image

Tientallen Belgen aangeklaagd voor weigeren van slimme meter

donderdag 9 januari 2025, 12:27 door Redactie, 26 reacties

De Vlaamse distributienetbeheerder Fluvius heeft tientallen Belgen aangeklaagd voor het weigeren van een slimme meter, waarvan er inmiddels drie zijn veroordeeld. Dat meldt de Belgische krant De Tijd. Vorig jaar installeerde het netbedrijf één miljoen slimme meters die verbruiksgegevens voor elektriciteit en gas automatisch doorsturen. Alle analoge meters in Vlaanderen zouden halverwege 2029 door een slimme meter moeten zijn vervangen.

"Fluvius vervangt bij alle Vlaamse gezinnen de klassieke meter door een digitale meter", zo laat het netbedrijf op de eigen website weten. Wie aan de beurt is om een slimme meter te ontvangen krijgt hierover een brief. Vorig jaar verstuurde Fluvius bijna 37.000 aangetekende brieven naar mensen die niet waren ingegaan op de oproepen om hun elektriciteits- en gasmeters door een slimme meter te laten vervangen. 34 mensen die na herhaaldelijke aanmaningen en ingebrekestellingen de slimme meter bleven weigeren werden vervolgens aangeklaagd, aldus De Tijd op basis van gegevens die het bij fluvius opvroeg.

"Als we merken dat aan onze brieven geen gevolg werd gegeven, bellen we mensen ook op. Pas als ze na herhaaldelijk aandringen geen toegang verlenen, gaan we over tot een gerechtelijke procedure met een ingebrekestelling. Gelukkig is dat maar heel zelden het geval en raken we er meestal wel uit", zegt een woordvoerster van Fluvius tegenover de krant.

Op de eigen website stelt Fluvius dat mensen geen digitale meter kunnen weigeren. "Nee, je kan de plaatsing van een digitale meter niet weigeren. De digitale meter is verplicht binnen de Europese Unie, en dus ook in Vlaanderen. Daarom plaatst Fluvius sinds 1 juli 2019 alleen nog digitale meters voor elektriciteit en aardgas." Het netbedrijf waarschuwt dat als de plaatsing van de slimme meter wordt geweigerd, er een juridische procedure kan worden gestart.

Ontvangers van een aangetekende brief hebben vijftien werkdagen de tijd om alsnog een afspraak te maken voor de installatie van de slimme meter. Daarna stuurt Fluvius een ingebrekestelling, waarvoor het netbedrijf 285 euro in rekening brengt. Vorig jaar ontvingen 181 gezinnen zo’n ingebrekestelling. Daarna nemen de advocaten van Fluvius het over, wat nog eens 73 ingebrekestellingen opleverde, waarbij de kosten oplopen met nog eens 308 euro. Als hierna nog geen reactie komt start Fluvius een rechtszaak.

Vorig jaar stapte het netbedrijf 34 keer naar de rechter, wat inmiddels tot drie vonnissen leidde. Klanten werden veroordeeld om de installateur binnen te laten. "Wanneer je nog steeds de digitale meters weigert, komt de zaak voor de rechtbank. Als de rechter in het voordeel van Fluvius beslist zijn de kosten verbonden aan de gerechtelijke procedure ten laste van jou. Als je nog steeds weigert om de digitale meter te laten plaatsen zal Fluvius gedwongen worden om, desnoods met een deurwaarder en een slotenmaker, de digitale meter te plaatsen", aldus het netbedrijf.

Reacties (26)
Vandaag, 12:58 door Anoniem
Als ze daar nu eens mee stoppen en die tijd besteden om gewoon een meter te komen plaatsen.... wij wachten al 3 jaar, ze zijn al vele keren langs geweest, maar telkens is er een andere smoes waarom het niet kan.
Fluvius heeft het zelf niet voor elkaar en probeert de aandacht daarvan af te wentelen op de consument.
Vandaag, 13:06 door Anoniem
"als je Prepaid-klant wordt. Dan plaatsen we altijd een digitale meter."
Maar het was toch helemaal niet mogelijk om je op afstand af te sluiten?
Vandaag, 13:09 door Anoniem
De digitale meter is dan wel verplicht, maar dat houdt nog niet in dat dat dan ook een "slimme" meter moet zijn.
Vandaag, 13:10 door Anoniem
Ik vermoed dat ze aan deze link in België niet veel hebben.
Vandaag, 13:22 door Anoniem
De digitale meter is helemaal niet verplicht vanuit de EU. Het is een richtlijn. Meer niet.
Vandaag, 13:22 door Anoniem

