Privacy - Wat niemand over je mag weten

Ziggo: allerbeste interneten wifi (?)

14-05-2024, 16:03 door Anoniem, 46 reacties
Deze week ontving ik het bericht dat Ziggo mijn internet en Wi-Fi nog beter wil maken.

Ik hoef alleen maar akkoord te gaan dat zij mijn netwerk scannen op aangesloten apparatuur en of die misschien verstoringen veroorzaakt.

"VInd je het goed dat we technische gegevens van verbonden apparaten in je huis checken? En we de up- en downloadsnelheid controleren. Met het resultaat laten we je weten of iets beter kan, en wat dan precies.

Ja, ik ga akkoord

En heb je nou toch liever dat we de gegevens niet meer analyseren? Je kunt dat akkoord altijd weer intrekken.

Maak je geen zorgen, we kunnen niet zien naar welke sites je surft. Lees alles over wat we wel en niet doen op ziggo.nl/privacy"

Dit verzin je toch niet?
- welke provider vindt het zakelijk gezien een goed idee om bij klanten achter de voordeur te kijken?
- zelfs met toestemming, er is toch geen gerechtvaardigd belang om deze gegevens (welke gegevens eigenlijk...?) te verzamelen en te verwerken?
- Wat wordt er verzameld, hoe lang bewaard en met welke doelstellingen verwerkt?

Ik snap dat een provider via het modem in principe de technische mogelijkheid al heeft, maar het elektriciteitsbedrijf komt ook niet in huis kijken welke apparatuur je allemaal gebruikt.

Ik ben vast niet de enige die dit heeft ontvangen en per direct op zoek is naar een betrouwbare provider die zulke fratsen wel uit zijn hoofd laat.

Ben benieuwd naar de reacties!!
Reacties (46)
14-05-2024, 16:30 door Anoniem
Stap over naar Freedom internet, dan ben je altijd gevrijwaard val dit soort rare data verzamel fratsen.
14-05-2024, 16:43 door majortom - Bijgewerkt: 14-05-2024, 16:45
Die heb ik inderdaad ook gehad en deed ook bij mij mijn wenkbrauwen fronsen. Echter, in mijn opstelling: Modem Ziggo - FW - Router - achterliggende netwerken (waaronder ook de Wifi APs) denk ik niet dat ze veel kunnen zien. De enige poort die de FW naar binnen toe toelaat is die van een VPN, waar je zonder authenticatie niet voorbij komt.
14-05-2024, 17:08 door Anoniem
Door Anoniem:

[..]
Dit verzin je toch niet?
- welke provider vindt het zakelijk gezien een goed idee om bij klanten achter de voordeur te kijken?

Iedere provider die helpdesk support gezeik wil minimaliseren - want als "het Internet" niet werkt is dat ALTIJD de schuld van de provider .
Als je automatisch een hoop laaghangend fruit aan problemen kunt wegwerken waarmee je support cases beperkt ben je zakelijk gezien al snel GOED bezig.
Dat is simpel berekenbaar - de kosten per minuut van support calls zijn (voor Ziggo) wel bekend.
Lastiger in te schatten is een retentie voordeel - klanten die niet naar support bellen maar gewoon 'weggaan van die kut provider waar Internet slecht werkt' . Ze zullen er ook wel een cijfer aangehangen hebben.



- zelfs met toestemming, er is toch geen gerechtvaardigd belang om deze gegevens (welke gegevens eigenlijk...?) te verzamelen en te verwerken?

get a clue. De term 'gerechtvaardigd belang' in AVG context slaat nu juist op de gevallen waarin de toestemming NIET nodig is.

Met die toestemming kunnen ze die 'dienst' "optimaliseren van thuis Internet" maken. Duh. Hier is het dus 'uitvoeren van overeenkomst' .

- Wat wordt er verzameld, hoe lang bewaard en met welke doelstellingen verwerkt?

Dat zou je kunnen vragen. Maar de doelstelling is natuurlijk "problemen waar ziggo de schuld van krijgt aanduiden"


Ik snap dat een provider via het modem in principe de technische mogelijkheid al heeft, maar het elektriciteitsbedrijf komt ook niet in huis kijken welke apparatuur je allemaal gebruikt.

Ze gebruiken de mogelijkheid dus alleen voor wie erom vraagt .
Het elektriciteitsbedrijf wordt NIET gebeld als de TV (of koelkast) raar doet, ziggo wel.


Ik ben vast niet de enige die dit heeft ontvangen en per direct op zoek is naar een betrouwbare provider die zulke fratsen wel uit zijn hoofd laat.

Ben benieuwd naar de reacties!!

Ga een tijdje op een support center werken (echt echt echt doen - heel goed voor je maatschappelijke vorming omtrent 'gebruikers' ), dan snap je waarom providers dit graag willen.

KPN heeft een "Wifi Manager app" , waarschijnlijk voor hetzelfde doel. Willen ze zo graag OP JE MOBIEL zetten.


Weggaan mag altijd natuurlijk .
14-05-2024, 17:45 door Anoniem
Door Anoniem: Stap over naar Freedom internet, dan ben je altijd gevrijwaard val dit soort rare data verzamel fratsen.
Je moet wel de beschikking hebben over een ander lijntje met de buitenwereld. Freedom gaat niet via de coax van Ziggo.
14-05-2024, 17:52 door Anoniem
Zal eerder afkomstig zijn van hackers lijkt mij.
14-05-2024, 22:02 door Anoniem
Beste TS.

