Door Anoniem: Leuk dat jullie allemaal roepen van niet, maar waarom niet? Wel motiveren waarom je iets kiest graag. Een antwoord als ‘extra aanvalsvector’ klinkt leuk, maar hoe denk je die aanval te realiseren? Bedenk wel dat het risico bij de bank en niet bij jou ligt.
Waarom niet?
- Persoonlijke keus: omdat ik zelf bepaal wat ik wel of niet wil gebruiken. Dat hoort een bedrijf niet voor mij te bepalen. Het is mijn (duurverdiende) geld, niet dat van een of andere programmeur of directeur bij de bank.
- Ik (persoonlijk) vertrouw contactloos betalen niet. Tot het grensbedrag kan iemand mijn pas misbruiken, of (theoretisch) leeg roven. Dat zal misschien niet zo snel gebeuren, maar technisch kan het wel. Want geen pin om de betalngen te verifieren.
Vwb het risico ligt bij de bank:
Dat zul je eerst moeten bewijzen dat je je pas (of telefoon) goed bewaard en afgeschermd hebt. 24/7 onder handbereik. etc. En dat aantoonbaar.
Je ziet hoe makkelijk banken en KifId de schuld bij de klant leggen als ze de kans krijgen. Omdat je in hun ogen iets "doms" gedaan hebt. Banken zijn geen charitatieve instellingen. Alles draait om geld, lage kosten, en hoge winst maken.
Zo ben ik ook niet te spreken dat de ING de pas per september standaard wereldwijd open zet. Want makkelijk voor "de klant".
En de bank heeft haar risico gemitigeerd. Dat geloof ik wel. Maar wat kan er straks op haar klanten afgewenteld worden?
Dit soort zaken zouden "nee, tenzij" moeten zijn.
Een bewuste keuze van een individuele klant.
Niet de standaard (default) optie voor iedereen. Omdat de bank het leuk en handig vind.
Het argument is altijd: we hebben dit onderzocht en onze klanten willen dit zo graag.
Maar in al die jaren (decennia) heb ik nog nooit een enquete oid langs zien komen.
Om de een of andere reden zijn het altijd anderen die bevraagd worden over wat "de klant" wil aan nieuwe ontwikkelingen. Op een bepaald moment worden dat soort niet onderbouwde claims van de banken ongeloofwaardig.