image

Minister: oorzaak laatste C2000-storing moet voor NAVO-top zijn verholpen

dinsdag 7 januari 2025, 09:37 door Redactie, 12 reacties

De oorzaak van de landelijke storing die zich tijdens de jaarwisseling met het C2000-systeem van de hulpdiensten voordeed moet voor de komende NAVO-top eind juni zijn verholpen, zo heeft minister Van Weel van Justitie en Veiligheid in een brief aan de Tweede Kamer laten weten (pdf). C2000 is het systeem waar de hulpdiensten mee communiceren en kampt al jaren met problemen. Tijdens de jaarwisseling deed zich een storing voor waardoor de communicatie van hulpdiensten niet doorkwam bij de meldkamers.

"Een deel van de meldkamers moest hierdoor overschakelen naar mobilofoon- en portofoonsets om te kunnen blijven communiceren met de hulpverleners op straat. De noodknop van politiemensen functioneerde weliswaar, maar bij het indrukken van de noodknop moet een spraakverbinding tussen de betrokken politie op straat tot stand worden gebracht met de meldkamer. Door de storing in het radiobediensysteem was juist die spraakverbinding niet mogelijk", laat Van Weel weten.

De minister merkt op dat bij het gebruik van de mobilofoon het noodsignaal alleen duidelijk hoorbaar is in de betreffende gespreksgroep. "Kort gezegd: door de storing kwamen bij het indrukken van de noodknop spraakverbindingen niet goed of vertraagd tot stand via eOCS, maar wel nog via de - ook in de meldkamers aanwezige - mobilofoons en portofoons." Volgens de bewindsman is het werk van zowel hulpverleners op straat die contact zochten met de meldkamer als de meldkamercentralisten ernstig bemoeilijkt door de storing. "Vooral voor de politiemensen op straat heeft dit een grote impact gehad op de uitvoering van hun taak en daarmee ook geleid tot angst en frustraties."

Van Weel stelt dat het om een complexe storing ging op een moment van intensieve belasting, wat de aanpak op het moment van de storing, alsook het achterhalen van de oorzaken niet eenvoudig maakt. "Onder meer vanwege het feit dat het systeem vooraf juist uitvoerig is getest op intensieve belasting wordt er nu gedacht aan een combinatie van factoren. Ook dat wordt nu onderzocht." De oorzaak van de storing moet volgens de minister gevonden en opgelost zijn voordat de NAVO-top eind juni in Den Haag plaatsvindt.

Opvolger C2000

De minister schrijft verder dat het al langere tijd bekend is dat C2000 nog niet vervangen kan worden. Dit komt volgens Van Weel omdat een passend alternatief niet direct beschikbaar is, maar ook omdat het Adviescollege ICT-toetsing eerder heeft geadviseerd om eerst een stevig fundament te leggen onder de vernieuwing van missiekritische communicatie, voordat er wordt overgegaan tot de ontwikkeling en aanschaf van een nieuwe voorziening.

Het Adviescollege ICT-toetsing heeft ook geadviseerd er vanuit te gaan dat C2000 nog tot zeker na 2030 gebruikt moet kunnen worden. "Daarom blijft C2000, tot het moment dat de nieuwe voorziening in gebruik genomen is, alle aandacht krijgen die het verdient, met alle investeringen die daarvoor nodig zijn, om ervoor te zorgen dat het systeem voor de hulpverleners zo optimaal als mogelijk functioneert", besluit Van Weel het deel van zijn brief over C2000.

Reacties (12)
Gisteren, 09:42 door Anoniem
Klinkt evenzo veelbelovend als "de onderste steen moet boven komen".
Gisteren, 10:07 door Anoniem
Klinkt als: de minister geeft niets om de gemiddelde politieagent, ambulancier, brandweermens tijdens nieuwjaar of voetbalrellen, maar met het cluppie bobo’s van Rutte mag niets gebeuren.
Gisteren, 10:11 door Ron625 - Bijgewerkt: Gisteren, 10:13
Er werd juist van de C2000 portofoons en mobilofoons overgeschakeld naar een fallback systeem, dat werkt via het GSM netwerk, en dat zijn geen portofoons en mobilofoons.......

maak ik nu een denkfout, of klopt de voorlichting niet?
Gisteren, 11:44 door Anoniem
Wat een gezeur. Zoek uit wat in Londen, Parijs, New York en Singapore wordt gebruikt. Koop vervolgens het systeem met de beste prijs/kwaliteitsverhouding en ga alsjeblieft aan het werk.
Gisteren, 12:32 door Anoniem
De oorzaak van de laatste C2000 storing is C2000 zelf. Ga terug naar wat daar daarvoor gebruikt werd terwijl je iets nieuws ontwerpt dat de problemen van C2000 niet heeft.

