Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

KPN...QUO VADIS?

18-06-2023, 19:41 door Anoniem, 39 reacties
Altijd tevreden klant geweest van ISP XS4ALL, totdat ik tot mijn schrik merk dat de spamfilter van de provider blijkt te zijn weggehaald door KPN die sinds vorig jaar de zaak heeft "omgezet".

Ik kreeg kortgeleden argwaan omdat ik de ene na de andere spam en oplichtersmail binnenkreeg en mij afvroeg wat er aan de hand was. Om vast te stellen waarom de spamfilter niet meer zijn werk deed, ben ik de mails gaan nakijken via "Bron van bericht". Daar staat dan altijd aan het einde of een mail spam is of niet. Dit wordt dan als volgt afgebeeld bij een legitieme mail:

X-XS4ALL-Spam: NO

Via "Bron van bericht" ben ik er nu achter gekomen dat de spamfilter sinds de omzetting van XS4ALL naar KPN blijkt te zijn weggehaald. Sinds 9 april 2022 is de filter niet meer te zien in Bron van bericht. En dit tegen de achtergrond dat de klanten van XS4ALL beloofd is dat er "niets zou veranderen". Het tegendeel is natuurlijk waar (daar twijfelde ik overigens niet aan), maar het feit dat een spamfilter werd weggehaald toont maar weer eens aan dat beveiliging van de klanten bij KPN niet in goede handen is.

Ik houd er niet van als mijn mail beveiliging zomaar teniet wordt gedaan. Daarom ga ik overstappen naar een andere ISP.
Reacties (39)
19-06-2023, 09:22 door _R0N_
Als oud medewerker van de grote groene telco kan ik je verzekeren dat je ze beticht van te veel werk.
ik denk niet dat de spamfilter verdwenen is alleen dat de header X-XS4ALL-Spam nie meer zichtbaar is.

De laatste tijd komt er meer spam door de filters (bij iedereen) omdat het eenvoudiger geworden is misleidende mailtjes te maken. De teksten worden steeds moeilijker te herkennen door het gebruik van betere vertaal technieken en ChatGPT.

De omzetting van XS4ALL naar KPN was niets anders dan een andere briefpapier, XS4ALL was al jaren dood en binnen KPN niets anders dan een afdeling op Sloterdijk met pakken printerpapier met custom logo.
19-06-2023, 09:34 door Erik van Straten
Het Xs4all spamfilter is vervangen door een spamfilter van KPN. En geen enkel spamfilter is perfect; spammers zoeken voortdurend naar manieren om dit soort symptoombestrijding te omzeilen.

Ik heb precies het omgekeerde bezwaar: bij Xs4all had ik bewust het spamfilter voor mijn account uitgeschakeld omdat ik spams, en vooral phishing-mails en mails met malware-bijlagen, analyseer. Sinds KPN de zaak heeft overgenomen, staat hun spamfilter aan en ontvang ik -helaas- aanzienlijk minder interessante spam (in suffe reclame-spams ben ik natuurlijk niet geïnteresseerd). Ik heb nog niet gevonden hoe ik "mijn" spamfilter bij KPN kan uitzetten.

Irritant is ook dat KPN een deel van de mails van in elk geval de (gemodereerde) Cryptography maillijst in mijn spamfolder zet.
19-06-2023, 09:38 door Anoniem
Door _R0N_: Als oud medewerker van de grote groene telco kan ik je verzekeren dat je ze beticht van te veel werk.
ik denk niet dat de spamfilter verdwenen is alleen dat de header X-XS4ALL-Spam nie meer zichtbaar is.

De laatste tijd komt er meer spam door de filters (bij iedereen) omdat het eenvoudiger geworden is misleidende mailtjes te maken. De teksten worden steeds moeilijker te herkennen door het gebruik van betere vertaal technieken en ChatGPT.

De omzetting van XS4ALL naar KPN was niets anders dan een andere briefpapier, XS4ALL was al jaren dood en binnen KPN niets anders dan een afdeling op Sloterdijk met pakken printerpapier met custom logo.

Dat is niet juist.

Voor de omzetting (van pakweg een jaartje geleden) had xs4all eigen infrastructuur , waaronder een eigen mailplatform en een eigen keuze/implementatie van spamfilters.

Dat is omgezet naar het KPN mailplatform (met nog een redirecting proxy ervoor zodat webmail.xs4all.nl werkt) .
19-06-2023, 10:04 door Anoniem
Door _R0N_: De laatste tijd komt er meer spam door de filters (bij iedereen) omdat het eenvoudiger geworden is misleidende mailtjes te maken. De teksten worden steeds moeilijker te herkennen door het gebruik van betere vertaal technieken en ChatGPT.
XS4ALL werkte vroeger met spamfilters die gebaseerd waren op meerdere blocklists met IP-adressen van computers van waaraf spam wordt verstuurd. Die kijken niet naar de inhoud en zouden dus ongevoelig moeten zijn voor een meer misleidende inhoud. Toen XS4ALL over was genomen door KPN ben ik daar nog een aantal jaar abonnee gebleven en ik heb toen niet gemerkt dat de spamfilters meer doorlieten dan voorheen. In dat opzicht was XS4ALL denk ik niet al jaren dood en het lijkt ook nog wel even te zijn blijven leven na de overname.

Als de spamfilters nu anders werken bij XS4ALL dan is er kennelijk een moment geweest dat ze op een ander systeem zijn overgestapt, mee zijn gaan draaien op de systemen van KPN wellicht. Als dat zo is: jammer. KPN had er wellicht beter aan gedaan om de manier van spamfiltering die XS4ALL toepaste over te nemen. Die werkte namelijk uitstekend.
19-06-2023, 10:14 door _R0N_
Door Anoniem:
Door _R0N_: De laatste tijd komt er meer spam door de filters (bij iedereen) omdat het eenvoudiger geworden is misleidende mailtjes te maken. De teksten worden steeds moeilijker te herkennen door het gebruik van betere vertaal technieken en ChatGPT.
XS4ALL werkte vroeger met spamfilters die gebaseerd waren op meerdere blocklists met IP-adressen van computers van waaraf spam wordt verstuurd. Die kijken niet naar de inhoud en zouden dus ongevoelig moeten zijn voor een meer misleidende inhoud. Toen XS4ALL over was genomen door KPN ben ik daar nog een aantal jaar abonnee gebleven en ik heb toen niet gemerkt dat de spamfilters meer doorlieten dan voorheen. In dat opzicht was XS4ALL denk ik niet al jaren dood en het lijkt ook nog wel even te zijn blijven leven na de overname.

Als de spamfilters nu anders werken bij XS4ALL dan is er kennelijk een moment geweest dat ze op een ander systeem zijn overgestapt, mee zijn gaan draaien op de systemen van KPN wellicht. Als dat zo is: jammer. KPN had er wellicht beter aan gedaan om de manier van spamfiltering die XS4ALL toepaste over te nemen. Die werkte namelijk uitstekend.

