image

Juridische vraag: Webwinkel annuleert bestelling van 0 euro

woensdag 10 augustus 2011, 09:20 door Arnoud Engelfriet, 20 reacties

Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet en maak kans op zijn boek
"De wet op internet".

Arnoud is van alle markten thuis, maar vindt vooral in technische / hacking vragen een uitdaging. Vragen over licenties worden niet behandeld, aangezien die geen raakvlak met beveiliging hebben. De Juridische vraag is een rubriek op Security.nl, waar wetgeving en security centraal staan. Elk kwartaal kiest Arnoud de meest creatieve vraag, die dan zijn boek zal ontvangen.

Vraag: Recent zag ik op een webwinkel een dure professionele camera aangeprezen voor NUL euro. Ik dacht dat hier een addertje onder het gras moest zitten, dus ik heb gezocht maar ik kon niets vinden. De prijs was écht nul. Toen heb ik 'm maar besteld, en ik kreeg nog een bevestiging ook dat de prijs écht nul euro was, hoewel wel exclusief verzendkosten. Maar twee dagen later kreeg ik een mail van de winkelier dat die prijs een fout was en hij de order annuleerde. Mag dat eigenlijk wel?

Antwoord: Jazeker, dat mag. Op zich is een aanbod op een website rechtsgeldig en bindend, maar als de prijs zó afwijkt van wat je als consument mag verwachten, dan dien je als consument even navraag te doen. Doe je dat niet en bestel je gewoon, en blijkt de prijs onjuist, dan mag de winkelier de bestelling annuleren. Dit blijkt uit het OTTO-arrest uit 2008.

Wanneer de prijs "gewoon" is, ook al is hij lager dan gebruikelijk, dan zit de winkel eraan vast. Ook als hij niet bedoelde die prijs te hanteren. Stel een camera van normaal zo'n 500 euro wordt nu voor 350 aangeprezen: daar zit de winkel aan vast, dat is weliswaar een aardige korting maar dat kun je verwachten bij webwinkels. Wordt hij voor 3,50 aangeprezen dan moet je weten dat er iets niet klopt.

Voor de duidelijkheid: de algemene voorwaarden van de winkelier helpen hier niet. Vaak staat daarin (of in een disclaimer) dat alles onder voorbehoud van typefouten is. Dat is niet rechtsgeldig, zo oordeelde het Hof in dat OTTO-arrest. Als de consument mocht denken dat dit een reëel aanbod is, dan zit de winkel eraan vast, en de kleine lettertjes veranderen daar niets aan.

De enige vraag is dus: gezien alle omstandigheden, mocht je afgaan op die prijs? Bij een prijs van nul euro lijkt het antwoord me altijd "nee, dat mocht je niet".

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. In 2008 verscheen zijn boek "De wet op internet".

Reacties (20)
10-08-2011, 10:00 door Anoniem
en ik kreeg nog een bevestiging ook dat de prijs écht nul euro was,
10-08-2011, 10:59 door SirDice
Door Anoniem: en ik kreeg nog een bevestiging ook dat de prijs écht nul euro was,
Die worden automatisch gegenereerd. De kans dat een fout op de website ook daar voorkomt is vrij groot. En zelfs met een bevestiging kan en mag een winkel alsnog de bestelling annuleren.
10-08-2011, 11:14 door Anoniem
"en ik kreeg nog een bevestiging ook dat de prijs écht nul euro was"

