image

ABN Amro: bijna helft van online fraudeslachtoffers klikt te snel

woensdag 1 november 2023, 09:54 door Redactie, 23 reacties

Bijna de helft van de Nederlandse online fraudegevallen kan voorkomen worden als slachtoffers niet te snel klikken, zo claimt ABN Amro op basis van onderzoek dat het onder vijfhonderd slachtoffers van online fraude liet uitvoeren. Van de slachtoffers geeft 44 procent aan te snel te hebben geklikt waardoor fraude heeft kunnen plaatsvinden. Verder stelt 55 procent van de slachtoffers dat als zij langer hadden gewacht, ze waarschijnlijk hadden doorgehad dat iets niet klopte.

Bijna vier op de tien slachtoffers (37 procent) geeft aan een vorm van (tijds)druk te hebben ervaren op het moment dat de online fraude werd gepleegd. Bijna de helft van de slachtoffers (48 procent) laat weten dat ze graag snel wilden handelen en daardoor niet controleerden of de situatie wel klopte. "Door niet direct tot handelen over te gaan, maar jezelf heel kort de tijd te gunnen om te controleren of iets echt of nep is, kan veel leed voorkomen worden", aldus ABN Amro. De bank is een nieuwe voorlichtingscampagne gestart met de boodschap ‘Kijk nog eens goed, als het snel moet’.

Vorig jaar stelde Veerle de Beurs van Levent Bedrijfsrecherche dat banken die slachtoffers (deels) verantwoordelijk voor de oplichting houden een voorbeeld van victim blaming is. "Victim Blaming komt vaak voort vanuit het geloof dat alles een reden heeft. Mensen gaan zelf een verklaring zoeken voor hetgeen het slachtoffer is overkomen", aldus De Beurs. "Als er geen logische verklaring lijkt te zijn, dan wordt vaak gedacht dat het slachtoffer zelf iets verkeerd heeft gedaan. Ook denken mensen graag dat zoiets als online oplichting ze niet overkomt. Mensen creëren graag een illusie van veiligheid om zich zo te beschermen tegen een eventuele traumatische gebeurtenis."

Ook Slachtofferhulp Nederland stelt dat slachtoffers soms te maken krijgen met opmerkingen van hulpverleners en andere professionals die hen het gevoel geven dat de gebeurtenis hun eigen schuld was. In 2021 stelde de Britse consumentenorganisatie Which? op basis van officiële cijfers dat banken slachtoffers geregeld de schuld van de fraude gegeven en victim blaming inmiddels de norm is geworden.

Reacties (23)
01-11-2023, 10:27 door Anoniem
"op basis van officiële cijfers dat banken slachtoffers geregeld de schuld van de fraude gegeven en victim blaming inmiddels de norm is geworden."

tja want de hand in eigen boezem steken, en realiseren dat digidrammen met consequenties komt omdat je ook met oudere en zwakkere mensen te maken hebt, is voor bank managers die PKIs aan het maximaliseren zijn, geen optie. maar wees gerust, al die rappe jongens en hippe meiden die krijgen de rekening op leeftijd zelf wel en dan vraag ik me alleen af of ze zo mans of vrouws genoeg zijn om hun eigen bijdrage in het verkloten en verharden van de maatschappij durven te erkennen. ikzelf ben bank dat ze daar de mentale flexibiliteit nog de capaciteit voor hebben eigenlijk. want laten we eerlijk zijn, those who can do those who can't go into management, politics or economics :).
01-11-2023, 10:43 door Anoniem
ABN AMRO pusht zelf klanten om alles online te doen en om "met één klik" (hoi!) zaken "snel" te "regelen". Alsof daarmee kostbare seconden tijdwinst te halen vallen. Die zogenaamde tijdwinst gaat ondertussen honderd keer verloren door alle ruis en onduidelijkheid die het baggersysteem van ABN AMRO veroorzaakt.

De bank beweert ook, net als alle Nederlandse banken, dat betalen met contant geld "meer tijd kost", wat gel*l is als je mensen bezig ziet met klungelen met hun pasje of mobieltje aan de kassa.

Nu wil ABN AMRO de fysieke identifier voor internetbankieren gaan uitfaseren, terwijl die juist bescherming biedt tegen haast en onoplettendheid. Je moet namelijk een paar knopjes indrukken op het fysieke apparaatje. Bovendien valt dat apparaatje niet te hacken want het is... een fysiek stand-alone apparaatje. Supergoedkoop in de productie, want ze zijn allemaal hetzelfde en je kunt er niks mee zonder je bankpasje. Maar dat mag straks dus niet meer van ABN AMRO.

Dus ABN AMRO jaagt klanten de haast en kwetsbaarheid in en gaat dan "onderzoeken" (dat mag opeens wel geld kosten!) waarom er meer slachtoffers vallen van fraude. Kijk in de spiegel, ABN AMRO, daar vind je de oorzaak van de fraude. Bij de bank zelf.
01-11-2023, 11:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Nu wil ABN AMRO de fysieke identifier voor internetbankieren gaan uitfaseren, terwijl die juist bescherming biedt tegen haast en onoplettendheid. Je moet namelijk een paar knopjes indrukken op het fysieke apparaatje. Bovendien valt dat apparaatje niet te hacken want het is... een fysiek stand-alone apparaatje. Supergoedkoop in de productie, want ze zijn allemaal hetzelfde en je kunt er niks mee zonder je bankpasje.
Dat is juist wat er zo slecht is aan die oplossing: al die apparaatjes zijn hetzelfde en ontlenen hun identiteit aan je bankpasje.
Daarmee is er geen 2nd factor meer: heb je de pas en weet je de pin dan ligt alles open. Scenario "pin wordt meegekeken bij de supermarkt en pas wordt gerold of onder bedreiging opgeeist" dan wel "pas wordt aan de deur afgehaald inclusief pin" wordt daarmee reeel.

