Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: De rol en taken van een FG zijn in grote lijnen wettelijk vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In de praktijk blijkt het inhoudelijke niveau en de positionering van de ruim 10.000 FG’s in Nederland nogal uiteen te lopen, iets dat vraagt om nadere beoordeling en liefst borging van de eisen die aan de beroepsgroep zouden kunnen worden gesteld.
Als het probleem is dat de AVG onvoldoende specifieke richtlijnen geeft, dan lijkt me de oplossing daarvoor om eerst eens een nadere richtlijn /gedragscode /instructies op te stellen voor FG's, en dus niet om de FG's in een register op te nemen.
Eerst "zorgen", daarna eventueel pas "borgen" (als dat dan nog nodig zou blijken te zijn).
Bij "borgen" zou het moeten gaan om het scheppen van waarborgen in de realiteit, geen waarborgen die slechts op papier bestaan. Een "papieren" (huh, "digitaal") register borgt niks.
Ik zou me een gedragscode /instructie kunnen voorstellen die bijvoorbeeld als volgt begint:
(1) Neem privacy serieus.
(2) Besef dat het bij privacy om het beschermen van mensen ("natuurlijke personen") gaat zoals omschreven in artikel 1 AVG.
(3) Lees artikel 1 AVG nog eens goed door en reflecteer daarop. Overweeg om ook de andere artikelen van de AVG te lezen.
(4) Als je ècht ambitieus bent, neem dan ook kennis van de preambule (overwegingen) van de AVG. Overweeg de site van de AP te raadplegen. In geval van onduidelijkheden, bel de AP, maar evalueer beweringen van de AP ook kritisch.
(5) Besef dat jij als FG het belang van privacy moet bewaken, ook als jouw baas eigenlijk wil dat jij hem een schaamlap aanreikt om dat juist zo min mogelijk te hoeven doen. Cultiveer je eigen moed en integriteit. Als je niet zeker bent of je weet wat "moed" en "integriteit" betekenen, raadpleeg de volgende, inleidende literatuur en casuïstiek ..... (zie bijlage).
(6) Besef dat privacy op papier en privacy in de realiteit twee heel verschillende dingen zijn, en dat de regels op papier bedoeld zijn als hulpmiddel om privacybescherming in de realiteit te bewerkstelligen.
(7) t/m (xx) Etc. etc.
Aan de andere kant kun je je afvragen of FG's die een dergelijke instructie/gedragscode nodig hebben, eigenlijk wel geschikt zijn voor hun functie.
Voor een
bureaucratische invulling van hun functie zijn ze uitermate geschikt, dus bij de overheidsbureaucratie bijvoorbeeld.
In een bureaucratie wordt de hele beroepsinhoud, beter functie-inhoud, vastgelegd. Dat is de essentie van een bureaucratie.
Mensen die zelf
niet weten wat moed en integriteit is, zijn in een bureaucratie als géén ander op hun plaats. Wanneer moed en integriteit voor het uitoefenen van hun functie noodzakelijk is
dan wordt dit vastgelegd. Wat daaronder verstaan wordt en hoe dat in de uitoefening van de functie tot uitdrukking moet komen; dat wordt dus gereguleerd en geprotocolleerd. Oftewel, onder controle gebracht.
De eisen die in een bureaucratische omgeving aan personeel/ mensen gesteld worden gaan nooit verder dan goed "functioneren"; een ambtenaar hoeft niet méér dan dat te kunnen, het goed toepassen van de regels. En wat die regels zijn dat zoekt hij/ zij op.
Een groot probleem is de verhouding tussen een bureaucratie en de realiteit (daarbuiten). Volgens mij staan die twee altijd op zeer gespannen voet met elkaar.
De manier waarop een bureaucratie dit probleem oplost is: méér (van de werkelijkheid) bureaucratiseren.
Waartoe dat uiteindelijk leidt is te zien aan de EU, die kan namelijk niet meer stoppen.
En dat is helemaal niet verbazingwekkend: een bureaucratie volgt altijd alléén haar eigen logica. Zij heeft geen andere.