Het zijn dezelfde filters muv de toegevoegde headers.
XS4ALL is in 1998 overgenomen door KPN en binnen 5 jaar was er van het oude XS4ALL niets meer over en was het gewoon een afdeling van KPN.
19-06-2023, 10:18 door Anoniem
Door Erik van Straten: Ik heb precies het omgekeerde bezwaar: bij Xs4all had ik bewust het spamfilter voor mijn account uitgeschakeld omdat ik spams, en vooral phishing-mails en mails met malware-bijlagen, analyseer.
Je kon het zo instellen dat je het ontving met een toegevoegde header die aangaf of het volgens de filters van XS4ALL spam was. Je kon het dus aan hebben staan en de spam toch ontvangen, en in je eigen e-mailprogramma een filterregel maken voor die toegevoegde header.
19-06-2023, 11:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Erik van Straten: Ik heb precies het omgekeerde bezwaar: bij Xs4all had ik bewust het spamfilter voor mijn account uitgeschakeld omdat ik spams, en vooral phishing-mails en mails met malware-bijlagen, analyseer.
Je kon het zo instellen dat je het ontving met een toegevoegde header die aangaf of het volgens de filters van XS4ALL spam was. Je kon het dus aan hebben staan en de spam toch ontvangen, en in je eigen e-mailprogramma een filterregel maken voor die toegevoegde header.
Ja maar DAT kan nu niet meer!
Er staat daarboven een hoop half-ware en on-ware informatie, maar een ding wat zeker is dat is dat de modus om het
filter wel te laten runnen maar alleen die X-XS4ALL-Spam (of voor mijn part X-KPN-Spam) header te laten zetten en
de mail verder gewoon in de inbox te laten zetten en/of te forwarden naar een doorstuur adres DIE is er NIET meer!
19-06-2023, 11:15 door Anoniem
Door _R0N_:
XS4ALL is in 1998 overgenomen door KPN en binnen 5 jaar was er van het oude XS4ALL niets meer over en was het gewoon een afdeling van KPN.
Dat is misleidende informatie, _RON_!
Het was wel een afdeling van KPN maar wel een die alles anders deed dan de KPN consumenten internet afdeling.
Er is in de loop der tijd wel wat techniek van XS4ALL overgenomen door KPN in hun netwerk, maar lang niet alles.
Het mailplatform van KPN is behoorlijk anders (Microsoft) en bij het afbreken van XS4ALL zijn de klanten daar heen
overgezet met verlies van een aantal functionaliteiten die er bij XS4ALL waren, en die niet gemakkelijk over te zetten
waren of die men niet zo belangrijk vond.
19-06-2023, 11:33 door Anoniem

XS4ALL is in 1998 overgenomen door KPN en binnen 5 jaar was er van het oude XS4ALL niets meer over en was het gewoon een afdeling van KPN.

Vreemd. Ze hadden nog steeds eigen datacenters, eigen (succesvolle!) colo- en hostingdiensten. Een eigen infrastructuur (gebaseerd op 386BSD en later FreeBSD en Linux). Er werd actief ipv6 gepromoot toen dat binnen KPN nog niet bekend was (nadat de newsserver van xs4all ipv6 kreeg deed die server 10% van het wereldwijde ipv6 verkeer...). Daarnaast waren er nog wat maatschappelijk zaken als een subtiel rechtszaakje tegen Scientology, en de ondersteuning van wat landelijke hackerscongressen...

Ik weet niet over welk xs4all jij het hebt, maar dat was niet de ISP uit Diemen die bij een groot deel van Internettend Nederland een gele plek in hun hart had.
19-06-2023, 12:53 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem:
Door _R0N_: De laatste tijd komt er meer spam door de filters (bij iedereen) omdat het eenvoudiger geworden is misleidende mailtjes te maken. De teksten worden steeds moeilijker te herkennen door het gebruik van betere vertaal technieken en ChatGPT.
XS4ALL werkte vroeger met spamfilters die gebaseerd waren op meerdere blocklists met IP-adressen van computers van waaraf spam wordt verstuurd. Die kijken niet naar de inhoud en zouden dus ongevoelig moeten zijn voor een meer misleidende inhoud. Toen XS4ALL over was genomen door KPN ben ik daar nog een aantal jaar abonnee gebleven en ik heb toen niet gemerkt dat de spamfilters meer doorlieten dan voorheen. In dat opzicht was XS4ALL denk ik niet al jaren dood en het lijkt ook nog wel even te zijn blijven leven na de overname.

Als de spamfilters nu anders werken bij XS4ALL dan is er kennelijk een moment geweest dat ze op een ander systeem zijn overgestapt, mee zijn gaan draaien op de systemen van KPN wellicht. Als dat zo is: jammer. KPN had er wellicht beter aan gedaan om de manier van spamfiltering die XS4ALL toepaste over te nemen. Die werkte namelijk uitstekend.

Het zijn dezelfde filters muv de toegevoegde headers.
XS4ALL is in 1998 overgenomen door KPN en binnen 5 jaar was er van het oude XS4ALL niets meer over en was het gewoon een afdeling van KPN.

Dat is misschien wat de 'echte' KPNers geloven of verteld is - maar het was tot voor kort wel een 'afdeling' met een volledig eigen infrastructuur (vanaf L3 - eigen IP terminatie, eigen routing, eigen AS, eigen mail/web platform , eigen newsserver, eigen dsl modems ) en stond volledig los van de "KPN" ISP(s) (wxs/planet, hetnet , telfort e.d.) .

Het afbreken van de eigen infrastructuur van xs4all is pas van de laatste +- twee jaar.

Een tijd lang - maar daar weet ik minder van - waren xs4all'ers ook in dienst van xs4all , wat dan een dochter van KPN was, maar ze hadden dus geen direct arbeidscontract met KPN.
Hoe lang dat geduurd heeft weet ik niet.
19-06-2023, 13:47 door _R0N_
Door Anoniem:
Door _R0N_: Als oud medewerker van de grote groene telco kan ik je verzekeren dat je ze beticht van te veel werk.
ik denk niet dat de spamfilter verdwenen is alleen dat de header X-XS4ALL-Spam nie meer zichtbaar is.

De laatste tijd komt er meer spam door de filters (bij iedereen) omdat het eenvoudiger geworden is misleidende mailtjes te maken. De teksten worden steeds moeilijker te herkennen door het gebruik van betere vertaal technieken en ChatGPT.

De omzetting van XS4ALL naar KPN was niets anders dan een andere briefpapier, XS4ALL was al jaren dood en binnen KPN niets anders dan een afdeling op Sloterdijk met pakken printerpapier met custom logo.

Dat is niet juist.

Voor de omzetting (van pakweg een jaartje geleden) had xs4all eigen infrastructuur , waaronder een eigen mailplatform en een eigen keuze/implementatie van spamfilters.

Dat is omgezet naar het KPN mailplatform (met nog een redirecting proxy ervoor zodat webmail.xs4all.nl werkt) .

_Dat_ is niet waar. Die eigen infra bestond uit stickers, de hardware stond in de racks naast die van "mij" op de kabeltjes waar "mijn" verkeer ook over heen ging.
XS4ALL zit al 20 jaar niet meer in Diemen maar in Amsterdam Sloterdijk in die glazen vissenkom met het groene logo op het dak.
19-06-2023, 14:00 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem:
Door _R0N_: Als oud medewerker van de grote groene telco kan ik je verzekeren dat je ze beticht van te veel werk.
ik denk niet dat de spamfilter verdwenen is alleen dat de header X-XS4ALL-Spam nie meer zichtbaar is.

De laatste tijd komt er meer spam door de filters (bij iedereen) omdat het eenvoudiger geworden is misleidende mailtjes te maken. De teksten worden steeds moeilijker te herkennen door het gebruik van betere vertaal technieken en ChatGPT.

De omzetting van XS4ALL naar KPN was niets anders dan een andere briefpapier, XS4ALL was al jaren dood en binnen KPN niets anders dan een afdeling op Sloterdijk met pakken printerpapier met custom logo.