Goed dat ze daar mee stoppen! Bijvoorbeeld bij ING zijn er veel meer factoren. Naast pas+pin waarmee je alleen kunt betalen heb je usernaam+password+2nd_factor waarmee je op de site kunt inloggen om geld over te maken of om de settings van je pas te veranderen. Bij ABN verander je je settings via authenticatie met de pas zelf. Wie de pas heeft, heeft alles. Heeft iemand mijn ING pas en PIN dan kan ie alleen maar tot de ingestelde limiet geld opnemen of betalen, verder niks.
01-11-2023, 12:02 door Anoniem
Bij de rabobank pushen ze je ook naar hun app. Ik heb geen smarphone voor bedrijven die je verplichten een app te gebruiken. Ik heb een smartphone om te appen en webpagina's te bezoeken als ik info nodig heb.
Op een computer staat een anti virus/malware scanner. Op android heb ik sterk de twijfel over de werking er van.
Heb ook gezien hoe makelijk het is om met kali nethunter de credentials van een afgeschermde app te verkrijgen.( Ja er zaten ook bank apps tussen)
In windows kan je nog kiezen dat na elke sesie automatisch de cookies worden verwijderd (Firefox).
Vind het erg jammer dat in google chrome je niet meer standaard alles kan laten verwijderen bij het sluiten van de browser.

Ik wacht nog op een hack dat aantoont hoe kwetsbaar we zijn geworden (met lang en grote impact op maatschapij). Meeste weten niet(of niet meer) van stuxnet, Heartbleed, Spectre/meltdown.
01-11-2023, 12:18 door Anoniem
Je moet ook zorgen dat de bank jouw mailadres niet heeft, dan hoef je never nooit niet te twijfelen.

Echter probeer een gegeven mailadres maar eens te laten verwijderen bij een bank. Als het dan al gelukt is, dan doen zij er alles aan dat je 't toch weer moet geven (zoals aanpassingen in de dienstverlening). Maar op hun mails reageren dat kan dan uiteraard weer niet, dat is zou te klantvriendelijk zijn. (gelukkig zijn er banken die het wel beter doen)
01-11-2023, 13:22 door Anoniem
Door Anoniem: De bank beweert ook, net als alle Nederlandse banken, dat betalen met contant geld "meer tijd kost", wat gel*l is als je mensen bezig ziet met klungelen met hun pasje of mobieltje aan de kassa.
Ik zie toch echt zelden mensen klungelen met hun pasje of mobiel. Ouder van dagen die een berg kleingeld uitstorten bij de kassa, om die vervolgens uitgebreid door te gaan spitten kom ik vaker tegen. Wat dat betreft is dit een van de weinige punten waar ik de banken wel degelijk gelijk moet geven.
01-11-2023, 13:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Nu wil ABN AMRO de fysieke identifier voor internetbankieren gaan uitfaseren, terwijl die juist bescherming biedt tegen haast en onoplettendheid. Je moet namelijk een paar knopjes indrukken op het fysieke apparaatje. Bovendien valt dat apparaatje niet te hacken want het is... een fysiek stand-alone apparaatje. Supergoedkoop in de productie, want ze zijn allemaal hetzelfde en je kunt er niks mee zonder je bankpasje.
Dat is juist wat er zo slecht is aan die oplossing: al die apparaatjes zijn hetzelfde en ontlenen hun identiteit aan je bankpasje.
Daarmee is er geen 2nd factor meer: heb je de pas en weet je de pin dan ligt alles open. Scenario "pin wordt meegekeken bij de supermarkt en pas wordt gerold of onder bedreiging opgeeist" dan wel "pas wordt aan de deur afgehaald inclusief pin" wordt daarmee reeel.

Goed dat ze daar mee stoppen! Bijvoorbeeld bij ING zijn er veel meer factoren. Naast pas+pin waarmee je alleen kunt betalen heb je usernaam+password+2nd_factor waarmee je op de site kunt inloggen om geld over te maken of om de settings van je pas te veranderen. Bij ABN verander je je settings via authenticatie met de pas zelf. Wie de pas heeft, heeft alles. Heeft iemand mijn ING pas en PIN dan kan ie alleen maar tot de ingestelde limiet geld opnemen of betalen, verder niks.
En nu wordt je telefoon gejat met pin. Ja echt een betere oplossing. En hoezo pin afgekeken bij supermarkt de code van identifiers hoeft helemaal niet gelijk te zijn aan je pincode. Je gaat verder er vanuit dat fysieke tokens hetzelfde werken bij andere banken wat pertinent niet klopt.

Mijn fysieke token heeft negen cijferige pin waar mijn bankpas tot vier gaat en die token gaat dus niet mee als ik op pad ga en werkt zonder enige bankpas in de buurt en is gelinkt aan enkel mijn banknummer. Wordt mijn pas gejat en mijn pin onfutselt dan kan ik simpel weg drie keer verkeerd inloggen op de bank pagina om alles te blokkeren en omdat mijn dagelijkse limiet op 100 euro staat tenzij ik het van te voren aanpas voor die dag wat ik enkel tijdelijk kan doen via die token is er ook geen gezeik met langdurige teruggave procedure of financiele risico's.

Goed onwikkelde fysieke tokens hebben geen exploits die op afstand uitgevoerd kunnen worden geen last van achterblijven met updates ze zijn niet platform afhankelijk ze gaan jaren mee het signaal kan niet onderschept worden. Alles waar mobiele athenticatie in faalt. Of in het kort goede fysieke tokens verkleint de threat landscape die je kunt ervaren tot de bank site connectie zolang je veilig omgaat ermee iets wat je met andere apparaat *niet* kunt doen.

