mobile network system.
https://en.wikipedia.org/wiki/2G


En dan het antwoord (wat de OP zelf ook had kunnen opzoeken):

Het gevolg is onder meer dat mobiele telefoons, die alleen voor 2G geschikt zijn, niet meer op het netwerk van de betreffende telecomprovider kunnen worden gebruikt. De bandbreedte die vrijkomt na het stopzetten benutten de providers voor het 4G-netwerk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/2G


Tijd voor een nieuwe telefoon. Ik stel voor dat je overstapt.
En voordat je het vraagt: 3G is op een eedrer moment al uit de lucht gehaald. Dat wordt dus minimaal 4G.
30-05-2024, 15:32 door Anoniem
Zo zorgen we ervoor dat iedereen nog sneller, veiliger en stabieler kan internetten en bellen.
Dit is toch lachwekkend, wie gelooft deze onzin nog. Ze moeten maar eens eerlijk gaan vertellen waarom
dat die tv+ box vol troep zit met die Google zooi en wat er allemaal doorgegeven wordt aan dat bedrijf,
je moet meer uitvinken dan bij Windows 11.
30-05-2024, 15:33 door Anoniem
Je kan natuurlijk ook gewoon eens met KPN kunnen bellen?
30-05-2024, 16:10 door Anoniem
Door Anoniem: Tijd voor een nieuwe telefoon. Ik stel voor dat je overstapt.

Helaas kom je voor 4G al snel uit op een smartphone met een bijbehorende accuduur van 1-2 dagen. Je had nog een tijdje telefoons met KaiOS, maar die gebruiken Firefox als browser en krijgen te weinig security updates.

Het fijne aan de 2G GSM's was juist dat de batterij eruit kon en dat je zo 7 dagen deed op een volle accu. Ook zijn ze klein en gemakkelijk mee te nemen. Je kon er evengoed foto's mee maken en filmen.

Ik heb een 2G GSM op het Vodafone netwerk. Van hen heb ik nog geen brief gehad maar de KPN GSM van mijn vriendin gaan we niet vervangen hebben we besloten. Dan maar alleen vast bellen en geen NL Alert. Mijn vriendin wil geen geld besteden aan een nieuwe smartphone die ze verder toch niet gaat gebruiken. De GSM is overigens gekocht bij KPN, na een jaar simlock vrij gemaakt en naar pre-paid overgezet. Onverwoestbaar. Behalve nu dus.
30-05-2024, 16:15 door Anoniem
Door Anoniem: Ik raakte al in de war van de titel en de eerste zin:

"KPN schrijft dat een analoge telefoon het niet meer doet" en "KPN stuurde vandaag een mail met: "Je telefoon met nummer 06-*** is verouderd". "


While radio signals on 1G networks are analog, radio signals on 2G networks are digital, though both systems use digital signaling to connect cellular radio towers to the rest of the mobile network system.
https://en.wikipedia.org/wiki/2G

Het is alleen de TS die de term analoog gebruikt heeft voor z'n (oude) GSM , beslist niet KPN.

"1G" mobiel netwerk was "auto telefoon" uit ~1980-1990 , en dat was inderdaad 'echt analoog' .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Autotelefoon
http://www.mobieltjes-museum.nl/vintage/Na.htm

Humor : 'spooktelefoon' https://www.youtube.com/watch?v=1lRanpL21fE .
"Het kan alleen gespeeld worden per autotelefoon, dus er kunnen alleen maar patsers meedoen. Inderdaad "
30-05-2024, 16:30 door Anoniem
2G is digitaal en het is gewoon een andere term voor wat we gewend zijn GSM te noemen.

Je hebt een nieuwe telefoon nodig. Dat hoeft geen smartphone te zijn, Nokia heeft simpele toestellen die 4G ondersteunen. De website van Nokia-fabrikant HMD:

https://www.hmd.com/nl_nl/feature-phones

Daar kunnen mogelijk modellen tussen zitten die nog geen 4G ondersteunen, en let ook op dat er twee besturingssystemen tussen zitten (je kan er op die website helaas niet op selecteren maar moet in de specs kijken): S30+ en KaiOS. S30+ is basaler dan KaiOS. De laatste is een Linux-variant die ooit het leven als Firefox OS is begonnen, door Mozilla is opgegeven en nu door een bedrijf in Hong Kong wordt ontwikkeld.

Ik heb een KaiOS-toestel van Nokia gekocht toen dat de enige niet-al-te-smart-phones waren die 4G ondersteunden (ik had de keuze voor een paar jaar naar KPN of zo over te stappen of van toestel te veranderen bij een spotgoedkoop abonnement). De levensduur van de batterij vind ik vies tegenvallen, zelfs met Wifi, Bluetooth en mobiele data uit; de app-store vind ik opmerkelijk oninteressant en ik gebruik er niets van; en dat ik een OS gebruik waarvan de ontwikkelaar onder Chinees bewind valt bevalt me ook niet, en volledig open source is het ook niet. Nu zou ik voor S30+ gaan (propriëtair, van het Finse HMD), en je hebt kans dat ik dat ook binnenkort doe.
30-05-2024, 17:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Zo zorgen we ervoor dat iedereen nog sneller, veiliger en stabieler kan internetten en bellen.
Dit is toch lachwekkend, wie gelooft deze onzin nog. Ze moeten maar eens eerlijk gaan vertellen waarom
dat die tv+ box vol troep zit met die Google zooi en wat er allemaal doorgegeven wordt aan dat bedrijf,
je moet meer uitvinken dan bij Windows 11.
Wat geloof je niet? Dat 4G en 5G stabieler worden als er meer frequentiebanden beschikbaar komen? Google maar eens, dan zie je dat dat klopt.

En wat heeft de settop box te maken met 2G? Of zoek je iets off-topics om een bedrijf te bashen?
30-05-2024, 18:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tijd voor een nieuwe telefoon. Ik stel voor dat je overstapt.

Helaas kom je voor 4G al snel uit op een smartphone met een bijbehorende accuduur van 1-2 dagen. Je had nog een tijdje telefoons met KaiOS, maar die gebruiken Firefox als browser en krijgen te weinig security updates.

Het fijne aan de 2G GSM's was juist dat de batterij eruit kon en dat je zo 7 dagen deed op een volle accu. Ook zijn ze klein en gemakkelijk mee te nemen. Je kon er evengoed foto's mee maken en filmen.

Ik heb een 2G GSM op het Vodafone netwerk. Van hen heb ik nog geen brief gehad maar de KPN GSM van mijn vriendin gaan we niet vervangen hebben we besloten. Dan maar alleen vast bellen en geen NL Alert. Mijn vriendin wil geen geld besteden aan een nieuwe smartphone die ze verder toch niet gaat gebruiken. De GSM is overigens gekocht bij KPN, na een jaar simlock vrij gemaakt en naar pre-paid overgezet. Onverwoestbaar. Behalve nu dus.

Zijn genoeg niet-smartphones met 4G te vinden.
30-05-2024, 18:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tijd voor een nieuwe telefoon. Ik stel voor dat je overstapt.

Helaas kom je voor 4G al snel uit op een smartphone met een bijbehorende accuduur van 1-2 dagen.

Je kunt toch een Nokia 225 4G kopen?
30-05-2024, 18:58 door Anoniem
Wat geloof je niet? Dat 4G en 5G stabieler worden als er meer frequentiebanden beschikbaar komen? Google maar eens, dan zie je dat dat klopt.
Iets wat ik niet ga doen is Google gebruiken zo dom ben ik dus niet, wat ze hier beweren is gewoon belachelijk en
hier mee denken ze mensen te paaien zodat deze overgaan naar 4g. Wat heeft die 4g te maken met veiligheid.
Het voordeel is alleen maar dat criminelen sneller je bankrekening kunnen leeghalen. Het wordt tijd dat de burgers
de hele waarheid te horen krijgen dan die onzin. Trouwens mijn smartphone is stabiel met 2g, vertel mij waarom het
nog stabieler moet zijn dan stabiel als dat mogelijk is. Nu moet ik echt denken aan die was reclame, iedereen die
een beetje verstand heeft weet dat witer dan wit niet mogelijk, of kun je iets wat zwart is nog zwarter maken, blijkbaar
wel.

En wat heeft de settop box te maken met 2G? Of zoek je iets off-topics om een bedrijf te bashen?
Jij gebruikt het woord settop box, ik niet, maar ik vind het zeer vreemd dat KPN mensen een Google account
wil aansmeren, maar jij weet blijkbaar waarom dus vertel het maar.
30-05-2024, 19:13 door Anoniem
Ook ik heb zo'n bericht gehad van KPN en ik ben daar alleen maar dankbaar voor,
want nu had ik nog volop tijd om te kijken wat de alternatieven waren.
Zeker nu ik begrepen heb dat je weliswaar tot december 2025 de tijd hebt
maar er onderwijl bij diverse zendmasten 2G al gefaseerd wordt uitgeschakeld.
Wat in de praktijk dus betekent dat je te maken kunt krijgen met hele slechte verbindingen
vanwege een zendmast die veel verder van je af staat...

Wat ze er ook wel bij hadden mogen zeggen dat je een nieuwe SIM-kaart nodig hebt.

Door Anoniem: [...]
Je hebt een nieuwe telefoon nodig. Dat hoeft geen smartphone te zijn, Nokia heeft simpele toestellen die 4G ondersteunen.
[...]
Gezien het feit dat die toestellen relatief duur zijn, de kwaliteit in mijn ogen dubieus is en de batterijduur ook niet zoals je dat van een simpel 2G toestel gewend bent (ruim 14 dagen standby met een volle batterij!), heb ik besloten om dan maar een gewone goedkope smartphone te nemen en te zien of ik daar mee uit de voeten kan.
Tot nu toe vind ik het nog geen vooruitgang (veel te groot, te korte batterijduur)
en ik hoop dan ook dat er over een paar jaar een telefoon zoals de
https://www.thelightphone.com/
op de markt komt in Nederland.
Zeker een ook in daglicht leesbaar inkt-scherm lijkt me ideaal.
30-05-2024, 23:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tijd voor een nieuwe telefoon. Ik stel voor dat je overstapt.

Helaas kom je voor 4G al snel uit op een smartphone met een bijbehorende accuduur van 1-2 dagen.

Je kunt toch een Nokia 225 4G kopen?
Wat zo ontzettend jammer is, is dat dit soort telefoons van Nokia vol bloatware zitten.
Wilde mijn enkel 2G telefoon vervangen (batterij wordt minder) door een Nokia, maar wacht nog maar even. Vrijwel onmogelijk om uit te zoeken welke 'niet slimme' telefoons wel vrij zijn van bloatware
31-05-2024, 07:47 door Anoniem
Zo jaag je mensen weer op kosten, die 4g mobieltjes zijn veel duurder dan 2g telefoons en als je er een hebt werkt die vaak nog heel goed. En je hebt ook geen problemen met updaten van apps of het OS waar elke keer gaten in worden gevonden. Dit is slecht voor het milieu en de portemonnee.
31-05-2024, 10:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Helaas kom je voor 4G al snel uit op een smartphone met een bijbehorende accuduur van 1-2 dagen.

Je kunt toch een Nokia 225 4G kopen?

Bedankt voor de tip! Mijn vriendin vindt hem erg mooi (het blauwe model), deze lijkt op haar vorige (huidige) Nokia. Ook is deze onder de € 100 in tegenstelling tot de nieuwe Pixel en iPhones.

Moet alleen nog duiken in het S30+ besturingssysteem en kijken of dat wat is. Kan vast wel ergens een handleiding vinden hierover.
31-05-2024, 11:54 door EKTB
Een mobiele telefoon is niet analoog, wat een niveau van TS.
31-05-2024, 12:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Helaas kom je voor 4G al snel uit op een smartphone met een bijbehorende accuduur van 1-2 dagen.

Je kunt toch een Nokia 225 4G kopen?

Bedankt voor de tip! Mijn vriendin vindt hem erg mooi (het blauwe model), deze lijkt op haar vorige (huidige) Nokia. Ook is deze onder de € 100 in tegenstelling tot de nieuwe Pixel en iPhones.

Moet alleen nog duiken in het S30+ besturingssysteem en kijken of dat wat is. Kan vast wel ergens een handleiding vinden hierover.
Relatief duur door bedenkelijke kwaliteit, korte batterijduur en veel 'bloatware' die er waarschijnlijk niet af kan.
Voor zo'n 90 euro kun je dan een kwalitatief betere smart-phone kopen, die bovendiend tegenwoordig RCS heeft, wat veel goedkoper kan zijn dan SMS als je Prepaid gebruikt.

