Door Anoniem:
Hoho dit is niet MIJN opvatting, dit is de opvatting van PostNL! Dit is hoe ze reageren als je het waagt om als
ontvanger te klagen over de bezorging. Opsodemieteren, u bent geen klant van ons, dat is waar de reactie op neerkomt.
Oké, dat was me niet duidelijk. Dan zijn we het op dit punt eens. Ik heb zelf met verschillende bezorgers gebabbeld, die deden van alles wel of juist niet, soms als oplossing voor zichzelf, soms om een klant van dienst te zijn. Bij mij deden ze in een bepaalde periode aangetekende brieven door de bus zonder dat ik ervoor getekend had. Ik hoorde achteraf dat ze dat deden om mij te helpen. Dan zetten ze zelf een krabbeltje op hun tablet. Dat was voor hen natuurlijk ook makkelijk - poststuk afgeleverd, prestatie behaald. Toen ik zei dat dat voor mij niet handig was, deden ze het daarna weer anders, omdat er goed contact was. Maar het is natuurlijk een zooitje als zelfs aangetekende poststukken niet meer correct worden afgehandeld.
De gekte van al die pakketten die thuisbezorgd worden terwijl mensen vroeger iets in een winkel gingen aanschaffen - met als gevolg het uitsterven van winkels in steeds minder gezellige stadscentra, dat is iets om ook eens over na te denken.
(...) Dit zijn veranderprocessen die voor sommige mensen (zeker op dit forum) heel moeilijk zijn maar die gewoon gebeuren.(...)
Je doet alsof zulke negatieve veranderingen onvermijdelijk zijn en niet bijgestuurd kunnen worden. Waarom wil je niet dat het beter wordt? (...)
Ja eigen initiatieven die tegen het beleid van de regering en de EU inroeien. Je kunt het proberen maar of dit
een lang leven beschoren is en of het algemeen zal lukken dat is maar de vraag.
Kijk eens naar het nieuws van de dag: zelf produceren van eten dat moet worden uitgeroeid, "want stikstof". Zo
kortzichtig is de regering, in opdracht van de EU.
Als genoeg mensen zulke initiatieven nemen, zal het beleid van de regering en de EU zich moeten aanpassen. De macht van het getal.
Voor mij is concurrentie niet heilig. Samenwerking kan ook prima zijn. Het één sluit het ander ook niet altijd uit. Ik denk dat het goed zou zijn als onze overheid weer verantwoordelijkheid gaat nemen voor een goed functionerende basis-infrastructuur, die dan ook privacy-vriendelijk moet zijn. De concurrentie kan dan plaatsvinden tussen de bedrijven die gebruik maken van die infrastructuur, als de infrastructuur zich daarvoor leent. Een voorbeeld van infrastructuur die zich daarvoor zou lenen, zijn postkantoren/ postagentschappen /pakketverdeelpunten.
Je gaat toch niet roepen dat er NOG een situatie moet worden opgetuigd waarbij allerlei virtuele aanbieders gebruik
maken van 1 infrastructuur die dan idealiter door de overheid beheerd moet worden???
Daar zijn al ZOVEEL voorbeelden van dat dat niet functioneert, het railnet wat je noemt is er maar een van.
Klopt dat er veel mislukte voorbeelden zijn. Maar die werden opgezet vanuit het neoliberalisme, met veel ideologie maar zonder interesse of het voor de klant in de praktijk goed werkte. Het is geen panacee, ik zeg alleen dat het in sommige gevallen beter kan werken dan de huidige prut.
Als "alle pakketbezorgers samen 1 ophaal infrastructuur moeten gebruiken" dan vraag je je toch af "waarom moeten
ze dan niet ook 1 distributie infrastructuur gebruiken, dan hoeven er geen 10 busjes tussen de ophaalpunten te rijden
maar slechts 1" en dan zit je na een tijdje met dezelfde situatie als op het electriciteitsnet: allemaal administratie
kantoortjes die prijzen aanbieden voor allemaal dezelfde dienst, waarbij men elkaar net zo lang probeert af te troeven
tot door een of andere reden blijkt dat het allemaal lege hulzen zijn die bij het minste of geringste failliet gaan.
Daar hebben we (behalve de neoliberalen onder ons) ECHT geen behoefte meer aan!
Het voordeel van één ophaalpunt voor pakketten is dat die 10 busjes dan tenminste niet naar tig woningen hoeven te rijden. Dat scheelt al een enorm aantal gemotoriseerde bewegingen. Het is nog niet ideaal, dat ben ik met je eens. Ik ken een voorbeeld in een ander EU-land waar men bewust mengvormen hanteert: er is dan een overheid die een (essentiële) dienst levert, maar er is ook ruimte voor private ondernemingen om diezelfde dienst te leveren. Dan blijkt dat die private ondernemingen de overheid scherp houden door bepaalde dingen efficiënter en goedkoper te doen. Er is dan sprake van zowel grotere private ketens als piepkleine onderneminkjes. Van belang is dan dat zowel successen als mislukkingen in het nieuws komen, op een transparante manier, als stok achter de deur voor zowel de overheidsdienst als de private ondernemingen.
Maar of zo´n structuur ook voor pakketbezorgen goed zou werken, weet ik niet. Je zou kunnen denken aan een overname van PostNL door de Nederlandse staat (de aandelen staan geloof ik nogal laag), maar dat DHL, AmericanExpress etcetera mogen blijven concurreren - met onafhankelijke arbitrage als er klachten ontstaan over concurrentievervalsing. Probleem lijkt me wel dat in het huidige klimaat, waarin er weinig vertrouwen is en ook een lage bereidheid elkaar iets te gunnen, geen enkel systeem echt goed zal werken, doordat in elk systeem bestuur, directie, managers en veel medewerkers op de werkvloer calculerend bezig zijn, en daardoor minder dienstverlenend en minder betrouwbaar.
Het zou hoe dan ook veel tijd kosten om alles wat er de afgelopen veertig jaar is afgebroken, weer op te bouwen, onder welk systeem dan ook.
M.J.