Dat is niet juist.

Voor de omzetting (van pakweg een jaartje geleden) had xs4all eigen infrastructuur , waaronder een eigen mailplatform en een eigen keuze/implementatie van spamfilters.

Dat is omgezet naar het KPN mailplatform (met nog een redirecting proxy ervoor zodat webmail.xs4all.nl werkt) .

_Dat_ is niet waar. Die eigen infra bestond uit stickers, de hardware stond in de racks naast die van "mij" op de kabeltjes waar "mijn" verkeer ook over heen ging.
XS4ALL zit al 20 jaar niet meer in Diemen maar in Amsterdam Sloterdijk in die glazen vissenkom met het groene logo op het dak.

De hardware dozen, het DC waar iets in staat , of op welke fiscale balans dingen staan zijn niet wat iets 'hetzelfde' maakt.

xs4all had het hele software setup (OS, mail sofware, imap software, webmail) in eigen beheer, met volledig andere keuzes dan het "KPN" platform .
19-06-2023, 14:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem:
Door _R0N_: Als oud medewerker van de grote groene telco kan ik je verzekeren dat je ze beticht van te veel werk.
ik denk niet dat de spamfilter verdwenen is alleen dat de header X-XS4ALL-Spam nie meer zichtbaar is.

De laatste tijd komt er meer spam door de filters (bij iedereen) omdat het eenvoudiger geworden is misleidende mailtjes te maken. De teksten worden steeds moeilijker te herkennen door het gebruik van betere vertaal technieken en ChatGPT.

De omzetting van XS4ALL naar KPN was niets anders dan een andere briefpapier, XS4ALL was al jaren dood en binnen KPN niets anders dan een afdeling op Sloterdijk met pakken printerpapier met custom logo.

Dat is niet juist.

Voor de omzetting (van pakweg een jaartje geleden) had xs4all eigen infrastructuur , waaronder een eigen mailplatform en een eigen keuze/implementatie van spamfilters.

Dat is omgezet naar het KPN mailplatform (met nog een redirecting proxy ervoor zodat webmail.xs4all.nl werkt) .

_Dat_ is niet waar. Die eigen infra bestond uit stickers, de hardware stond in de racks naast die van "mij" op de kabeltjes waar "mijn" verkeer ook over heen ging.
XS4ALL zit al 20 jaar niet meer in Diemen maar in Amsterdam Sloterdijk in die glazen vissenkom met het groene logo op het dak.

De hardware dozen, het DC waar iets in staat , of op welke fiscale balans dingen staan zijn niet wat iets 'hetzelfde' maakt.

xs4all had het hele software setup (OS, mail sofware, imap software, webmail) in eigen beheer, met volledig andere keuzes dan het "KPN" platform .

Dat niet alleen, ook de apparatuur in de lokale netwerken waren van XS4ALL, dat is vorig jaar allemaal omgezet. Routering van XS4ALL endpoints was anders (redundant!) dan die van KPN (enkelvoudig). "Er verandert niets" was de inmiddels gebroken belofte. De hele infra van XS4ALL is opgeruimd, die is tot medio vorig jaar operationeel geweest, inclusief de eigen beheerders zoals Mike Smorenburg. Allemaal weg. Kijk maar eens in de xs4all nieuwsgroep op usenet. @_RON_ heeft geen idee waar hij het over heeft.
19-06-2023, 14:40 door _R0N_
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem:
Door _R0N_: Als oud medewerker van de grote groene telco kan ik je verzekeren dat je ze beticht van te veel werk.
ik denk niet dat de spamfilter verdwenen is alleen dat de header X-XS4ALL-Spam nie meer zichtbaar is.

De laatste tijd komt er meer spam door de filters (bij iedereen) omdat het eenvoudiger geworden is misleidende mailtjes te maken. De teksten worden steeds moeilijker te herkennen door het gebruik van betere vertaal technieken en ChatGPT.

De omzetting van XS4ALL naar KPN was niets anders dan een andere briefpapier, XS4ALL was al jaren dood en binnen KPN niets anders dan een afdeling op Sloterdijk met pakken printerpapier met custom logo.

Dat is niet juist.

Voor de omzetting (van pakweg een jaartje geleden) had xs4all eigen infrastructuur , waaronder een eigen mailplatform en een eigen keuze/implementatie van spamfilters.

Dat is omgezet naar het KPN mailplatform (met nog een redirecting proxy ervoor zodat webmail.xs4all.nl werkt) .

_Dat_ is niet waar. Die eigen infra bestond uit stickers, de hardware stond in de racks naast die van "mij" op de kabeltjes waar "mijn" verkeer ook over heen ging.
XS4ALL zit al 20 jaar niet meer in Diemen maar in Amsterdam Sloterdijk in die glazen vissenkom met het groene logo op het dak.

De hardware dozen, het DC waar iets in staat , of op welke fiscale balans dingen staan zijn niet wat iets 'hetzelfde' maakt.

xs4all had het hele software setup (OS, mail sofware, imap software, webmail) in eigen beheer, met volledig andere keuzes dan het "KPN" platform .

De keuze was simpel, alles wat vervangen moest worden (want rete oud en zo) moest naar KPN hosting, dat was ook al voor het KPN logo op het briefpapier stond. Er werd al jaren niet geïnvesteerd in XS4ALL, alles wat dood ging werd vervangen door de standaard KPN oplossing.
19-06-2023, 15:18 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem:
Door _R0N_: Als oud medewerker van de grote groene telco kan ik je verzekeren dat je ze beticht van te veel werk.
ik denk niet dat de spamfilter verdwenen is alleen dat de header X-XS4ALL-Spam nie meer zichtbaar is.

De laatste tijd komt er meer spam door de filters (bij iedereen) omdat het eenvoudiger geworden is misleidende mailtjes te maken. De teksten worden steeds moeilijker te herkennen door het gebruik van betere vertaal technieken en ChatGPT.

De omzetting van XS4ALL naar KPN was niets anders dan een andere briefpapier, XS4ALL was al jaren dood en binnen KPN niets anders dan een afdeling op Sloterdijk met pakken printerpapier met custom logo.

Dat is niet juist.

Voor de omzetting (van pakweg een jaartje geleden) had xs4all eigen infrastructuur , waaronder een eigen mailplatform en een eigen keuze/implementatie van spamfilters.

Dat is omgezet naar het KPN mailplatform (met nog een redirecting proxy ervoor zodat webmail.xs4all.nl werkt) .

_Dat_ is niet waar. Die eigen infra bestond uit stickers, de hardware stond in de racks naast die van "mij" op de kabeltjes waar "mijn" verkeer ook over heen ging.
XS4ALL zit al 20 jaar niet meer in Diemen maar in Amsterdam Sloterdijk in die glazen vissenkom met het groene logo op het dak.

De hardware dozen, het DC waar iets in staat , of op welke fiscale balans dingen staan zijn niet wat iets 'hetzelfde' maakt.

xs4all had het hele software setup (OS, mail sofware, imap software, webmail) in eigen beheer, met volledig andere keuzes dan het "KPN" platform .

De keuze was simpel, alles wat vervangen moest worden (want rete oud en zo) moest naar KPN hosting, dat was ook al voor het KPN logo op het briefpapier stond. Er werd al jaren niet geïnvesteerd in XS4ALL, alles wat dood ging werd vervangen door de standaard KPN oplossing.