Het enige voordeel is wel dat zo'n Nokia veel kleiner is.
31-05-2024, 12:04 door Anoniem
Door EKTB: Een mobiele telefoon is niet analoog, wat een niveau van TS.
Dat is een gangbare spraakverwarring waar ik wel begrip voor heb
omdat het onderscheid abstract kan zijn.
31-05-2024, 12:14 door Anoniem
Door EKTB: Een mobiele telefoon is niet analoog, wat een niveau van TS.

Niet iedereen heeft een technische knobbel. Probeer jouw leefwereld niet te projecteren op dat van andere mensen, probeer je in te leven in een ander.
31-05-2024, 13:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Helaas kom je voor 4G al snel uit op een smartphone met een bijbehorende accuduur van 1-2 dagen.

Je kunt toch een Nokia 225 4G kopen?

Bedankt voor de tip! Mijn vriendin vindt hem erg mooi (het blauwe model), deze lijkt op haar vorige (huidige) Nokia. Ook is deze onder de € 100 in tegenstelling tot de nieuwe Pixel en iPhones.

Moet alleen nog duiken in het S30+ besturingssysteem en kijken of dat wat is. Kan vast wel ergens een handleiding vinden hierover.

Groot gelijk hoor, zou er zeker een uitgebreide studie van maken voordat je een gsm van 50 euro aanschaft...
31-05-2024, 13:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tijd voor een nieuwe telefoon. Ik stel voor dat je overstapt.

Helaas kom je voor 4G al snel uit op een smartphone met een bijbehorende accuduur van 1-2 dagen.

Je kunt toch een Nokia 225 4G kopen?
Wat zo ontzettend jammer is, is dat dit soort telefoons van Nokia vol bloatware zitten.
Wilde mijn enkel 2G telefoon vervangen (batterij wordt minder) door een Nokia, maar wacht nog maar even. Vrijwel onmogelijk om uit te zoeken welke 'niet slimme' telefoons wel vrij zijn van bloatware
Wat voor bloatware zit er dan op deze telefoon?
31-05-2024, 13:53 door Anoniem
Nokia 8210 4G, voor rond de 70 euro. Prima dingetje.
31-05-2024, 13:54 door Briolet
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tijd voor een nieuwe telefoon. Ik stel voor dat je overstapt.

Helaas kom je voor 4G al snel uit op een smartphone met een bijbehorende accuduur van 1-2 dagen..

Die korte tijd is onzin en geldt alleen als je er allerlei applicaties op gaat gebruiken. Als je hem in de maximale spaarstand zet, gaat de batterij ook 1 a 2 week mee met 1 lading. Je kunt dan niet veel meer dan alleen bellen, maar dat is hier ook een eerlijker vergelijk.
31-05-2024, 14:09 door Anoniem
Door Anoniem: Gezien het feit dat die toestellen relatief duur zijn, [...]
en ik hoop dan ook dat er over een paar jaar een telefoon zoals de
https://www.thelightphone.com/
op de markt komt in Nederland.
Ik heb me even ver genoeg door het bestelproces op die website heen geworsteld om de prijs voor een pre-order te zien te krijgen: $299. Als je die Nokia's te duur vindt zou ik daar voorlopig niet te veel van verwachten.

Ik ben het overigens met je eens dat die Nokia's duur zijn. Het laatste ouderwetse 2G-mobieltje dat ik kocht, ook van Nokia trouwens, kostte me nog geen twee tientjes en dat heeft vele jaren uitstekend gewerkt. Alleen de 105 komt daar met €29,99 (op de site van HMD) in de buurt maar die ondersteunt geen 4G. Voor 4G zit je meteen minstens twee tientjes hoger. Dat suggereert dat de 4G-hardware zelf relatief duur is. Ook zal meespelen dat de markt voor dit soort toestellen dramatisch veel kleiner is dan die vroeger was omdat zowat iedereen een smartphone koopt.
31-05-2024, 15:13 door johanw
Door Anoniem: Zo jaag je mensen weer op kosten, die 4g mobieltjes zijn veel duurder dan 2g telefoons en als je er een hebt werkt die vaak nog heel goed. En je hebt ook geen problemen met updaten van apps of het OS waar elke keer gaten in worden gevonden. Dit is slecht voor het milieu en de portemonnee.

Anders jaag je KPN op kosten door een verouderd netwerk in de lucht te houden en de bandbreedte ervan alleen voor die paar 2G smartphone haters te reserveren. Het oude autotelefoon netwerk dat we voor 2G hadden bestaat tenslotte ook niet meer.

En er zijn simpele toestellen zonder apps genoeg die 4G ondersteunen als je perse geen smartphone wilt gebruiken.
31-05-2024, 15:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gezien het feit dat die toestellen relatief duur zijn, [...]
en ik hoop dan ook dat er over een paar jaar een telefoon zoals de
https://www.thelightphone.com/
op de markt komt in Nederland.
Ik heb me even ver genoeg door het bestelproces op die website heen geworsteld om de prijs voor een pre-order te zien te krijgen: $299. Als je die Nokia's te duur vindt zou ik daar voorlopig niet te veel van verwachten.
Ik verwacht daar ook niet veel van, maar het is een voorbeeld van een telefoon met het juiste formaat voor mij en met een scherm dat ook met veel daglicht goed leesbaar is en nog zuinig bovendien.

Ik ben het overigens met je eens dat die Nokia's duur zijn. Het laatste ouderwetse 2G-mobieltje dat ik kocht, ook van Nokia trouwens, kostte me nog geen twee tientjes en dat heeft vele jaren uitstekend gewerkt. Alleen de 105 komt daar met €29,99 (op de site van HMD) in de buurt maar die ondersteunt geen 4G. Voor 4G zit je meteen minstens twee tientjes hoger. Dat suggereert dat de 4G-hardware zelf relatief duur is. Ook zal meespelen dat de markt voor dit soort toestellen dramatisch veel kleiner is dan die vroeger was omdat zowat iedereen een smartphone koopt.
Klopt, mijn Nokia 105 was nog geen twee tientjes en voor dat geld vond ik de kwaliteit acceptabel ook omdat ik zelf de batterij simpel had kunnen vervangen.

Ik deel dan ook je mening dat prijs een kwestie van marktwerking is waardoor dingen die veel verkocht worden vaak goedkoper zijn. Zo heb ik nu een redelijke 'smart'telefoon voor zo'n 90 euro, wat ik in verhouding dan nog wel acceptabel vind. Maar het gebruiksgemak qua formaat en batterijduur vind ik momenteel nog echt een heel stuk minder.
31-05-2024, 15:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat voor bloatware zit er dan op deze telefoon [Nokia 225 4G]?
Facebook et cetera.
Waarbij het niet duidelijk is of je die er kan afhalen zodat je er geen last van hebt in het gebruik en bij updates.
31-05-2024, 15:42 door Anoniem
Door johanw:
[...]
En er zijn simpele toestellen zonder apps genoeg die 4G ondersteunen als je perse geen smartphone wilt gebruiken.
Los van het feit dat ook simpele toestellen werken met "apps',
vind ik de keuze te beperkt als je prijs en kwaliteit ook in de zin van software vergelijkt.
Ik werk regelmatig met zgn. senioren telefoons en vind de kwaliteit van de software daarop bedroevend, los nog van de illusie/bedrog van de noodknop erop.
31-05-2024, 16:00 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tijd voor een nieuwe telefoon. Ik stel voor dat je overstapt.

Helaas kom je voor 4G al snel uit op een smartphone met een bijbehorende accuduur van 1-2 dagen..

Die korte tijd is onzin en geldt alleen als je er allerlei applicaties op gaat gebruiken. Als je hem in de maximale spaarstand zet, gaat de batterij ook 1 a 2 week mee met 1 lading. Je kunt dan niet veel meer dan alleen bellen, maar dat is hier ook een eerlijker vergelijk.
Dat heb ik geprobeerd en met het uitzetten van allerlei functies was ik al een week bezig voordat je dat doorhebt, maar inderdaad haal ik dan net aan een week standby met een nieuwe batterij, waar ik anders gemakkelijk twee weken standby had.
Dus zou ik nog steeds liever een kleinere telefoon willen met een langere batterijduur.
31-05-2024, 16:39 door Anoniem
Er zou inderdaad meer aanbod moeten zijn, voorheen kon je voor 15 euro een belpakket kopen (telefoon en simkaart) bij een bekende stenen winkel. Vergelijk dat eens met de dure producten van Nokia.
31-05-2024, 17:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Zo zorgen we ervoor dat iedereen nog sneller, veiliger en stabieler kan internetten en bellen.
Dit is toch lachwekkend, wie gelooft deze onzin nog. Ze moeten maar eens eerlijk gaan vertellen waarom
dat die tv+ box vol troep zit met die Google zooi en wat er allemaal doorgegeven wordt aan dat bedrijf,
je moet meer uitvinken dan bij Windows 11.


Ik haal de CIA gewoon binnen, in mijn huiskamer.

Ze zien alles , alles wat ik doe..
31-05-2024, 17:19 door Tintin and Milou
Door Anoniem: Zo jaag je mensen weer op kosten, die 4g mobieltjes zijn veel duurder dan 2g telefoons en als je er een hebt werkt die vaak nog heel goed. En je hebt ook geen problemen met updaten van apps of het OS waar elke keer gaten in worden gevonden. Dit is slecht voor het milieu en de portemonnee.
Dit is natuurlijk relatief.

Want als KPN een oude infrastructuur in de lucht moet houden, kost dat heel veel geld en resources.
Zou zo maar kunnen dat de 2G hardware ook aanzienlijk minder zuinig is in energie en dat de software daarvan ook veel minder goed ondersteund wordt.

Door Anoniem:
Door Anoniem:
Wat voor bloatware zit er dan op deze telefoon [Nokia 225 4G]?
Facebook et cetera.
Waarbij het niet duidelijk is of je die er kan afhalen zodat je er geen last van hebt in het gebruik en bij updates.

Dit soort software ooit ik er als tweaker gewoon zelf allemaal vanaf.
31-05-2024, 17:37 door Anoniem
Door Tintin and Milou: [....]
Zou zo maar kunnen dat de 2G hardware ook aanzienlijk minder zuinig is in energie [...]
Van wat ik er van begrepen heb is 2G niet minder zuinig in energie en werkt het beter op langere afstanden.
Door Anoniem:

Wat voor bloatware zit er dan op deze telefoon [Nokia 225 4G]?

Facebook et cetera.
Waarbij het niet duidelijk is of je die er kan afhalen zodat je er geen last van hebt in het gebruik en bij updates.

Dit soort software ooit ik er als tweaker gewoon zelf allemaal vanaf.
Als ik er dat zelf af kon halen, zou ik er
https://en.wikipedia.org/wiki/Phosh
op zetten.
31-05-2024, 21:40 door Anoniem
Door Tintin and Milou: Dit soort software ooit ik er als tweaker gewoon zelf allemaal vanaf.
ooit -> gooi, neem ik aan.

Lukt dat je ook als het besturingssysteem het propriëtaire S30+ van Nokia is? Persoonlijk heb ik geen idee of dat zelfs maar kan. Bij dat soort toestellen lijkt het risico dat iets wat je niet zelf start stiekem op de achtergrond actief is een stuk lager dan bij smartphones, overigens.
31-05-2024, 21:44 door Briolet
Door Anoniem:
Door Briolet:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tijd voor een nieuwe telefoon. Ik stel voor dat je overstapt.

Helaas kom je voor 4G al snel uit op een smartphone met een bijbehorende accuduur van 1-2 dagen..

Die korte tijd is onzin en geldt alleen als je er allerlei applicaties op gaat gebruiken. Als je hem in de maximale spaarstand zet, gaat de batterij ook 1 a 2 week mee met 1 lading. Je kunt dan niet veel meer dan alleen bellen, maar dat is hier ook een eerlijker vergelijk.
Dat heb ik geprobeerd en met het uitzetten van allerlei functies was ik al een week bezig voordat je dat doorhebt, maar inderdaad haal ik dan net aan een week standby met een nieuwe batterij, waar ik anders gemakkelijk twee weken standby had.
Dus zou ik nog steeds liever een kleinere telefoon willen met een langere batterijduur.

Je hebt gelijk dat het tegenwoordig niet meer zo simpel is. Op mijn oude Android telefoon zat gewoon een spaarstand met 3 keuzes. Uit-medium-max. Als ik max koos, ging hij zelf alles uitzetten en hield ik nog maar 3 apps over die ik mocht gebruiken. (En ik mocht er zelf ook nog 3 aan toevoegen). Dan had ik zelfs met mijn slechte batterij nog 6 dagen accutijd.