En je dacht zeker ook echt dat de winkel camera's gratis weg geeft. Je kon op je vingers natellen dat dit een fout was, en het is volstrekt logisch dat je de camera niet gratis krijgt. Aansteller.
10-08-2011, 15:41 door Anoniem
Dit is niet anders dan in een gewone winkel. Ook daaar geldt, dat de prijs redelijk moet lijken. Ik ken 1 geval waarin een winkel iets aanprees voor een appel en een ei. Daar stond bij, dat het gold voor alles in die bepaalde display i.v.m. een jubileum. Toen een klant met een appel en een ei kwam (letterlijk) hebben ze de spullen uit het display gehaald en meegegeven. Maar dat was dus ook duidelijk aangegeven als een stunt...
10-08-2011, 15:42 door Anoniem
Dit is niet anders dan in een gewone winkel. Ook daaar geldt, dat de prijs redelijk moet lijken. Ik ken 1 geval waarin een winkel iets aanprees voor een appel en een ei. Daar stond bij, dat het gold voor alles in die bepaalde display i.v.m. een jubileum. Toen een klant met een appel en een ei kwam (letterlijk) hebben ze de spullen uit het display gehaald en meegegeven. Maar dat was dus ook duidelijk aangegeven als een stunt...
10-08-2011, 16:31 door RenePieters
Is er hier überhaupt wel sprake van een overeenkomst? Ik zie geen tegenprestatie van de koper.
11-08-2011, 09:22 door Anoniem
Is dit trouwens niet vergelijkbaar met een verkeerd prijskaartje in een "echte" winkel? Waar dan de winkelier zegt, op het moment dat je bij de kassa komt, dat er een verkeerd prijskaartje op geplakt is en dat de echte prijs hoger is?

De OTTO 2008 uitspraak is mijn inziens een goede uitspraak, omdat die fair voor beide partijen is...
12-08-2011, 09:06 door Wim ten Brink
Tja, nul Euro is verdacht laag maar als de betreffende camera normaal 10 Euro of zo kost, zou je kunnen denken dat het een cadeautje is voor mensen die daarbij nog iets extra's bestellen. Dus als je naast die camera nog iets anders gekocht zou hebben zou het vrij aannemelijk kunnen zijn dat deze gratis camera een relatie-cadeautje is.
12-08-2011, 10:29 door Anoniem
Alex, hij zegt in de eerste zin: "dure professionele camera"

Er mogen nog wel 2 nulletjes achter die 10 ;). Die geef je niet zo snel weg als extra'tje haha!
12-08-2011, 13:33 door Anoniem
Artikel klopt wel... maar gaat niet in op de specifieke situatie... Arnoud z'n verhaal klopt, maar neemt niet mee wat Vincent aangeeft. Niet heel handig om hem dan een aansteller te noemen of zegen dat deze casus een abc'tje is...

Ken zat webwinkels waarbij je een constructie hebt dat je bepaalde producten kunt bestellen en dan dmv een actie een ander product me korting krijgt of gratis... of wat voor marketing-cursus er op los hebben gelaten... nog los van aanbiders van gratis producten als: http://www.alles4free.nl/

Beetje jammer dat er altijd weer de zelfde standaard reacties komen om mensen af te zeiken of zeggen dat "ze het niet snappen..en het zo simpel is".

Zoals Arnooud zelf schreef: "Als de consument mocht denken dat dit een reëel aanbod is dan..." Als Vincent dit denkt en hij kan in zijn kwestie dit hard maken (wat al vrij snel zou kunnen als hij de bevestiging heeft) dan heeft hij juridisch zeker een zaak, dat iets automatisch wordt verzonden na de bestelling doet niet ter zake, het is niet aan vincent om daar rekening mee te houden of uit te zoeken of de bvestiging door een Poolse-timmerman is verzonden of dat de winkelier heeft gekozen voor een lekker handig en snel en foutloos automatisch systeem zonder menselijke controle.

Helaas doen wij dit type zaken niet maar ik zou Vincent zeker aanraden om juridische stappen te nemen als hij kan aantonen waarom hij dacht dat deze prijs klopte, de vraag of hij wist dat 0 euro laag was voor product X is een vraag die wel redelijk duidelijk is. Jammer dat Arnooud hier niet specifiek op in is gegaan, dit standaard antwoord is ook wel op het web of bij de consumentenbond te vinden.
12-08-2011, 15:17 door cjkos
Door WorkshopAlex: Tja, nul Euro is verdacht laag maar als de betreffende camera normaal 10 Euro of zo kost, zou je kunnen denken dat het een cadeautje is voor mensen die daarbij nog iets extra's bestellen. Dus als je naast die camera nog iets anders gekocht zou hebben zou het vrij aannemelijk kunnen zijn dat deze gratis camera een relatie-cadeautje is.

