Poll
image

Contactloos betalen:

maandag 15 juli 2024, 15:03 door Redactie, 10 reacties
Reacties (10)
Gisteren, 15:10 door Anoniem
Handig maar alleen met mijn betaalpas.
Ik heb contactloos betalen met de telefoon nooit vertrouwd en is voor mij dus een stap te ver.
Sowieso is het vaag welke gegevens waar terecht komen bij alles wat je met je telefoon doet.
Gisteren, 15:37 door Anoniem
Net zo waardeloos als pinnen met nog een extra aanvalsvector. Gewoon 'nee' dus.
Gisteren, 16:06 door Anoniem
Met een pas contactloos betalen, waarom niet. Ik heb geen bankapp op mijn mobieltje staan.
Gisteren, 16:26 door Anoniem
Ik mis eigenlijk de optie, "Zolang het maar een optie blijft". Ik ben namelijk niet tegen contactloos betalen ben vind het zelf veel prettiger om bewust te pinnen of contant te betalen.
Gisteren, 16:55 door Anoniem
Helaas kan je (in ieder geval bij ING) geen bankpas meer krijgen zonder die concactloze meuk ...
Helaas kan je op sommige plaatsen alleen nog maar contactloos van je pas gebruik maken (en is contant ook geen optie) ...

Maar buiten dat ... bankpas rfid afgeschermd opbergen en zo min mogelijk gebruiken.
Gisteren, 17:19 door Anoniem
Leuk dat jullie allemaal roepen van niet, maar waarom niet? Wel motiveren waarom je iets kiest graag. Een antwoord als ‘extra aanvalsvector’ klinkt leuk, maar hoe denk je die aanval te realiseren? Bedenk wel dat het risico bij de bank en niet bij jou ligt.
Gisteren, 18:40 door Anoniem
Ik doe pertinent NIET aan kontaktloos betalen. Ik zit bij ABN-Amro en het heeft me ettelijke mailtjes en telefoontjes gekost om een pas te krijgen waar die mogelijkheid NIET in zit. De reden daarvoor is, dat als ik mijn pas zou verliezen, de persoon die hem vindt met mijn pas betalingen zou kunnen verrichten zonder pincode. Dat is met mijn huidige pas onmogelijk en ik voel me daar veel veiliger mee.
Gisteren, 18:49 door Anoniem
Wat jammer dat de ING stopt met mobiel betalen en het via google mobiel kan betalen.
Dat ga ik dus niet doen.
Google weet al genoeg over ons.
Dus nu elke keer de bankpas meenemen of weer cash betalen.
Bedankt ING
Gisteren, 18:51 door Anoniem
Door Anoniem: Leuk dat jullie allemaal roepen van niet, maar waarom niet? Wel motiveren waarom je iets kiest graag. Een antwoord als ‘extra aanvalsvector’ klinkt leuk, maar hoe denk je die aanval te realiseren? Bedenk wel dat het risico bij de bank en niet bij jou ligt.
In theorie ligt het risico bij de bank, maar Kifid zal daar in de praktijk als het even kan anders over denken, want die zijn er voor de banken. Plus het gedoe als het gebeurt. Je betaalt niet alleen met geld maar ook met je tijd. Keep it simple. Simple is in dit geval smart. Daarom: gewoon pincode intypen of contant, dan weet je beter wat je doet en vooral wat je niet doet.
Gisteren, 20:33 door Anoniem
Door Anoniem: Leuk dat jullie allemaal roepen van niet, maar waarom niet? Wel motiveren waarom je iets kiest graag. Een antwoord als ‘extra aanvalsvector’ klinkt leuk, maar hoe denk je die aanval te realiseren? Bedenk wel dat het risico bij de bank en niet bij jou ligt.

Waarom niet?
- Persoonlijke keus: omdat ik zelf bepaal wat ik wel of niet wil gebruiken. Dat hoort een bedrijf niet voor mij te bepalen. Het is mijn (duurverdiende) geld, niet dat van een of andere programmeur of directeur bij de bank.
- Ik (persoonlijk) vertrouw contactloos betalen niet. Tot het grensbedrag kan iemand mijn pas misbruiken, of (theoretisch) leeg roven. Dat zal misschien niet zo snel gebeuren, maar technisch kan het wel. Want geen pin om de betalngen te verifieren.


Vwb het risico ligt bij de bank:
Dat zul je eerst moeten bewijzen dat je je pas (of telefoon) goed bewaard en afgeschermd hebt. 24/7 onder handbereik. etc. En dat aantoonbaar.
Je ziet hoe makkelijk banken en KifId de schuld bij de klant leggen als ze de kans krijgen. Omdat je in hun ogen iets "doms" gedaan hebt. Banken zijn geen charitatieve instellingen. Alles draait om geld, lage kosten, en hoge winst maken.


Zo ben ik ook niet te spreken dat de ING de pas per september standaard wereldwijd open zet. Want makkelijk voor "de klant".
En de bank heeft haar risico gemitigeerd. Dat geloof ik wel. Maar wat kan er straks op haar klanten afgewenteld worden?


Dit soort zaken zouden "nee, tenzij" moeten zijn.
Een bewuste keuze van een individuele klant.
Niet de standaard (default) optie voor iedereen. Omdat de bank het leuk en handig vind.

Het argument is altijd: we hebben dit onderzocht en onze klanten willen dit zo graag.
Maar in al die jaren (decennia) heb ik nog nooit een enquete oid langs zien komen.
Om de een of andere reden zijn het altijd anderen die bevraagd worden over wat "de klant" wil aan nieuwe ontwikkelingen. Op een bepaald moment worden dat soort niet onderbouwde claims van de banken ongeloofwaardig.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.