Door Aad_Doix: Security,
Gisteren na het huren van een busje de kosten met de borg verrekend via een interbancaire retour pin transactie.
Op de pinautomaat stond het correcte bedrag,
Op de meegekregen pinbon staat het correcte bedrag,
Op de aan mij gestuurde factuur staat het correcte bedrag en
In mijn berichtenbox in mijn bankapp staat het correcte bedrag (!).
Op mijn rekening is echter een lager bedrag bijgeschreven, 12 euro lager om precies te zijn. Het bedrijf dat de retourpin uitvoerde,ziet het juiste bedrag van hun rekening geschreven. Mijn bank zegt het verkeerde bedrag te zien(!) en niet te kunnen verklaren waarom er een verschil is. Ook zegt mijn bank dat ik contact moet opnemen met het bedrijf en hen via hun bank een transactieonderzoek te laten starten. Dat vind ik al vreemd. In de transactieketen is het juiste bedrag bekend tot binnen mijn bank (zie bericht in mijn bankapp) dus waarom zou ik als klant, als gedupeerde in deze, actie moeten ondernemen om uit te zoeken wat hier mis is gegaan? Daarnaast, het juiste bedrag IS bekend bij mijn bank, want dat staat zwart-op-wit in dat berichtje dat ik ontving in mijn bankapp.
En dan word ik onrustig. Is er iets gaande bij de bank waar ik mijn rekeningen heb? Is dit een individuele situatie of zou er mogelijk een klein bedrag van een groter aantal rekeningen zijn afgeschreven? Per ongeluk of misschien bewust, want hoeveel energie ga je als individu steken in het kwijtraken van een klein bedrag?
Ik ben benieuwd of anderen hier vergelijkbare ervaringen hebben en vooral bij een specifieke bank en in de afgelopen paar dagen.
Alvast dank voor reactie en met vriendelijke groet,
Aad
Je wilt jouw bank niet noemen , de bank van de verhuurder niet, en we moeten ook raden dat het in Nederland speelde ?
Er is iets mis gegaan. Of - iets niet genoemd.
Een mega diepe bankhack waarbij van alles blijft werken maar 12 euro afgesnoept wordt is wel de LAATSTE verklaring .
Bij je hoofdpijntje is een hersenetenede parasiet ook niet het _eerste_ om aan te denken.
Mijn wilde gok is dat het terecht gekomen als een buitenland overboeking en ontvanger betaalt kosten.
En als je zou zitten bij een hippe fintech (litouwen ofzo) kan dat misschien. Zou niet moeten, maar de verklaring voor minder dan het verstuurde bedrag ontvangen lijkt me dan een processing fee .
Ik zou dus de transactie omschrijving en gegevens heel minutieus bekijken, termen in google gooien en kijken naar verschillen met normale retourpin transacties.
Ook mag jouw bank best harder nadenken om je uit te leggen hoe het werkt . Zit je soms bij bunq dat je zo afgescheept wordt ?
Het lijkt er nogal op dat ze denken dat er 'gewoon te weinig' verstuurd is