Op mijn nieuwe toestel met de actueelste versie van Android zijn er geen drie opties. Het is alleen aan of uit. En bij spaarstand aan, krijg ik slechts een paar uur extra. Dan zul je inderdaad met de hand moeten puzzelen wat er nog meer uit te zetten is. Heel jammer, want in een noodsituatie wil je de optie hebben om de batterijduur te maximeren zonder daar veel tijd aan te moeten spenderen. Nu kan het alleen door hem helemaal uit te zetten.
01-06-2024, 00:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Zo zorgen we ervoor dat iedereen nog sneller, veiliger en stabieler kan internetten en bellen.
Dit is toch lachwekkend, wie gelooft deze onzin nog. Ze moeten maar eens eerlijk gaan vertellen waarom
dat die tv+ box vol troep zit met die Google zooi en wat er allemaal doorgegeven wordt aan dat bedrijf,
je moet meer uitvinken dan bij Windows 11.


Ik haal de CIA gewoon binnen, in mijn huiskamer.

Ze zien alles , alles wat ik doe..
2G als telefoonstandaard is Amerikaans. Ik weet niet of je daar blij mee moet zijn of niet, als je telefoon opeens 2G gaat. Wel leuk natuurlijk, verbinding met Amerika, maar wie heb je aan de lijn?
01-06-2024, 08:35 door Anoniem
Kortom, wat ze "technologische vooruitgang" (woehahaha) noemen is voor de klant die zelf wil bepalen wat hij aanschaft, regelrechte achteruitgang.

Hoezo marktwerking? Noem het dan gewoon slaafwerking. De overheid zou verplicht moeten stellen dat elke fabrikant die een smartphone verkoopt, ook een dumbphone zonder bloatware moet verkopen voor maximaal 50 euro met dezelfde functionaliteiten als een Nokia 2G dumbphone, en even klein.

We worden gepiepeld mensen. Op meerdere fronten.
01-06-2024, 11:08 door Tintin and Milou
Door Anoniem: Kortom, wat ze "technologische vooruitgang" (woehahaha) noemen is voor de klant die zelf wil bepalen wat hij aanschaft, regelrechte achteruitgang.

Hoezo marktwerking? Noem het dan gewoon slaafwerking. De overheid zou verplicht moeten stellen dat elke fabrikant die een smartphone verkoopt, ook een dumbphone zonder bloatware moet verkopen voor maximaal 50 euro met dezelfde functionaliteiten als een Nokia 2G dumbphone, en even klein.

We worden gepiepeld mensen. Op meerdere fronten.
Waarom zou de overheid dit moeten doen?
01-06-2024, 11:11 door Tintin and Milou
Door Anoniem:
Door Tintin and Milou: [....]
Zou zo maar kunnen dat de 2G hardware ook aanzienlijk minder zuinig is in energie [...]
Van wat ik er van begrepen heb is 2G niet minder zuinig in energie en werkt het beter op langere afstanden.
Door Anoniem:

Wat voor bloatware zit er dan op deze telefoon [Nokia 225 4G]?

Facebook et cetera.
Waarbij het niet duidelijk is of je die er kan afhalen zodat je er geen last van hebt in het gebruik en bij updates.

Dit soort software ooit ik er als tweaker gewoon zelf allemaal vanaf.
Als ik er dat zelf af kon halen, zou ik er
https://en.wikipedia.org/wiki/Phosh
op zetten.

Ik wil wel moderne dingen er mee kunnen doen. Als mijn Apps het er niet op doen, heb ik aan een smartphone weinig natuurlijk.

Door Anoniem:
Door Tintin and Milou: Dit soort software ooit ik er als tweaker gewoon zelf allemaal vanaf.
ooit -> gooi, neem ik aan.

Lukt dat je ook als het besturingssysteem het propriëtaire S30+ van Nokia is? Persoonlijk heb ik geen idee of dat zelfs maar kan. Bij dat soort toestellen lijkt het risico dat iets wat je niet zelf start stiekem op de achtergrond actief is een stuk lager dan bij smartphones, overigens.
Je hebt gelijk. Moet inderdaad zijn, ik gooit dat er direct zelf vanaf. Maar dat is op mijn Samsung Telefoon icm Android.

Ik wil namelijk wel mijn apps kunnen gebruiken natuurlijk. Ik wil een smartphone.
01-06-2024, 11:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Het is alleen de TS die de term analoog gebruikt heeft voor z'n (oude) GSM , beslist niet KPN.
Nou die brief ga je ook nog krijgen hoor!
KPN is bezig om het analoge kopernet stop te zetten. Analoge telefoons werken dan niet meer, tenzij je een router gebruikt waar het digitale (VoIP) signaal nog naar analoog (POTS) wordt omgezet.
Ik heb die brief ook al gehad. Er staat nog geen datum bij want ze gaan eerst overal glasvezel aanleggen maar als dat klaar is gaat POTS uit.
Misschien heeft de vraagsteller die brief ook al gehad en is nu een beetje in de war tussen die twee dingen.
01-06-2024, 13:19 door Anoniem
Door Tintin and Milou:
[...]
Ik wil namelijk wel mijn apps kunnen gebruiken natuurlijk. Ik wil een smartphone.
Dan bof jij, want die zijn er voldoende
als je geen problemen hebt met:
* het (grote) formaat
* kortere batterijduur
* slechtere verbinding wanneer de zendmast ver weg is
* de hogere prijs voor langdurigere updates
01-06-2024, 16:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Het is alleen de TS die de term analoog gebruikt heeft voor z'n (oude) GSM , beslist niet KPN.
Nou die brief ga je ook nog krijgen hoor!
KPN is bezig om het analoge kopernet stop te zetten. Analoge telefoons werken dan niet meer, tenzij je een router gebruikt waar het digitale (VoIP) signaal nog naar analoog (POTS) wordt omgezet.
Ik heb die brief ook al gehad. Er staat nog geen datum bij want ze gaan eerst overal glasvezel aanleggen maar als dat klaar is gaat POTS uit.
Misschien heeft de vraagsteller die brief ook al gehad en is nu een beetje in de war tussen die twee dingen.
Jouw reactie heeft niets te maken met het artikel, daar wordt over 2G gesproken, niet over het koper lijntje.
01-06-2024, 17:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Je kunt toch een Nokia 225 4G kopen?

Bedankt voor de tip! Mijn vriendin vindt hem erg mooi (het blauwe model), deze lijkt op haar vorige (huidige) Nokia. Ook is deze onder de € 100 in tegenstelling tot de nieuwe Pixel en iPhones.

Moet alleen nog duiken in het S30+ besturingssysteem en kijken of dat wat is. Kan vast wel ergens een handleiding vinden hierover.

Groot gelijk hoor, zou er zeker een uitgebreide studie van maken voordat je een gsm van 50 euro aanschaft...

Als er inderdaad Facebook in zit, zoals gesuggereerd in deze draad, dan wil ik zeker weten dat de Facebook App updates krijgt en niet alles (inclusief inloggegevens) met China gaat delen.

Dus ja, ik ga er zeker een uitgebreide studie van maken. En een iPhone of Pixel is nog steeds te duur volgens haar.
01-06-2024, 19:21 door Tintin and Milou
Door Anoniem:
Door Tintin and Milou:
[...]
Ik wil namelijk wel mijn apps kunnen gebruiken natuurlijk. Ik wil een smartphone.
Dan bof jij, want die zijn er voldoende
als je geen problemen hebt met:
* het (grote) formaat
Een klein formaat kijkt inderdaad aanzienlijk minder lekker.

* kortere batterijduur
Wat is kort? Ik kan lang genoeg doen met de batterij, en zo niet, dan is die of leeg, of een batterijpack of tussentijds opladen inderdaad.
* slechtere verbinding wanneer de zendmast ver weg is
Volgens mij is dit niet smartphone afhankelijk. Ik had op 3G al bijna geen bereik in huis. Regelmatig kreeg ik direct een SMS van oproep gemist. En moest ik bellen, bij het raam. Met WiFi bellen was ik direct verholpen van al dit soort issues.
* de hogere prijs voor langdurigere updates
Tja. Dat is inderdaad een eigenschap van een smartphone. Ik kan er ook veel meer mee doen. Hij is bijvoorbeeld ook mijn navigatie, mijn muziek speler, email lezer, kranten lezer, foto camera. Ik kan mijn boeken er op lezen (gaat niet echt ideaal).
En in het buitenland, kan die vertalen.
01-06-2024, 19:39 door Anoniem
Door Tintin and Milou:
Door Anoniem:
Door Tintin and Milou:
[...]
Ik wil namelijk wel mijn apps kunnen gebruiken natuurlijk. Ik wil een smartphone.
Dan bof jij, want die zijn er voldoende
als je geen problemen hebt met:
* het (grote) formaat
Een klein formaat kijkt inderdaad aanzienlijk minder lekker.
Maar neemt wel gemakkelijker mee in je jas of broekzak.

Als je eigenlijk alleen maar wilt bellen en tekst berichtjes (SMS, RCS, e-mail) wilt lezen gaat dat goed genoeg op een kleiner schermpje dat vaak beter benut wordt dan het gangbare scherm van een 'smart-phone'.

* kortere batterijduur
Wat is kort? Ik kan lang genoeg doen met de batterij, en zo niet, dan is die
of leeg, of een batterijpack of tussentijds opladen inderdaad.
Minstens een week mee kunnen gaan als je bijvoorbeeld ergens op vakantie bent waar stroom niet even voorhanden is.

* slechtere verbinding wanneer de zendmast ver weg is
Volgens mij is dit niet smartphone afhankelijk. Ik had op 3G al bijna geen bereik in huis. Regelmatig kreeg ik direct een SMS van oproep gemist. En moest ik bellen, bij het raam. Met WiFi bellen was ik direct verholpen van al dit soort issues..
2G werkt beter op langere afstanden dan 4G.
01-06-2024, 21:06 door Anoniem
Vandaag, 19:39 door Anoniem:
2G werkt beter op langere afstanden dan 4G.

Ja. Maar de masten waar de 2G zenders aan hingen, worden nu voorzien van een 4G zender en aan het 4G netwerk toegevoegd. Zo wordt het bereik van 4G enorm vergroot.
02-06-2024, 00:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Vandaag, 19:39 door Anoniem:
2G werkt beter op langere afstanden dan 4G.

Ja. Maar de masten waar de 2G zenders aan hingen, worden nu voorzien van een 4G zender en aan het 4G netwerk toegevoegd. Zo wordt het bereik van 4G enorm vergroot.

De zenders hangen al aan dezelfde mast.

Het verschil is ook niet het protocol, het is verschilis de frequentie band .
Lagere frequentie dringt dieper door (cq : is lastiger af te schermen).

Op moment is de 900 Mhz band nog bezet met 2G. Als dat uitgezet is , kan 4G ook op de 900 Mhz band gebruikt worden - met navenant betere dekking.
02-06-2024, 09:34 door Anoniem
Door Anoniem: 2G als telefoonstandaard is Amerikaans. Ik weet niet of je daar blij mee moet zijn of niet, als je telefoon opeens 2G gaat.
Misschien moet je eens de moeite nemen om af en toe op te zoeken wat je al denkt te weten, dat kan heel verhelderend zijn. Ik doe het zelf regelmatig, typisch om even te checken of ik geen onzin beweer voordat ik het beweer.

Met 2G wordt de tweede generatie cellulair netwerk bedoeld, en die begon met GSM. GSM is ontwikkeld door ETSI, dat staat voor European Telecommunications Standards Institute, en de afkorting betekende oorspronkelijk Groupe Spécial Mobile.

Wel leuk natuurlijk, verbinding met Amerika, maar wie heb je aan de lijn?
Zelfs als een communicatieprotocol wel in de VS is ontwikkeld betekent dat echt niet dat alle communicatie volgens dat protocol via de VS gerouteerd wordt. Als wij Engels met elkaar gaan praten betekent dat ook niet dat ons geluid opeens via Engeland of Amerika loopt.
02-06-2024, 11:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Vandaag, 19:39 door Anoniem:
2G werkt beter op langere afstanden dan 4G.

Ja. Maar de masten waar de 2G zenders aan hingen, worden nu voorzien van een 4G zender en aan het 4G netwerk toegevoegd. Zo wordt het bereik van 4G enorm vergroot.

Het mooie van de moderne techniek, gepionierd door Huawei, is dat je helemaal geen aparte zender voor ieder protocol meer nodig hebt. Je hebt 1 zender en die doet via allerlei slimme hard- en software al je protocollen. En die zender hangt in de mast en wordt met fiber gevoed met data.
02-06-2024, 12:38 door Anoniem
Fascinerend hoe sneller en veiliger kennelijk hand in hand gaan. Sneller, meer soorten verbindingen en meer wegen naar Rome leiden er bij chip-apparaten steevast toe dat een hack eerder onmerkbaar dan merkbaar geplaatst kan worden. Sneller bij chip-apparaten is dan ook zeker niet het equivalent van alleen maar beter.
02-06-2024, 12:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Vandaag, 19:39 door Anoniem:
2G werkt beter op langere afstanden dan 4G.

Ja. Maar de masten waar de 2G zenders aan hingen, worden nu voorzien van een 4G zender en aan het 4G netwerk toegevoegd. Zo wordt het bereik van 4G enorm vergroot.

