Ik denk dat onderstaande van iemand komt die het theoretische verhaal gelooft en geen praktijkervaring heeft met deze systemen. Onderstaande ervaringen met deze systemen van mij in auto's van diverse merken (Mercedes, Audi, Volvo, Skoda):
Door _R0N_: [...]
Je krijgt nu in de auto "lane assist" omdat mensen met andere dingen bezig zijn dan autorijden en wel eens op de andere weghelft terecht komen.
Als je hier ooit mee gereden hebt zul je merken dat dit systeem compleet nat gaat bij bijvoorbeeld wegwerkzaamheden waarbij tijdelijke (gele) strepen op het wegdek staan naast de standaard witte strepen. De auto raakt dan af en toe volkomen in de war waarbij hij je een kant op wil sturen die je absoluut niet wilt. Je moet echt behoorlijk tegensturen om dit tegen te gaan.
\Je krijgt "adaptive cruisecontrol" dat zelf afstand houdt omdat er mensen zijn die denken dat 5 meter afstand bij 100km/u echt voldoende is.
Ik dit systeem denkt regelmatig een object als een auto te herkennen die dat zeker niet is. Ook in bochten gebeuren er soms vreemde zaken.
Je krijgt "automatische bordherkenning" met bijbehorend ealarmpjes omdat mensen de geldende maximum snelheid niet snel genoeg vinden.
Ook dit systeem gaat compleet de mist in wanneer je bijvoorbeeld langs een parallelweg rijdt met andere snelheidsbeperking.Of wanneer na wegwerkzaamheden de wegbeheerder vergeten is om een einde snelheidsbeperkingbord te plaatsen. Het systeem denkt dan tot het volgende bord (vaak vele kilometers verder) dat de snelheidsbeperking nog geldt terwijl je de wegwerkzaamheden dan al lang en breed voorbij bent.Of wanneer een bord een tijdelijk karakter heeft (zoals de snelheidsbeperking van 100km/uur op snelwegen tussen 06:00 en 19:00).
Allemaal dingen waar je voor betaalt omdat een deel van de autorijdende mens eigenlijk niet geschikt is om een rijbewijs te hebben.
Allemaal zaken die ik standaard uitzet wanneer ik wegrijdt. Ik vind de bordenherkenning niet erg maar zet de irritante waarschuwingen (in beeld en geluid) uit omdat er teveel false positives komen.
De EU heeft al eens geopperd om deze systemen automatisch te laten ingrijpen. Ik moet er niet aan denken wat voor gevaarlijke situaties er dan ontstaan. De technologie is nog lang niet zover dat deze met 99,99999% zekerheid het altijd goed heeft, dus ter ondersteuning prima (hoewel de lane assist bij elke herstart van de auto steeds opnieuw uitgezet moet worden; erg irritant), maar ingrijpen op grond van deze onvolwassen technologie lijkt me de komende jaren een brug te ver (laat staan het idee van zelfrijdende auto's, die veel complexere situaties moeten aankunnen dan bijvoorbeeld de "eenvoudige" verkeersbordherkenning).