Een kwart van de organisaties screent de socialmediaprofielen van kandidaten, zo stellen Tilburg University en Rendement Uitgeverij op basis van eigen onderzoek naar de werving-en-selectiepraktijken in Nederland. Voor het onderzoek werden meer dan 1100 professionals ondervraagd. Van de deelnemende organisaties zegt vier procent altijd de sociale media van een sollicitant te bekijken. Zestien procent doet dit regelmatig en vijf procent zelden.
"Hierbij horen organisaties goed op de privacyregels te letten, omdat het niet zonder meer is toegestaan om de profielen van sollicitanten op sociale media te gebruiken", aldus de onderzoekers. Van de organisaties die de sociale media van kandidaten checken, zegt 56 procent dit te doen om te kijken of de informatie overeenkomt met het cv van de sollicitant.
Vaak is het doel van de check ook om onderzoek te doen naar (niet-professioneel) gedrag (62 procent) of persoonlijke opvattingen (46procent) van de kandidaat. Controles op social media worden bijna altijd uitgevoerd bij LinkedIn (96 procent), maar ook Facebook (71 procent) en Instagram (41 procent) zijn erg populair. X, dat eerder nog bekendstond als Twitter, wordt met zeventien procent een stuk minder vaak voor de controles gebruikt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.