Dat de xs4all apparatuur fysiek in een KPN datacenter gezet is, is inderdaad al heel snel na de overname.
Feitelijk gewoon 'interne colo diensten' .

Pas vanaf 2019 is dan het ontmantelen van XS4ALL BV (als eigen zakelijke entiteit) begonnen.

Echter - de bewuste keuze om de xs4all eigen platformen weg te migreren naar het KPN platform is genomen in ca 2019 , en vanaf 2020 begonnen met uitvoering .
2021 is de mail (iig de mijne) omgezet .
Ook pas vanaf 2019 is dan het ontmantelen van XS4ALL BV (als eigen zakelijke entiteit, met KPN als eigenaar van de BV) begonnen.

Anyway - het was dus gewoon onzin van jou dat xs4all vanaf 1998+5 = 2003 "een logo op KPN" was.
19-06-2023, 16:27 door Anoniem
Welkom bij Freedom.nl ;)
19-06-2023, 17:09 door Anoniem
Door Anoniem: Welkom bij Freedom.nl ;)
Dat ga ik zeker overwegen. Bedankt voor de tip.

- de topic starter.
20-06-2023, 10:08 door Rubbertje
Succes bij het vinden van een andere ISP.
20-06-2023, 11:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Welkom bij Freedom.nl ;)
Dat ga ik zeker overwegen. Bedankt voor de tip.

- de topic starter.

Alleen jammer dat ook Freedom gebruik maakt van een inferieure IPTV provider, anders was ik ook al lang geleden overgestapt. Ik ben anoniem 19-6 van 14:26.

_RON_ is volledig fout geïnformeerd.
20-06-2023, 12:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Welkom bij Freedom.nl ;)
Dat ga ik zeker overwegen. Bedankt voor de tip.

- de topic starter.

Alleen jammer dat ook Freedom gebruik maakt van een inferieure IPTV provider, anders was ik ook al lang geleden overgestapt. Ik ben anoniem 19-6 van 14:26.

_RON_ is volledig fout geïnformeerd.
Dank voor je reactie. Wat TV betreft heb ik daar minder behoefte aan.
Dus dat betekent voor mij internet en eventueel vast bellen.

Mvg - de topicstarter -
20-06-2023, 12:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Welkom bij Freedom.nl ;)
Dat ga ik zeker overwegen. Bedankt voor de tip.

- de topic starter.

Alleen jammer dat ook Freedom gebruik maakt van een inferieure IPTV provider, anders was ik ook al lang geleden overgestapt. Ik ben anoniem 19-6 van 14:26.

_RON_ is volledig fout geïnformeerd.
Dank voor je reactie. Wat TV betreft heb ik daar minder behoefte aan.
Dus dat betekent voor mij internet en eventueel vast bellen.

Mvg - de topicstarter -

En dat werkt perfect bij Freedom. Succes met de overstap!
20-06-2023, 14:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Welkom bij Freedom.nl ;)
Dat ga ik zeker overwegen. Bedankt voor de tip.

- de topic starter.

Alleen jammer dat ook Freedom gebruik maakt van een inferieure IPTV provider, anders was ik ook al lang geleden overgestapt. Ik ben anoniem 19-6 van 14:26.

_RON_ is volledig fout geïnformeerd.
Dank voor je reactie. Wat TV betreft heb ik daar minder behoefte aan.
Dus dat betekent voor mij internet en eventueel vast bellen.

Mvg - de topicstarter -

Freedom had (of heeft ?) het nadeel dat ze als recente startup IP prefixen uit allerlei oorden moeten kopen/huren, en het kan een tijdje duren voordat allerlei geo-locatie (of spam) bronnen bijgewerkt zijn dat die prefix nu bij een nette partij en in NL zit.
Dat is iets wat Freedom niet volledig in de hand heeft , ook al doen ze hun best om alles waar ze controle over hebben te updaten.


Verder : je gaat blijkbaar weg omdat de spam filter van je xs4all account nu door KPN niet goed genoeg gedaan wordt.
Ik maak eruit op dat je isp-mail adres nog belangrijk voor je is .

Als je dan een hoop aan je mailadres(sen) hebt hangen - en dat gaat omzetten , waarom zou je het -weer- naar een ISP mailadres omzetten ?
Ook Freedom kan inzakken in kwaliteit, of overgenomen worden , en dan zit je weer met je @freedom adressen.
Dan kun je beter overwegen om een domein te nemen, en dat te laten (mail)hosten bij een partij met goede filtering , dan kun je tenminste verhuizen als het je niet meer bevalt.

mail(hosting) en je internet access hoeven niet meer zo strak bij elkaar te zitten als 'vroeger' , en zeker niet per definitie door dezelfde partij geleverd te worden.
20-06-2023, 16:02 door Anoniem

Ook Freedom kan inzakken in kwaliteit, of overgenomen worden , en dan zit je weer met je @freedom adressen.

Daarom is bij Freedom een eigen domein inbegrepen (dat ook echt van jou als klant wordt) zodat je nog maar 1 keer je emailadressen hoeft te migreren. Als je besluit bij Freedom weg te gaan verhuis je dat domein mee.

Freedom is voorzover ik weet de eerste ISP die wat dat betreft geen vendor-lockin implementeert, wat vertrouwen geeft in haar dienstverlening
20-06-2023, 18:09 door Anoniem
Volgens moderator Jan.Z.op https://forum.kpn.com/e-mail-en-cloud-10/kpn-spamfilter-werkt-niet-goed-xs4all-werkte-veel-beter-567521?postid=1545729#post1545729 gebruikte XS4ALL deels hetzelfde spamfilter als KPN, alleen anders geïmplementeerd, zodat er verschil in filtering zou zijn.
Verder heeft KPN geen white list-functie, en die was er bij XS4ALL wel.
Je kunt bij KPN wel aangeven dat een mail geen spam is (rechter muisknop) en daar zou het spamfilter uiteindelijk van moeten leren. Hiermee is echter niet alles in één keer opgelost, en loop je er bij elke nieuwe afzender weer tegenaan.

(dat is tenminste wat ik erover lees en er van begrijp; ik heb zelf geen KPN of XS4ALL mail)

Mijn idee:
# terug naar de emailloze wereld. Pak toch de telefoon of ga desnoods via internet chatten.
Kost zeeën van tijd en veel ongenoegen om al die emails te moeten intikken en bijhouden, en al die verkeerd begrepen interpretaties en reacties naderhand weer recht te zetten. Het lijkt wel bezigheidstherapie. Men heeft er zelden profijt van.
Ga daarom alleen emailen als je zeeën van tijd hebt en degene die je mailt ook, of als je boodschap kort en eenvoudig is,
of als er om zwaarwegende juridische reden in jouw belang iets zwart op wit moet staan.

Mensen lijken tegenwoordig wel bang om de telefoon te pakken omdat ze niet eens meer effectief en normaal en beleefd
fatsoenlijk en effectief met elkaar kunnen praten en omdat elke pietluttigheid zonodig schriftelijk geregistreerd moet zijn.
20-06-2023, 18:49 door Anoniem
Door Anoniem:

Ook Freedom kan inzakken in kwaliteit, of overgenomen worden , en dan zit je weer met je @freedom adressen.

Daarom is bij Freedom een eigen domein inbegrepen (dat ook echt van jou als klant wordt) zodat je nog maar 1 keer je emailadressen hoeft te migreren. Als je besluit bij Freedom weg te gaan verhuis je dat domein mee.