Er staat anders:
'Recent zag ik op een webwinkel een dure professionele camera aangeprezen voor NUL euro.'

De kans dat je een dure professionele camera voor 10 euro ergens gratis bij krijgt lijkt mij erg klein.
12-08-2011, 15:19 door cjkos
Door Anoniem: Artikel klopt wel... maar gaat niet in op de specifieke situatie... Arnoud z'n verhaal klopt, maar neemt niet mee wat Vincent aangeeft. Niet heel handig om hem dan een aansteller te noemen of zegen dat deze casus een abc'tje is...

Ken zat webwinkels waarbij je een constructie hebt dat je bepaalde producten kunt bestellen en dan dmv een actie een ander product me korting krijgt of gratis... of wat voor marketing-cursus er op los hebben gelaten... nog los van aanbiders van gratis producten als: http://www.alles4free.nl/

Beetje jammer dat er altijd weer de zelfde standaard reacties komen om mensen af te zeiken of zeggen dat "ze het niet snappen..en het zo simpel is".

Zoals Arnooud zelf schreef: "Als de consument mocht denken dat dit een reëel aanbod is dan..." Als Vincent dit denkt en hij kan in zijn kwestie dit hard maken (wat al vrij snel zou kunnen als hij de bevestiging heeft) dan heeft hij juridisch zeker een zaak, dat iets automatisch wordt verzonden na de bestelling doet niet ter zake, het is niet aan vincent om daar rekening mee te houden of uit te zoeken of de bvestiging door een Poolse-timmerman is verzonden of dat de winkelier heeft gekozen voor een lekker handig en snel en foutloos automatisch systeem zonder menselijke controle.

Helaas doen wij dit type zaken niet maar ik zou Vincent zeker aanraden om juridische stappen te nemen als hij kan aantonen waarom hij dacht dat deze prijs klopte, de vraag of hij wist dat 0 euro laag was voor product X is een vraag die wel redelijk duidelijk is. Jammer dat Arnooud hier niet specifiek op in is gegaan, dit standaard antwoord is ook wel op het web of bij de consumentenbond te vinden.

Het feit dat hij dacht dat er een addertje onder het gras zat zegt al genoeg denk ik.
12-08-2011, 19:13 door Anoniem
"Artikel klopt wel... maar gaat niet in op de specifieke situatie... Arnoud z'n verhaal klopt, maar neemt niet mee wat Vincent aangeeft. Niet heel handig om hem dan een aansteller te noemen of zegen dat deze casus een abc'tje is..."

Hij kon op zijn vingers natellen dat hij in een webshop geen dure digitale camera voor 0 euro kan bestellen zonder verdere tegenprestatie. Daar zal iedere rechter het mee eens zijn, hoe je ook probeert om hem te overtuigen dat je toch echt dacht dat 0 euro een reeele prijs was.

"Helaas doen wij dit type zaken niet maar ik zou Vincent zeker aanraden om juridische stappen te nemen als hij kan aantonen waarom hij dacht dat deze prijs klopte"

Ik raad hem dit sterk af, omdat dit een hoop geld zal kosten, terwijl het niets op zal leveren.
12-08-2011, 19:33 door Anoniem
Stel de webwinkel had niet opgelet, de betaling voor de verzendkosten geaccepteerd en de camera verzonden... Kunnen ze dan de koop nog terugdraaien?
13-08-2011, 01:04 door root
Wat gek eigenlijk, dat een winkelier moet leveren als een klant iets besteld. Waarom is dat? Waarom zou hij niet gewoon mogen weigeren? Heeft iedere persoon soms het recht artikelen te kopen?
14-08-2011, 09:13 door Arnoud Engelfriet
@root: Als je een aanbod doet aan de hele wereld, en iemand neemt dat aanbod aan, dan kun je je niet meer bedenken en zeggen "oh nee jij niet". Heel soms kan het wel, mits je in je algemene voorwaarden hebt bepaald wanneer je dit mag en mits die regels maar niet neerkomen op verboden discriminatie. Zo is het toegestaan te bepalen dat je niet wilt leveren als een kredietcheck oplevert dat de klant mogelijk niet kredietwaardig is, of dat je niet wilt leveren naar de Wadden of adressen buiten Nederland.

