/dev/null - Overig

Alcoholslot aansluiting in auto verplicht?

19-08-2024, 22:32 door Anoniem, 13 reacties
Ik las door de folder van mijn mogelijk nieuwe grijs kenteken bus... staat daar in 'nu met aansluiting voor alcohol slot'...
Verbaasd ging ik op zoek naar informatie....

Zo'n 500 mensen per jaar kregen een alcoholslot opgelegd, totdat privacywetgeving hier een streep door zette...
Dus 12 miljoen nederlanders krijgen kosten voor een alcoholslot in de auto, voor 500 mafkezen die denken dat alcohol en verkeer WEL kan?

Als ik al zie hoe vaak mensen met bloed in hun alcohol gepakt moeten worden voordat ze eindelijk eens naar een rechter moeten, dan is het absurd dat hiervoor in alle auto's iets ingebouwd moet worden, ipv dat de alcomobilst dat zelf moet betalen..

Iets met proportionaliteit? Of is dit weer zo'n goed voor de kinderen, u bent toch tegen terrorisme dingetje?
Of is dit een opmaat voor EU-punten?
Als je genoeg punten betaalt aan de EU mag je rijden met de auto?
Reacties (13)
20-08-2024, 09:25 door Anoniem
Je doelgroep is te klein.

Vanaf 6 juli 2024 moet in alle nieuw geregistreerde auto's een aansluiting voor zogenoemde alcolock-apparaten zijn geïnstalleerd. Dit op grond van Europese verordening 2021/1243, waarin regels zijn opgenomen ter uitwerking van artikel 6 van verordening 2019/2144.
20-08-2024, 11:11 door Anoniem
Dus 12 miljoen nederlanders krijgen kosten voor een alcoholslot in de auto
Nee, de kosten voor een interface om er een op aan te sluiten, niet de kosten voor het apparaat zelf. Dat zal een slok op een borrel schelen in de kosten.
20-08-2024, 14:18 door Anoniem
Ik snap je en moest even lachen om de opmerking 'bloed in hun alcohol'.

Het is vaker zo dat het leeuwendeel van de mens moet betalen voor een kleine doelgroep. Ik ben daar ook wel klaar mee.

Laat de Alcohol rijders zelf alle kosten betalen om de interface en het slot in te bouwen/ te plaatsen, waarom moet ik daaraan mee betalen. Flink laten dokken die gasten zodat alcohol niet meer te betalen is voor ze.
20-08-2024, 15:47 door Anoniem
Ik heb isofix in m'n auto en ik heb geen kinderen. Schandalig dat kinderloze mensen moeten betalen voor de drang van anderen om zich voort te planten.
20-08-2024, 16:43 door _R0N_
De airbag is uitgevonden omdat mensen hun gordel niet omdeden.
Iedereen betaalt voor airbags omdat een kleine groep te beroerd is een gordel om te doen.

Je krijgt nu in de auto "lane assist" omdat mensen met andere dingen bezig zijn dan autorijden en wel eens op de andere weghelft terecht komen.
Je krijgt "adaptive cruisecontrol" dat zelf afstand houdt omdat er mensen zijn die denken dat 5 meter afstand bij 100km/u echt voldoende is.
Je krijgt "automatische bordherkenning" met bijbehorend ealarmpjes omdat mensen de geldende maximum snelheid niet snel genoeg vinden.

Allemaal dingen waar je voor betaalt omdat een deel van de autorijdende mens eigenlijk niet geschikt is om een rijbewijs te hebben. Ik denk dat die aansluiting voor een alcoholslot echt de prijs van een auto niet zoveel duurder maakt.
20-08-2024, 17:11 door Anoniem
Door _R0N_:
Je krijgt "adaptive cruisecontrol" dat zelf afstand houdt omdat er mensen zijn die denken dat 5 meter afstand bij 100km/u echt voldoende is.
Hoe korter de afstand, des te kleiner een snelheidsverschil zal zijn als de voorganger remt en dus ook minder schade.
Er zijn nl twee afstanden waarbij er geen scade optreedt, nl 0 meter en <ver genoeg weg>.
Het eerste principe zie je in gebruik bij treinen, de wagons staan op 0 meter afstand van elkaar.
20-08-2024, 18:03 door Anoniem
En wat kost het werkelijk? Kan me voorstellen dat we het hier over paar cent hebben uiteindelijk per auto?
20-08-2024, 18:07 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb isofix in m'n auto en ik heb geen kinderen. Schandalig dat kinderloze mensen moeten betalen voor de drang van anderen om zich voort te planten.

85% van mijn wagenpark heeft het niet.. dus niet voor betaald via verplichte EU bemoeienis.

Maar liefst 1 keer met een kinderstoeltje in mijn auto gezeten, op bijna 2 miljoen kilometers (een moeder met kind naar ziekenhuis)... maar isofix is niet verplicht door de EU dus niet synoniem.
20-08-2024, 18:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Je krijgt "adaptive cruisecontrol" dat zelf afstand houdt omdat er mensen zijn die denken dat 5 meter afstand bij 100km/u echt voldoende is.
Hoe korter de afstand, des te kleiner een snelheidsverschil zal zijn als de voorganger remt en dus ook minder schade.
Er zijn nl twee afstanden waarbij er geen scade optreedt, nl 0 meter en <ver genoeg weg>.
Het eerste principe zie je in gebruik bij treinen, de wagons staan op 0 meter afstand van elkaar.
Klinkt goed. Maar de achterliggende auto rijd zowieso te dicht op de voorganger als deze betrokken raakt bij het ongeluk. Meer mensen zouden snelheid, afstand, zorgen voor uitwijkmogelijk, anticiperen op anderen beter kunnen doen. O, vergeet vooral hufterigheid niet.
20-08-2024, 19:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Je krijgt "adaptive cruisecontrol" dat zelf afstand houdt omdat er mensen zijn die denken dat 5 meter afstand bij 100km/u echt voldoende is.
Hoe korter de afstand, des te kleiner een snelheidsverschil zal zijn als de voorganger remt en dus ook minder schade.
Er zijn nl twee afstanden waarbij er geen scade optreedt, nl 0 meter en <ver genoeg weg>.
Het eerste principe zie je in gebruik bij treinen, de wagons staan op 0 meter afstand van elkaar.
Als assen en richting exact juist met elkaar in lijn staan ja. Een kleine afwijking en 1 van beide auto's draait overdwars, gaat mogelijk over de kop en raakt weer andere voertuigen.