Door Anoniem:
Vind het erg jammer dat in google chrome je niet meer standaard alles kan laten verwijderen bij het sluiten van de browser.
.
Chrome gastvenster geen data dat ooit opgeslagen wordt lokaal vanuit die modus.
01-11-2023, 13:35 door Anoniem
Als de bank zo goed weet hoe snel de mensen klikken dan moeten ze dat misschien mee nemen in het AI systeem wat frauduleuze boekingen probeert op te sporen?
01-11-2023, 14:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Nu wil ABN AMRO de fysieke identifier voor internetbankieren gaan uitfaseren, terwijl die juist bescherming biedt tegen haast en onoplettendheid. Je moet namelijk een paar knopjes indrukken op het fysieke apparaatje. Bovendien valt dat apparaatje niet te hacken want het is... een fysiek stand-alone apparaatje. Supergoedkoop in de productie, want ze zijn allemaal hetzelfde en je kunt er niks mee zonder je bankpasje.
Dat is juist wat er zo slecht is aan die oplossing: al die apparaatjes zijn hetzelfde en ontlenen hun identiteit aan je bankpasje.
Daarmee is er geen 2nd factor meer: heb je de pas en weet je de pin dan ligt alles open. Scenario "pin wordt meegekeken bij de supermarkt en pas wordt gerold of onder bedreiging opgeeist" dan wel "pas wordt aan de deur afgehaald inclusief pin" wordt daarmee reeel.

Goed dat ze daar mee stoppen! Bijvoorbeeld bij ING zijn er veel meer factoren. Naast pas+pin waarmee je alleen kunt betalen heb je usernaam+password+2nd_factor waarmee je op de site kunt inloggen om geld over te maken of om de settings van je pas te veranderen. Bij ABN verander je je settings via authenticatie met de pas zelf. Wie de pas heeft, heeft alles. Heeft iemand mijn ING pas en PIN dan kan ie alleen maar tot de ingestelde limiet geld opnemen of betalen, verder niks.
Pasje en pincode zijn twee factoren. Die pincode typ je in op het stand-alone-apparaatje (de identifier), die dan een tijdelijke code genereert. Dus de pincode bereikt het internet niet. Dat is superveilig.
Username of extra code voor op de website kan ABN-AMRO ook invoeren, als ze een extra factor willen, daarvoor hoef je de fysieke identifier niet af te schaffen.

Natuurlijk moet je je pincode niet weggeven. En je pasje ook niet.
"Onder bedreiging afstaan" of "aan een collectant meegeven", ja dat kan met alles als je maar dom genoeg bent. Daar helpen nog geen tien "factoren" tegen. Dan vergoeden de banken de schade trouwens ook niet. Bleek laatst ook weer in een geval.

Ik wil niet door de bank betutteld worden, maar van de bank een mogelijkheid krijgen om mijn gegevens zelf adequaat te beschermen. Fysieke identifier doet dat in combinatie met pasje en pincode. Niemand weet mijn pincode behalve ik zelf. Mijn pasje is één keer bij een inbraak gestolen. De inbreker kon daar niks mee. Een app op een smartphone kan heel veel aanvalsvlakken hebben, daar heb ik zelf geen regie meer over. Ik wil helemaal niet bankieren met een smartphone.

Dat is wat al die banken, overheden, techbedrijven telkens weer doen: regie afnemen van jou als individu. Dat is zeer onveilig. Uiteindelijk ben je dan volledig overgeleverd aan de grillen van banken die niet het beste met je voor hebben. Je moet niet alleen aan het kleine plaatje denken (hackers, fishers) maar ook aan het grote plaatje. De banken en de overheid zelf zijn uiteindelijk gevaarlijker dan alle criminelen bij elkaar, want zij volgen hun eigen agenda. Dat is niet de agenda van het belang van burgers of klanten.
Maar voordat de schapen dat gaan beseffen, zijn ze het slachthuis al binnen gebracht.

De banken zouden verschillende opties moeten bieden. Opties voor volwassen mensen en opties voor mensen met dementie. Nu verplichten banken iedereen om een optie voor mensen met dementie te accepteren. Want het komt de banken wel goed uit om alle klanten te behandelen alsof ze dementie hebben. Mensen worden afgericht om zich te gaan gedragen alsof ze dom en incompetent zijn en ook nog te gaan geloven dat die infantilisering normaal is. "Voor uw eigen veiligheid." Ja ja...
01-11-2023, 16:36 door Anoniem
Door Anoniem: Pasje en pincode zijn twee factoren. Die pincode typ je in op het stand-alone-apparaatje (de identifier), die dan een tijdelijke code genereert. Dus de pincode bereikt het internet niet. Dat is superveilig.
Het is superveilig als de pincode een andere is dan waarmee je buiten de deur betalingen doet. Buiten de deur is het risico aanzienlijk groter dat de pincode wordt afgekeken, en als de afkijker vervolgens je pas rolt en die in een identifier steekt die die al eerder op de kop had getikt dan kan die bij je bankrekening. Als je pech hebt gebeurt dat voordat jij in de gaten hebt dat je je pas kwijt bent. Dat is een zwakte van de apparaatjes van in ieder geval ABN AMRO en RABO. De apparaatjes van in ieder geval ING, Triodos en ASN werken zonder je bankpas en hebben een eigen pincode.

Ik heb mijn spaarrekening bij een van de banken die deze kwetsbaarheid heeft, en om die reden heb ik een betaalrekening bij een van die andere banken. De betaalrekening die bij de spaarrekening hoort gebruik ik niet buiten de deur, wel voor internetaankopen.
01-11-2023, 17:46 door Anoniem
Je kan het ook positief brengen : Meer dan de helft van online fraudeslachtoffers klikken niet te snel. :)
01-11-2023, 18:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Pasje en pincode zijn twee factoren. Die pincode typ je in op het stand-alone-apparaatje (de identifier), die dan een tijdelijke code genereert. Dus de pincode bereikt het internet niet. Dat is superveilig.
Het is superveilig als de pincode een andere is dan waarmee je buiten de deur betalingen doet. Buiten de deur is het risico aanzienlijk groter dat de pincode wordt afgekeken, en als de afkijker vervolgens je pas rolt en die in een identifier steekt die die al eerder op de kop had getikt dan kan die bij je bankrekening. Als je pech hebt gebeurt dat voordat jij in de gaten hebt dat je je pas kwijt bent. Dat is een zwakte van de apparaatjes van in ieder geval ABN AMRO en RABO. De apparaatjes van in ieder geval ING, Triodos en ASN werken zonder je bankpas en hebben een eigen pincode.

