Door Anoniem: Over de vraag of "openbare plaats" online uitingen kan omvatten: zoek eens op hoe "openbare plaats" gebruikt wordt in de AVP:
Als eerste: hartelijk dank voor de uitgebreide reactie (wat niet wil zeggen dat ik het met alles eens ben).
Zo te zien is de ten tijde geldende APV te vinden in
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR318782/16; die URL einigend op 15 is geldig t/m 30-06-2021 en de actuele vind je in
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR318782/.
Bizar vind ik dat een deel van die APV-versies een zeer lange toelichting ontbreekt, getiteld "BIJLAGE BEHOREND BIJ DE ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING UTRECHT 2010". URL eindigend op:
9 geldend t/m 31-12-2019: wel
10 geldend t/m 02-02-2020: wel
11 geldend t/m 09-04-2020: wel
12 geldend t/m 10-05-2020: wel
13 geldend t/m 09-11-2020: wel
14 geldend t/m 27-01-2021: wel
15 geldend t/m 30-06-2021:
niet16 geldend t/m 15-03-2022:
niet17 geldend t/m 31-03-2022:
niet18 geldend t/m 27-11-2022:
niet19 geldend t/m heden: wel
In
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR318782/14 zie ik onder meer (tekst tussen [ en ] toegevoegd door mij):
Over de in artikel 1:1 [Begripsomschrijvingen] opgenomen definities kan het volgende worden opgemerkt.
b. Een openbare plaats
De definitie van weg in de APV is aanzienlijk beperkt. Dat brengt met zich mee dat de werking van artikelen in deze verordening waar sprake is van de weg een (veel) beperktere werking hebben dan daarvoor [waarvoor?]. De bevoegdheid van de gemeente gaat verder dan dat. In artikelen waar het de bedoeling is om zaken te regelen op plaatsen die niet tot de weg kunnen worden gerekend, is gekozen voor de term “een openbare plaats”. Daarmee is beoogd om die plaatsen aan te duiden die voor deze wijziging onder het al te brede begrip weg vielen: [...]
Dat lijkt hoopgevend voor mijn standpunt, maar is dat niet - want uit wat volgt zie ik niets dat gerelateerd zou kunnen worden aan "online", "internet", "chat-apps" of "social media".
Dat doet echter niets af aan mijn stelling dat wetgeving, regels en, helaas ook rechters, veel te veel achterlopen op de actualiteit. Het gevolg is dat de burgemeester, die m.i. wel met haar tijd mee probeert te gaan (en wellicht de opruier een veel hardere aanpak van het OM probeert te besparen, en/of het overbelaste OM niet verder wil belasten, en/of geen tijd heeft om te wachten tot het overbelaste OM in actie komt), wordt teruggefloten en de zoveelste wetsovertreder er lachend mee wegkomt.
Ik vind het irrelevant welke wetten er allemaal bestaan en wie die wanneer mag inzetten: als het om opruiing gaat moet je dat aan kunnen pakken.
Bij een oproep tot rellen moet je meestal snel handelen (in tegenstelling tot bij een oproep tot een gebruikelijke demonstratie, die meestal ruim van tevoren wordt aangekondigd omdat er anders veel te weinig mensen komen opdagen).
Door Anoniem: De rechter refereert ook aan de "territoriale bevoegdheidsverdeling", die er volgens mij duidelijk op neerkomt dat een gemeente bevoegdheden heeft op zijn eigen grondgebied en niet daarbuiten.
Eens. Maar het gaat hiet om een.oproep tot rellen in de stad Utrecht, niet in Tokyo.
Door Anoniem: Als iemand telkens op het stationsplein in Rotterdam luidkeels mensen gaat oproepen om als ze in Amsterdam uit de trein stappen daar de omgeving te slopen dan is de burgemeester van Amsterdam niet bevoegd om een gebiedverbod uit te vaardigen voor die persoon op die plek in Rotterdam. Dat moet de burgemeester van Rotterdam doen.
Die vergelijking gaat sowieso mank want de reikwijdte van zo'n "offline" oproep is beperkt, maar veel belangrijker: er is zelden een burgemeester (of moderator) op een groepschat die het maatschappelijk belang vooropstelt, laat staan dat die persoon daar bevoegdheden voor zou hebben.
Het oproepen tot een strafbaar feit is verboden en sowieso ongewenst (dat laatste tenzij je tot de groep mensen hoort die, al dan niet omdat zij de "roverheid" haten, het geen probleem vinden als ergens anders een omgeving gesloopt wordt).
Groepschats zijn uiterst effecfief om snel veel medestanders te bereiken (dit is precies waarom o.a. politiemensen al vele jaren met portofoons rondlopen: snel communiceren met de juiste personen). Relschoppers kunnen dat nu ook (in het westen vinden we dat prima als burgers dat gebruiken bij een opstand tegen een dictatuur, maar hier "profiteren" vooral degenen ervan waarbij we dat liever niet hebben - je moet dus goed nadenken of je bijv. "censuur" of moderatie
in apps wilt - want daar profiteren ook dictators van).