Freedom is voorzover ik weet de eerste ISP die wat dat betreft geen vendor-lockin implementeert, wat vertrouwen geeft in haar dienstverlening

Bovendien is de organisatie structuur van freedom zodanig dat overnames nagenoeg onmogelijk zijn, dan moet eerst stichting appeltaart geïnfiltreerd worden.

Daarnaast is het domein freedom.nl in bruikleen van Bits of Freedom, met als voorwaarde dat freedom internet zich aan z'n originele charter blijft houden. Ik denk dat het dus wel meevalt met die risico's.
20-06-2023, 20:38 door Anoniem
Hoogste tijd om naar Freedom over te stappen dus...
20-06-2023, 22:34 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens moderator Jan.Z.op https://forum.kpn.com/e-mail-en-cloud-10/kpn-spamfilter-werkt-niet-goed-xs4all-werkte-veel-beter-567521?postid=1545729#post1545729 gebruikte XS4ALL deels hetzelfde spamfilter als KPN, alleen anders geïmplementeerd, zodat er verschil in filtering zou zijn.
Verder heeft KPN geen white list-functie, en die was er bij XS4ALL wel.
Je kunt bij KPN wel aangeven dat een mail geen spam is (rechter muisknop) en daar zou het spamfilter uiteindelijk van moeten leren. Hiermee is echter niet alles in één keer opgelost, en loop je er bij elke nieuwe afzender weer tegenaan.

(dat is tenminste wat ik erover lees en er van begrijp; ik heb zelf geen KPN of XS4ALL mail)

Mijn idee:
# terug naar de emailloze wereld. Pak toch de telefoon of ga desnoods via internet chatten.
Kost zeeën van tijd en veel ongenoegen om al die emails te moeten intikken en bijhouden, en al die verkeerd begrepen interpretaties en reacties naderhand weer recht te zetten. Het lijkt wel bezigheidstherapie. Men heeft er zelden profijt van.
Ga daarom alleen emailen als je zeeën van tijd hebt en degene die je mailt ook, of als je boodschap kort en eenvoudig is,
of als er om zwaarwegende juridische reden in jouw belang iets zwart op wit moet staan.

Omschrijf jezelf eens qua omstandigheden , en vertel eens hoe het jou bevalt ?

(Semi) zakelijk - gewoon, afspraken die bevestigd zijn , bestellingen , etc .
Meteen op schrift .
Wil niet zeggen dat het vaak nodig is, maar een maandje later terugkomen op een telefoongesprek als er wat spanning zit in de afspraak ? Get real.
Hoeft echt niet 'zwaarwegend' te zijn , gewoon, het hele feit dat er een mail is voorkomt al een hoop twijfel en verleiding om dat belletje anders te interpreteren.
Of simpelweg vergeten - was die tandarts nou woensdag om 13:00 of donderdag om 14:00 ? Dan kijk je even terug in de mail.

En communiceer gewoon duidelijk. Als je verkeerd begrepen wordt moet je duidelijker zijn.

Verder : waar haal je het vandaan dat ik op ieder moment gestoord wil worden door een telefoontje, of door een chatter die vindt dat er binnen een seconde een respons moet zijn ?

Donder op - je krijgt aandacht/antwoord als het MIJ uitkomt .
Als het niet urgent is, of niet wederzijds gewenst - email stoort ontzettend veel minder dan een beller, en ook minder dan een chatter.


Mensen lijken tegenwoordig wel bang om de telefoon te pakken omdat ze niet eens meer effectief en normaal en beleefd
fatsoenlijk en effectief met elkaar kunnen praten en omdat elke pietluttigheid
Reken maar dat je bang wordt mij te bellen als je dat voor elke pietluttigheid doet.

Beleefdheid is de ander niet nodeloos storen en lastig vallen als daar geen goede reden voor is.
25-06-2023, 04:55 door Eric-Jan H te D
Veel is verloren gegaan bij de omzetting van Xs4all naar KPN. Maar je kan een bedrijf niet kwalijk nemen dat ze op een gegeven moment gaan rationaliseren. Wanneer allerlei "nerdie" dingen blijken zeer mondjesmaat nog gebruikt te worden, komt er een dag dat een bedrijf moet beslissen gaan we hier nog mee door.

Maar er zit ook een andere kant aan dat verhaal. Wanneer je al die mooie en zeker ook nuttige dingen niet over het voetlicht brengt, neemt het gebruik vanzelf natuurlijk af.
25-06-2023, 10:45 door Anoniem
Door Eric-Jan H te D:
Maar er zit ook een andere kant aan dat verhaal. Wanneer je al die mooie en zeker ook nuttige dingen niet over het voetlicht brengt, neemt het gebruik vanzelf natuurlijk af.
Het probleem voor XS4ALL was dat dingen waarmee je je als ISP kon onderscheiden, op een gegeven moment niet
onderscheidend meer waren omdat allerlei megabedrijven ze "gratis" aanboden en/of omdat ze gewoon niet relevant
meer waren. Was XS4ALL ooit uniek met meerdere mailboxen met meerdere aliassen daarop, en met goede spam
filtering, tegenwoordig neemt iedereen gewoon Gmail. Was men ooit uniek met een goede USENET server, op een
gegeven moment werd men links en rechts ingehaald door veel betere servers die ook niet zo duur waren, en werd
USENET op zich al irrelevant. En zo is er met al die services die men aanbood wel wat gebeurd.
Bleef over het bieden van goed werkend internet met een goede helpdesk. Daar heeft men een flinke tijd op gedreven,
gesterkt door "nummer 1" waarderingen van de consumentenbond enzo. Maar op den duur gaat de Nederlander toch
naar de prijs kijken, en vertrekt men naar "de kabel" en naar goedkope lokale glas initiatieven waar de landelijke ISP's
pas veel later toegang toe krijgen. En als dat dan gewoon werkt, en het minder belangrijk gevonden wordt dat er een
fatsoenlijke helpdesk is, dan neemt het aantal klanten natuurlijk alleen nog maar af. Op de "nerds" alleen kun je je
business niet blijven baseren in een tijd waarin internet voor iedereen is.
25-06-2023, 12:00 door Anoniem
Ik zat ook bij XS4ALL en nu bij KPN. Ben zelf overgestapt net voordat ik zou worden gemigreerd omdat ik dan gebruik kon maken van de aanbieding 35 euro en eenmalige bonus via breedband winkel

Afgezien van de IP adres wijziging merk ik geen verschil. Ik heb een eigen mail oplossing draaien, die had eerst een rdns ingesteld bij XS4ALL, dat kan bij KPN niet die heb ik in de mailserver wel moeten aanpassen. Maar verder werkt het - tot op heden - als vanouds. De Fritzbox heb ik ook nog steeds in gebruik. Die haalt z'n telefonie gegevens op via dat provider protocol. Ook geen klachten over.