Het is al eerder benoemd, maar bij een storing op de FM radio krijg je steeds meer ruis door het geluid heen naar mate de storing erger is. Bij DAB+ valt het hele geluid een seconde weg. Wat is veiliger voor de politie en de ambulance? Geen 'kraakheldere' spraak of helemaal geen spraak?
Gisteren, 12:51 door Anoniem
Welke onbenul heeft ooit van zijn dombo mogen beslissen dat voor ons kikkerland met alle geweld een eigen systeem moest worden ontwikkeld? En na 20 jaar kletsen en vergaderen niet kunnen of willen begrijpen wat sunk costs zijn?
Gisteren, 13:02 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een gezeur. Zoek uit wat in Londen, Parijs, New York en Singapore wordt gebruikt. Koop vervolgens het systeem met de beste prijs/kwaliteitsverhouding en ga alsjeblieft aan het werk.

Nee nee, aanbesteden en tegen de goedkoopste prijs aanschaffen of zelf het wiel opnieuw uitvinden.
Dan maak je als verantwoordelijke goede sier en na jou de zondvloed, binnen 4 jaar zit er toch weer iemand anders op jouw post.
Gisteren, 16:12 door Anoniem
Door Anoniem: Klinkt evenzo veelbelovend als "de onderste steen moet boven komen".

Laten we het weer eens over luchtverfrissers hebben:

https://www.security.nl/posting/864811/Daar+zat+een+luchtje+aan___


Of aan dat gebruik van C2000 door gelieerden, 2004:

Stadswachten, parkeercontroleurs, etc.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0026900/2009-12-21

En dat hele gedoe met lekken uit parkeerapp's en de praatpalen met C2000 op straat om werken onder dekmantel óf te beschermen, dan wel te openbaren.

Hoe het een nog een beetje fatsoenlijk kunnen leven door lokaal bestuur, AIVD en politie-inmenging sinds 2004 stelselmatig onmogelijk is gemaakt.

Geen PVV-er die zich druk maakt om de stasi-staat via de buurtwerk-onderdrukkers teams. Dit is de natte droom van Wilders en zijn geestverwanten, met hun "wijsheid van straat" die het dus niet is.

Ik woon in een wijk met veel autochtone lager opgeleiden, en het is sociaal echt niet pluis hier, al decennia niet.
Gisteren, 16:57 door Anoniem
Zou dit systeem niet open source moeten zijn? Woo verzoek kom er maar in.
Gisteren, 21:58 door Anoniem
Nee, niet opdoeken, dan werkt mijn brandweer/ambu/flitsauto detector niet meer.
Vandaag, 01:28 door Anoniem
Door Ron625: Er werd juist van de C2000 portofoons en mobilofoons overgeschakeld naar een fallback systeem, dat werkt via het GSM netwerk, en dat zijn geen portofoons en mobilofoons.......

maak ik nu een denkfout, of klopt de voorlichting niet?

Ik ben een gebruiker van c2000. Ik moest ook 2x lezen.

Maar het was als volgt:
Op straat heeft de politie C2000 portofoons en mobilofoons (in de auto) in gebruik. En als backup een app op de diensttelefoon genaamd Grouptalk.

De centralist in het Operationeel Centrum (OC, vroeger meldkamer genaamd) gebruiken meldtafels met ingebouwde apparatuur en eOcs. Een systeem tussen de meldkamer tafels en C2000 netwerk.

eOcs haperde en weigerde. De meldkamer kon niet meer terugpraten naar C2000 (lees: de agenten op straat) via eOcs. Zij konden wel uitwijken naar portofoons en mobilofoons zoals die ook in elk politiebureau staan en dagelijks gebruikt worden. Maar dan missen ze de functionaliteit van eOcs zoals vastleggen van meldingen (bij binnenkomst) en gespreksverslagen over wie wat deed tijdens afhandeling van de melding.

