Door Anoniem:Mensen worden "dom" gehouden door te gaan spreken in afkortingen en jargon.
Zeg het in Jip en Janneke-taal op z'n janboerefuitjes en ze snappen het bijna allemaal.
Een goed punt, maar een beetje (te) kort door de bocht. Jargon heeft wel degelijk een nuttige functie. Namelijk, je kunt er in weinig woorden allerlei details en nuances mee communiceren aan mede-experts zonder iedere keer een epistel aan uitleg bij te hoeven voegen.
Maar tegelijkertijd is het ook een manier om groepslidmaatschap te communiceren, "wij praten hetzelfde taaltje dus horen we bij elkaar".
Zodra je daarentegen met leken moet communiceren, zul je je moeten beperken tot minder obscure en meer begrijpelijke taal. In zekere zin zie ik dat ook wel als plicht van de expert: Toch redelijk moeten kunnen uitleggen waar het over gaat zonder de genuanceerde technische werkelijkheid al te veel geweld aan te doen.
Spreken in jargon en afkortingen is meestal een vorm van arrogantie.
In de medische wereld hebben ze er nogal een mondje van, maar ook in het management
en bij hoogdravende technici bijvoorbeeld.
Management is wel berucht om hun lege buzzwords, ja. Zeker tegenover niet-managers. En maar niet snappen waarom dat spot en hoon oplevert.
En dan was daar die postdoc die werd uitgefoeterd omdat zijn wetenschappelijke schrijverij voor "meer dan vijf mensen" begrijpbaar was, moet je niet willen volgens de foeterende wetenschapper. Wat een zorgelijke houding is, want wetenschap is alleen maar nuttig als we het ook kunnen toepassen en/of doorvertellen aan anderen.
(Wat dan weer niet wil zeggen dat we alleen maar "maatschappelijk relevant" onderzoek zouden moeten doen, wat dat ook moge zijn, maar dat is een andere discussie.)
Maargoed, als medicus moet je een hele grote stapel medische termen kennen, artsenlatijn, met als voordeel dat je daar ook internationaal mee andere medici kan vertellen wat er mis is al spreek je de lokale taal niet. Macht der gewoonte is niet direct arrogantie, al kan het daar wel op uitlopen natuurlijk.
Maar als zo iemand dingen niet in Jip en Janneke-taal kan vertellen
snappen ze het waarschijnlijk zelf niet eens.
Ik was eens buiten, ergens waar iemand helemaal opzwol toen'ie vertelde dat'ie "in de IT" zat (dit was halverwege jaren '90); even doorvragen leerde dat'ie iets van sales deed voor zo'n bedrijf. Jammer joh, echte techneut hier, ook toen al.
En ja, een hoop jargongebruik heeft niets met de inhoud te maken, maar alles met groepsgedrag. Wat nogal eens enorm ergerlijk is als je datzelfde jargon vanwege de technische nuance hanteert. Dan moet je eerst je gesprekspartner dwingen om Jip en Janneke-taal te gebruiken om nog iets van inhoud te kunnen ontwaren. Mensen met helpdeskervaring zullen het fenomeen kennen, ook al zijn ze (voor mensen met technische achtergrond tot op het ergerlijke toe) zelf vaak niet heel diep technisch onderlegd.
"
Mijn internet" (==webbrowser) "werkt niet, dan is vast
de server kapot."
Ja joh. Heb je zelf ook maar een half idee wat je bedoelt met "de server"? Welke, bijvoorbeeld?