Een incassobureau mag niet meer of minder dan wat gewone mensen mogen. En als je een openstaande factuur hebt, dan mag je daar op allerlei manieren over reclameren. Je mag je schuldenaar bellen, sms’en, e-mailen en post sturen, dus waarom niet via Facebook?
Worden hier niet zaken doorelkaar gehaald?
Waar ik wel benieuwd naar ben is waar dan in de wet staat geschreven dat je dit soort niet openbare informatie publiek mag maken en in welke gevallen wel of niet?
Privacy impliceert beslotenheid en staat haaks op openbaar maken van iets wat niet openbaar was, noch bedoeld was om openbaar te maken.
Daarbij is bellen, sms’en, e-mailen en post sturen privé-communicatie, communiceren via facebook is openbare communicatie.
Dat is nogal wat anders.
Wat gewone mensen mogen?
Gewone mensen weten niet van welke bedrijven jij klant bent, jij hebt een niet openbare privé overeenkomst/klantrelatie met een bedrijf en dat is iets tussen jou en dat bedrijf, iets dat andere gewone mensen dus als het goed is zeker niet weten.
Dat is maar goed ook want anders zouden bepaalde sectoren vermoedelijk snel inklappen, niet iedereen wil er openbaar voor uitkomen klant te zijn van bepaalde (postorder)bedrijven, laat staan wat ze er besteld hebben tegen welk bedrag.
Als de politie dit soort gegevens bij bedrijven opvraagt en krijgt staan we op onze achterste benen.
Mag een bedrijf dan ook zelf een lijst van al haar klanten openbaren?
Gewoon een lijst op haar website zetten van alle klanten met naam en toenaam en aanvullende informatie die de informatie uniek herleidbaar maakt tot één persoon met de mogelijkheid die persoon zelfs te kunnen benaderen?
Daar geloof ik niets van, het privacy argument zou dan gauw ter sprake komen.
Waarom zou een incassobureau dan wel de informatie van een specifieke klantrelatie openbaar mogen maken met daarbij nog de status van die relatie?
Dat is een privacy kwestie.
Mag je mensen eigenlijk chanteren?
Speelt nog een andere kwestie en dat is een meer ethische (juridische?) kwestie.
Chanteren door te dreigen niet publieke informatie die je over ze hebt publiekelijk te maken of door dat gewoon direct te doen?
Betaal mij maar anders maak ik wat ik over je weet publiek?
In sommige contexten vinden we weer dat dat niet mag en halen we de politie erbij, wat is het verschil?
Commerciële kwestie, slim om te doen?
Een bedrijf dat van een incassobedrijf toestaat informatie met details van klantrelaties publiek te maken is in bedrijfsmatige zin behoorlijk achterlijk bezig.
Het geeft namelijk aan dat dat bedrijf niet hecht aan het privé houden van informatie van klanten en men geeft daarmee een deel van het klantenbestand weg aan de concurrentie.
Een af en toe in gebreke blijvende klant hoeft nog geen einde van een klantrelatie te betekenen, maak je een klant ontevreden door dit soort capriolen dan kan de concurrent die jou met jouw gegevens in de hand benadert heel aantrekkelijk zijn.
Naming and shaming toegestaan?
Als het allemaal zo door de beugel kan en in het kader van naming en shaming aanpak, is het misschien goed dat incassobedrijf op gelijke wijze te laten voelen wat het betekent om privé informatie publiek gepresenteerd te krijgen.
Wat kan er allemaal aan pikante privé informatie op de Facebook tijdlijn van het bedrijf zelf, de directeur, het management en de raad van bestuur worden geplaatst?
Wat kan er allemaal aan informatie over betrokken personen in de straat waar deze mensen wonen worden aangeplakt en door de brievenbus van de buren?
Is het dan nog steeds heel acceptabel of ligt het dan ineens allemaal wat anders?
Sorry foutje bedankt?
Wel eens veel tijd (is geld) en energie verloren in een veel te lang durend en stresveroorzakend proces van incasso intimidaties bij een volkomen onterechte aanmaning?
Omdat niet jij maar anderen bijvoorbeeld administratieve fouten hadden gemaakt? Ons systeem zegt dat,..
Ben je ook schadeloos gesteld voor de tijdsverspillende stresveroorzakende ellende van aanhoudende dreigingen en woede bij het aan de lijn krijgen van niet capabele ongeïnteresserde bijdehante callcenter medewerkers?
Uitzonderlijk situatie?...
Vanaf heden deze waanzin dus uitgebreid tot het publiek in discrediet brengen van klanten?
Hoog tijd dat er aan die uitdijende intimidaties van incassobureua's (met niet te vermijden achterlijke onuitstaanbare callcenterstudentjes) grenzen worden gesteld.
Kom maar op met de naam van dat incassobureau!