Door Anoniem: Zijn jullie nou echt zo wereldvreemd?
Uiteraard, volslagen wereldvreemd :-) Hoewel...? Het ligt toch even wat ingewikkelder.
Direct na de olie industrie is de kleding sector een van de meest vervuilende en de gevaarlijkste bedrijfstakken ter wereld. Daar gaan enorme belangen en grootse verspilling mee gepaard. Dat allemaal voor ons gemak en plezier.
"Het wonder van de wegwerpmode" VPRO 3 januari 2015
door Roland Duong en Teun van de Keuken
https://www.2doc.nl/documentaires/series/slag-om-de-klerewereld.htmlMet drie kledingstukken minder, bespaar je ongeveer 57 kg CO2/jaar. Voor heel Nederland komt dat op 975 kiloton CO2 uit. Alsof 2,1 miljoen mensen een jaar lang vegetarisch zouden eten. Dat scheelt aardig wat uitstoot.
Nederlanders kopen ieder jaar
gemiddeld 20 kledingstukken en 6 paar schoenen
https://www.milieucentraal.nl/bewust-winkelen/love-your-clothes/de-impact-van-kleding/De knapste wiskundige koppen ter wereld wordt nu gevraagd om iets te bedenken tegen de neiging van vrouwen, met name de modebewuste, om hun aangekochte schoenen, kleding en speeltjes te retourneren (of weg te gooien).
Alleen al de Wehkamp catalogus telt iets van ongeveer 2,7 miljoen vaste klanten. Het verzendt in Nederland meer dan 10 miljoen pakketten per jaar. Een omzet van rond de € 546 miljoen / jaar. Dat is nog een relatief kleine firma.
De serieus gestelde vraag is, hoe men vrouwen gelukkiger maakt, met hun eenmaal gedane aankoop. Want dat blijkt een factor te zijn die het opnieuw retourneren van andere, later bestelde producten indamd (dit is geen bedrijfsgeheim).
Gelukkige vrouwen kopen op de langere duur niet alleen meer, maar blijkbaar ook iets verstandiger. Uiteindelijk blijken dat vaak ook de vaste klanten te worden. Alles draait daarbij om merkentrouw en een goede dienstverlening.
Alleen al het Wehkamp assortiment bestaat uit zo'n 400.000 verschillende artikelen van zo’n 2.000 merken, vnl. in de categorieën mode, wonen, beauty en baby/kind. Vrouwenhobby's en kids. Daar komt aardig wat logistiek bij kijken.
Ga daar maar aan staan.
Waarom zou dat toch zijn? Dat hoge bezoek. Niet omdat dat erg veel CO2 uitstoot zou besparen, maar eerder omdat minder geretourneerde kleding en spullen zich meteen als klinkende munt uitbetaald.
Snap je? Het gaat om de klinkende kassa. K'tjing!
Dat heeft niks te maken met 'als je het niet wil bestel je het maar gewoon niet' of 'doodleuk terugsturen'. Het is gewoon een natuurlijk te verwachten obstakel bij het aanschaffen van kleding online.
Daarmee bevestig je precies wat door Anoniem op 16-12-2018, 22:50 ook al kort en bondig werd samengevat, namelijk dat het juist gaat om het hele ritueel van het passen :-)
Tracht daar maar eens een ethisch verantwoord, en tevens en CO2 uitstoot reducerend, micro-targeting algoritme voor te bedenken, waardoor de kans op een retourzending statistisch significant afneemt. Den Haag ook weer even blij.
Vrouw en dochters claimden dat dat onmogelijk zou zijn, mijn vrouwelijke collaga's, daarentegen, weten wel beter. Niets is meer verbijsterend van hoe de intuïtie van een stel heel pientere dames tot een vergelijking kan worden teruggebracht.