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/meters-meterstanden-verbruik/de-slimme-meter

In Nederland mag je een slimme meter weigeren, maar dan wordt er een digitale meter geplaatst van af 1-1-2025. Ook mag men de communicatie van de slimme meter laten uitzetten door de monteur. In beide gevallen moeten de meterstanden dan persoonlijk worden doorgegeven.
Vandaag, 13:22 door Anoniem

Dan moet je wel doorklikken en verder lezen, in plaats van stoppen met lezen zodra je een zin ziet die je bevalt:

Slimme meter weigeren
U mag weigeren dat de slimme meter uw gegevens automatisch doorgeeft.

Er zijn 2 opties:
1.De slimme meter zo instellen dat de netbeheerder uw meterstanden niet meer kan zien. U wijzigt dit op de website van uw netbeheerder. Vaak is dit gratis.
2.Een digitale meter plaatsen. Een digitale meter kunt u niet weigeren.

Let op: Bent u aangesloten op een warmtenet? Dan kunt u een slimme meter niet weigeren.
Vandaag, 13:53 door majortom - Bijgewerkt: Vandaag, 14:00
Ook hier loopt de terminologie weer door elkaar. Een digitale meter is verplicht, een "slimme" niet. Blijkbaar is dit in Belgie 1:1, dus niet zoals in NL een "domme" digitale meter of een "slimme" digitale meter (tenzij Fluvius dit handig verbergt zoals ook onze netbeheerders plachten te doen).
Vandaag, 14:22 door Anoniem
Digitale meter = slimme meter

Van de website:

"Je hoeft geen meterstanden door te geven. Dat gebeurt automatisch. Er komt dus ook geen meteropnemer meer langs."

"Net als een klassieke meter registreert een digitale meter je elektriciteits- of aardgasverbruik. Het verschil is dat een digitale meter ingebouwde communicatietechnologie bevat, waardoor hij zelfstandig je verbruikersdata voor elektriciteit of gas kan verzenden en ontvangen."

https://www.fluvius.be/nl/meters-en-meterstanden/digitale-meter/wat-is-een-digitale-meter
Vandaag, 14:27 door Anoniem
Je kan een digitale meter niet weigeren een slimme wel. Maar nergens staat in de voorwaarden dat je een digitale meter *niet* mag uitschakelen ook al proberen die netbeheerder dat natuurlijk zover mogelijk of te verbergen of te ontmoedigen. https://www.fluvius.be/nl/blog/digitale-meters/laat-je-digitale-meter-aan

En nee de wetgeving verplicht niet erop dat je digitale meter aanstaat want er zijn situaties dat deze uit moet kunnen voor veiligheid. Maar de wetgeving stelt geen maximale tijd ervoor nog welke situaties wettelijk zijn uitgesloten daarvoor.

Dus lekker laten plaatsen en zodra die monteurs weg zijn direct uitzetten. En als ze vragen om de standen handmatig even foto's maken zoals dat eerder ook gebeurde. Als ze beginnen erover dat hun centrale niks automatisch heeft ontvangen voor X dagen dan gewoon zeggen klopt gaan ze hun standaard legale troep sturen dan wens ze veel succes met bewijzen dat de actie verboden is want je hebt niks gedaan wat het apparaat niet al standaard kan.

Andere optie extra isolatie materiaal aan de wanden monteren waardoor het signaal niet verder komt dan de meterkast zelf. Ze hebben geen poot om op te staan in die gevallen.
Vandaag, 15:04 door Anoniem
Ik zie niet in waarom je de slimme meter zou weigeren. Mijn meters registreren elk uur de standen en die worden eens per etmaal verzonden naar de netbeheerder. Wat is het probleem? Je kan wel overal over lopen mekkeren.
Vandaag, 15:20 door Anoniem
Ook mag men de communicatie van de slimme meter laten uitzetten door de monteur.
Als dat nou eens zou kunnen. Maar helaas, die mogelijk is er niet. Je mag alleen vinden dat je netbeheerder niks aan je leverancier mag doorgeven. Het doorzenden naar de netbeheerder blijft gewoon gebeuren.
Vandaag, 15:22 door Reinder
Door majortom: Ook hier loopt de terminologie weer door elkaar. Een digitale meter is verplicht, een "slimme" niet. Blijkbaar is dit in Belgie 1:1, dus niet zoals in NL een "domme" digitale meter of een "slimme" digitale meter (tenzij Fluvius dit handig verbergt zoals ook onze netbeheerders plachten te doen).