Door Anoniem: Zie je de analogie met het online gebiedsverbod?
Nee. Je wilt mensen kunnen aanpakken die online oproepen tot het plegen van strafbare feiten. En dat wil je
snel kunnen doen, zonder trage bureaucratische procedures, en zonder de verdachte(n) onnodig zware beperkingen op te leggen en/of te laten arresteren.
Technologische ontwikkelingen doen onze maatschappij steeds sneller veranderen (er zijn mensen die piepen dat ze mogelijk 4 uur moeten wachten voordat hun aanvraag om hun bankoverboeksaldo wordt gehonoreerd, AI gaat tot grote veranderingen leiden en volgens de -stoffige- wet heeft data geen waarde want het is niet tastbaar). Als de wetgeving niet zo wordt aangepast dat handhavers redelijk kunnen blijven handhaven, strijden we (de tegenstanders van anarchie) een verloren strijd.
Door Anoniem: Over opruiing:
Door Erik van Straten: Opmerkelijk:
"11. Dit neemt overigens niet weg dat beperkingen van de vrijheid van meningsuiting die niet de inhoud van uitingen betreffen, wél middels een wet in formele zin kunnen worden uitgeoefend door de burgemeester (zie bijvoorbeeld artikel 5 van de Wet openbare manifestaties). Evenmin neemt dat de mogelijkheid voor de formele wetgever weg om in een voorkomend geval een inhoudelijke beperking aan te brengen op de vrijheid van meningsuiting, zoals bijvoorbeeld is gedaan door de strafbaarstelling van opruiing in het Wetboek van Strafrecht.6"
Tsja, in die laatste zin erkent deze rechter dat je
opruiing wel degelijk kunt verbieden in de APV.
Een "wet in formele zin" is een wet die is vastgesteld door de regering en Staten Generaal:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_in_formele_zinDan is de "formele wetgever" uit de laatste zin duidelijk niet de lokale autoriteit en erkent de rechter er niet mee dat je opruiing kan verbieden in de APV.
We zitten op een andere golflengte. Die van jou zou verleden tijd moeten zijn, want je biedt geen geschikte oplossingen.
Door Anoniem: Je bent IT'er, ik weet niet of je ook als softwareontwikkelaar werkt of hebt gewerkt.
Dat heb ik zeker gedaan. Maar de analogie gaat niet op. Als je het toch zo wilt: er komt een NMI (non-maskable interrupt) binnen die in zeer korte tijd moet worden afgehandeld. Je kunt dan niet een dag gaan zitten duimendraaien, want daarna zullen alle processen waarbij timing van belang is, timeouts constateren (of niet, en onvoorspelbare fouten tot gevolg hebben). En Ctrl-C werkt niet meer.
Door Anoniem: Het komt erop neer dat men opruiing in een APV als vrije meningsuiting moet behandelen
Wat als dat niet effectief is, om welke bureaucratische reden dan ook? Anarchie dan maar?
Door Anoniem: - Dat men in een APV de vrijheid van meningsuiting niet mag inperken;
Dat klopt.
Inderdaad. Als je stelt (zoals hieronder) dat opruiing niet onder vrijheid van meningsuiting valt, resteert de discussie of daar te allen tijde het OM aan te pas moet komen, en of dat - gezien de technische mogelijkheden - nog wel van deze tijd is. De burgemeester is verantwoordelijk voor het handhaven van de openbare orde in haar of zijn gemeente, en wetten zijn kennelijk veel te erg verouderd om dat nog effectief te kunnen doen.
Ik wil best de "denk-switch" maken om toe te geven dat een burgemeester
NU geen gebruik mag maken van art. 131 uit het wetboek van strafrecht. Maar als die burgemeester dan de openbare orde niet of onvoldoende goed kan handhaven, vind ik dat geen reden om het maar zo te laten. Wie er precies zit te slapen weet ik niet, in elk geval niet deze burgemeester.
Door Anoniem: Vragen
a) Vinden jullie dat opruiing?
Wat die jongen deed lijkt mij opruiing, ja.
Helder.
Door Anoniem: b) Maakt het iets uit of dat online gebeurt of bijv. met papieren posters in de gemeente Utrecht, of evt. elders in Nederland? Zo ja, waarom?
Ja, dat maakt uit, want de bevoegdheid van een gemeente is beperkt tot het grondgebied van die gemeente. Heeft een gemeente last van iets dat ergens anders gedaan wordt dan moet hulp worden ingeroepen van wie op die andere plaats bevoegdheid heeft, of die andere plaats fysiek is of niet.
Als Elon Musk moderators van Telegram-groepen zou aanstellen zou het al een stuk minder anarchie worden dan nu het geval is. Maar zelfs Elon Musk gaat geen moderators van Telegram-groepen aanstellen.
Het gaat dus om een "gebied" waarin geen handhaving plaatsvindt met impact op fysieke gebieden. We hebben oplossingen nodig, niet een uitleg waarom die oplossingen er (nog steeds) niet zijn.