De zenders hangen al aan dezelfde mast.

Het verschil is ook niet het protocol, het is verschilis de frequentie band .
Lagere frequentie dringt dieper door (cq : is lastiger af te schermen).

Op moment is de 900 Mhz band nog bezet met 2G. Als dat uitgezet is , kan 4G ook op de 900 Mhz band gebruikt worden - met navenant betere dekking.
Dat klinkt bemoedigend.
Over anderhalf jaar zullen we het merken.
Hopelijk komen er dan op den duur ook kleinere, zuinigere telefoons op de markt,
liefst met een E ink-scherm of iets dergelijks dat ook in het felle licht goed leesbaar is.
03-06-2024, 15:00 door Anoniem
Heb je al een telefoon met ATF 3 geprobeert werkte goed. sosm een een beetje ruis
04-06-2024, 10:53 door Anoniem
Door Anoniem: Kortom, wat ze "technologische vooruitgang" (woehahaha) noemen is voor de klant die zelf wil bepalen wat hij aanschaft, regelrechte achteruitgang.

Hoezo marktwerking? Noem het dan gewoon slaafwerking. De overheid zou verplicht moeten stellen dat elke fabrikant die een smartphone verkoopt, ook een dumbphone zonder bloatware moet verkopen voor maximaal 50 euro met dezelfde functionaliteiten als een Nokia 2G dumbphone, en even klein.

We worden gepiepeld mensen. Op meerdere fronten.

De klant heeft bepaald; dat is 4G en/of vooruitgang. Ik kan me heel goed voorstellen dat een organisatie als KPN geen 2G netwerk in de lucht gaat houden voor die paar hondertste van een procent van de gebruikers die het nog willen behouden.

Of, laten we het anders zeggen, wat nu als KPN zegt prima, we houden de 2G masten in de lucht, maar de kosten worden 100% doorberekend op de gebruikers van 2G, heb je er dan een maandabonnement van 700 euro voor over?

2G is inmiddels 30 jaar oud, vertel, gebruik je ook nog steeds een Commodore 64 als je dagelijkse computer? En, hoe bevalt dat? Kan je daar nog software voor krijgen?

Kijk voor de grap eens naar de historie van Digitenne op Wikipedia; hoe lang denk je dat dat nog beschikbaar is? Op het hoogtepunt 900.000 gebruikers, inmiddels gestaag gedaald tot 79.000. Het in de lucht houden wordt dus (relatief tot het aantal gebruikers) steeds duurder.
04-06-2024, 12:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Kijk voor de grap eens naar de historie van Digitenne op Wikipedia; hoe lang denk je dat dat nog beschikbaar is? Op het hoogtepunt 900.000 gebruikers, inmiddels gestaag gedaald tot 79.000. Het in de lucht houden wordt dus (relatief tot het aantal gebruikers) steeds duurder.
In het geval van Digitenne wordt het beoordelen iets moeilijker omdat die aantallen alleen de abonnees op Digitenne betreffen, terwijl een deel van Digitenne daarnaast ook wordt gebruikt voor het gratis verspreiden van de programma's van de publieke omroep.
Ik heb zelf 2 ontvangers in huis daarvoor, kan daarmee TV kijken, maar ik tel niet mee in die 79.000 dus.
En er zullen vast nog wel meer mensen zijn dit dat zo doen, die geen 20 euro p/m over hebben voor een kabelaansluiting met programma's waar ze haast nooit naar kijken.
Uiteraard wordt dat betaald vanuit het NPO budget dus door ons allemaal.

De reden dat KPN nog zo lang 2G in de lucht houdt is vergelijkbaar: er zullen niet veel mensen met en 2G telefoon zijn, maar er zijn nog wel veel devices met een 2G modem erin waarmee men met M2M communicatie (machine to machine) allerlei dingen meet en regelt.
Die moeten allemaal eerst geupgrade worden naar 4G voordat men 2G zonder gevolgen kan uitzetten.
Evengoed verwacht ik op het daadwerkelijke uitschakelmoment nog wel de nodige problemen, net als toen de toonfrequent schakelpulsen op het lichtnet werden uitgeschakeld.
Er zijn toch altijd weer installaties waar geen actief of deskundig beheer op zit en die het dan ineens niet meer doen.
Dit is tevens de reden dat KPN al 1.5 jaar tevoren informatie rondstuurt. Een nieuwe telefoon kun je ook wel een weekje vantevoren kopen, maar een uitgebreid systeem van M2M modems vervangen is een heel ander verhaal.
04-06-2024, 13:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kortom, wat ze "technologische vooruitgang" (woehahaha) noemen is voor de klant die zelf wil bepalen wat hij aanschaft, regelrechte achteruitgang.

Hoezo marktwerking? Noem het dan gewoon slaafwerking. De overheid zou verplicht moeten stellen dat elke fabrikant die een smartphone verkoopt, ook een dumbphone zonder bloatware moet verkopen voor maximaal 50 euro met dezelfde functionaliteiten als een Nokia 2G dumbphone, en even klein.

We worden gepiepeld mensen. Op meerdere fronten.

De klant heeft bepaald; dat is 4G en/of vooruitgang.
[...]
De achteruitgang zit niet zozeer in de overgang naar 4G maar dat je daarvoor nu niet zo eenvoudig goede, kleine telefoons kan kopen voor een redelijke prijs.
Voor wie gewend is aan telefoons van zo'n 300 euro of meer boeit dat natuurlijk niet, zeker als je die toch om de drie jaar of zo vervangt.
Voor mensen als ik die een redelijk goedkope, simpele kleine 2G telefoon gebruiken, die waarschijnlijk 10 jaar prima had kunnen functioneren, is dat echter geen vooruitgang.
Nu heb ik een 5 keer duurder toestel moeten kopen met een onhandig formaat, kortere batterijduur en met een levensduur van mogelijk 3 jaar omdat de software dan verouderd is danwel onveilig wordt geacht, of omdat de batterij het begeven heeft.
04-06-2024, 13:26 door Anoniem
Door Anoniem: 2G is inmiddels 30 jaar oud, vertel, gebruik je ook nog steeds een Commodore 64 als je dagelijkse computer? En, hoe bevalt dat? Kan je daar nog software voor krijgen?

Hilversum 1 zond al uit op de FM band in 1947. Dat is nog meer als 30 jaar oud. Moeten we ook maar stoppen met FM radio? Want DAB+ is efficiënter en moderner. Of misschien moeten we maar helemaal stoppen met radio en gaan we streamen via Spotify. Want dat is wat de gebruiker wil. Allemaal via een App op de smartphone naar het nieuws luisteren op het begin van elk uur met het weer en de file-informatie.

Of moeten we accepteren dat FM voldoet voor een hoop mensen en betrouwbaar is en met alle apparatuur werkt?

Dat er kwetsbaarheden ingebouwd zitten in 2G zal niet minder gelden voor 3G, 4G en 5G. Dat is altijd zo geweest omdat de POTUS dat zo wil. Omdat het kan en iedereen het goed vindt. En omdat het vooruitgang is. Van 2 naar 3 naar 4.
04-06-2024, 14:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: 2G is inmiddels 30 jaar oud, vertel, gebruik je ook nog steeds een Commodore 64 als je dagelijkse computer? En, hoe bevalt dat? Kan je daar nog software voor krijgen?

Hilversum 1 zond al uit op de FM band in 1947. Dat is nog meer als 30 jaar oud. Moeten we ook maar stoppen met FM radio? Want DAB+ is efficiënter en moderner. Of misschien moeten we maar helemaal stoppen met radio en gaan we streamen via Spotify. Want dat is wat de gebruiker wil. Allemaal via een App op de smartphone naar het nieuws luisteren op het begin van elk uur met het weer en de file-informatie.

Of moeten we accepteren dat FM voldoet voor een hoop mensen en betrouwbaar is en met alle apparatuur werkt?

Dat er kwetsbaarheden ingebouwd zitten in 2G zal niet minder gelden voor 3G, 4G en 5G. Dat is altijd zo geweest omdat de POTUS dat zo wil. Omdat het kan en iedereen het goed vindt. En omdat het vooruitgang is. Van 2 naar 3 naar 4.

DAB+ is inderdaad een goed voorbeeld van zogenaamde vooruitgang.
Voorwaarde is namelijk een goede ontvangst en anders is het over met DAB+
waar je met een FM-radio met wat ruis toch vaak voldoende ontvangst hebt.
De geroemde kwaliteitsverbetering van DAB+ is marginaal en met een autoradio
onmerkbaar met al die rijgeluiden die je er dan bij hebt.

Ander belangrijk nadeel van DAB+ is de energie-behoefte:
DAB+ vraagt 5 tot 8 keer meer energie van het ontvangstoestel.
Zeker bij een toestel op batterijen vind ik dat een heel groot nadeel.
Voor zover ik weet zijn er dan ook geen `smart-phones' met DAB+ maar wel FM!
En gezien de energiecrisis is DAB+ dus ook niet bepaald een voordeel.

Enige voordeel van DAB+ is dat je wat meer zenders hebt,
maar dat is vooral een commercieel voordeel:
want de meeste zenders zijn gewoon meer van hetzelfde.
Dan ben je dus beter af met radio via Internet
gewoon op je computer danwel laptop of `smartphone'.
04-06-2024, 15:59 door Anoniem
Door Anoniem:
De achteruitgang zit niet zozeer in de overgang naar 4G maar dat je daarvoor nu niet zo eenvoudig goede, kleine telefoons kan kopen voor een redelijke prijs.
Hoe vaak je er ook op wijst dat dit niet klopt, dit verhaaltje blijft maar terug komen.
Nee. Dat is niet zo. Je kunt toestellen kopen die vergelijkbaar zijn met de oude 2G toestellen maar dan met 4G erin.
04-06-2024, 16:14 door Anoniem
Ik heb me kostelijk vermaakt met het lezen van de discussie in deze draad.
04-06-2024, 17:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
De achteruitgang zit niet zozeer in de overgang naar 4G maar dat je daarvoor nu niet zo eenvoudig goede, kleine telefoons kan kopen voor een redelijke prijs.
Hoe vaak je er ook op wijst dat dit niet klopt, dit verhaaltje blijft maar terug komen.
Nee. Dat is niet zo. Je kunt toestellen kopen die vergelijkbaar zijn met de oude 2G toestellen maar dan met 4G erin.
Hoe vaak je er ook op wijst dat dit niet klopt, dit verhaaltje blijft maar terugkomen.
Als je prijs en prestatie namelijk met elkaar vergelijkt, kunt je geen toestellen kopen die vergelijkbaar zijn met de oude 2G toestellen maar dan met 4G erin.
04-06-2024, 18:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Hoe vaak je er ook op wijst dat dit niet klopt, dit verhaaltje blijft maar terugkomen.
Als je prijs en prestatie namelijk met elkaar vergelijkt, kunt je geen toestellen kopen die vergelijkbaar zijn met de oude 2G toestellen maar dan met 4G erin.
ONZIN. Je betaalt nu minder voor een simpel 4G toestel dan je indertijd betaald hebt voor je 2G toestel.
04-06-2024, 19:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Hoe vaak je er ook op wijst dat dit niet klopt, dit verhaaltje blijft maar terugkomen.
Als je prijs en prestatie namelijk met elkaar vergelijkt, kunt je geen toestellen kopen die vergelijkbaar zijn met de oude 2G toestellen maar dan met 4G erin.
ONZIN. Je betaalt nu minder voor een simpel 4G toestel dan je indertijd betaald hebt voor je 2G toestel.
14 euro voor een Nokia 105,
probeer daar maar eens een 4G toestel voor te krijgen met vergelijkbare kwaliteit, zelfde formaat en zelfde batterijduur.
NIET dus.
05-06-2024, 08:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tijd voor een nieuwe telefoon. Ik stel voor dat je overstapt.

Helaas kom je voor 4G al snel uit op een smartphone met een bijbehorende accuduur van 1-2 dagen. Je had nog een tijdje telefoons met KaiOS, maar die gebruiken Firefox als browser en krijgen te weinig security updates.

Het fijne aan de 2G GSM's was juist dat de batterij eruit kon en dat je zo 7 dagen deed op een volle accu. Ook zijn ze klein en gemakkelijk mee te nemen. Je kon er evengoed foto's mee maken en filmen.

Ik heb een 2G GSM op het Vodafone netwerk. Van hen heb ik nog geen brief gehad maar de KPN GSM van mijn vriendin gaan we niet vervangen hebben we besloten. Dan maar alleen vast bellen en geen NL Alert. Mijn vriendin wil geen geld besteden aan een nieuwe smartphone die ze verder toch niet gaat gebruiken. De GSM is overigens gekocht bij KPN, na een jaar simlock vrij gemaakt en naar pre-paid overgezet. Onverwoestbaar. Behalve nu dus.