Ja, de kop is verkeerd. Er had moeten staan "...voor weigeren van digitale meter". Een digitale meter is niet noodzakelijkerwijs een slimme meter. Een digitale meter kan je niet weigeren als je een stroomaansluiting wil, ook niet in Nederland met ingang van dit jaar. (https://www.rdi.nl/onderwerpen/wettelijke-plicht-slimme-of-digitale-meter).
Vandaag, 15:32 door -Peter-
Door Anoniem:
Let op: Bent u aangesloten op een warmtenet? Dan kunt u een slimme meter niet weigeren.

Het staat er echt.

Ik snap de relatie met een warmtemeter niet. De warmtemeter is niet gekoppeld aan de slimme meter. Om de wamrtemeter met Home Assistant uit te kunnen lezen, hebben we zelf de meter moeten hacken.

Peter
Vandaag, 15:43 door Reinder
Door Anoniem:... Ook mag men de communicatie van de slimme meter laten uitzetten door de monteur. In beide gevallen moeten de meterstanden dan persoonlijk worden doorgegeven.

Dit is een veel voorkomend misverstand, dit zogenaamde "administratief uit" zetten is niet hetzelfde als de "communicatie" uit zetten. Administratief uit betekent "We gebruiken de uitgelezen meterstanden niet voor het opstellen van de factuur". De meterstand, alsmede andere data over de meter zelf, worden nog steeds uitgelezen als onderdeel van het zogenaamd "metrologisch beheer", of voor een van de andere uitzonderingen, zoals borgen dat eindgebruikers de meterstanden niet manipuleren, of voor het beschikbaar stellen aan energieleveranciers voor het efficienter gebruik van energie.
Vandaag, 16:03 door Reinder
Door Anoniem: Ik zie niet in waarom je de slimme meter zou weigeren. Mijn meters registreren elk uur de standen en die worden eens per etmaal verzonden naar de netbeheerder. Wat is het probleem? Je kan wel overal over lopen mekkeren.

Nou, een enkel voorbeeld is dat aan de hand van de intervalstanden veel af te lezen is over de leefgewoontes van de bewoners. Zo zou iemand die de dagelijkse standen kan inzien bijvoorbeeld een lijst kunnen opstellen van huizen waar de bewoners zeer waarschijnlijk op vakantie zijn. Sommige mensen geven er totaal niet om, maar andere mensen geeft het een onplezierig en onveilig gevoel om te weten dat onbekenden bij een netbeheerder in bijna real-time kunnen zien of er iemand thuis is.

Slimme meters geven niet alleen meterstanden door eens per maand of jaar voor het opstellen van de factuur. De meter zelf kan zo vaak als noodzakelijk geacht wordt worden uitgelezen voor verschillende toepassingen. Sommige mensen geeft dat een onveilig en sinister gevoel van bekeken kunnen worden door een onbekende zonder dat je het doorhebt. En ik kan me er wat bij voorstellen; een alleen wonenden vriendin kreeg enige tijd geleden ook ongewenst appjes van een bezorger, eerst of alles naar wens was bezorgd, en vervolgens met allerlei persoonlijke opmerkingen en vragen. Dat is gelukkig gestopt, maar het geeft een onveilig gevoel in je eigen huis.
Vandaag, 16:51 door cyberpunk - Bijgewerkt: Vandaag, 16:59
Door Anoniem: Ik zie niet in waarom je de slimme meter zou weigeren. Mijn meters registreren elk uur de standen en die worden eens per etmaal verzonden naar de netbeheerder. Wat is het probleem? Je kan wel overal over lopen mekkeren.