Latency/Snelheid/uptime is allemaal uitstekend. DNS heb ik zelf draaien, die van de provider gebruikte ik toch al nooit ook niet bij XS4ALL. En KPN heeft mij nog een jaartje korting gegeven dus wat wil je nog meer? Ik heb nog nooit zo'n goedkope aansluiting gehad.
25-06-2023, 15:08 door Anoniem
Door Anoniem: en werd USENET op zich al irrelevant.
Nee hoor. Versplintering...
25-06-2023, 15:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Eric-Jan H te D:
Maar er zit ook een andere kant aan dat verhaal. Wanneer je al die mooie en zeker ook nuttige dingen niet over het voetlicht brengt, neemt het gebruik vanzelf natuurlijk af.
Het probleem voor XS4ALL was dat dingen waarmee je je als ISP kon onderscheiden, op een gegeven moment niet
onderscheidend meer waren omdat allerlei megabedrijven ze "gratis" aanboden en/of omdat ze gewoon niet relevant
meer waren. Was XS4ALL ooit uniek met meerdere mailboxen met meerdere aliassen daarop, en met goede spam
filtering, tegenwoordig neemt iedereen gewoon Gmail. Was men ooit uniek met een goede USENET server, op een
gegeven moment werd men links en rechts ingehaald door veel betere servers die ook niet zo duur waren, en werd
USENET op zich al irrelevant. En zo is er met al die services die men aanbood wel wat gebeurd.
Bleef over het bieden van goed werkend internet met een goede helpdesk. Daar heeft men een flinke tijd op gedreven,
gesterkt door "nummer 1" waarderingen van de consumentenbond enzo. Maar op den duur gaat de Nederlander toch
naar de prijs kijken, en vertrekt men naar "de kabel" en naar goedkope lokale glas initiatieven waar de landelijke ISP's
pas veel later toegang toe krijgen. En als dat dan gewoon werkt, en het minder belangrijk gevonden wordt dat er een
fatsoenlijke helpdesk is, dan neemt het aantal klanten natuurlijk alleen nog maar af. Op de "nerds" alleen kun je je
business niet blijven baseren in een tijd waarin internet voor iedereen is.

Wat zijn weer weer neerbuigend.

Freedom (als opvolger van XS4alll) draait op die "nerds" die meer of beter willen dan wat KPN, Google, etc te bieden hebben. Ook al kost het iets meer.
Er is blijkbaar een (nis)markt voor. Ook al had KPN daar geen interesse (meer) in.

Vwb USENET (los van XS4all): ook dat leeft ook nog steeds.
Ik neus er wekelijks nog wel een paar keer in rond. Er zijn nog steeds nieuwe actuele dingen op te vinden.

Maar ik ben dan ook een nerd. En met mij, vele anderen :-)
25-06-2023, 16:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Eric-Jan H te D:
Maar er zit ook een andere kant aan dat verhaal. Wanneer je al die mooie en zeker ook nuttige dingen niet over het voetlicht brengt, neemt het gebruik vanzelf natuurlijk af.
Het probleem voor XS4ALL was dat dingen waarmee je je als ISP kon onderscheiden, op een gegeven moment niet
onderscheidend meer waren omdat allerlei megabedrijven ze "gratis" aanboden en/of omdat ze gewoon niet relevant
meer waren. Was XS4ALL ooit uniek met meerdere mailboxen met meerdere aliassen daarop, en met goede spam
filtering, tegenwoordig neemt iedereen gewoon Gmail. Was men ooit uniek met een goede USENET server, op een
gegeven moment werd men links en rechts ingehaald door veel betere servers die ook niet zo duur waren, en werd
USENET op zich al irrelevant. En zo is er met al die services die men aanbood wel wat gebeurd.
Bleef over het bieden van goed werkend internet met een goede helpdesk. Daar heeft men een flinke tijd op gedreven,
gesterkt door "nummer 1" waarderingen van de consumentenbond enzo. Maar op den duur gaat de Nederlander toch
naar de prijs kijken, en vertrekt men naar "de kabel" en naar goedkope lokale glas initiatieven waar de landelijke ISP's
pas veel later toegang toe krijgen. En als dat dan gewoon werkt, en het minder belangrijk gevonden wordt dat er een
fatsoenlijke helpdesk is, dan neemt het aantal klanten natuurlijk alleen nog maar af. Op de "nerds" alleen kun je je
business niet blijven baseren in een tijd waarin internet voor iedereen is.

Inderdaad. Al ergens in de jaren 90 toen Internet voldoende gemeengoed werd was het percentage hardcore nerds maar een klein deel van het aantal xs4all gebruikers.

Uiteindelijk zijn er gewoon niet zoveel techniek freaks in Nederland, en ook al zaten ze voor een groot deel bij xs4all, in absolute aantallen waren het er niet veel (natte vinger - honderden, duizend ?) . xs4all had/heeft 250-300.000 abonnees.

En je kunt je blauw praten - tig honderdduizend mensen vertellen dat een shell server een nuttige extra is, of dat je je eigen procmail kunt gebruiken - dat gaat ze echt niet overhalen.

Inderdaad zat een groot deel van de gebruikers er omdat ze (voor de verandering terecht) geloofden dat ze voor wat meer geld een kwalitatief erg goede provider kregen met 'gewoon goed Internet' .

Toen KPN de boel ging integreren werd gezegd dat xs4all nog steeds winstgevend was als zelfstandige BV - dat zal wel waar zijn. Maar ik denk dat de winst per abonnee lager was dan bij de reguliere KPN ISPs.
Het zou me in elk geval niet verbazen - het is het algemene kenmerk van alle soorten automatiseren, dat je (gegeven een goed design) een vrij constante fixed cost hebt aan design/ontwikkeling/eerste implementatie, en daarna erg lage incrementele kosten per gebruiker .

Je zag ook in eerdere fases dat kleinere ISPs (Demon, Cistron)niet meer rendabel konden bijblijven, en toen opgingen in xs4all .

Ik had/heb op zich niet de indruk dat de klanten aan het wegvloeien waren - ik denk dat KPN gewoon keek naar winst per abonnee en xs4all daarop verloor als zelfstandige BV/business unit.
25-06-2023, 18:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: en werd USENET op zich al irrelevant.
Nee hoor. Versplintering...
USENET was vroeger wat nu Twitter en Facebook is. Sociaal medium. In die zin is het irrelevant geworden, met name
door de zelfopgelegde beperkingen van "alleen tekst van maximaal 80 tekens per regel". Als USENET (20 jaar geleden)
met de tijd was meegegaan dan hadden forums en social media het niet overgenomen.

Nu is USENET een systeem voor "uitwisselen van files die je niet mag uitwisselen zonder dat meteen duidelijk is wie
het doet" en dat heeft gewoon een kleinere markt en is niet meer door een ISP te trekken. Kijk maar, XS4ALL heeft
het jarenlang geprobeerd met hun zogenaamd geavanceerde "newszilla" wat een totale joke was in vergelijking met
de servers van gespecialiseerde bedrijven. Men had kennelijk niet het budget of de mankracht om het goed te doen.
25-06-2023, 18:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat zijn weer weer neerbuigend.

Freedom (als opvolger van XS4alll) draait op die "nerds" die meer of beter willen dan wat KPN, Google, etc te bieden hebben. Ook al kost het iets meer.
Er is blijkbaar een (nis)markt voor. Ook al had KPN daar geen interesse (meer) in.

Vwb USENET (los van XS4all): ook dat leeft ook nog steeds.
Ik neus er wekelijks nog wel een paar keer in rond. Er zijn nog steeds nieuwe actuele dingen op te vinden.

Maar ik ben dan ook een nerd. En met mij, vele anderen :-)

Hoezo "neerbuigend"? Het is gewoon een constatering van de feiten rond de ondergang van XS4ALL.
Een provider die ooit begonnen is voor nerds, maar die uitgroeide tot een algemene consumentenprovider en dat
niet meer vol kon houden omdat consumenten er uiteindelijk niets meer in zagen.

