Door Anoniem: Door Anoniem: Door Anoniem: en werd USENET op zich al irrelevant.
Nee hoor. Versplintering...
USENET was vroeger wat nu Twitter en Facebook is. Sociaal medium. In die zin is het irrelevant geworden, met name
door de zelfopgelegde beperkingen van "alleen tekst van maximaal 80 tekens per regel". Als USENET (20 jaar geleden)
met de tijd was meegegaan dan hadden forums en social media het niet overgenomen.
Usenet was vooral een op de inhoud gericht medium. De opzet is niet gericht op het volgen van accounts maar op het volgen van en meepraten over
onderwerpen. Daarin verschilt het wezenlijk van sociale media als Twitter en Facebook.
Wat er mis ging met usenet was dat onder het grote publiek, toen het er toegang toe kreeg, nogal wat mensen zaten die zich niets aantrokken van wat de omgangsvormen waren van de plek waar ze neerstreken, zich niet aan het onderwerp hielden maar vonden dat als zij op die plek over heel andere onderwerpen wilden praten anderen daarover hun bek moesten houden, en als de al aanwezigen in een nieuwsgroep geen prijs stelden op HTML-posts het verdomden zich daar wat van aan te trekken. Er was een hogere toestroom dan het medium aankon van het slag mensen dat even binnen komt walsen en de zaak naar hun hand zet omdat zij met niemand rekening hoeven te houden en iedereen wel met hun. Deze omslag wordt wel met "eternal september" aangeduid, omdat ooit aan het begin van het academische jaar dit soort dingen tijdelijk opspeelden onder eerstejaars studenten die de omgangsvormen nog moesten leren. Met de toestroom van het grote publiek werd het permanent en was een te grote groep domweg niet voor rede vatbaar.
Ik kan me vergissen natuurlijk, maar uit de punten die je aankaart krijg ik de indruk dat wat jij als met de tijd meegaan ziet vooral neerkomt op het faciliteren van dat slag mensen.
Dat je Twitter ziet als iets dat wel met de tijd meegaat terwijl je klaagt over 80 tekens per regel vind ik best vermakelijk. Twitter is groot geworden met een kunstmatige limiet van 140 tekens
voor het hele bericht. Die limiet hebben ze opgerekt, maar het is nog steeds zo dat Twitter vol staat met posts die zijn opgeknipt in kleinere berichten omdat het niet volstaat voor waar het voor gebruikt wordt. Ik vind dat Twitter helemaal niet goed met de tijd meegaat, er is met de hedendaagse techniek geen enkele reden voor dit soort idiote limieten.
Nu is USENET een systeem voor "uitwisselen van files die je niet mag uitwisselen zonder dat meteen duidelijk is wie
het doet" en dat heeft gewoon een kleinere markt en is niet meer door een ISP te trekken.
Die kleinere markt was wel precies de reden dat mensen usenet grootschalig gingen gebruiken voor het uitwisselen van binaire data. Kennelijk was die markt destijds juist niet klein. Maar usenet was voor tekst ontworpen, en is een netwerk van servers die door allerlei partijen beheerd worden die allemaal voldoende bandbreedte en opslagcapaciteit moeten hebben voor de nieuwsgroepen die ze voeren. De exploderende hoeveelheid data was vaak een probleem. Veel servers voerden daarom geen binaire nieuwsgroepen, of maar beperkt.
Kijk maar, XS4ALL heeft het jarenlang geprobeerd met hun zogenaamd geavanceerde "newszilla" wat een totale joke was in vergelijking met de servers van gespecialiseerde bedrijven.
XS4ALL koos ervoor om wél al die binaire groepen te voeren en Newszilla werd de grootste nieuwsserver van heel Europa. Dat was geen geringe prestatie; beslist geen "joke".
Men had kennelijk niet het budget of de mankracht om het goed te doen.
Men deed het buitengewoon goed. Dat ze ingehaald zijn door veel en veel grotere, internationaal opererende tech-reuzen is niet vreemd. Wie weet hebben ze met Newszilla wel aan die techreuzen laten zien dat grote usenet-servers een interessante dienst zijn om aan te bieden. Eigenlijk verwijt je ze dat ze geen multinationaal big tech-bedrijf waren. Doe er niet zo denigrerend over, XS4ALL leverde hoogstandjes.
Je lijkt je er trouwens niet van bewust te zijn dat XS4ALL Newszilla niet aanbood als onderdeel van het hun reguliere pakket aan diensten maar als
experimentele dienst. Newszilla bestond omdat XS4ALL kennis en ervaring wilde opdoen met servers die aanzienlijk grotere hoeveelheden netwerk- en schijf-I/O te verstouwen kregen dan voor hun reguliere diensten nodig was, zodat ze die kennis en ervaring paraat zouden hebben als die voor hun reguliere diensten nodig mocht blijken te zijn. Ze waren een provider die vooruit keek en proactief was, en ze deden dat op een manier waar klanten een hoop plezier van hadden. Dat was een van de dingen die XS4ALL bijzonder maakten. Ik zou willen dat die mentaliteit veel meer voorkwam onder providers.