Iedere telefoon die nu te koop is ondersteunt op zijn minst 3G, maar meestal LTE. Dat hoeft echt geen smartphone te zijn. Bijvoorbeeld de nieuwe Nokia 3210 of 8210 zijn prima moderne telefoons zonder dat het gelijk een smartphone is, maar zelfs onder de smartphones heb je prima betaalbare keuzes.
Een telefoon met alleen 2G als mogelijk netwerk ondersteuning is gewoon echt simpelweg verouderd.
05-06-2024, 10:21 door Anoniem
Koop gewoon een Linux telefoon, bellen, SMS'en, Internetten zonder alles door te poepen naar weet ik welke diensten.
Geen apps voor bankieren, zorgverzekering etc. etc. etc. en nog een keer etc.
05-06-2024, 10:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat geloof je niet? Dat 4G en 5G stabieler worden als er meer frequentiebanden beschikbaar komen? Google maar eens, dan zie je dat dat klopt.
Iets wat ik niet ga doen is Google gebruiken zo dom ben ik dus niet, wat ze hier beweren is gewoon belachelijk en
hier mee denken ze mensen te paaien zodat deze overgaan naar 4g. Wat heeft die 4g te maken met veiligheid.
Het voordeel is alleen maar dat criminelen sneller je bankrekening kunnen leeghalen. Het wordt tijd dat de burgers
de hele waarheid te horen krijgen dan die onzin. Trouwens mijn smartphone is stabiel met 2g, vertel mij waarom het
nog stabieler moet zijn dan stabiel als dat mogelijk is. Nu moet ik echt denken aan die was reclame, iedereen die
een beetje verstand heeft weet dat witer dan wit niet mogelijk, of kun je iets wat zwart is nog zwarter maken, blijkbaar
wel.

En wat heeft de settop box te maken met 2G? Of zoek je iets off-topics om een bedrijf te bashen?
Jij gebruikt het woord settop box, ik niet, maar ik vind het zeer vreemd dat KPN mensen een Google account
wil aansmeren, maar jij weet blijkbaar waarom dus vertel het maar.

2G is achterhaald en onveilig de versleuteling is van en laag niveau en tegenwoordig makkelijk te kraken.
05-06-2024, 10:45 door Anoniem
Door Anoniem: ONZIN. Je betaalt nu minder voor een simpel 4G toestel dan je indertijd betaald hebt voor je 2G toestel.
Effe terugzoeken...

Ik kocht mijn laatste 2G-toestel, een Nokia 130, voor €23,50 bij BCC in augustus 2016. Die was prima, en ik zou hem nog gebruiken als mijn (ook goedkope) mobiele provider niet een paar jaar geleden al met 2G was gestopt. Ik hoor graag van je welke 4G-toestellen nu voor minder te koop zijn en waar dan. Ik zie ze niet. En ik neem aan dat je geen toestellen bij de kringloopwinkel nu vergelijkt met nieuwe toen maar nieuw met nieuw vergelijkt.

Onderbouw met andere woorden eens dat het ONZIN is?
05-06-2024, 12:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Hoe vaak je er ook op wijst dat dit niet klopt, dit verhaaltje blijft maar terugkomen.
Als je prijs en prestatie namelijk met elkaar vergelijkt, kunt je geen toestellen kopen die vergelijkbaar zijn met de oude 2G toestellen maar dan met 4G erin.
ONZIN. Je betaalt nu minder voor een simpel 4G toestel dan je indertijd betaald hebt voor je 2G toestel.
14 euro voor een Nokia 105,
probeer daar maar eens een 4G toestel voor te krijgen met vergelijkbare kwaliteit, zelfde formaat en zelfde batterijduur.
NIET dus.
Dat soort prijzen is met een abonnement. Kun je nu ook nog krijgen:
https://www.belsimpel.nl/nokia-225-4g/zwart/aanbieding?abonnement=ik-ben-onbeperkt-min-sms-20000-mb-4g-promobundel-2-jaar-verlenging&bundel%5B0%5D=ik-ben-promobundel-000-2-jaar-verlenging
10 euro met een 2 jaar abonnement.

Wil je geen abonnement dan betaal je 40 euro:
https://www.expert.nl/nokia-105-4g-donkergrijs-372623175

Je snapt wel dat ik "maar een 4G telefoon is zo DUUR" maar gezeik vind. En KPN waarschijnlijk ook.
Dit is gewoon geen argument, jullie verzinnen dat maar.
05-06-2024, 12:19 door Bitje-scheef
3G is allang uitgefaseerd. 2G wordt uitgefaseerd. 2G werd voor veel apparaten nog gebruikt.
.
05-06-2024, 12:19 door Bitje-scheef
3G is allang uitgefaseerd. 2G wordt uitgefaseerd. 2G werd voor veel apparaten nog gebruikt.
.
05-06-2024, 13:03 door Anoniem
Door Anoniem: Koop gewoon een Linux telefoon, bellen, SMS'en, Internetten zonder alles door te poepen naar weet ik welke diensten.
Geen apps voor bankieren, zorgverzekering etc. etc. etc. en nog een keer etc.

Geen apps is juist het probleem. Idiote bankiers zijn bezig een Android of Apple smartphone eis erdoor te drukken.

Die apps eisen ook nog eens toegang tot allerlei "systeembronnen" die het veilig zouden maken, zoals de camera, misschien zelfs gps.
05-06-2024, 13:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Hoe vaak je er ook op wijst dat dit niet klopt, dit verhaaltje blijft maar terugkomen.
Als je prijs en prestatie namelijk met elkaar vergelijkt, kunt je geen toestellen kopen die vergelijkbaar zijn met de oude 2G toestellen maar dan met 4G erin.
ONZIN. Je betaalt nu minder voor een simpel 4G toestel dan je indertijd betaald hebt voor je 2G toestel.
14 euro voor een Nokia 105,
probeer daar maar eens een 4G toestel voor te krijgen met vergelijkbare kwaliteit, zelfde formaat en zelfde batterijduur.
NIET dus.
Dat soort prijzen is met een abonnement. Kun je nu ook nog krijgen:
https://www.belsimpel.nl/nokia-225-4g/zwart/aanbieding?abonnement=ik-ben-onbeperkt-min-sms-20000-mb-4g-promobundel-2-jaar-verlenging&bundel%5B0%5D=ik-ben-promobundel-000-2-jaar-verlenging
10 euro met een 2 jaar abonnement.

Wil je geen abonnement dan betaal je 40 euro:
https://www.expert.nl/nokia-105-4g-donkergrijs-372623175

Je snapt wel dat ik "maar een 4G telefoon is zo DUUR" maar gezeik vind. En KPN waarschijnlijk ook.
Dit is gewoon geen argument, jullie verzinnen dat maar.
Als je mijn ervaringen gaat ontkennen dan is een discussie zinloos.
Omtrent 2017 heb ik een Nokia 105 voor zo'n 14 euro gekocht
zonder abonnement (zat wel een Lebara prepaid kaart bij, die ik niet heb gebruikt aangezien ik al KPN Prepaid had).
Daarvoor had ik een Samsung telefoon die ik voor 19 euro had gekocht.
05-06-2024, 14:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: ONZIN. Je betaalt nu minder voor een simpel 4G toestel dan je indertijd betaald hebt voor je 2G toestel.
Effe terugzoeken...

Ik kocht mijn laatste 2G-toestel, een Nokia 130, voor €23,50 bij BCC in augustus 2016. Die was prima, en ik zou hem nog gebruiken als mijn (ook goedkope) mobiele provider niet een paar jaar geleden al met 2G was gestopt. Ik hoor graag van je welke 4G-toestellen nu voor minder te koop zijn en waar dan. Ik zie ze niet. En ik neem aan dat je geen toestellen bij de kringloopwinkel nu vergelijkt met nieuwe toen maar nieuw met nieuw vergelijkt.

Onderbouw met andere woorden eens dat het ONZIN is?
Door Anoniem:
Door Anoniem: ONZIN. Je betaalt nu minder voor een simpel 4G toestel dan je indertijd betaald hebt voor je 2G toestel.
Effe terugzoeken...

Ik kocht mijn laatste 2G-toestel, een Nokia 130, voor €23,50 bij BCC in augustus 2016. Die was prima, en ik zou hem nog gebruiken als mijn (ook goedkope) mobiele provider niet een paar jaar geleden al met 2G was gestopt. Ik hoor graag van je welke 4G-toestellen nu voor minder te koop zijn en waar dan. Ik zie ze niet. En ik neem aan dat je geen toestellen bij de kringloopwinkel nu vergelijkt met nieuwe toen maar nieuw met nieuw vergelijkt.

Onderbouw met andere woorden eens dat het ONZIN is?
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ok-gsm-omp-10-1-black-omp-10-1-blk-1709161.html 17 euro. Inflatie meegerekend 13 en een halve 2016 euro's.
05-06-2024, 14:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Als je mijn ervaringen gaat ontkennen dan is een discussie zinloos.
Omtrent 2017 heb ik een Nokia 105 voor zo'n 14 euro gekocht
zonder abonnement (zat wel een Lebara prepaid kaart bij, die ik niet heb gebruikt aangezien ik al KPN Prepaid had).
Daarvoor had ik een Samsung telefoon die ik voor 19 euro had gekocht.
Je ervaring met een goedkope 2G GSM kopen wordt niet ontkend. De claim dat dat met een 4G GSM niet mogelijk is wel.
05-06-2024, 14:28 door Anoniem
Kan ik inderdaad vanaf 1-12-2025 niet meer bellen?
Bellen zal je zeker nog wel kunnen hoor, alleen niet meer over het 2G netwerk.
05-06-2024, 15:04 door Anoniem
Er zijn genoeg telefoons met 4g te koop, vanaf 25 euro.
https://tweakers.net/smartphones/vergelijken/#filter:PYzBCsIwEET_Zc4RrFgC-YCCB085ioeQrroSmrAJPVjy725BPA3zeDMbeFlJmn_l4ilRbJwXuEdIlQyyzCQTU5rhUITfFT_oszRlocY_KRQv6h0GgxKe5PlDcOPR7MNIV9ZbLVW1iVMjqXAb7Gj3WEOCu-F0Hizuvfcv
05-06-2024, 15:21 door Anoniem
Door Anoniem: KPN stuurde vandaag een mail met: "Je telefoon met nummer 06-*** is verouderd. Je kan hier straks niet meer mee bellen of internetten. Vervang je telefoon zo snel mogelijk om bereikbaar te blijven. Je telefoon werkt alleen op een oud netwerk
En dit netwerk, ook wel 2G genoemd, zetten we vanaf 1 december 2025 uit. Dit doen we omdat steeds minder mensen 2G gebruiken. Het gebruik onze nieuwere netwerken (4G en 5G) stijgt juist. Door te stoppen met 2G kunnen we ons 4G- en 5G-netwerk uitbreiden en verbeteren. Zo zorgen we ervoor dat iedereen nog sneller, veiliger en stabieler kan internetten en bellen. Omdat jouw telefoon alleen nog via 2G werkt kan je straks niet meer bellen of internetten"

Deze mobiel gebruik ik alleen voor bellen en sms. Waarom zou dat niet meer kunnen? 2G is toch alleen voor internet?

Weet iemand het antwoord? Kan ik inderdaad vanaf 1-12-2025 niet meer bellen?

Ai, hoe leggen we dat simpel uit. Een poging....
Ten eerste is het geen analoge telefonie, dat waren de oude ATF telefoonnetwerken. 2G is GSM en was de digitale opvolger van de analoge telefoons die al een tijdje zijn uitgefaseerd.

Als gebruiker wordt 2G/3G/4G en 5G met data geassocieerd omdat het door marketingafdelingen zo wordt gepositioneerd (nog sneller internet...). 2G en 3G hebben echter een eigen infrastructuur voor spraak en data. 3G is al een tijdje uitgeschakeld, maar dat merkte te meeste telefoongebruikers niet omdat een 3G toestel kan terugvallen op 2G. Nu ook 2G wordt uitgezet, kom je met oude apparatuur in de problemen. Met het uitschakelen van 2G kan je oude toestel niet terugvallen op 4G omdat dit van heel andere technieken gebruik maakt om te bellen.

Dus ja, oude toestellen stoppen met werken als 2G wordt uitgeschakeld. Overigens kan je nog steeds eenvoudige 2G-achtige toestellen kopen die op het 4G netwerk kunnen bellen. Kijk maar eens naar een Nokia 105 of Nokia 8210.
05-06-2024, 15:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: ONZIN. Je betaalt nu minder voor een simpel 4G toestel dan je indertijd betaald hebt voor je 2G toestel.
Effe terugzoeken...