Ik heb mijn spaarrekening bij een van de banken die deze kwetsbaarheid heeft, en om die reden heb ik een betaalrekening bij een van die andere banken. De betaalrekening die bij de spaarrekening hoort gebruik ik niet buiten de deur, wel voor internetaankopen.
Vroeger (vijf jaar geleden) had je schotjes waardoor het bijna onmogelijk was af te kijken wanneer de pincode werd ingetoetst. Tegenwoordig lijken ze dat niet meer belangrijk te vinden (want ze willen dat iederen contactloos gaat swipen). Nu staat er een soort open toetsenbordje midden op een open balie. Dat vind ik schandalig. Dat is heel eenvoudig te voorkomen (plastic schotje, net als een paar jaar geleden). Er zou iemand van de banken of de overheid langs de winkels moeten gaan en al die privacy-onvriendelijke toetsenbordjes afkeuren. Dan zouden die winkeliers razendsnel weer aan de privacy van klanten gaan denken. Maar dat willen die banken natuurlijk niet, die willen pinnen juist ONVEILIG maken om de mensen naar de apps te duwen.

Daarom betaal ik nog steeds met contant. En als ik af en toe moet pinnen, dan let ik op. Mijn pincode wordt niet afgekeken.

Maar contant betalen proberen ze ook duurder te maken. Omdat ze die data van het koopgedrag en waar je naartoe gaat per se in handen willen krijgen, goedschiks of kwaadschiks, om alles van je te kunnen volgen. Het is één grote boevenbende waardoor we worden geregeerd.
01-11-2023, 18:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Goed dat ze daar mee stoppen! Bijvoorbeeld bij ING zijn er veel meer factoren. Naast pas+pin waarmee je alleen kunt betalen heb je usernaam+password+2nd_factor waarmee je op de site kunt inloggen om geld over te maken of om de settings van je pas te veranderen. Bij ABN verander je je settings via authenticatie met de pas zelf. Wie de pas heeft, heeft alles. Heeft iemand mijn ING pas en PIN dan kan ie alleen maar tot de ingestelde limiet geld opnemen of betalen, verder niks.
En nu wordt je telefoon gejat met pin. Ja echt een betere oplossing. En hoezo pin afgekeken bij supermarkt de code van identifiers hoeft helemaal niet gelijk te zijn aan je pincode.
"hoeft niet" maar dat IS wel zo! De pin je je gebruikt bij de supermarkt is dezelfde als die je op de ABN e-dentifier in tikt om toegang te krijgen tot je rekening.
En "telefoon", niks telefoon! Ik heb van de ING een aparte identifier die ik nooit mee neem, heeft met mijn telefoon niets te maken. Dat ding is gekoppeld aan mijn rekening en heeft een andere pin dan mijn pas, en je hebt er pas wat aan nadat je ingelogd hebt met een usernaam en password. Dus totaal 4 factoren.

Je gaat verder er vanuit dat fysieke tokens hetzelfde werken bij andere banken wat pertinent niet klopt.
Dat is zo, het gaat hier over de ABN en de RABO heeft hetzelfde. Dat er betere systemen zijn dat is bekend maar de ABN heeft die niet dus die willen af van het slechte systeem wat ze hebben.

Volgens mij is het enige wat bij ABN kan (nadat je zelf bij hen klaagt over de onveiligheid) een extra pas aanvragen met een andere pincode, die dan alleen icm de reader gebruikt wordt en niet voor betalingen. Maar dat zal 99% van de slachtoffers van pas+pincode roof niet gedaan hebben denk ik.
01-11-2023, 18:56 door Anoniem
Met die overschrijvingskaarten was je nooit 'te snel'. Het zal wel te goed gewerkt hebben. Digi-drammen en dan piepen over de gevolgen daarvan.
01-11-2023, 21:35 door Anoniem
Door Anoniem: Met die overschrijvingskaarten was je nooit 'te snel'. Het zal wel te goed gewerkt hebben. Digi-drammen en dan piepen over de gevolgen daarvan.

Toen werd ook maar een keer per dag alle betalingen verwerkt tussen de banken. Ze verdienden zelfs aan die vertraging.
Maar dat past niet bij een 244/7 economie.
Veiligheid heeft steeds het onderspits gedolven bij snelheid en "gebruiksgemak".

Ook de banken komen zich vanzelf wel een keer tegen.
Als de kosten maar te hoog op lopen.
01-11-2023, 22:02 door Anoniem
Dus de slachtoffers van een scam hebben niet door dat ze gevallen zijn voor een scam, maar wel dat ze te snel geklikt hebben? Wat is dit? Een RIVM zelfanalyse? Waar is de ruwe data?
02-11-2023, 08:37 door Anoniem
Het is één grote boevenbende waardoor we worden geregeerd.
En het ergste is... andere partijen zijn niet beter. 30 jaar geleden stemde ik ergens voor. De laatste 20 jaar vooral ergens tegen. Hoe triest het ook moge zijn... 'we' accepteren het allemaal.
02-11-2023, 10:40 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 02-11-2023, 11:22
Door Anoniem:
Door Anoniem: De bank beweert ook, net als alle Nederlandse banken, dat betalen met contant geld "meer tijd kost", wat gel*l is als je mensen bezig ziet met klungelen met hun pasje of mobieltje aan de kassa.
Ik zie toch echt zelden mensen klungelen met hun pasje of mobiel. Ouder van dagen die een berg kleingeld uitstorten bij de kassa, om die vervolgens uitgebreid door te gaan spitten kom ik vaker tegen. Wat dat betreft is dit een van de weinige punten waar ik de banken wel degelijk gelijk moet geven.