Een kleine provider als Freedom lukt het nu nog om te overleven maar op de lange duur zal dat ook niet goed gaan,
omdat er altijd weer ontwikkelingen blijven waar je als kleine provider niet aan kunt meedoen.
25-06-2023, 18:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Eric-Jan H te D:
Maar er zit ook een andere kant aan dat verhaal. Wanneer je al die mooie en zeker ook nuttige dingen niet over het voetlicht brengt, neemt het gebruik vanzelf natuurlijk af.
Het probleem voor XS4ALL was dat dingen waarmee je je als ISP kon onderscheiden, op een gegeven moment niet
onderscheidend meer waren omdat allerlei megabedrijven ze "gratis" aanboden en/of omdat ze gewoon niet relevant
meer waren. Was XS4ALL ooit uniek met meerdere mailboxen met meerdere aliassen daarop, en met goede spam
filtering, tegenwoordig neemt iedereen gewoon Gmail. Was men ooit uniek met een goede USENET server, op een
gegeven moment werd men links en rechts ingehaald door veel betere servers die ook niet zo duur waren, en werd
USENET op zich al irrelevant. En zo is er met al die services die men aanbood wel wat gebeurd.
Bleef over het bieden van goed werkend internet met een goede helpdesk. Daar heeft men een flinke tijd op gedreven,
gesterkt door "nummer 1" waarderingen van de consumentenbond enzo. Maar op den duur gaat de Nederlander toch
naar de prijs kijken, en vertrekt men naar "de kabel" en naar goedkope lokale glas initiatieven waar de landelijke ISP's
pas veel later toegang toe krijgen. En als dat dan gewoon werkt, en het minder belangrijk gevonden wordt dat er een
fatsoenlijke helpdesk is, dan neemt het aantal klanten natuurlijk alleen nog maar af. Op de "nerds" alleen kun je je
business niet blijven baseren in een tijd waarin internet voor iedereen is.

Inderdaad. Al ergens in de jaren 90 toen Internet voldoende gemeengoed werd was het percentage hardcore nerds maar een klein deel van het aantal xs4all gebruikers.

Uiteindelijk zijn er gewoon niet zoveel techniek freaks in Nederland, en ook al zaten ze voor een groot deel bij xs4all, in absolute aantallen waren het er niet veel (natte vinger - honderden, duizend ?) . xs4all had/heeft 250-300.000 abonnees.

En je kunt je blauw praten - tig honderdduizend mensen vertellen dat een shell server een nuttige extra is, of dat je je eigen procmail kunt gebruiken - dat gaat ze echt niet overhalen.

Inderdaad zat een groot deel van de gebruikers er omdat ze (voor de verandering terecht) geloofden dat ze voor wat meer geld een kwalitatief erg goede provider kregen met 'gewoon goed Internet' .

Toen KPN de boel ging integreren werd gezegd dat xs4all nog steeds winstgevend was als zelfstandige BV - dat zal wel waar zijn. Maar ik denk dat de winst per abonnee lager was dan bij de reguliere KPN ISPs.
Het zou me in elk geval niet verbazen - het is het algemene kenmerk van alle soorten automatiseren, dat je (gegeven een goed design) een vrij constante fixed cost hebt aan design/ontwikkeling/eerste implementatie, en daarna erg lage incrementele kosten per gebruiker .

Je zag ook in eerdere fases dat kleinere ISPs (Demon, Cistron)niet meer rendabel konden bijblijven, en toen opgingen in xs4all .

Ik had/heb op zich niet de indruk dat de klanten aan het wegvloeien waren - ik denk dat KPN gewoon keek naar winst per abonnee en xs4all daarop verloor als zelfstandige BV/business unit.

Of een verkoper of manager heeft de directie ingefluistered dat KPN zelf tegen lagere kosten "dezelfde" verbinding kon leveren. Maar dan zonder al die fratsen en gekwalificeerde helpdesk.
Dus met een hogere opbrengst per voormalige XS4all abbonnee.

Want uiteindelijk draait het altijd alleen maar om laagste kosten en hoogste winst.
Service en kwaliteit leveren kost geld. En daar zit KPN niet op te wachten. Een 6je en een kwantitatief grote groep abbonees is volgens KPN beter.

Maar niet alle voormalige XS4all klantyen waar het daar mee eens.
Ik ook niet..
Zeker niet als je zelf de KPN-helpdesker moet scholen. I.t.t. de XS4all helpdesk waar je mee kon sparren)
25-06-2023, 23:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Eric-Jan H te D:
Maar er zit ook een andere kant aan dat verhaal. Wanneer je al die mooie en zeker ook nuttige dingen niet over het voetlicht brengt, neemt het gebruik vanzelf natuurlijk af.
Het probleem voor XS4ALL was dat dingen waarmee je je als ISP kon onderscheiden, op een gegeven moment niet
onderscheidend meer waren omdat allerlei megabedrijven ze "gratis" aanboden en/of omdat ze gewoon niet relevant
meer waren. Was XS4ALL ooit uniek met meerdere mailboxen met meerdere aliassen daarop, en met goede spam
filtering, tegenwoordig neemt iedereen gewoon Gmail. Was men ooit uniek met een goede USENET server, op een
gegeven moment werd men links en rechts ingehaald door veel betere servers die ook niet zo duur waren, en werd
USENET op zich al irrelevant. En zo is er met al die services die men aanbood wel wat gebeurd.
Bleef over het bieden van goed werkend internet met een goede helpdesk. Daar heeft men een flinke tijd op gedreven,
gesterkt door "nummer 1" waarderingen van de consumentenbond enzo. Maar op den duur gaat de Nederlander toch
naar de prijs kijken, en vertrekt men naar "de kabel" en naar goedkope lokale glas initiatieven waar de landelijke ISP's
pas veel later toegang toe krijgen. En als dat dan gewoon werkt, en het minder belangrijk gevonden wordt dat er een
fatsoenlijke helpdesk is, dan neemt het aantal klanten natuurlijk alleen nog maar af. Op de "nerds" alleen kun je je
business niet blijven baseren in een tijd waarin internet voor iedereen is.

Inderdaad. Al ergens in de jaren 90 toen Internet voldoende gemeengoed werd was het percentage hardcore nerds maar een klein deel van het aantal xs4all gebruikers.

Uiteindelijk zijn er gewoon niet zoveel techniek freaks in Nederland, en ook al zaten ze voor een groot deel bij xs4all, in absolute aantallen waren het er niet veel (natte vinger - honderden, duizend ?) . xs4all had/heeft 250-300.000 abonnees.

En je kunt je blauw praten - tig honderdduizend mensen vertellen dat een shell server een nuttige extra is, of dat je je eigen procmail kunt gebruiken - dat gaat ze echt niet overhalen.

Inderdaad zat een groot deel van de gebruikers er omdat ze (voor de verandering terecht) geloofden dat ze voor wat meer geld een kwalitatief erg goede provider kregen met 'gewoon goed Internet' .

Toen KPN de boel ging integreren werd gezegd dat xs4all nog steeds winstgevend was als zelfstandige BV - dat zal wel waar zijn. Maar ik denk dat de winst per abonnee lager was dan bij de reguliere KPN ISPs.
Het zou me in elk geval niet verbazen - het is het algemene kenmerk van alle soorten automatiseren, dat je (gegeven een goed design) een vrij constante fixed cost hebt aan design/ontwikkeling/eerste implementatie, en daarna erg lage incrementele kosten per gebruiker .

Je zag ook in eerdere fases dat kleinere ISPs (Demon, Cistron)niet meer rendabel konden bijblijven, en toen opgingen in xs4all .