Dat kan je zelf ook met zonnepanelen en een modusmeter: perfecte opvolging van injectie en (eigen)verbruik. Mijn SolarEdge installatie kan dat perfect zonder digitale meter van Fluvius.

Waarom Vlamingen - met zonnepanelen - vooral die digitale meter niet willen heeft niets met privacy te maken, maar alles met het feit dat onze analoge meter bij injectie door zonnepanelen terugdraait. Een digitale meter draait niet (virtueel) terug, terwijl ons eerder beloofd werd dat die meter dat de eerstvolgende 15 jaar wél zou doen. In Wallonië echter, draait die digitale meter wél nog terug. Zoiets kan alleen in België.

Verder heb je nog het capaciteitstarief waarbij gebruikers met een digitale meter niet beloond worden als die piek onder 2,5 is, want Fluvius verhoogt die dan naar 2,5. Bij een analoge meter kunnen ze die pieken niet meten, dus daar is de maandelijkse piek altijd 2,5. Een digitale meter die bijvoorbeeld een maandpiek heeft van 6 sleept die 12 maanden mee voor de berekening van de gemiddelde maandpiek (= hogere factuur).

https://www.fluvius.be/nl/factuur-en-tarieven/capaciteitstarief/gezinnen-en-kleine-ondernemingen/aangerekend

Tot slot krijg je met een digitale meter zo goed als niets voor je injectie op het net. Vorig jaar nam ik 1,6 MWh van het net waarvoor ik 500 euro betaalde. Mijn zonnepanelen injecteerden 1,4 MWh op het net en daar kreeg ik 57 euro voor. Met een analoge meter krijg ik terug wat ik op het net zet (er is alleen een jaarlijkse reset(.
Vandaag, 17:05 door Anoniem
Door Reinder: Zo zou iemand die de dagelijkse standen kan inzien bijvoorbeeld een lijst kunnen opstellen van huizen waar de bewoners zeer waarschijnlijk op vakantie zijn. Sommige mensen geven er totaal niet om, maar andere mensen geeft het een onplezierig en onveilig gevoel om te weten dat onbekenden bij een netbeheerder in bijna real-time kunnen zien of er iemand thuis is.

Met een slimme meter kan je zowat elke maand je maandtarief bijstellen. Bij eenmalige opgave per jaar hebben sommige mensen niet eens geld om op vakantie te kunnen gaan.

Bovendien gaat het uitlezen van meters op basis van opname nummer en niet op basis van huisadres+huisnummer. Jij (of men) gaat er maar meteen vanuit dat beide (verschillende) systemen door eenzelfde medewerker zijn uit te lezen én de gegevens worden misbruikt.

Zijn er van deze werkwijze en woninginbraken trouwens al concreet voorbeelden?
Vandaag, 17:07 door Anoniem
Door cyberpunk:

Tot slot krijg je met een digitale meter zo goed als niets voor je injectie op het net. Vorig jaar nam ik 1,6 MWh van het net waarvoor ik 500 euro betaalde. Mijn zonnepanelen injecteerden 1,4 MWh op het net en daar kreeg ik 57 euro voor. Met een analoge meter krijg ik terug wat ik op het net zet (er is alleen een jaarlijkse reset(.

Oh, dus het gaat om geld en niet om privacy. Ben je dan ook bereid om alle bijkomende kosten die de netbeheerder en Fluvius maken voor de analoge meter, voor jouw rekening te nemen? Dat lijkt mij dan wel zo fideel.
Vandaag, 17:17 door Anoniem
Dit is Nederlandse wetgeving, die geldt niet voor Belgie.
Vandaag, 17:46 door Anoniem
als je je slimme meter strak inpakt in aluminiumfolie met flinke overlap op de naden dan maak je plaatselijk een kooi van Faraday en dan kan hij niet met de buitenwereld communiceren... maar dat zal dan wel weer verboden worden.
Vandaag, 18:15 door cyberpunk
Door Anoniem:

Oh, dus het gaat om geld en niet om privacy. Ben je dan ook bereid om alle bijkomende kosten die de netbeheerder en Fluvius maken voor de analoge meter, voor jouw rekening te nemen? Dat lijkt mij dan wel zo fideel.