Treinen hebben het voordeel van rails en aan elkaar gekoppelde wagons die helpen bij dat oplijnen.
20-08-2024, 19:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Hoe korter de afstand, des te kleiner een snelheidsverschil zal zijn als de voorganger remt en dus ook minder schade.
Er zijn nl twee afstanden waarbij er geen scade optreedt, nl 0 meter en <ver genoeg weg>.
Het eerste principe zie je in gebruik bij treinen, de wagons staan op 0 meter afstand van elkaar.
Helaas heeft de gemiddelde politieagent geen benul van natuurkunde, dus snapt ie dat niet.
Als je soms hoort in filmpjes van agenten die "bumperklevers" aanhouden dan hoor je de meest tenenkrommende redeneringen...
Heeft uiteraard geen zin om dan bovenstaande te berde te brengen.

Uiteraard wordt er ook al heel lang gesproken over het "als treinen" laten rijden van een rij auto's op hoofdwegen, dmv deugdelijke afstandssensors en directe communicatie tussen de auto's, maar ik vrees dat de gemeente hier wel weer om een of andere reden 'tegen' zal zijn...
20-08-2024, 21:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Het eerste principe zie je in gebruik bij treinen, de wagons staan op 0 meter afstand van elkaar.
Je vergeet dat dat de remmen in al die wagons centraal worden aangstuurd, dus dat alle wagons op hetzeltde moment remmen, met ~dezelfde remkracht.
Tevens zijn de wagons gekoppeld, met een mechanisme dat ervoor is gebouwd om de trek- en remkrachen aan te kunnen.
21-08-2024, 14:51 door majortom
Ik denk dat onderstaande van iemand komt die het theoretische verhaal gelooft en geen praktijkervaring heeft met deze systemen. Onderstaande ervaringen met deze systemen van mij in auto's van diverse merken (Mercedes, Audi, Volvo, Skoda):
Door _R0N_: [...]
Je krijgt nu in de auto "lane assist" omdat mensen met andere dingen bezig zijn dan autorijden en wel eens op de andere weghelft terecht komen.
Als je hier ooit mee gereden hebt zul je merken dat dit systeem compleet nat gaat bij bijvoorbeeld wegwerkzaamheden waarbij tijdelijke (gele) strepen op het wegdek staan naast de standaard witte strepen. De auto raakt dan af en toe volkomen in de war waarbij hij je een kant op wil sturen die je absoluut niet wilt. Je moet echt behoorlijk tegensturen om dit tegen te gaan.
\Je krijgt "adaptive cruisecontrol" dat zelf afstand houdt omdat er mensen zijn die denken dat 5 meter afstand bij 100km/u echt voldoende is.
Ik dit systeem denkt regelmatig een object als een auto te herkennen die dat zeker niet is. Ook in bochten gebeuren er soms vreemde zaken.
Je krijgt "automatische bordherkenning" met bijbehorend ealarmpjes omdat mensen de geldende maximum snelheid niet snel genoeg vinden.
Ook dit systeem gaat compleet de mist in wanneer je bijvoorbeeld langs een parallelweg rijdt met andere snelheidsbeperking.Of wanneer na wegwerkzaamheden de wegbeheerder vergeten is om een einde snelheidsbeperkingbord te plaatsen. Het systeem denkt dan tot het volgende bord (vaak vele kilometers verder) dat de snelheidsbeperking nog geldt terwijl je de wegwerkzaamheden dan al lang en breed voorbij bent.Of wanneer een bord een tijdelijk karakter heeft (zoals de snelheidsbeperking van 100km/uur op snelwegen tussen 06:00 en 19:00).
Allemaal dingen waar je voor betaalt omdat een deel van de autorijdende mens eigenlijk niet geschikt is om een rijbewijs te hebben.
Allemaal zaken die ik standaard uitzet wanneer ik wegrijdt. Ik vind de bordenherkenning niet erg maar zet de irritante waarschuwingen (in beeld en geluid) uit omdat er teveel false positives komen.

De EU heeft al eens geopperd om deze systemen automatisch te laten ingrijpen. Ik moet er niet aan denken wat voor gevaarlijke situaties er dan ontstaan. De technologie is nog lang niet zover dat deze met 99,99999% zekerheid het altijd goed heeft, dus ter ondersteuning prima (hoewel de lane assist bij elke herstart van de auto steeds opnieuw uitgezet moet worden; erg irritant), maar ingrijpen op grond van deze onvolwassen technologie lijkt me de komende jaren een brug te ver (laat staan het idee van zelfrijdende auto's, die veel complexere situaties moeten aankunnen dan bijvoorbeeld de "eenvoudige" verkeersbordherkenning).
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.