Ik zie wel veel mensen klungelen met hun mobiel. Wat ik nog meer zie, is dat mensen eerst hun boodschappen inladen/inpakken, dan pas naar hun mobieltje zoeken, het aanzetten en voor het scannertje langsswipen. Dit gaat vaak de eerste keer niet goed, er wordt dan gewacht totdat het duidelijk is dat het niet goed gaat, en dan probeert men het nog een keer. Dat duurt al gauw tien tot dertig seconden, terwijl met contant geld afrekenen misschien drie of vijf seconden kost.

Dan gebeurt het nog regelmatig dat ze tegen de kassamedewerker zeggen dat ze iets vergeten zijn en vragen of ze dat nog even mogen ophalen uit het schap. Eigenlijk zegt zo'n kassamedewerker dan altijd ja en blijft even zitten wachten, dat kost al gauw een half minuutje, soms langer. Of de kassamedewerker schuift de boodschappen op de band opzij (dat kost tijd), sluit de lopende transactie af (dat kost tijd) en begint een andere klant te helpen.

Dan heb je nog de mensen die een praatje met de kassamedewerker maken. Prima, en heel menselijk, moet ook vooral gebeuren. Maar het kost vaak wel een seconde of tien tot wel een volle minuut.

Dan heb je nog de "zelfservice"-automaten. Daar zie je vooral mensen met kleine aantallen boodschappen. Er staan daar altijd wat supermarktmedewerkers werkeloos toe te kijken. Dat kost ook "tijd", waarvan maar een fractie wordt besteed aan het "helpen" van mensen. De controlemechanismen bij de "zelfservice" kosten ook tijd. Want als gevolg van mensen die sjoemelen met de zelfservice (producten niet scannen) worden er allerlei technische maatregelen genomen om dat tegen te gaan, terwijl de kosten van het sjoemelen, het toezicht (van de "helpende" medewerkers) en van de technische maatregelen zogenaamd niet bestaan, vanwege het beleid om klanten allemaal onder druk te zetten om gehoorzaam aan "zelfservice" te gaan doen, waarbij ze gemonitord worden.

Dat hele idee van "tijdwinst" is zo fake als je ziet hoe mensen zich werkelijk gedragen en waar ze werkelijk behoefte aan hebben. Het is een concept bedacht door managers die van zichzelf vinden dat ze super-efficiënt zijn als ze tijdens een vergadering met een frons een imago ophouden van "efficiëntie" terwijl ze zodra ze alleen zijn "strategisch" gaan zitten nadenken, d.w.z. in ruil voor hun duurbetaalde salaris uit hun neus pulken en bedenken hoe ze collega X het handigste kunnen passeren om hun eigen positie te bevorderen.

-- Bijltjesdag na een periode van onderdrukking met digitale middelen --
Het echte probleem is niet een gebrek aan "tijd" of een noodgedwongen afweging tussen "tijdwinst" en "veiligheid", maar een gebrek aan menselijkheid, een gebrek aan eerlijkheid (calculerendheid en manipulatief zijn lijken de norm te zijn geworden voor directies, managers en "communicatie"(haha)-medwerkers, en dus voor hun beslissingen en de manier waarop ze burgers en klanten bejegenen) alsmede een ideologie van tech-solutionisme, waarbij men de problemen die de invoering van sommige digitale technieken veroorzaken, wil oplossen met de invoering van nog meer digitale technieken (zogeheten quick fixes die nieuwe problemen veroorzaken waarvoor dan weer nieuwe quick fixes nodig zijn).

Directies en managers (bij de overheid èn bedrijven, zoals banken, supermarkten, verzekeraars etc. etc.) duwen ons zo in een technocratische mal, waardoor we onze privacy, vrijheid en humaniteit steeds verder verliezen. Het wachten is tot dit een keer goed fout gaat en in de één of andere vorm helaas leidt tot een bijltjesdag. Uit Wikipedia:

Bijltjesdag is een in Nederland algemeen gebruikelijke term om aan te geven dat de tijd voor afrekening is gekomen na een periode van onderdrukking.(...)

In de bloeiperiode van de scheepsindustrie in de achttiende eeuw woonden en werkten er duizenden arbeiders op de Oostelijke Eilanden van Amsterdam. De scheepstimmerlieden van Kattenburg werden vanwege hun werktuig ook wel de 'Bijltjes' genoemd. Ze waren sterk georganiseerd in een eigen weerkorps dat onder leiding stond van zeeofficieren. De prinsgezinde Bijltjes ontketenden in 1787 een ware oorlog met de patriotten, toen deze enkele prinsgezinde burgemeesters achter elkaar afzetten. De Bijltjes richtten vernielingen aan in de stad en haalden vervolgens de brug naar Kattenburg op om de patriotten tegen te houden. Toen deze er in slaagden om de brug weer neer te halen werd de opstand van de Bijltjes op bloedige wijze de kop in gedrukt, naderhand werd gesproken van 'Bijltjesdag'.

(...) De term bijltjesdag kwam opnieuw in zwang met betrekking tot de bezetting van Nederland in de Tweede Wereldoorlog. Na afloop van de oorlog wilde een deel van de Nederlandse bevolking wraak nemen op andere Nederlanders die zij als 'fout' beschouwden. (...) Bijltjesdag werd zodoende een omschrijving van de situatie van wetteloosheid waarbij zich als 'goed' beschouwende Nederlanders het morele recht claimden de 'foute' Nederlanders mores te leren. Mede om de toestand van willekeur en wetteloosheid tot een minimum te reduceren, heeft de Nederlandse regering speciale gerechtshoven ingesteld om de kopstukken van het 'foute' Nederland te berechten. Uiteindelijk zijn 40 mensen ter dood gebracht onder deze bijzondere rechtspleging.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijltjesdag

In Iran hebben mensen voor vrijheid gedemonstreerd met de slogan "Woman, Life, Freedom":

Woman, Life, Freedom (Kurdish: Jin, Jiyan, Azadi (...), Persian: (...), romanized: Zan, Zendegi, Azadi) or Woman, Life, Liberty is a popular political Kurdish slogan used in both the Kurdish independence and democratic confederalist movements. The slogan became a rallying cry during the protests which occurred in Iran as a response to the death of Mahsa Amini.