Oh, maar dat doen we al hoor! Heb je zonnepanelen en een (terugdraaiende) analoge meter, dan betaal je jaarlijks het zgn. prosumententarief. En daar bovenop hebben ze dus dat 'capaciteitstarief' uitgevonden. En ook dat is iets wat ze in Wallonië niet hebben.

De titel is in feite verkeerd. Er zou moeten staan: Tientallen Vlamingen...
Vandaag, 18:17 door Anoniem
Door Anoniem: De digitale meter is dan wel verplicht, maar dat houdt nog niet in dat dat dan ook een "slimme" meter moet zijn.
De Belgen maken geen onderscheid tussen een digitale meter en een slimme meter. Ze noemen een slimme meter gewoon een digitale meter.
Ook in de handleiding van een concrete slimme meter, zoals de Sagemcom-Siconia T211 (zie hyperlink) wordt nergens het idee gewekt dat het om een slimme meter gaat.
Over de aanwezige P1- (en S1-) poort, gebruikerspoorten genoemd, wordt alleen vermeld dat je via deze poort "slimme toepassingen kunt koppelen aan je digitale meter", "bijvoorbeeld een app op je smartphone of een slimme thermostaat."
Ook wordt in de handleiding (verderop) vermeld onder het kopje "Hoe kan ik online mijn verbruik opvolgen?" dat je je dagelijkse energieverbruik kunt raadplegen op mijn.fluvius.be.
Daaruit moeten de Belgen dan zelf concluderen dat ze een slimme meter hebben.

https://www.fluvius.be/sites/fluvius/files/2020-01/100013-handleiding-digitale-meter-elektriciteit.pdf

Het lijkt erop dat in België geprobeerd is om privacykwesties rondom slimme energiemeters te voorkomen door slimme meters te installeren (van de EU zijn alleen digitale meters verplicht) zonder die "slim" te noemen.
Dat is natuurlijk op een bepaalde manier ook weer slim.

Ook een website waarnaar bovengenoemde handleiding verwijst, namelijk maakjemeterslim.be, suggereert door de naamstelling dat de geïnstalleerde meter van zichzelf nog niet slim is.
Vandaag, 18:59 door Anoniem
Door Anoniem: De digitale meter is helemaal niet verplicht vanuit de EU. Het is een richtlijn. Meer niet.
Richtlijnen worden toch altijd omgezet in nationale wetgeving?
En een lidstaat kan er ook altijd (nationale autonomie) nog een schepje bovenop doen.
Vandaag, 20:23 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zie niet in waarom je de slimme meter zou weigeren. Mijn meters registreren elk uur de standen en die worden eens per etmaal verzonden naar de netbeheerder. Wat is het probleem? Je kan wel overal over lopen mekkeren.
Mensen die nooit ergens last van hebben omdat ze geen bijzondere, maar slechts een gemiddelde gevoeligheid voor alles hebben staan altijd meteen klaar om te roepen dat de gevoeligen "lopen te mekkeren".
Stralingsgevoeligheid/ elektrosensitiviteit is zo'n gevoeligheid en laat Fluvius voor dit probleem zelfs een oplossing aanbieden, namelijk verplaatsing van de antenne naar de buitenkant van de buitengevel (dus buiten). De digitale, slimme meter wordt dan in huis bekabeld en krijgt buitenshuis een antenne.

Het is mij niet bekend dat deze mogelijkheid (tegen een meerprijs) ook in Nederland wordt aangeboden.

https://www.fluvius.be/nl/meters-en-meterstanden/digitale-meter/kabel-externe-antenne

Ter overweging:
mensen met een bepaalde, niet-doorsnee gevoeligheid zouden wel eens de "kanaries in de kolenmijn" kunnen zijn voor de gezondheid van de mensheid in zijn geheel of specifieker, de Nederlandse bevolking.
De mensheid in zijn geheel - uiteraard uitgesplitst naar levend in gebieden met een hoge en lage dichtheid van een geavanceerde infrastructuur o.b.v. elektro-magnetische straling - zou wel eens steeds ongezonder, dus zieker, kunnen worden zonder dat wetenschappelijk vastgesteld kan worden waardoor dat komt, zeker wanneer dit over generaties heen gaat.
En zoals dat in de moderne tijd gaat: wanneer iets niet wetenschappelijk vastgesteld kan worden dan bestaat het niet.
Ergo, er hoeft niets aan gedaan te worden.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.