Door Anoniem: @ vorige poster. Voor stall zijn er meerdere detectoren en ook alarmeringen die zeer luid en duidelijk afgaan. Dat is op 1000m hoogte al een zweterige situatie om te corrigeren lijkt mij en vooral met zo'n 737 MAX.
Klopt - maar de MCAS (auto trim om de neiging van dit vliegtuig om de neus ver omhoog te trekken te compenseren) werd toegevoegd aan de 737 MAX omdat het daar nodig was - itt tot de 737NG .
Ik gok dat de conclusie wordt een wisselwerking tussen mens en software. Tegenwoordig wordt bijna alles automatisch geregeld en sommige piloten zijn daarbij ook menselijke drones (gewend aan de oude modellen). Kijk naar oude Antonov toestellen dan zie je dat er in een cockpit 4 man zaten waarvan 2 technici die in de lucht allerlei problemen konden oplossen met de electronica en papieren manuals.
De berichten over de oorzaak gaan met name naar een defecte sensor (die de 'angle of attack') doorgeeft aan MCAS.
Dus MCAS blijft dan de neus omlaag trimmen (voorkomen dat de neus te ver omhoog gaat), alleen met een defecte sensor gaat dat verkeerd - te ver omlaag.
En dat gecombineerd met het feit dat de aanwezigheid van MCAS ('auto trim') blijkbaar niet in de piloten training opgenomen was , en het uitzetten niet intuitief zou zijn (voor piloten). De berichten over de Lion Air crash spreken van een crew die heel lang bezig was te vechten tegen de neus die telkens omlaag wilde gaan en niet wist dat de computer dat deed.
Dat het een software fout is, dat moet een troll/grap zijn of de topicstarter is helderwetende.
Een letterlijk pure software fout (<= ipv < , deling door nul e.d. ) lijkt tot nu toe niet waarschijnlijk, inderdaad.
De media berichten "computer stuurde het vliegtuig omlaag" is een heel breed begrip voor het totale systeem, sensor, computer hardware, computer software, keuzes van correctie-gedrag, interactie met acties van de piloot, signalering van acties aan de piloot , en kennis bij de piloot van dit systeem en gedrag.
Welke onderdelen je 'de software' noemt varieert. Pure coders denken alleen aan de code, werktuigbouwers wellicht aan alles wat je niet kunt vastpakken.
Bij Airbus is het zo dat als de piloot lang genoeg tegenstuurt tegen de auto-piloot de auto-piloot zichzelf afschakelt , of bepaalde delen van de control. Dat is een component geweest in een crash in Rusland.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aeroflot_Flight_593.
(natuurlijk combinatie van een hoop factoren : piloot liet z'n kinderen in de cockpit kijken, zoontje stuurde genoeg om de auto-piloot deels af te schakelen, crew miste de visuele melding daarvan (waren gewend dat zo'n melding als audio komt), en auto-piloot bleef meewerken met andere controls etc )