@WorkshopAlex: Mee eens, als er bij staat "deze gratis indien u X koopt" dan mag je de winkel daaraan houden. Zo'n combinatie is niet ongebruikelijk (mits het andere product in ongeveer dezelfde prijsklasse zit, zou ik zeggen) en dan moet de winkel leveren.

Een automatische bevestiging is géén toezegging van de winkelier, dat blijkt ook uit het OTTO arrest. Zo'n mail wordt automatisch gegenereerd en geeft geen blijk van de wil van de winkelier om ook echt gebonden te zijn.

Ik wilde de vraag enigszins eenvoudig houden. Ik kon eigenlijk geen omstandigheden verzinnen waaronder een prijs van nul euro bij aanschaf van alleen dit ene product reëel zou zijn. Ik ken geen winkel die dat ooit doet. Ja, combinaties, maar daar ging het hier niet om. Ik ken stuntprijzen en bodemprijzen en alles-moet-weg-prijzen maar nul euro, nooit.
05-01-2015, 11:56 door Anoniem
Het lijkt me goed om ook in dit forum een onderscheid te maken tussen particuliere en zakelijke consumenten
20-05-2015, 15:14 door Anoniem
Ik ben Platina klant bij NUON en kreeg bij NUON exclusief een leuke aanbieding te zien van 2 dubbelwandige theeglazen voor 0 punten. Ik heb 3 x 2 theeglazen besteld en kreeg een nota waar op stond dat het gratis was, dus ik vond dat wel leuk om als platina klant een cadeautje te krijgen. Even later kreeg ik een mail dat er een storing zou zijn in hun systeem en dat de bestelling was geannuleerd. Ik had geen reden om aan te nemen dat dit een fout zou zijn en zeker geen storing, want de site werkte prima net als de transactieafhandeling.
Heb ik nu wel of geen recht op die thee glazen?
17-12-2015, 23:32 door Anoniem
Ik heb kaarsen besteld met een kortingscode en deze waren 0 euro incl. gratis verzenden, netjes bevesting gehad van 0 euro, een rekening van 0 euro met betaald erop en heb de kaarsen gehad. En ja we hebben dit nog een paar keer gedaan en weer kregen we de kaarsen geleverd, Nu na anderhalf jaar willen ze geld zien en dreigen met een deurwaarder.
Maar als hier een deurwaarder staat met 0 euro facturen???
12-02-2016, 18:53 door Anoniem
Hallo,
Ik heb vrij recentelijk iets besteld wat normaal 1100 euro kost. Maar nu stond het op de site voor 0 euro. Dus ik heb dit product 2 keer besteld samen met nog iets anders. Totaalbedrag 10 euro voor 3 producten. Direct kreeg ik een bevestiging met daarin een heel mooie factuur waar mijn 2 producten voor 0 euro opstonden en het ene product van een tientje.
2 dagen later kreeg ik een track en trace code dat mijn pakketje onderweg was. De daaropvolgende dag volgde een e-mail van de aanbieder dat de prijs niet klopte en ze het product niet konden leveren voor dat bedrag. Echter kreeg ik vandaag (5 dagen na bestelling) een pakketje met daarin een van de 2 gratis producten. Wat behoorlijk raar is aangezien ik er 2 had besteld maar de shop ook al een mail had gestuurd dat de bestelling niet door ging.
Ik heb nu dus 1 product gratis (normaal 1100 euro). Kan de webshop deze terugeisen of mij een factuur opsturen? En wat als ik het product gebruik, wat waardeverminderend is voor het product.

Een kleine note:
De producten die nu gratis werden aangeboden worden via een derde partij geleverd uit het buitenland.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.