Ik had/heb op zich niet de indruk dat de klanten aan het wegvloeien waren - ik denk dat KPN gewoon keek naar winst per abonnee en xs4all daarop verloor als zelfstandige BV/business unit.

Of een verkoper of manager heeft de directie ingefluistered dat KPN zelf tegen lagere kosten "dezelfde" verbinding kon leveren. Maar dan zonder al die fratsen en gekwalificeerde helpdesk.
Dus met een hogere opbrengst per voormalige XS4all abbonnee.

Ik snap niet waarom je "of" schrijft - dat is *precies* wat ik (ook) denk - en schreef , ze hebben de winst per abonnee verhoogd , en de relatief dure franje waar een heel klein deel van de klant voor bleef/gebruik van maakte geschrapt .


Want uiteindelijk draait het altijd alleen maar om laagste kosten en hoogste winst.
Service en kwaliteit leveren kost geld. En daar zit KPN niet op te wachten. Een 6je en een kwantitatief grote groep abbonees is volgens KPN beter.

Die laatste percentielen kwaliteit en service kosten behoorlijk wat geld .


Maar niet alle voormalige XS4all klantyen waar het daar mee eens.
Ik ook niet..
Zeker niet als je zelf de KPN-helpdesker moet scholen. I.t.t. de XS4all helpdesk waar je mee kon sparren)

Het merendeel van de supernerds zijn mensen die er prat op gaan dat ze nooit de helpdesk gebruiken/nodig hebben, of graag vertellen dat ze hun leverancier moeten uitleggen wat er mis is en hoe die dat beter zou moeten doen.


Ik vind het ook ontzettend jammer dat xs4all opgehouden is als zelfstandig bedrijfsonderdeel.

Maar zakelijk kan ik het wel begrijpen - ik heb altijd een gevoel van medelijden gehad met xs4all techies - ze deden (al) zoveel meer/beter dan de meeste ISPs, voor een zo klein aantal klanten die er baat bij had/op waarde wist te schatten
en dan nog steeds van die ontevreden zeikstralen in de xs4all nieuwsgroepen voor wie het NOG niet goed genoeg was, en ondertussen ook nog krentenkakken dat ze "al" zoveel meer betaalden ook.
26-06-2023, 09:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: en werd USENET op zich al irrelevant.
Nee hoor. Versplintering...
USENET was vroeger wat nu Twitter en Facebook is. Sociaal medium. In die zin is het irrelevant geworden, met name
door de zelfopgelegde beperkingen van "alleen tekst van maximaal 80 tekens per regel". Als USENET (20 jaar geleden)
met de tijd was meegegaan dan hadden forums en social media het niet overgenomen.
Usenet was vooral een op de inhoud gericht medium. De opzet is niet gericht op het volgen van accounts maar op het volgen van en meepraten over onderwerpen. Daarin verschilt het wezenlijk van sociale media als Twitter en Facebook.

Wat er mis ging met usenet was dat onder het grote publiek, toen het er toegang toe kreeg, nogal wat mensen zaten die zich niets aantrokken van wat de omgangsvormen waren van de plek waar ze neerstreken, zich niet aan het onderwerp hielden maar vonden dat als zij op die plek over heel andere onderwerpen wilden praten anderen daarover hun bek moesten houden, en als de al aanwezigen in een nieuwsgroep geen prijs stelden op HTML-posts het verdomden zich daar wat van aan te trekken. Er was een hogere toestroom dan het medium aankon van het slag mensen dat even binnen komt walsen en de zaak naar hun hand zet omdat zij met niemand rekening hoeven te houden en iedereen wel met hun. Deze omslag wordt wel met "eternal september" aangeduid, omdat ooit aan het begin van het academische jaar dit soort dingen tijdelijk opspeelden onder eerstejaars studenten die de omgangsvormen nog moesten leren. Met de toestroom van het grote publiek werd het permanent en was een te grote groep domweg niet voor rede vatbaar.

Ik kan me vergissen natuurlijk, maar uit de punten die je aankaart krijg ik de indruk dat wat jij als met de tijd meegaan ziet vooral neerkomt op het faciliteren van dat slag mensen.

Dat je Twitter ziet als iets dat wel met de tijd meegaat terwijl je klaagt over 80 tekens per regel vind ik best vermakelijk. Twitter is groot geworden met een kunstmatige limiet van 140 tekens voor het hele bericht. Die limiet hebben ze opgerekt, maar het is nog steeds zo dat Twitter vol staat met posts die zijn opgeknipt in kleinere berichten omdat het niet volstaat voor waar het voor gebruikt wordt. Ik vind dat Twitter helemaal niet goed met de tijd meegaat, er is met de hedendaagse techniek geen enkele reden voor dit soort idiote limieten.

Nu is USENET een systeem voor "uitwisselen van files die je niet mag uitwisselen zonder dat meteen duidelijk is wie
het doet" en dat heeft gewoon een kleinere markt en is niet meer door een ISP te trekken.
Die kleinere markt was wel precies de reden dat mensen usenet grootschalig gingen gebruiken voor het uitwisselen van binaire data. Kennelijk was die markt destijds juist niet klein. Maar usenet was voor tekst ontworpen, en is een netwerk van servers die door allerlei partijen beheerd worden die allemaal voldoende bandbreedte en opslagcapaciteit moeten hebben voor de nieuwsgroepen die ze voeren. De exploderende hoeveelheid data was vaak een probleem. Veel servers voerden daarom geen binaire nieuwsgroepen, of maar beperkt.
Kijk maar, XS4ALL heeft het jarenlang geprobeerd met hun zogenaamd geavanceerde "newszilla" wat een totale joke was in vergelijking met de servers van gespecialiseerde bedrijven.
XS4ALL koos ervoor om wél al die binaire groepen te voeren en Newszilla werd de grootste nieuwsserver van heel Europa. Dat was geen geringe prestatie; beslist geen "joke".

Men had kennelijk niet het budget of de mankracht om het goed te doen.
Men deed het buitengewoon goed. Dat ze ingehaald zijn door veel en veel grotere, internationaal opererende tech-reuzen is niet vreemd. Wie weet hebben ze met Newszilla wel aan die techreuzen laten zien dat grote usenet-servers een interessante dienst zijn om aan te bieden. Eigenlijk verwijt je ze dat ze geen multinationaal big tech-bedrijf waren. Doe er niet zo denigrerend over, XS4ALL leverde hoogstandjes.

Je lijkt je er trouwens niet van bewust te zijn dat XS4ALL Newszilla niet aanbood als onderdeel van het hun reguliere pakket aan diensten maar als experimentele dienst. Newszilla bestond omdat XS4ALL kennis en ervaring wilde opdoen met servers die aanzienlijk grotere hoeveelheden netwerk- en schijf-I/O te verstouwen kregen dan voor hun reguliere diensten nodig was, zodat ze die kennis en ervaring paraat zouden hebben als die voor hun reguliere diensten nodig mocht blijken te zijn. Ze waren een provider die vooruit keek en proactief was, en ze deden dat op een manier waar klanten een hoop plezier van hadden. Dat was een van de dingen die XS4ALL bijzonder maakten. Ik zou willen dat die mentaliteit veel meer voorkwam onder providers.
26-06-2023, 10:05 door Anoniem
Overigens was ik door de titel behoorlijk op het verkeerde been gezet. KPN is/was samen met Quo Vadis de grootste leverancier van PKIoverheid certificaten. Waardoor ik dacht dat deze thread over certificaten ging i.p.v. over spamfiltering.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.