(...) On 20 September 2022, the slogan was chanted by Afghan women in a protest in support of Women protesting in Iran. (...) In 2018, during Cannes Film Festival, the cast of Girls of the Sun chanted "jin jiyan azadi". The slogan was later printed in Persian on the first page of the French newspaper Libération in September 2022 following protests against the death of Mahsa Amini.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Woman,_Life,_Freedom

Ik kan me heel goed voorstellen dat er in West-Europese landen op een gegeven moment tegen de digitale dictatuur (die zichzelf "digitaal inclusief" vindt) gedemonstreerd gaat worden met een slogan als:
"Privacy, Vrijheid, Humaniteit".

M.J.
02-11-2023, 19:10 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door Anoniem:
Door Anoniem: De bank beweert ook, net als alle Nederlandse banken, dat betalen met contant geld "meer tijd kost", wat gel*l is als je mensen bezig ziet met klungelen met hun pasje of mobieltje aan de kassa.
Ik zie toch echt zelden mensen klungelen met hun pasje of mobiel. Ouder van dagen die een berg kleingeld uitstorten bij de kassa, om die vervolgens uitgebreid door te gaan spitten kom ik vaker tegen. Wat dat betreft is dit een van de weinige punten waar ik de banken wel degelijk gelijk moet geven.

Ik zie wel veel mensen klungelen met hun mobiel. Wat ik nog meer zie, is dat mensen eerst hun boodschappen inladen/inpakken, dan pas naar hun mobieltje zoeken, het aanzetten en voor het scannertje langsswipen. Dit gaat vaak de eerste keer niet goed, er wordt dan gewacht totdat het duidelijk is dat het niet goed gaat, en dan probeert men het nog een keer. Dat duurt al gauw tien tot dertig seconden, terwijl met contant geld afrekenen misschien drie of vijf seconden kost.

Dan gebeurt het nog regelmatig dat ze tegen de kassamedewerker zeggen dat ze iets vergeten zijn en vragen of ze dat nog even mogen ophalen uit het schap. Eigenlijk zegt zo'n kassamedewerker dan altijd ja en blijft even zitten wachten, dat kost al gauw een half minuutje, soms langer. Of de kassamedewerker schuift de boodschappen op de band opzij (dat kost tijd), sluit de lopende transactie af (dat kost tijd) en begint een andere klant te helpen.

Dan heb je nog de mensen die een praatje met de kassamedewerker maken. Prima, en heel menselijk, moet ook vooral gebeuren. Maar het kost vaak wel een seconde of tien tot wel een volle minuut.

Dan heb je nog de "zelfservice"-automaten. Daar zie je vooral mensen met kleine aantallen boodschappen. Er staan daar altijd wat supermarktmedewerkers werkeloos toe te kijken. Dat kost ook "tijd", waarvan maar een fractie wordt besteed aan het "helpen" van mensen. De controlemechanismen bij de "zelfservice" kosten ook tijd. Want als gevolg van mensen die sjoemelen met de zelfservice (producten niet scannen) worden er allerlei technische maatregelen genomen om dat tegen te gaan, terwijl de kosten van het sjoemelen, het toezicht (van de "helpende" medewerkers) en van de technische maatregelen zogenaamd niet bestaan, vanwege het beleid om klanten allemaal onder druk te zetten om gehoorzaam aan "zelfservice" te gaan doen, waarbij ze gemonitord worden.

Dat hele idee van "tijdwinst" is zo fake als je ziet hoe mensen zich werkelijk gedragen en waar ze werkelijk behoefte aan hebben. Het is een concept bedacht door managers die van zichzelf vinden dat ze super-efficiënt zijn als ze tijdens een vergadering met een frons een imago ophouden van "efficiëntie" terwijl ze zodra ze alleen zijn "strategisch" gaan zitten nadenken, d.w.z. in ruil voor hun duurbetaalde salaris uit hun neus pulken en bedenken hoe ze collega X het handigste kunnen passeren om hun eigen positie te bevorderen.

-- Bijltjesdag na een periode van onderdrukking met digitale middelen --
Het echte probleem is niet een gebrek aan "tijd" of een noodgedwongen afweging tussen "tijdwinst" en "veiligheid", maar een gebrek aan menselijkheid, een gebrek aan eerlijkheid (calculerendheid en manipulatief zijn lijken de norm te zijn geworden voor directies, managers en "communicatie"(haha)-medwerkers, en dus voor hun beslissingen en de manier waarop ze burgers en klanten bejegenen) alsmede een ideologie van tech-solutionisme, waarbij men de problemen die de invoering van sommige digitale technieken veroorzaken, wil oplossen met de invoering van nog meer digitale technieken (zogeheten quick fixes die nieuwe problemen veroorzaken waarvoor dan weer nieuwe quick fixes nodig zijn).

Directies en managers (bij de overheid èn bedrijven, zoals banken, supermarkten, verzekeraars etc. etc.) duwen ons zo in een technocratische mal, waardoor we onze privacy, vrijheid en humaniteit steeds verder verliezen. Het wachten is tot dit een keer goed fout gaat en in de één of andere vorm helaas leidt tot een bijltjesdag. Uit Wikipedia:

Bijltjesdag is een in Nederland algemeen gebruikelijke term om aan te geven dat de tijd voor afrekening is gekomen na een periode van onderdrukking.(...)