Ik kocht mijn laatste 2G-toestel, een Nokia 130, voor €23,50 bij BCC in augustus 2016. Die was prima, en ik zou hem nog gebruiken als mijn (ook goedkope) mobiele provider niet een paar jaar geleden al met 2G was gestopt. Ik hoor graag van je welke 4G-toestellen nu voor minder te koop zijn en waar dan. Ik zie ze niet. En ik neem aan dat je geen toestellen bij de kringloopwinkel nu vergelijkt met nieuwe toen maar nieuw met nieuw vergelijkt.

Onderbouw met andere woorden eens dat het ONZIN is?

Hij heeft een abonnement. Los kosten deze toestellen ongeveer 45 eur

Er is niet veel keuze in Nederland voor een dumb 4g toestel, de meesten komen dus uit bij deze Nokias...... zouden de diensten voorbereidingen hebben getroffen? Wel zo fijn als iedereen een zelfde type toestel heeft ivm exploitontwikkeling....

Speculeer mee!


Industry insider hier

Die Nokia 105 kun je op 'inbellen' vanuit de telco/inlichtingendienst

Dan kun je een aantal commandos laten uitvoeren door de telefoon via de service menu toolkit:

- microfoon aan
- een ander nummer laten bellen
- geolokatie (indien ondersteund) zonder dat je een stille sms ziet in je history
- een URL openen (indien ondersteund) , de browser wordt dan gelaunched (weet niet of de 105 dit heeft maar de overige dingen werken dan wel)
- sms laten versturen (dus van jouw mobiel)


Het enige wat je nodig hebt is een 06 nummer om deze te kunnen targetten...


Hoe kom je aan zijn 06 nummer? Heel simpel. Langsrijden met een IMSI catcher , dan krijg je snel een overzichtje van nummers uit de directe omgeving, wij hebben dit wel vaker gedaan en het werkt 100% in Nederland in mijn oude job als privaat rechercheur


Hoe ze zichzelf hier tegen kunnen beveiligen? Geen idee , misschien weten de experts het hier
05-06-2024, 15:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: KPN stuurde vandaag een mail met: "Je telefoon met nummer 06-*** is verouderd. Je kan hier straks niet meer mee bellen of internetten. Vervang je telefoon zo snel mogelijk om bereikbaar te blijven. Je telefoon werkt alleen op een oud netwerk
En dit netwerk, ook wel 2G genoemd, zetten we vanaf 1 december 2025 uit. Dit doen we omdat steeds minder mensen 2G gebruiken. Het gebruik onze nieuwere netwerken (4G en 5G) stijgt juist. Door te stoppen met 2G kunnen we ons 4G- en 5G-netwerk uitbreiden en verbeteren. Zo zorgen we ervoor dat iedereen nog sneller, veiliger en stabieler kan internetten en bellen. Omdat jouw telefoon alleen nog via 2G werkt kan je straks niet meer bellen of internetten"

Deze mobiel gebruik ik alleen voor bellen en sms. Waarom zou dat niet meer kunnen? 2G is toch alleen voor internet?

Weet iemand het antwoord? Kan ik inderdaad vanaf 1-12-2025 niet meer bellen?

Ai, hoe leggen we dat simpel uit. Een poging....
Ten eerste is het geen analoge telefonie, dat waren de oude ATF telefoonnetwerken. 2G is GSM en was de digitale opvolger van de analoge telefoons die al een tijdje zijn uitgefaseerd.

Als gebruiker wordt 2G/3G/4G en 5G met data geassocieerd omdat het door marketingafdelingen zo wordt gepositioneerd (nog sneller internet...). 2G en 3G hebben echter een eigen infrastructuur voor spraak en data. 3G is al een tijdje uitgeschakeld, maar dat merkte te meeste telefoongebruikers niet omdat een 3G toestel kan terugvallen op 2G. Nu ook 2G wordt uitgezet, kom je met oude apparatuur in de problemen. Met het uitschakelen van 2G kan je oude toestel niet terugvallen op 4G omdat dit van heel andere technieken gebruik maakt om te bellen.

Dus ja, oude toestellen stoppen met werken als 2G wordt uitgeschakeld. Overigens kan je nog steeds eenvoudige 2G-achtige toestellen kopen die op het 4G netwerk kunnen bellen. Kijk maar eens naar een Nokia 105 of Nokia 8210.
Niemand ontkent dat je eenvoudige toestellen kan kopen die op het 4G netwerk kunnen bellen.
Het gaat er alleen om dat die toestellen relatief duur zijn als het om de verhouding prijs, prestatie en kwaliteit gaat.
En prestatie dan met name op het gebied van batterijgebruik.
05-06-2024, 18:14 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe ze zichzelf hier tegen kunnen beveiligen? Geen idee , misschien weten de experts het hier

Batterij eruit? Na een paar seconden zijn de condensators leeg en heb je het zendvermogen van een stoeptegel :-)

Ik gebruikte mijn 2G GSM alleen als ik op pad ging met het openbaar vervoer of zoiets, voor als ik vertraging had. Thuis gebruik ik een DECT toestel met een basisstation. Dit om mijn DigiD spraak code van de telefoonaansluiting naar mijn computer te kunnen brengen. Ik heb een voorkeur voor bekabeld omdat dat betrouwbaarder is als draadloos.

Het is ook geen ramp als een afspraak niet doorgaat op het laatste moment en je voor niets de reis hebt gemaakt. Je weet dan tenminste dat je zelf in staat was de reis goed te maken voor de volgende keer.
05-06-2024, 19:16 door Anoniem
Ja het is eenvoudig af te luisteren dus ze houden het al veel te lang in stand, bijzonder dat mensen dit nog echt willen gebruiken.
05-06-2024, 20:24 door Anoniem
Door Anoniem: [
Niemand ontkent dat je eenvoudige toestellen kan kopen die op het 4G netwerk kunnen bellen.
Het gaat er alleen om dat die toestellen relatief duur zijn als het om de verhouding prijs, prestatie en kwaliteit gaat.
En prestatie dan met name op het gebied van batterijgebruik.

Hoe groter de dekkingsgraad, hoe minder de batterijen verbruiken.
Dus het afbouwen van 1/2/3G kan niet snel genoeg gaan zodat er snel meer (masten en frequentiebereik) ruimte vrijkomt voor 4/5G.
05-06-2024, 21:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Niemand ontkent dat je eenvoudige toestellen kan kopen die op het 4G netwerk kunnen bellen.
Dat wordt hier wel degelijk ontkend, bijvoorbeeld:

Door Anoniem:
Ik kocht mijn laatste 2G-toestel, een Nokia 130, voor €23,50 bij BCC in augustus 2016. Die was prima, en ik zou hem nog gebruiken als mijn (ook goedkope) mobiele provider niet een paar jaar geleden al met 2G was gestopt. Ik hoor graag van je welke 4G-toestellen nu voor minder te koop zijn en waar dan. Ik zie ze niet.

Door Anoniem:
Het gaat er alleen om dat die toestellen relatief duur zijn als het om de verhouding prijs, prestatie en kwaliteit gaat.
En prestatie dan met name op het gebied van batterijgebruik.

De doelpalen zijn inmiddels de cornervlaggen gepasseerd. Maar een feature phone met een standbyduur van 200+uur waar je prima mee kan bellen en sms-en voor 17 euro heb ik hier ook al gepost. Daar kan je prima mee bellen en sms-en.
06-06-2024, 10:12 door Anoniem
Door Anoniem: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ok-gsm-omp-10-1-black-omp-10-1-blk-1709161.html 17 euro. Inflatie meegerekend 13 en een halve 2016 euro's.
En als ik bij de specificaties kijk zie ik staan:
Telefoonstandaard 2G (GSM)
Het gaat om toestellen die 4G ondersteunen. De goedkoopste 4G-telefoon die ik bij Mediamarkt zie is de Nokia 105 4G voor €39,99.

Door Anoniem: Er zijn genoeg telefoons met 4g te koop, vanaf 25 euro.
Je zou natuurlijk even de URL-tag kunnen gebruiken, dus dat doe ik even voor je:
https://tweakers.net/smartphones/vergelijken/#filter:PYzBCsIwEET_Zc4RrFgC-YCCB085ioeQrroSmrAJPVjy725BPA3zeDMbeFlJmn_l4ilRbJwXuEdIlQyyzCQTU5rhUITfFT_oszRlocY_KRQv6h0GgxKe5PlDcOPR7MNIV9ZbLVW1iVMjqXAb7Gj3WEOCu-F0Hizuvfcv
Daar staat zowaar een toestel dat 4G ondersteunt van €25,59. Daar komt nog €11,22 aan verzendkosten bij, wat de prijs op €36,81 brengt (let op dat ik bij BCC geen verzendkosten had in 2016, ik fietste gewoon even naar de winkel toe, dat kan niet bij Amazon), maar goed, dit is inderdaad lager dan ik tot nu toe had aangetroffen. Niet veel overigens, €39 was ik al tegengekomen, verzonden zonder verzendkosten, en dat is ook de eerstvolgende prijs die Tweakers daar toont. Maar dank voor de link.
06-06-2024, 10:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Niemand ontkent dat je eenvoudige toestellen kan kopen die op het 4G netwerk kunnen bellen.
Dat wordt hier wel degelijk ontkend, bijvoorbeeld:

Door Anoniem:
Ik kocht mijn laatste 2G-toestel, een Nokia 130, voor €23,50 bij BCC in augustus 2016. Die was prima, en ik zou hem nog gebruiken als mijn (ook goedkope) mobiele provider niet een paar jaar geleden al met 2G was gestopt. Ik hoor graag van je welke 4G-toestellen nu voor minder te koop zijn en waar dan. Ik zie ze niet.
Dat is geen ontkenning dat dat soort toestellen gekocht kunnen worden, ik ging in op de claim dat het kan voor minder dan het toen kostte.
[...]
De doelpalen zijn inmiddels de cornervlaggen gepasseerd. Maar een feature phone met een standbyduur van 200+uur waar je prima mee kan bellen en sms-en voor 17 euro heb ik hier ook al gepost. Daar kan je prima mee bellen en sms-en.
Dat is er een die geen 4G ondersteunt, zoals ik zojuist al aangaf. 2G wordt over anderhalf jaar niet meer ondersteund, en nu al niet door een aantal providers, dus prima bellen en sms'en gaat binnenkort tegenvallen met dat toestel. Het ging de hele tijd al om toestellen die wél 4G ondersteunen en hun prijs in vergelijking met inderdaad dit soort toestellen. Je had het vermoedelijk niet door (kan gebeuren), maar je verplaatst zelf de doelpalen ;-).
06-06-2024, 10:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ok-gsm-omp-10-1-black-omp-10-1-blk-1709161.html 17 euro. Inflatie meegerekend 13 en een halve 2016 euro's.
En als ik bij de specificaties kijk zie ik staan:
Telefoonstandaard 2G (GSM)
Telefoonstandaard 2G (GSM), 3G (UMTS), 4G (LTE)

...
06-06-2024, 11:02 door Anoniem
KPN heeft een hele goede testpagina om te testen of de simkaart nog 2g gebruikt én of het toestel 4/5g aan kan.
https://www.kpn.com/service/mobiel/vervang-je-simkaart

KPN is al sinds januari aan het werk aan de 2g netwerken en ik merk dat bereik in diverse tunnels al dusdanig rot is, dat een van de gesprekspartners de andere niet meer hoort, of de verbinding geheel uitvalt. Dan hebben we het niet over de grensregio’s maar rondom Utrecht.
06-06-2024, 13:22 door Anoniem
Door Anoniem: KPN heeft een hele goede testpagina om te testen of de simkaart nog 2g gebruikt [...]
Nou mijn simkaart was volgens KPN geschikt maar bleek in de praktijk toch niet in mijn nieuwe telefoon te passen.
06-06-2024, 14:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: KPN heeft een hele goede testpagina om te testen of de simkaart nog 2g gebruikt [...]
Nou mijn simkaart was volgens KPN geschikt maar bleek in de praktijk toch niet in mijn nieuwe telefoon te passen.

Tsja, fysiek passen is wat anders dan software/protocol geschikt.

simknipper (of juist : houder) gebruiken, of anders een nieuwe maat aanvragen.
06-06-2024, 14:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: KPN heeft een hele goede testpagina om te testen of de simkaart nog 2g gebruikt [...]
Nou mijn simkaart was volgens KPN geschikt maar bleek in de praktijk toch niet in mijn nieuwe telefoon te passen.
Je krijgt van KPN een 3-in-1 SIM, in de telefoon passen is een non-issue.
06-06-2024, 15:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: KPN heeft een hele goede testpagina om te testen of de simkaart nog 2g gebruikt [...]
Nou mijn simkaart was volgens KPN geschikt maar bleek in de praktijk toch niet in mijn nieuwe telefoon te passen.