Voorbeeld:
Iemand belt 112. De telefoniste maakt een record aan met gegevens van melder, aard van de melding, locatie incident etc.
Dit record komt in een wachtrij. Een centralist die de uitgifte doet pakt die melding op en geeft deze uit aan één of meer eenheden/voertuigen. Hij legt vast wie dat is een hoe laat etc.
Bij elk contact over en weer wordt informatie die gesproken wordt vastgelegd bij de melding, het logboek.
Als een agent op zijn portofoon een knop indrukt omdat hij iets wil vragen of zeggen (aanvraag gespreksverzoek) komt die aanvraag in een wachtrij. Een centralist die dat verzoek in behandeling neemt krijgt dan gelijk de melding van die agent op zijn scherm. De centralist ziet wat de melding is, wat er al gesproken/gemeld is. En gaat vanaf daar verder. Als dat niet geautomatiseerd kan moet dat allemaal met de hand. Als de meldkamer apparatuur de spraakverbinding niet opbouwt met de agent op straat kan de centralist niet praten. Zijn desk werkt niet.

Maar de centralist kan wel een portofoon gebruiken, net als agenten onderling doen en deden. Maar dan zonder de voordelen van het geautomatiseerde deel.

Dan de Grouptalk app.... dat is leuk bedacht achter een bureau door iemand die nooit "met zijn poten in de klei heeft gestaan". Ja je kunt zonder portofoon communiceren. Push to talk, op een touchscreen telefoon. A) onhandig, B) het vreet accucapaciteit. En zoals tegenwoordig gebruikelijk kun je de accu van je telefoon niet wisselen als die leeg is. Maar zelfs als dat gekund had: er zijn geen accu's voor. En met oud en nieuw moesten agenten verplicht headsets met gehoorbescherming dragen. Om beschermd te zijn tegen zwaar vuurwerk. En mobiele telefoons hebben geen koptelefoon aansluiting, dus de headsets van agenten werk(t)en niet op de telefoons. Dus kon er op straat nauwelijk verstaan worden wat er werd gezegd door de andere partij.

Ik zeg:
Minister ga naar België. Daar werkt C2000 al jaren onder de naam Astrid. Het beheer is in handen van een bedrijf dat eigendom is van de overheid. Maar niet gerund wordt door ambtenaren.

Ik voorspel de minister alvast: de problemen van C2000 bestaan al 24 jaar. Die gaan niet in 5-6 maanden opgelost worden.

In de laatste portofoonupdate medio 2024 hebben ze het zendvermogen van de portofoons opgeschroefd. Dom.
Want het probleem van de portofoons is voornamelijk het ontvangen de signalen van de zendmasten niet. Dat heeft niks met zendvermogen van de portofoons te maken. En als het al ergens goed voor was: het heeft gelijk een nieuw probleem geschapen: als een portofoon in de auto wordt gebruikt gaan de beeldschermen op zwart.

Wat zegt men dan:
Je moet IN de auto de MOBILOFOON gebruiken en niet de PORTOFOON. Maar in de auto heb je vaker contact met collega's als je onderweg bent naar een melding, of met collega's op je eigen bureau die iets te melden hebben of iets weten over de melding omdat ze daar wellicht eerder eens waren, dan dat je communiceert met de centralist. Dat is voornamelijk bij de uitgifte van de melding. De eindrapportage door de agent na afloop van een melding wordt via een toetsenbord gedaan door de bemanning van de auto.

Die moeten dus 75% van de tijd WEL van de portofoon gebruik maken onderweg naar een melding.

Conclusie:
Het verbindingsprobleem is niet opgelost met de update, er is NOG een probleem bijgekomen.

Prutswerk van ambtenaren op een ministerie en van managers die voor korte termijn oplossingen gaan. Zonder de praktijk te kennen.

En over een paar jaar loopt een groot deel van de agenten met klachten door de 2 portofoons die op gezichtshoogte aan hun veiligheidsvest hangen. Portofoons Die ook zenden zonder dat de agent deze bedient. Want de portofoons communiceren met datasignalen met het c2000 netwerk en wisselen data uit bij contact leggen met elke zendmast. Dus tijdens een rit zeer regelmatig.

Het ergste is nog dat niemand transparant was dat hij zendvermogen werd opgeschroefd. Als dat veilig kon waarom werkten de portofoons niet standaard op dat vermogen?
Vandaag, 11:20 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een gezeur. Zoek uit wat in Londen, Parijs, New York en Singapore wordt gebruikt. Koop vervolgens het systeem met de beste prijs/kwaliteitsverhouding en ga alsjeblieft aan het werk.
Ik geloof de de Chinezen ons al lang een keer een wel werkend systeem hebben aangeboden, ook nog voor een leuke prijs.
Ervaring leert dat Chinese dingen vaak erg goed werken.
Zijn ze gelijk op de hoogte van de ins en outs tijdens de NAVO top
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.