In de bloeiperiode van de scheepsindustrie in de achttiende eeuw woonden en werkten er duizenden arbeiders op de Oostelijke Eilanden van Amsterdam. De scheepstimmerlieden van Kattenburg werden vanwege hun werktuig ook wel de 'Bijltjes' genoemd. Ze waren sterk georganiseerd in een eigen weerkorps dat onder leiding stond van zeeofficieren. De prinsgezinde Bijltjes ontketenden in 1787 een ware oorlog met de patriotten, toen deze enkele prinsgezinde burgemeesters achter elkaar afzetten. De Bijltjes richtten vernielingen aan in de stad en haalden vervolgens de brug naar Kattenburg op om de patriotten tegen te houden. Toen deze er in slaagden om de brug weer neer te halen werd de opstand van de Bijltjes op bloedige wijze de kop in gedrukt, naderhand werd gesproken van 'Bijltjesdag'.

(...) De term bijltjesdag kwam opnieuw in zwang met betrekking tot de bezetting van Nederland in de Tweede Wereldoorlog. Na afloop van de oorlog wilde een deel van de Nederlandse bevolking wraak nemen op andere Nederlanders die zij als 'fout' beschouwden. (...) Bijltjesdag werd zodoende een omschrijving van de situatie van wetteloosheid waarbij zich als 'goed' beschouwende Nederlanders het morele recht claimden de 'foute' Nederlanders mores te leren. Mede om de toestand van willekeur en wetteloosheid tot een minimum te reduceren, heeft de Nederlandse regering speciale gerechtshoven ingesteld om de kopstukken van het 'foute' Nederland te berechten. Uiteindelijk zijn 40 mensen ter dood gebracht onder deze bijzondere rechtspleging.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijltjesdag

In Iran hebben mensen voor vrijheid gedemonstreerd met de slogan "Woman, Life, Freedom":

Woman, Life, Freedom (Kurdish: Jin, Jiyan, Azadi (...), Persian: (...), romanized: Zan, Zendegi, Azadi) or Woman, Life, Liberty is a popular political Kurdish slogan used in both the Kurdish independence and democratic confederalist movements. The slogan became a rallying cry during the protests which occurred in Iran as a response to the death of Mahsa Amini.

(...) On 20 September 2022, the slogan was chanted by Afghan women in a protest in support of Women protesting in Iran. (...) In 2018, during Cannes Film Festival, the cast of Girls of the Sun chanted "jin jiyan azadi". The slogan was later printed in Persian on the first page of the French newspaper Libération in September 2022 following protests against the death of Mahsa Amini.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Woman,_Life,_Freedom

Ik kan me heel goed voorstellen dat er in West-Europese landen op een gegeven moment tegen de digitale dictatuur (die zichzelf "digitaal inclusief" vindt) gedemonstreerd gaat worden met een slogan als:
"Privacy, Vrijheid, Humaniteit".

M.J.

en ik bedoel dit zonder enig sarcasme of ironie: ik denk serieus dat je helemaal gelijk hebt! een hoop mensen maken de maatschappij stukje bij beetje kapot voor hun tijdelijke korte termijn persoonlijke gewin onder het mom van 'hat maakt niet uit dat...'. in NL is er een groot gebrek aan verantwooderlijkheid naar de maatschappij, naar de mensen en naar de natuur en alles wordt tot politiek verheven waar list en bedrog niet afgestraft wordt. 'actieve herinnering' '1000 euro' etc. etc. etc. manager verantwoordelijkheid korte termijn gedrag. geen leiders maar managers die hun ziel verkopen voor geld en carrière.
03-11-2023, 08:59 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 03-11-2023, 09:27
Digimanie - zelfbeschadiging in naam van "fraudepreventie"

Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:
Door Anoniem:
Door Anoniem: De bank beweert ook, net als alle Nederlandse banken, dat betalen met contant geld "meer tijd kost", wat gel*l is als je mensen bezig ziet met klungelen met hun pasje of mobieltje aan de kassa.
(...)

Het echte probleem is niet een gebrek aan "tijd" of een noodgedwongen afweging tussen "tijdwinst" en "veiligheid", maar een gebrek aan menselijkheid, een gebrek aan eerlijkheid (calculerendheid en manipulatief zijn lijken de norm te zijn geworden voor directies, managers en "communicatie"(haha)-medwerkers, en dus voor hun beslissingen en de manier waarop ze burgers en klanten bejegenen) alsmede een ideologie van tech-solutionisme, waarbij men de problemen die de invoering van sommige digitale technieken veroorzaken, wil oplossen met de invoering van nog meer digitale technieken (zogeheten quick fixes die nieuwe problemen veroorzaken waarvoor dan weer nieuwe quick fixes nodig zijn).

Directies en managers (bij de overheid èn bedrijven, zoals banken, supermarkten, verzekeraars etc. etc.) duwen ons zo in een technocratische mal, waardoor we onze privacy, vrijheid en humaniteit steeds verder verliezen. Het wachten is tot dit een keer goed fout gaat en in de één of andere vorm helaas leidt tot een bijltjesdag. (...)

Ik kan me heel goed voorstellen dat er in West-Europese landen op een gegeven moment tegen de digitale dictatuur (die zichzelf "digitaal inclusief" vindt) gedemonstreerd gaat worden met een slogan als:
"Privacy, Vrijheid, Humaniteit".

M.J.

en ik bedoel dit zonder enig sarcasme of ironie: ik denk serieus dat je helemaal gelijk hebt! een hoop mensen maken de maatschappij stukje bij beetje kapot voor hun tijdelijke korte termijn persoonlijke gewin onder het mom van 'hat maakt niet uit dat...'. in NL is er een groot gebrek aan verantwooderlijkheid naar de maatschappij, naar de mensen en naar de natuur en alles wordt tot politiek verheven waar list en bedrog niet afgestraft wordt. 'actieve herinnering' '1000 euro' etc. etc. etc. manager verantwoordelijkheid korte termijn gedrag. geen leiders maar managers die hun ziel verkopen voor geld en carrière.