Tsja, fysiek passen is wat anders dan software/protocol geschikt.
Mogelijk. In ieder geval vond ik het dus geen "hele goede testpagina" aangezien ik daar het idee had gekregen dat mijn huidige simkaart in een smart-phone zou passen.

simknipper (of juist : houder) gebruiken, of anders een nieuwe maat aanvragen.
Ik heb voor de zekerheid maar een nieuwe aangevraagd
ook in de hoop dan van achterhaalde services af te zijn die op de oude simkaart stonden.

[...]
Je krijgt van KPN een 3-in-1 SIM, in de telefoon passen is een non-issue.
Mijn vorige simkaart paste er toch niet in hoor.
Mijn nieuwe simkaart is inderdaad een 3-in-1.
06-06-2024, 16:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ok-gsm-omp-10-1-black-omp-10-1-blk-1709161.html 17 euro. Inflatie meegerekend 13 en een halve 2016 euro's.
En als ik bij de specificaties kijk zie ik staan:
Telefoonstandaard 2G (GSM)
Telefoonstandaard 2G (GSM), 3G (UMTS), 4G (LTE)

...
Nu staat dat er weer niet en in de handleiding staat het ook niet.
Ik stel voor dat jij hem koopt en dan je ervaringen met ons kan delen.
Belangrijke punten daarbij om op te letten zijn:
- wel of geen 4G
- batterijduur
- ontvangstkwaliteit
06-06-2024, 16:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: KPN heeft een hele goede testpagina om te testen of de simkaart nog 2g gebruikt [...]
Nou mijn simkaart was volgens KPN geschikt maar bleek in de praktijk toch niet in mijn nieuwe telefoon te passen.

Tsja, fysiek passen is wat anders dan software/protocol geschikt.
Mogelijk. In ieder geval vond ik het dus geen "hele goede testpagina" aangezien ik daar het idee had gekregen dat mijn huidige simkaart in een smart-phone zou passen.
Het is inderdaad geen goede testpagina om zaken te testen waar de testpagina niet voor bedoeld is...
06-06-2024, 21:55 door Anoniem
Door Anoniem: KPN heeft een hele goede testpagina om te testen of de simkaart nog 2g gebruikt én of het toestel 4/5g aan kan.
https://www.kpn.com/service/mobiel/vervang-je-simkaart

KPN is al sinds januari aan het werk aan de 2g netwerken en ik merk dat bereik in diverse tunnels al dusdanig rot is, dat een van de gesprekspartners de andere niet meer hoort, of de verbinding geheel uitvalt. Dan hebben we het niet over de grensregio’s maar rondom Utrecht.

Zucht.

Je moet niet bellen in een auto, en al helemaal niet in een tunnel. Het zal niet de eerste keer zijn dat een onoplettendheid tot een ongeval leidt wat in een tunnel heel makkelijk uitdraait op een kettingbotsing, brand, ontploffingen en tientallen doden.
07-06-2024, 01:18 door Anoniem
Hier gaat het alleen over 2G-mobiele toestellen.
Over enkele weken gaat KPN jou en je buren aanschrijven dat je je slimme meter moet vervangen voor de fatale 2025 datum!
Met G2 verdwijnt ook de GDPR service die door de eerste generatie slimme meters gebruikt wordt.
Kun je alle elektriciteit uitschakelen - meter vervangen - wachten tot die herkend wordt via 5G - daarna kun je alle apparaten en klokken weer gaan instellen.
Net lachen als je een 3G meter hebt, die is over enkele jaren aan de beurt.
07-06-2024, 03:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ok-gsm-omp-10-1-black-omp-10-1-blk-1709161.html 17 euro. Inflatie meegerekend 13 en een halve 2016 euro's.
En als ik bij de specificaties kijk zie ik staan:
Telefoonstandaard 2G (GSM)
Telefoonstandaard 2G (GSM), 3G (UMTS), 4G (LTE)

...
Nu staat dat er weer niet en in de handleiding staat het ook niet.
Ik stel voor dat jij hem koopt en dan je ervaringen met ons kan delen.
Belangrijke punten daarbij om op te letten zijn:
- wel of geen 4G
- batterijduur
- ontvangstkwaliteit

Er staan al twee, niet bemoedigende, reviews onder:

29-12-2023
Nergens bereik dus weer terug gebracht
van Francien
Telefoon heeft nergens bereik met KPN netwerk dus kon niemand bellen en ook niet gebeld worden. Het enige doel waarvoor ik deze telefoon had gekocht was niet mogelijk
Behulpzaam?
Ja

(6)
Nee

(0)

6-9-2023
Miskoop helaas
van Arnhemmer
Mooi compact telefoontje, kan niets mis mee zijn dacht ik. Maar werkte helaas niet goed. Met het T-mobile netwerk heeft deze telefoon nauwelijks bereik. Vaak kon ik alleen noodoproepen plegen. Ook was de batterij binnen 1,5 dag leeg. Nog geen week met deze telefoon gedaan, toen uiteindelijk een échte Nokia gekocht.
07-06-2024, 10:27 door Anoniem
Door Anoniem: Hier gaat het alleen over 2G-mobiele toestellen.
Over enkele weken gaat KPN jou en je buren aanschrijven dat je je slimme meter moet vervangen voor de fatale 2025 datum!
Met G2 verdwijnt ook de GDPR service die door de eerste generatie slimme meters gebruikt wordt.
Kun je alle elektriciteit uitschakelen - meter vervangen - wachten tot die herkend wordt via 5G - daarna kun je alle apparaten en klokken weer gaan instellen.
Net lachen als je een 3G meter hebt, die is over enkele jaren aan de beurt.

Zucht. Hier zitten zoveel fouten in dat ik niet eens weet of je nu gewoon zit te trollen, of een serieuze reactie verwacht:
- G2, zal je wel 2G mee bedoelen
- GDPR is de Engelse benaming van de AVG, ik denk dat je GPRS bedoeld?
KPN gaat je niks sturen over de slimme meter, die zijn eigendom van de netbeheerder. Jij betaald er dus ook niet voor als die vervangen moet worden. KPN zal hooguit de brief sturen aan de stedin's van deze wereld.
"Alle klokken instellen" zal je ook moeten doen als het zomer/wintertijd wordt, je een stroomstoring hebt, of er zelfs een stop uitknalt in je huis. Blijkbaar gebruik je klokken die "hun tijd niet van het 5G netwerk afhalen".
- 3G is al uitgefaseerd. Alle apparaten die 3G gebruikten zijn al teruggevallen op 2G
07-06-2024, 11:07 door Anoniem
Door Anoniem: Hier gaat het alleen over 2G-mobiele toestellen.
Over enkele weken gaat KPN jou en je buren aanschrijven dat je je slimme meter moet vervangen voor de fatale 2025 datum!
Met G2 verdwijnt ook de GDPR service die door de eerste generatie slimme meters gebruikt wordt.

Nee, dat gaat KPN niet doen . Jij bent geen klant van ze, ze kennen je niet .

De meter is niet van jou, het is niet jouw probleem.
Hooguit gaat de netbeheerder jou aanschrijven dat ze de meter moeten komen vervangen .
10-06-2024, 21:36 door Anoniem
Door Anoniem:Ik verwacht daar ook niet veel van, maar het is een voorbeeld van een telefoon met het juiste formaat voor mij en met een scherm dat ook met veel daglicht goed leesbaar is en nog zuinig bovendien.
Waarom wil jij een scherm hebben? Dat is veel te modern, had je vroeger ook niet.
Als je geen telefoonnummers wilt onthouden, neem je maar een notitieblokje, kan ook niet gehacked worden (maar kan je wel in de trein laten slingeren).
10-06-2024, 22:15 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe ze zichzelf hier tegen kunnen beveiligen? Geen idee
Telefoon uitzetten? of staat'ie dan toch stiekum aan?
11-06-2024, 11:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ok-gsm-omp-10-1-black-omp-10-1-blk-1709161.html 17 euro. Inflatie meegerekend 13 en een halve 2016 euro's.
En als ik bij de specificaties kijk zie ik staan:
Telefoonstandaard 2G (GSM)
Telefoonstandaard 2G (GSM), 3G (UMTS), 4G (LTE)

...
Als je die link opent in een browser die van alles blokkeert (met bijvoorbeeld uBlock Origin) en dan net zo lang stapje voor stapje meer toestaat tot de telefoonstandaard zichtbaar te maken is dan zie je inderdaad 2G, 3G en 4G staan. Open je de link echter in een browser die niets blokkeert dan staat er alleen 2G (GSM). Als je ter verificatie even de moeite doet de handleiding online op te sporen dan zie je dat die alleen GSM vermeldt. Het is dus alleen 2G.

Wees er dus op verdacht dat sommige websites rare kronkels hebben als je ongewenste content blokkeert. Met (helaas) webwinkels voorop.
11-06-2024, 12:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ok-gsm-omp-10-1-black-omp-10-1-blk-1709161.html 17 euro. Inflatie meegerekend 13 en een halve 2016 euro's.
En als ik bij de specificaties kijk zie ik staan:
Telefoonstandaard 2G (GSM)
Telefoonstandaard 2G (GSM), 3G (UMTS), 4G (LTE)

...
Als je die link opent in een browser die van alles blokkeert (met bijvoorbeeld uBlock Origin) en dan net zo lang stapje voor stapje meer toestaat tot de telefoonstandaard zichtbaar te maken is dan zie je inderdaad 2G, 3G en 4G staan. Open je de link echter in een browser die niets blokkeert dan staat er alleen 2G (GSM). Als je ter verificatie even de moeite doet de handleiding online op te sporen dan zie je dat die alleen GSM vermeldt. Het is dus alleen 2G.

Wees er dus op verdacht dat sommige websites rare kronkels hebben als je ongewenste content blokkeert. Met (helaas) webwinkels voorop.
Het zou dan ook prettiger zijn als iemand die hier een `simpele' telefoon aanraadt
die zelf gebruikt heeft en dan weet:
- of die inderdaad 4G is
- standby zo'n twee weken volhoudt
- ontvangst- en gebruikskwaliteit goed is vergeleken met toestellen zoals bijvoorbeeld Nokia 105 2G.
11-06-2024, 13:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ok-gsm-omp-10-1-black-omp-10-1-blk-1709161.html 17 euro. Inflatie meegerekend 13 en een halve 2016 euro's.
En als ik bij de specificaties kijk zie ik staan:
Telefoonstandaard 2G (GSM)
Telefoonstandaard 2G (GSM), 3G (UMTS), 4G (LTE)

...
Als je die link opent in een browser die van alles blokkeert (met bijvoorbeeld uBlock Origin) en dan net zo lang stapje voor stapje meer toestaat tot de telefoonstandaard zichtbaar te maken is dan zie je inderdaad 2G, 3G en 4G staan. Open je de link echter in een browser die niets blokkeert dan staat er alleen 2G (GSM). Als je ter verificatie even de moeite doet de handleiding online op te sporen dan zie je dat die alleen GSM vermeldt. Het is dus alleen 2G.

Wees er dus op verdacht dat sommige websites rare kronkels hebben als je ongewenste content blokkeert. Met (helaas) webwinkels voorop.
Het zou dan ook prettiger zijn als iemand die hier een `simpele' telefoon aanraadt
die zelf gebruikt heeft en dan weet:
- of die inderdaad 4G is
- standby zo'n twee weken volhoudt
- ontvangst- en gebruikskwaliteit goed is vergeleken met toestellen zoals bijvoorbeeld Nokia 105 2G.
Zelf gebruik ik een gerefurbished Nokia 6150, alleen bellen en sms.
12-06-2024, 08:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Tintin and Milou: Dit soort software ooit ik er als tweaker gewoon zelf allemaal vanaf.
ooit -> gooi, neem ik aan.

Lukt dat je ook als het besturingssysteem het propriëtaire S30+ van Nokia is? Persoonlijk heb ik geen idee of dat zelfs maar kan. Bij dat soort toestellen lijkt het risico dat iets wat je niet zelf start stiekem op de achtergrond actief is een stuk lager dan bij smartphones, overigens.
Ik heb er twee aangeschaft, van die Nokia's 8210 4G voor de kinder. Zit S30+ op.
Het OS zit op slot, je kan niets er af gooien. Niet leuke spelletjes, na 5 keer demo moet je betalen behalve voor Snake. Je kunt er ook zelf niets voor ontwikkelen, de SDK is discontinued. De camera is kwalitatief uitermate teleurstellend met 0,3 megapixel.
Er zit ook iets van een facebook icoontje op, dat hebben ze nog nooit gebruikt.