Door Anoniem: c) Op welke fysieke plaats zou een "online gebiedsverbod" betrekking moeten hebben: c.1) de fysieke plaats waar iemand online uitingen doet, of c.2) de fysieke plaats waarover iemand online uitingen doet?
De plaats
waarover vind ik problematisch, omdat je daarmee zou regelen dat lokale gezagsdragers
overal bevoegdheid hebben, in termen van de plaats
van waaruit het gebeurt, en dat levert "plaatsen" op met heel veel kapiteins op het schip.
Ik geef toe dat oproepen tot rellen die over een gemeentegrens heengaan (vooral bij flink afwijkende APV's) tot problemen kunnen leiden. Er zullen oplossingen moeten worden bedacht, vanzelfsprekend ook om zo objectief mogelijk vast te stellen in welke gevallen sprake is van meningsuiting versus opruiing of andere oproepen tot strafbare feiten.
Door Anoniem: Nou neem ik aan dat gemeenten niet voor niets met online gebiedsverboden zijn gaan experimenteren. Dat doet vermoeden dat het mobiliseren van het gezag dat bevoegdheid heeft niet goed gaat. Misschien is zo'n online gebiedsverbod wel een goede manier om de knuppel in het hoenderhok te gooien en het onderwerp bij landelijke politiek op de agenda te krijgen.
Inderdaad, als Den Haag in winterslaap blijft, gaan wij aan de proefballonnetjes.
Door Anoniem: Het werkelijke probleem zou hier trouwens wel eens iets wezenlijk anders kunnen zijn, namelijk niet dat zo'n joch dingen roept die niet door de beugel kunnen, maar dat hij zo'n groot bereik heeft ermee dat het tot rotzooi leidt.
Dat denk ik ook.
Door Anoniem: Dat komt denk ik omdat sociale mediabedrijven verdienen aan opwinding en verontwaardiging, omdat ze volautomatisch dingen die tot meer activiteit en dus meer getoonde advertenties leiden bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht brengen.
Dat is dan meer in het algemeen vermoed ik, ik weet niet of dit ook geldt voor Telegram. Feit is wel dat er steeds meer mogelijkheden komen in chat-apps voor (grotere) groepen en/of apps met portofoon-achtige functionaliteit. Als groepen bijv. ook drones meenemen kunnen ze eerder zien waar bijv. barricades zijn opgeworpen.
Door Anoniem: Neem die automatische megafoon voor opwinding en impulsiviteit weg en de aandacht die zo'n oproep krijgt stort vermoedelijk in naar een niveau dat menselijke interacties opleveren die niet gestuurd worden door een algoritme. Mensen die aan die sensatiemegafoon gewend zijn geraakt zullen denken dat ze gecensureerd worden als die wegvalt, maar in feite worden nu juist de meer gematigde stemmen gecensureerd en horen zij tot de groep die bevoordeeld wordt door de nu toegepaste censuur. Wat hier aangepakt moet worden is, als ik hier gelijk in heb, niet vrije meningsuiting en hoe die wel of niet beperkt moet worden maar het verdienmodel van de commerciële platforms die mensen massaal gebruiken om mee te communiceren.
Dat weet ik niet, lijkt me in elk geval geen eenvoudige opgave. Maar ik vind wel dat we, op sommige punten, uitdagingen te veel uit de weg gaan - het was toch goed zo? Terwijl we, als kippen zonder kop, elke vernieuwing omarmen waar we de nadelen (nog) niet van (willen) inzien. We zijn net mensen...
Door Anoniem: d) Welke uitspraak verwachten jullie bij een eventueel hoger beroep, en wat gaat daarvan de impact zijn op "het" "online gebiedsverbod"?
Geen idee. Er is nu een aantal argumenten langs gekomen waar ik een beeld op heb gebaseerd, aangevuld met wat ik er zelf nog aan redenaties aan heb toegevoegd die voor mij logisch zijn. Maar het zou echt niet voor het eerst van mijn leven zijn dat ik meemaak dat er nog heel andere argumenten worden aangedragen of dat ik ontdek dat juristen er een voor mij erg verrassende logica op nahouden. Ik sluit dus niets uit.
Persoonlijk ben ik "bang" (in de zin van "ik hoop van niet") dat hoger beroep hetzelfde zal opleveren, waarbij ik dan wel hoop dat de uitspraak duidelijker verwoord wordt door de rechter: "U moet bij het OM zijn. En als u vindt dat u daar niets mee opschiet, moet u in Den Haag zijn".
Door Anoniem: e) Zien jullie fouten in mijn analyse, zo ja welke?
Ik heb een paar dingen duidelijk anders geïnterpreteerd dan jij, en de verschillen heb ik aangegeven.
Nogmaals dank voor de uitgebreide reactie!
Andere reageerders op mijn topic: ik probeer morgen (oeps vandaag) te lezen en evt. te reageren.