Door Briolet: Er zijn hier drie partijen.
1) Useprotect. Zij stellen blocklists samen. Dat is hun goed recht om deze dienst aan te bieden. Het is onterecht om deze partij iets kwalijk te nemen.
2) De partij die mail ontvangt en de dienst van Useprotect gebruikt. In dit geval is dat hotmail. Als je iemand iets kwalijk wilt nemen is dat hotmail die deze dienst gebruikt. Uit het verhaal is niet op te maken of hotmail altijd blokkeert of dat ze de lijst alleen gebruiken voor het verhogen van de spamscore.
3) De verzendende partij. In dit geval OP wiens IP op de lijst van useprotect staat.
10 jaar geleden was 10% van de ISP's verantwoordelijk voor 90% van de verzonden spam. Hoe het nu is weet ik niet, maar het is een gegeven dat sommige ISP's gewoon geen moeite doen om spam te bestrijden. Lijsten als die van useprotect helpen wel om ISP's onder druk te zetten om ook iets aan spambestrijding te doen.
Ik heb alleen ervaring met Ziggo. Vroeger lieten ze klanten nog een tijdje door spammen, maar tegenwoordig wordt hun mail snel afgesloten als ze aan het spammen zijn. Meestal doen ze het niet bewust maar via een besmette PC.
Ook wordt uitgaande mail via een spamfilter gescreend. Ik heb het soms dat mail daardoor niet te versturen is. Meestal is een bepaalde url in de tekst de oorzaak of een stuk programmeercode dan ik wil delen. Ik stuur dat dan gewoon via een andere mailprovider.
Ik heb het zelf ook 2x gehad dat Ziggo op de lijst van useprotect stond. (Of een vergelijkbare lijst) Toen heb ik ook even een andere mailserver gebruikt. Wij gebruiken een eigen mailserver, maar versturen de mail via de mailserver van ziggo als relay. (Maar daar kan ik ook tijdelijk GMail, iCloud etc invullen als ziggo geblokt wordt)
Wat me laatst bij ziggo wel opviel dat mijn mail tegenwoordig via een stuk of 20 verschillende IP adressen uit 3 IP reeksen verstuurd wordt. Per keer wordt er een random adres gekozen, dus bij en blokkade kun je proberen de mail direct weer te versturen. (Als ziggo dat al niet automatisch doet). Tot recent was het altijd hetzelfde IP dat Ziggo voor mijn mail gebruikte.
1: Uceprotect is bekend in de industrie als een oplichting partij. We hebben het niet over blocklist diensten die goede reputatie hebben opgebouwd uceprotect heeft nog nooit goede reputatie gehad.
Dus ja ik neem ze absoluut wel wat kwalijk de industrie neemt ze kwalijk en boycot ze. uceprotect overtreed constant de GDPR door het posten van klacht mails publiekelijk met namen en IP's En als je hun naam dropt als dienst die je verdedigd op enig gerenomeerd provider forum ga je uitgelachen worden. Succes met een partij zoeken die uceprotect prijst en niet dor ze betaald wordt.
https://www.titanhq.com/blog/warning-ignore-pay-for-de-listing-blacklist-service/
https://conetix.com.au/support/uceprotect-email-protection-scam/
https://blog.sucuri.net/2021/02/uceprotect-when-rbls-go-bad.html
https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/5645-uceprotect-rbl-blacklist-registratie-scam/
https://support.sophos.com/support/s/article/KB-000043880?language=en_US
2: Microsoft gebruikt definitief niet uceprotect nooit gedaan zal het ook nooit doen ze hebben hun eigen infra.
Ze hebben wel een partnership met Spamhaus. Maar dat hebben de meeste grote ISPs
https://docs.hetzner.com/robot/dedicated-server/troubleshooting/microsoft-blacklist/
3:Je noemt getallen die je niet kan ondersteunen en die complete onzin ook zijn want er is wel onderzoek naar gedaan en dat getal is niet 10% https://research.utwente.nl/en/publications/internet-bad-neighborhoods
De rest heeft niks te maken met wat hier gebeurt de OP was niet zelf geblokkeerd de range was geblokkeerd en als een range wordt geblokkeerd moet je provider aan de slag. Ziggo is een partij die spam issues echt weinig kan intereseren van hun klanten. De keren dat ik Ziggo heb moeten attenderen op dat klanten van ons die problemen hadden met hun mail die helaas niet via ons dus verliep kan ik een boek van schrijven inmiddels. Zelfs KPN kan ik nog sneller een senior aan de lijn krijgen dan bij Ziggo als ze hun sht weer eens niet op orde hebben. En dan heb ik het niet over uceprotect blocks dan heb ik het over spamhaus blocks die in tegenstelling tot uceprotect wel grote invloed hebben op bezorging.
Ziggo heeft verder altijd al meerdere mail server clusters gehad en roteert deze gebaseerd op de huidige load of reputatie issues doen ze al sinds het UPC was en is ook redelijk standard practice. Dat is nooit een statisch IP geweest je kan uiteraard als zakelijk gebruiker voor je kantoor wel een vast IP krijgen maar de mailservers bij Ziggo zijn nooit statisch toegwezen dat zou echt een domme actie zijn.
https://networksdb.io/ip-addresses-of/ziggo-services-bv
Dus zullen we stoppen met dingen uit de duim zuigen?
Want we kunnen heel snel fact checken hier je dealt niet met digibeten.