Mijn conclusie: prima ding voor wat het moet doen (bellen, sms-en, FM-radio, MP3-speler), al was 80 euro per stuk wel veel geld. Tegenwoordig koop je bij bol.com een Nokia 105 Neo voor nog geen 20 euro. Persoonlijk zou ik niet nog een keer een Nokia kopen met S30+. De kids hebben daarna een fairphone 4 gekregen met /e/OS voorgeïnstalleerd bij murena.com. Als je ze een beetje begeleid en stelt dat ze alleen FLOSS games mogen installeren en Signal moeten gebruiken ipv WhatsApp ben je al een heel eind. Er komen steeds meer mensen die Singal ook gebruiken.
12-06-2024, 10:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Tintin and Milou: Dit soort software ooit ik er als tweaker gewoon zelf allemaal vanaf.
ooit -> gooi, neem ik aan.

Lukt dat je ook als het besturingssysteem het propriëtaire S30+ van Nokia is? Persoonlijk heb ik geen idee of dat zelfs maar kan. Bij dat soort toestellen lijkt het risico dat iets wat je niet zelf start stiekem op de achtergrond actief is een stuk lager dan bij smartphones, overigens.
Ik heb er twee aangeschaft, van die Nokia's 8210 4G voor de kinder. Zit S30+ op.
Het OS zit op slot, je kan niets er af gooien. Niet leuke spelletjes, na 5 keer demo moet je betalen behalve voor Snake. Je kunt er ook zelf niets voor ontwikkelen, de SDK is discontinued. De camera is kwalitatief uitermate teleurstellend met 0,3 megapixel.
Er zit ook iets van een facebook icoontje op, dat hebben ze nog nooit gebruikt.

Mijn conclusie: prima ding voor wat het moet doen (bellen, sms-en, FM-radio, MP3-speler), al was 80 euro per stuk wel veel geld. Tegenwoordig koop je bij bol.com een Nokia 105 Neo voor nog geen 20 euro. Persoonlijk zou ik niet nog een keer een Nokia kopen met S30+. De kids hebben daarna een fairphone 4 gekregen met /e/OS voorgeïnstalleerd bij murena.com. Als je ze een beetje begeleid en stelt dat ze alleen FLOSS games mogen installeren en Signal moeten gebruiken ipv WhatsApp ben je al een heel eind. Er komen steeds meer mensen die Singal ook gebruiken.
Bedankt voor het delen van je ervaringen met de Nokia 8210 4G.
Het bevestigt mijn stelling dat dat soort telefoons relatief duur zijn --
dus vergeleken met bijvoorbeeld een 2G Nokia 105 voor nog geen 20 euro.
Voor 90 euro kun je momenteel een redelijke `smart-phone' kopen,
heb ik ervaren, en dat vind ik dan toch een beter alternatief
ondanks de nadelen van het grotere formaat en kortere batterij-duur
en waarschijnlijk levensduur (in ieder geval software-matig).
4G wordt dan ook door sommigen gezien als vooruitgang
maar ik vind het inflatie.
13-06-2024, 18:42 door Anoniem
Ik kan bevestigen dat een Nokia 225 4G het doet met 4G van KPN. Hier is een unboxing van deze telefoon https://www.youtube.com/watch?v=CKIt0qC5Zc4. Er is ook een nieuwere Nokia 225 4G (2024) maar ik heb het idee dat de specs van de processor slechter zijn. Waarschijnlijk een goedkopere uitgave om te maken. Deze ondersteunt ook minder geheugenkaart formaten als het model uit 2020. Je hebt een geheugenkaart nodig om de Nokia firmware te updaten, als je dat zou willen, omdat dat via je databundel gaat.

Het is waarschijnlijk ongerelateerd, maar ik kon eerst geen sms versturen of bellen naar anderen. De KPN kon ik wel bellen gelukkig en na een lang gesprek moest ik langs de KPN Winkel voor een nieuwe simkaart. Voordat ik hiernaar toe ging kreeg ik automatisch nieuwe netwerkinstellingen van KPN en werkte alles opeens.

Het is misschien handig om te weten dat KPN een code stuurt naar zowel je e-mail als je oude sms nummer. Deze code is nodig om de nieuwe simkaart te activeren. Hier heb je 30 dagen de tijd voor.
14-06-2024, 10:43 door Anoniem
Eigenlijk zouden ze alle gebruikers van dat netwerk eens moeten volgen. Je zult het volgende patroon zien

Imsi A beweegt is de hele dag in beweging en ontmoet steeds kort andere imsi’s. Ze rijden een kort rondje soms en gaan elk weer hun eigen weg. Ondertussen heeft imsi a alweer wat versleutelde berichten uitgewisseld, met korte communicatie, daar gaat hij nu naartoe.
14-06-2024, 11:50 door Anoniem
Door Anoniem: Ik kan bevestigen dat een Nokia 225 4G het doet met 4G van KPN. [...]
Dat een 4G telefoon het doet met 4G lijkt met toch het minste wat je kunt verwachten...

Overigens is Nokia 225 4G geen zgn. "dumb-phone" zoals wordt gesuggeerd (in het filmpje)
maar een zeer beperkte "smart-phone" voor zo'n 60 euro.
Voor zo'n 30 euro meer heb je een volwaardige "smart-phone"
met als enige nadeel ten opzichte van die Nokia 225 het grotere formaat.
14-06-2024, 13:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Overigens is Nokia 225 4G geen zgn. "dumb-phone" zoals wordt gesuggeerd (in het filmpje)
maar een zeer beperkte "smart-phone" voor zo'n 60 euro.
Voor zo'n 30 euro meer heb je een volwaardige "smart-phone"
met als enige nadeel ten opzichte van die Nokia 225 het grotere formaat.

Nou ik weet niet wat jij voor definitie hebt van een "dumb-phone", ik heb een andere veel oudere Nokia maar daar
kun je ook Java applets op installeren als je dat wilt. Is zeker ook niet dumb dan?
Zoals mevrouw al goed aangeeft zit er helemaal geen "Facebook app" op dit toestel maar alleen een mogelijkheid
voor webbrowsen, en dat Facebook icoon is gewoon een snelkoppeling naar facebook.com.
Dat lijkt me geen enkel risico.

Als je de browser niet vertrouwt gebruik je die gewoon niet.
Dat is een heel ander verhaal dan een smartphone met een compleet OS en allerlei voor- en achtergrond apps.
14-06-2024, 14:56 door Anoniem
Door Anoniem: [...]
Nou ik weet niet wat jij voor definitie hebt van een "dumb-phone",
[...].
Alleen mee kunnen bellen en SMS-teksberichten sturen.
14-06-2024, 17:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik kan bevestigen dat een Nokia 225 4G het doet met 4G van KPN. [...]
Dat een 4G telefoon het doet met 4G lijkt met toch het minste wat je kunt verwachten...

Ik ga af op het icoontje met vier streepjes en 4G er doorheen en iets wat op pijltjes lijkt onderaan.

De 225 4G is in werkelijkheid LTE en niet LTE-A of 4G. Maar daar komt KPN nog wel achter als ze nog eens een upgrade van hun netwerk moeten doen. Zelfde ellende voor gebruikers van de lagere standaarden.
14-06-2024, 20:29 door Anoniem
Door Anoniem: Je hebt een geheugenkaart nodig om de Nokia firmware te updaten.
Haal de geheugenkaart uit de Nokia en de update is gone?
15-06-2024, 08:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik kan bevestigen dat een Nokia 225 4G het doet met 4G van KPN. [...]
Dat een 4G telefoon het doet met 4G lijkt met toch het minste wat je kunt verwachten...
Bij deze Nokia-telefoons zit dat wel goed, maar ik ben in mijn leven wel degelijk een aantal keer tegengekomen dat in een productnaam of -code misleidende suggesties zaten. Kijk dus altijd naar de specificaties en doe geen aannames.
15-06-2024, 08:34 door Anoniem
Door Anoniem:
[...]
De 225 4G is in werkelijkheid LTE en niet LTE-A of 4G. Maar daar komt KPN nog wel achter als ze nog eens een upgrade van hun netwerk moeten doen. Zelfde ellende voor gebruikers van de lagere standaarden.
Nog meer reden voor mij om dit soort telefoons links te laten liggen en een echte smart-phone te kopen
en over een paar jaar -- als 2G echt weg is -- te kijken of er dan wel goede kleine telefoons
(liefst met e-ink scherm) voor een redelijke prijs op de Nederlandse markt komen.
15-06-2024, 17:57 door Anoniem
Wat ze hoe dan ook willen, is anoniem bellen onmogelijk maken. Wat voor nieuwe types (Nokia 225 4G enz enz) ze ook introduceren, je krijgt ze alleen aan de praat als je je voor een provider identificeerbaar maakt.

Het tijdperk van de burners lijkt op deze manier voorbij te zijn. Tegelijk zijn ook de oude telefooncellen al lang geleden verdwenen. In geval van nood kun je nu dus nergens meer terecht. Surveillance overal.

Je wilt iets melden wat je hebt gezien maar je wilt niet betrokken raken bij de zaak. Voortaan moet je kiezen tussen stilhouden of bij de zaak betrokken raken. Vroeger kon je vanuit een telefooncel de politie bellen en dan snel wegwezen. Nee en denk maar niet dat dingen als drop-box o.i.d. echt anoniem zijn als puntje bij paaltje komt.
16-06-2024, 00:53 door Anoniem
Weet iemand of er een lichte linux smartphone is die je zo kunt uitkleden (van software ontdoen) dat je er alleen mee kunt bellen, sms'en en signallen?
Dan benadert dit de oude 2G telefoon die afgezien van de afluisterbaarheid van het bellen en sms geen spionerende apps had.
16-06-2024, 11:27 door Anoniem
Door Anoniem: Wat ze hoe dan ook willen, is anoniem bellen onmogelijk maken. Wat voor nieuwe types (Nokia 225 4G enz enz) ze ook introduceren, je krijgt ze alleen aan de praat als je je voor een provider identificeerbaar maakt.

Dit is larie. De mogelijkheid om te bellen en "je identificeerbaar te maken voor een provider" ligt niet bij de telefoon maar bij de SIM.
Tuurlijk, als jij een andere SIM kaart tijdelijk in je telefoon doet wordt dat gelogd en kan dat gevolgd worden door justitie, maar dat heeft niets met nieuwe types telefoons te maken!

En "er moet een mogelijkheid zijn om volstrekt anoniem te bellen" daar ben ik het niet mee eens. Als je dacht iets te melden te hebben maar je wilt je niet identificeren, dan meld je het maar niet. De kans op misbruik is veel te groot.
16-06-2024, 17:55 door Anoniem
Door Anoniem: Wat ze hoe dan ook willen, is anoniem bellen onmogelijk maken. Wat voor nieuwe types (Nokia 225 4G enz enz) ze ook introduceren, je krijgt ze alleen aan de praat als je je voor een provider identificeerbaar maakt.

Het tijdperk van de burners lijkt op deze manier voorbij te zijn. Tegelijk zijn ook de oude telefooncellen al lang geleden verdwenen. In geval van nood kun je nu dus nergens meer terecht. Surveillance overal.

Je wilt iets melden wat je hebt gezien maar je wilt niet betrokken raken bij de zaak. Voortaan moet je kiezen tussen stilhouden of bij de zaak betrokken raken. Vroeger kon je vanuit een telefooncel de politie bellen en dan snel wegwezen. Nee en denk maar niet dat dingen als drop-box o.i.d. echt anoniem zijn als puntje bij paaltje komt.


Ehh. Kan bij de turk om de hoek en media markt gewoon nog een goedkope telefoon kopen voor 25 euro.

Volgens mij is de enige maar dat die ook 3G+ draait aangezien hij internet instellingen binnenhaalt en iets van een browser heeft


Maargoed, sip account betalen via monero, uitbellen via vpn+tor kan ook.
25-06-2024, 16:48 door Anoniem
Door Anoniem: Wat ze hoe dan ook willen, is anoniem bellen onmogelijk maken. Wat voor nieuwe types (Nokia 225 4G enz enz) ze ook introduceren, je krijgt ze alleen aan de praat als je je voor een provider identificeerbaar maakt.

Het tijdperk van de burners lijkt op deze manier voorbij te zijn. Tegelijk zijn ook de oude telefooncellen al lang geleden verdwenen. In geval van nood kun je nu dus nergens meer terecht. Surveillance overal.

Je wilt iets melden wat je hebt gezien maar je wilt niet betrokken raken bij de zaak. Voortaan moet je kiezen tussen stilhouden of bij de zaak betrokken raken. Vroeger kon je vanuit een telefooncel de politie bellen en dan snel wegwezen. Nee en denk maar niet dat dingen als drop-box o.i.d. echt anoniem zijn als puntje bij paaltje komt.

En denk je dat een burner of ander mobiel device wel anoniem is? als je thuis van zo'n ding gebruik maakt kunnen ze je top op meters nauwkeurig bepalen waar je bent. Die telefoon straalt nu eenmaal masten aan. vrij simpel om de locatie te bepalen waar je bent met die gegevens. zolang het device een keer aan heeft gestaan kunnen ze hem traceren. Gelukkig heeft niet iedereen heeft iets te verbergen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.