Dankjewel voor deze reactie. Het is belangrijk elkaar moreel te steunen. Een paar dagen geleden heb ik onder het artikel "Kabinet stemt vrijdag in met voorstel voor Europese digitale identiteit" (25 oktober 2023, https://www.security.nl/posting/815830/) nog wat meer gedachten over de gang van zaken geplaatst, o.a. onder de kopjes "Het loslaten van controle" en "Versteende lessen":
26-10-2023 om 15:38 en 21:08 uur;
28-10-2023 om 10:59 en 23:09 uur;
29-10-2023 om 12:58 uur;
31-10-2023 om 11:30 uur.

Steeds meer mensen beginnen de contouren te herkennen van de gevangenis die overheden, banken en bepaalde grote bedrijven samen met elkaar aan het bouwen zijn voor de bevolking. Ze bedoelen het niet als een gevangenis, maar als "digitale inclusiviteit" (what's in a name...), waarbij ze, gedreven door zucht naar controle en geld, zichzelf voor de gek houden en ook de bevolking voor de gek proberen te houden. We moeten van hen worden opgesloten (geïncludeerd) in een wereld van digitale "veiligheidssystemen", en anders worden we uitgesloten (geëxcludeerd).

Ik las onlangs een overheidstekstje, gericht aan de burgers, waarin de loftrompet werd gestoken over de "smart city" waarin "het fysieke en het virtuele samensmelten tot een metaverse". De waanzin van de overheidsmanagers is dat ze een dystopie aanzien voor iets prachtigs dat ze aan iedereen moeten opleggen. Want, zo werd er in dit tekstje ook verklaard, dat dit "de toekomst" is, "is een feit".

We moeten volgens deze ideologisch verblinde carrièremakers dus koste wat kost worden losgemaakt van de grond onder onze voeten, om mentaal te gaan zweven in een digitaal geconstrueerd "metaverse". Contact met en afhankelijkheid van de fysieke wereld worden gepresenteerd alsof dat "onveilig" (of: "fraudegevoelig") zou zijn, terwijl volledige afhankelijkheid van digitale systemen wordt gepresenteerd als "veilig". Dit in strijd met feiten die voor iedereen zichtbaar zijn, namelijk dat digitale systemen grootschalig en hoogfrequent worden gehackt en misbruikt, ten koste van de gewone burgers die van die systemen afhankelijk zijn gemaakt. Ook negeren al deze beleidsmakers dat digitale media mentaal belastend zijn voor mensen en hun in veel gevallen geestelijke en emotionele schade toebrengen, van zombificering tot depressie en zelfbeschadiging, om nog maar te zwijgen van het toegenomen onderlinge wantrouwen en de verruwde omgangsvormen op "het net".

Al die mensen die klakkeloos meegaan in de digi-verdwazing, doen eigenlijk mee aan een soort pyramidespel dat vergelijkbaar is met de tulpenmanie in 1636/1637. "De slimme stad van de toekomst staat vol met tulpen waardoor we allemaal rijk zullen zijn!"

Op enig moment zal de wal het schip keren, maar de vraag is: wat voor wal, en hoeveel averij zal het schip dan hebben opgelopen? Want vergeleken met de tulpenmanie, is de digimanie vele malen gevaarlijker.

M.J.
05-11-2023, 21:59 door Anoniem
Door Anoniem: Met die overschrijvingskaarten was je nooit 'te snel'. Het zal wel te goed gewerkt hebben.
Dat was met een MitM ook makkelijk te vervalsen. Had geen beveiligd kanaal van jouw naae de bamk en je hoopte maar dat die enveloppen onderweg niet gemanipuleerd werden (of bij de bank zelf).
06-11-2023, 18:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Met die overschrijvingskaarten was je nooit 'te snel'. Het zal wel te goed gewerkt hebben.
Dat was met een MitM ook makkelijk te vervalsen. Had geen beveiligd kanaal van jouw naae de bamk en je hoopte maar dat die enveloppen onderweg niet gemanipuleerd werden (of bij de bank zelf).
Het was volstrekt niet lonend om dat met een MitM te vervalsen. Dan moest je veel te veel postbodes overvallen om die enveloppen te bemachtigen en je moest fysieke papieren formulieren gaan bewerken of vervangen.
De pakkans was dan behoorlijk groot. Ook omdat het proces trager ging.
MitM is alleen lonend als het snel en tegen een extreem kleine tijdsinvestering kan worden gedaan.
Ben jij ook zo iemand die denkt dat melk in een melkfabriek wordt gemaakt, omdat je nog nooit live koeien hebt gezien?
14-01-2024, 16:43 door Anoniem
De banken zouden ook meer opties op maat kunnen voorzien. Nu weigeren ze onveilige features te blokkeren - ondanks mijn vraag. Wel dan ben ik altijd zo braaf dat te verzoeken via de bank-berichten-app en dat dan met URL, Datum en uur bij te houden. Als er via die methodes wat mis loopt - moet men niet proberen de bewijslast om te keren. Men wist dat ik die werkwijze niet wilde.
Wees zeer voorzichtig met wat uw bankier u vertelt - ze vertellen niet het hele verhaal en ze doen alsof de bank alles vergoed. Tot het er op aankomt (meegemaakt met een nauw familielid!).
Tegenover mij wilde men met dat verhaal afkomen - tot ik de bankier vertelde dat zij ook zo'n klant hadden. Ah ja wie was dat dan. Antwoord gevolgd door stilte. Sedertdien weiger ik nog elk contact met deze bediende. Die is vanaf dat moment persona non-grata. En dat kan haar bijten via de bonus - want ze hebben een quotum te halen. Je kan terugslaan - en hopen dat er genoeg zijn die volgen!
Het gaat zelfs zo ver dat ze u een antivirus-abbo willen aanleveren (KBC vb. doet dat met KMO's)... Da's prima tot ze weeralom als je geen abbo neemt via hen - de bewijslast niet gaan omdraaien!
Ook in de bedrijfswereld hoor ik tegenwoordig zware horror-verhalen over de banken en vooral het niet verlenen van een correcte dienstverlening. Zowel van de hele grote, al de grotere lokale spelers. Om maar te zwijgen van monopolisten zoals Isabel...
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.