Door Anoniem: Je kunt een mailtje sturen naar je naamgenoot, met het vriendelijke doch dringende verzoek beter op te letten. En verder aan te geven dat je mail voor hem per direct verwijdert. Ook als dat bv een wachtwoord reset, een belangrijk contract oid is.
Dan moet de vraagsteller wel het juiste e-mailadres kennen; mij wordt niet duidelijk uit diens verhaal of die dat kent.
Door Anoniem: Nu ben ik vast niet de enige, hoe gaan anderen hiermee om?
Ik heb dit soort verhalen vaker van mensen gehoord. Er was er een die het juiste e-mailadres kon raden omdat bij die provider het puntje in de naam juist wel verschil maakte, en zo de persoon op de vergissing kon wijzen. Jij beschikt over het fysieke adres, schrijf je. Als je het juiste e-mailadres niet weet en er de kosten voor over hebt kan je een kaartje sturen in plaats van het mailtje dat de andere anoniem suggereerde.
Het ging steeds om mensen die een account hadden bij een grote provider (ziggo, gmail). Da's logisch: hoe groter de provider hoe groter de kans op dit soort botsingen. Bij kleinere providers zal dit minder vaak voorkomen. Zelf heb ik een eigen domein voor enkele tientjes per jaar (domeinregistratie+hosting) en ik heb dus een heel e-maildomein voor mezelf. Dit levert je natuurlijk alleen maar suggesties op waar je wat mee kan als dit je zo hoog zit dat je van e-mailadres wilt veranderen.
De fout wordt hier in de eerste plaats gemaakt door je bijna-naamgenoot. Die bezorgt jou overlast door zo slordig te zijn met belangrijke dingen. Jij hoeft niet door hoepels te gaan springen om dat te corrigeren. Het is heel attent van je als je een poging waagt, maar het is niet jouw probleem en je hoeft er niet ver in te gaan als het lastig blijkt te zijn. En je hoeft je niet schuldig te voelen als je er geen zin in hebt.
Als je de e-mails niet kan stoppen kan je, zoals al gesuggereerd, wellicht een filterregel maken die ze naar een aparte map dirigeert, of direct naar de vuilnisbak.