Door Anoniem: Door Anoniem: De bank beweert ook, net als alle Nederlandse banken, dat betalen met contant geld "meer tijd kost", wat gel*l is als je mensen bezig ziet met klungelen met hun pasje of mobieltje aan de kassa.
Ik zie toch echt zelden mensen klungelen met hun pasje of mobiel. Ouder van dagen die een berg kleingeld uitstorten bij de kassa, om die vervolgens uitgebreid door te gaan spitten kom ik vaker tegen. Wat dat betreft is dit een van de weinige punten waar ik de banken wel degelijk gelijk moet geven.
Ik zie wel veel mensen klungelen met hun mobiel. Wat ik nog meer zie, is dat mensen eerst hun boodschappen inladen/inpakken, dan pas naar hun mobieltje zoeken, het aanzetten en voor het scannertje langsswipen. Dit gaat vaak de eerste keer niet goed, er wordt dan gewacht totdat het duidelijk is dat het niet goed gaat, en dan probeert men het nog een keer. Dat duurt al gauw tien tot dertig seconden, terwijl met contant geld afrekenen misschien drie of vijf seconden kost.
Dan gebeurt het nog regelmatig dat ze tegen de kassamedewerker zeggen dat ze iets vergeten zijn en vragen of ze dat nog even mogen ophalen uit het schap. Eigenlijk zegt zo'n kassamedewerker dan altijd ja en blijft even zitten wachten, dat kost al gauw een half minuutje, soms langer. Of de kassamedewerker schuift de boodschappen op de band opzij (dat kost tijd), sluit de lopende transactie af (dat kost tijd) en begint een andere klant te helpen.
Dan heb je nog de mensen die een praatje met de kassamedewerker maken. Prima, en heel menselijk, moet ook vooral gebeuren. Maar het kost vaak wel een seconde of tien tot wel een volle minuut.
Dan heb je nog de "zelfservice"-automaten. Daar zie je vooral mensen met kleine aantallen boodschappen. Er staan daar altijd wat supermarktmedewerkers werkeloos toe te kijken. Dat kost ook "tijd", waarvan maar een fractie wordt besteed aan het "helpen" van mensen. De controlemechanismen bij de "zelfservice" kosten ook tijd. Want als gevolg van mensen die sjoemelen met de zelfservice (producten niet scannen) worden er allerlei technische maatregelen genomen om dat tegen te gaan, terwijl de kosten van het sjoemelen, het toezicht (van de "helpende" medewerkers) en van de technische maatregelen zogenaamd niet bestaan, vanwege het beleid om klanten allemaal onder druk te zetten om gehoorzaam aan "zelfservice" te gaan doen, waarbij ze gemonitord worden.
Dat hele idee van "tijdwinst" is zo fake als je ziet hoe mensen zich werkelijk gedragen en waar ze werkelijk behoefte aan hebben. Het is een concept bedacht door managers die van zichzelf vinden dat ze super-efficiënt zijn als ze tijdens een vergadering met een frons een imago ophouden van "efficiëntie" terwijl ze zodra ze alleen zijn "strategisch" gaan zitten nadenken, d.w.z. in ruil voor hun duurbetaalde salaris uit hun neus pulken en bedenken hoe ze collega X het handigste kunnen passeren om hun eigen positie te bevorderen.
-- Bijltjesdag na een periode van onderdrukking met digitale middelen --Het echte probleem is niet een gebrek aan "tijd" of een noodgedwongen afweging tussen "tijdwinst" en "veiligheid", maar een gebrek aan menselijkheid, een gebrek aan eerlijkheid (calculerendheid en manipulatief zijn lijken de norm te zijn geworden voor directies, managers en "communicatie"(haha)-medwerkers, en dus voor hun beslissingen en de manier waarop ze burgers en klanten bejegenen) alsmede een ideologie van tech-solutionisme, waarbij men de problemen die de invoering van sommige digitale technieken veroorzaken, wil oplossen met de invoering van nog meer digitale technieken (zogeheten quick fixes die nieuwe problemen veroorzaken waarvoor dan weer nieuwe quick fixes nodig zijn).
Directies en managers (bij de overheid èn bedrijven, zoals banken, supermarkten, verzekeraars etc. etc.) duwen ons zo in een technocratische mal, waardoor we onze privacy, vrijheid en humaniteit steeds verder verliezen. Het wachten is tot dit een keer goed fout gaat en in de één of andere vorm helaas leidt tot een bijltjesdag. Uit Wikipedia:
Bijltjesdag is een in Nederland algemeen gebruikelijke term om aan te geven dat de tijd voor afrekening is gekomen na een periode van onderdrukking.(...)
In de bloeiperiode van de scheepsindustrie in de achttiende eeuw woonden en werkten er duizenden arbeiders op de Oostelijke Eilanden van Amsterdam. De scheepstimmerlieden van Kattenburg werden vanwege hun werktuig ook wel de 'Bijltjes' genoemd. Ze waren sterk georganiseerd in een eigen weerkorps dat onder leiding stond van zeeofficieren. De prinsgezinde Bijltjes ontketenden in 1787 een ware oorlog met de patriotten, toen deze enkele prinsgezinde burgemeesters achter elkaar afzetten. De Bijltjes richtten vernielingen aan in de stad en haalden vervolgens de brug naar Kattenburg op om de patriotten tegen te houden. Toen deze er in slaagden om de brug weer neer te halen werd de opstand van de Bijltjes op bloedige wijze de kop in gedrukt, naderhand werd gesproken van 'Bijltjesdag'.
(...) De term bijltjesdag kwam opnieuw in zwang met betrekking tot de bezetting van Nederland in de Tweede Wereldoorlog. Na afloop van de oorlog wilde een deel van de Nederlandse bevolking wraak nemen op andere Nederlanders die zij als 'fout' beschouwden. (...) Bijltjesdag werd zodoende een omschrijving van de situatie van wetteloosheid waarbij zich als 'goed' beschouwende Nederlanders het morele recht claimden de 'foute' Nederlanders mores te leren. Mede om de toestand van willekeur en wetteloosheid tot een minimum te reduceren, heeft de Nederlandse regering speciale gerechtshoven ingesteld om de kopstukken van het 'foute' Nederland te berechten. Uiteindelijk zijn 40 mensen ter dood gebracht onder deze bijzondere rechtspleging.
Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/BijltjesdagIn Iran hebben mensen voor vrijheid gedemonstreerd met de slogan "Woman, Life, Freedom":
Woman, Life, Freedom (Kurdish: Jin, Jiyan, Azadi (...), Persian: (...), romanized: Zan, Zendegi, Azadi) or Woman, Life, Liberty is a popular political Kurdish slogan used in both the Kurdish independence and democratic confederalist movements. The slogan became a rallying cry during the protests which occurred in Iran as a response to the death of Mahsa Amini.
(...) On 20 September 2022, the slogan was chanted by Afghan women in a protest in support of Women protesting in Iran. (...) In 2018, during Cannes Film Festival, the cast of Girls of the Sun chanted "jin jiyan azadi". The slogan was later printed in Persian on the first page of the French newspaper Libération in September 2022 following protests against the death of Mahsa Amini.
Bron:
https://en.wikipedia.org/wiki/Woman,_Life,_FreedomIk kan me heel goed voorstellen dat er in West-Europese landen op een gegeven moment tegen de digitale dictatuur (die zichzelf "digitaal inclusief" vindt) gedemonstreerd gaat worden met een slogan als:
"Privacy, Vrijheid, Humaniteit".
M.J.