Door Anoniem: Ik weet niet, hoor, maar leest iedereen nu echt over deze zinsnede heen?
Het kabinet wil dat verkopers van "slimme apparaten", zoals camera’s, babyfoons en digitale horloges, worden verplicht om de apparatuur die ze verkopen enige tijd van software- en beveiligingsupdates te voorzien.
Het lijkt mij dan toch echt dat de verantwoordelijkheid (voor de zoveelste keer) op een verkeerd niveau wordt gelegd. Het is imho toch echt de fabrikant die daarin moet voorzien. En daar schort het vaak aan, net zoals bij ondersteuning van zulke apparaten of diensten.
Zo werkt consumentenrecht in Europa toch echt, en dat bepaalt hoe de verantwoordelijkheden liggen. De verkoper is verantwoordelijk tegenover de consument, en de verkoper kan weer aankloppen bij zijn leverancier, al is dat niet meer op consumentenrecht gebaseerd en zullen contractuele afspraken daar een grote rol in spelen.
Natuurlijk kan de verkoper niet alles repareren. Wat die wel kan, bij niet meer ondersteunde firmware, is het apparaat omruilen voor een model dat nog wel ondersteund wordt of (een redelijk deel van) het aankoopbedrag teruggeven. Het is dus niet zo dat de verkoper niets kan als de fabrikant af laat weten.
Nog eentje:
Hetzelfde geldt voor de aanschaf van bijvoorbeeld games of applicaties, maar ook voor streamingdiensten.
. Ik krijg hierbij het idee dat bestuurders nul bekendheid hebben met hoe vandaag de dag productie, verkoop en ondersteuning van producten precies werkt.
Hoe iets nu nou eenmaal gaat is helemaal geen argument tegen regels die het anders doen gaan. Regels worden juist ingevoerd omdat iets niet goed gaat. Voorrangsregels in het verkeer zijn ingevoerd omdat zonder die regels teveel ongelukken gebeurden. Zou je willen dat voorrangsregels geblokkeerd waren met als argument dat bestuurders nul bekendheid hadden met hoe het verkeer precies werkte? Dacht je dat ze zijn ingevoerd omdat die bestuurders het niet doorhadden? Ze zijn juist ingevoerd omdat bestuurders wél doorhadden dat er iets niet goed ging. En nu hebben bestuurders ook door dat er iets niet goed aan het gaan is en bijsturing behoeft.
Net zoals deze:
Wetsvoorstel verzekert consument van juiste ondersteuning
Ik kan me niet voorstellen dat bedrijven zoals Mediamarkt, Bol.com, Coolblue, BCC hier blij van worden. Die gaan al heel vlug zulke dingen uit hun schappen donderen want teveel gevaren om de vingers te branden...
Die bedrijven zijn er volledig van op de hoogte dat ze dit soort verantwoordelijkheden hebben en daar hebben ze hun bedrijfsvoering al tientallen jaren op ingericht. Dit voorstel is niet iets volledig nieuws, het is een uitbreiding van iets dat al lang en breed wordt toegepast. En dacht je dat er geen concurrentie tussen fabrikanten bestaat? Als Europese winkels fabrikanten die dit niet goed doen uit hun assortiment gaan weren dan verliezen die marktaandeel aan fabrikanten die het wel goed doen.
Leuke wet, goed bedoeld ook maar of het uitvoerbaar en controleerbaar is betwijfel ik...
Je bent je er kennelijk niet van bewust dat je als Europese consument zo zorgeloos als je gewend bent dingen kan kopen juist omdat er al een hoop van dit soort bescherming bestaat en je daardoor niet aan de wolven bent overgeleverd. Net als andere wetten levert het geen waterdichte garantie op dat alles goed gaat, maar wel een signifikante tegenkracht tegen een mentaliteit die voor consumenten heel veel fout doet gaan.
In liberale kringen is men er trouwens helemaal niet happig op om dit soort regels in te voeren, men laat het veel liever aan de markt over. Kennelijk is men zelfs in het VVD-kamp ervan overtuigd geraakt dat dit iets is dat zich niet vanzelf regelt en wetgeving nodig heeft om de markt bij de les te houden.