Z'n grapje met Odido gehad. Mijn ISP werd overgenomen door hun, dus kreeg een nieuw modem. Aan gezien ik een probleem had, dus aan de telefoon. Odido: Wij zien dat U een onbekend apparaat aan uw modem heeft hangen, misschien is dat het probleem?? Ik Pardon?? Ik had uiteraard toegang op afstand uitgeschakeld. Maar door de custom firmware in die Zyxel modems, door Odido gemaakt, met inmiddels een bug van bijna een jaar oud, kunnen ze dus gewoon inloggen op mijn modem ( oké, hun modem ). Daarom hangt er nu dus een Fritzbox..

En met ziggo heb ik ook al beste ruzie. Elke maand proberen ze weer geld af te schrijven voor mijn TV abbo. En ik heb ze nooit toestemming gegeven voor een automatische incasso..
15-05-2024, 08:30 door Anoniem
Hier hetzelfde bericht gehad. Maar werkt toch niet bij mij want ik gebruik geen ziggo modem.
15-05-2024, 13:19 door Anoniem
Door Anoniem: Stap over naar Freedom internet, dan ben je altijd gevrijwaard val dit soort rare data verzamel fratsen.

Freedom internet bij mij zo te zien alleen beschikbaar dmv. DSL met een magere 200 down en 30 up voor €49,- per maand(!) .
Dure provider en je moet ze nog steeds op hun woord vertrouwen als het om privacy/security aankomt.
16-05-2024, 13:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Stap over naar Freedom internet, dan ben je altijd gevrijwaard val dit soort rare data verzamel fratsen.

Freedom internet bij mij zo te zien alleen beschikbaar dmv. DSL met een magere 200 down en 30 up voor €49,- per maand(!) .
Dure provider en je moet ze nog steeds op hun woord vertrouwen als het om privacy/security aankomt.

Deze prijzen zijn erg afhankelijk van KPN als netwerk- en serviceprovider: https://freedom.nl/nieuwsartikel/verschillende-prijzen-en-diverse-glasvezelnetwerken-hoe-zit-dat

Van alle partijen op de markt doen zij het meest aan privacy, juist omdat het hun unique selling point is. Verder nemen ze actie richting bv overheden voor privacyvriendelijke communicatie en internet. De mensen die er werken zijn ook persoonlijk er zeer over uitgesproken. Het is dus anders dan het A4'tje onderaan de support pages van bv een Odido. Als je niet overtuigd bent kun je gewoon contact met ze opnemen, en ze zijn ook af en toe bij (hacker/security) events aanwezig.
16-05-2024, 13:55 door Anoniem
Ding in bridge mode en je eigen router draaien. Succes met rondkijken. Werkt hier pas een jaar of 20 zo...
16-05-2024, 17:43 door Q1
Ik vind het niet zo'n vreemde vraag, en 14-05-2024, 17:08 door Anoniem heeft het ook goed beantwoordt.
Het is ook de vraag wat ze wel/niet kunnen zien. Vaak zijn verstoringen simpele zaken als bv.: U heeft op de 2.4 Mhz band uw kanaal op kanaal 6 staan en Uw Wifi bandbreedte op 40MHz. Tegelijkertijd zie ik veel andere wifi routers om U heen actief op de kanalen tussen 5 en 13 met hoge signaalsterkte, dat kan onderlinge verstoring opleveren. Wist U dat dit in Uw situatie veel stabieler werkt als U kanaal 1 pakt en de bandbreedte op 20MHz zet? Of volledig naar de 5 of 6 GHz band overstapt? (zeker in dicht bebouwde gebieden zoals bv. flats is dit regelmatig een probleem, en helemaal als er dan pipo's zijn die het signaal van hun eigen router extra hard zetten "om boven de rest uit te komen"...)
Dit soort zaken kunnen ze uitlezen en je advies geven, zonder dat ze specifiek naar de aangesloten systemen kijken. En voor de meeste gebruikers is dit abracadabra en zouden ze geholpen zijn met een duidelijk advies.

En over het electriciteitsbedrijf: als je "storing" hebt op je electriciteitsaansluiting willen ze ook wel langs komen. En dan kan ook de conclusie zijn: "U hebt zowel Uw frituurpan als de wasmachine op dezelfde groep, daarom vliegt regelmatig Uw zekering eruit, wij adviseren U om deze op twee gescheiden groepen aan te sluiten"


Ennuh, als je het echt niet wilt dan geef je toch geen toestemming? Dan mogen ze niets. Of je kiest voor één van de andere hierboven voorgestelde oplossingen (aparte router erachter, modem in bridge, modem vervangen) en geen mogelijkheid dat ze dan iets kunnen. Maar dan ook niet piepen als je Wifi het niet doet, dat moet je dan zelf oplossen!

Q

P.S. bij een koks school had men ook last van slechte Wifi, maar alleen op de 2.4 Mhz band... Bleek dat hun magnetrons wat lekten... Ik denk alleen niet dat Ziggo dat op afstand vast kan stellen :-)
16-05-2024, 18:03 door Anoniem
TS hier: bedankt voor jullie reacties, veel aan gehad! Ik neem mijn setup maar eens goed onder de loep en ga shoppen/ om mij heen kijken!
16-05-2024, 19:11 door Anoniem
Door Q1:

[..]
En over het electriciteitsbedrijf: als je "storing" hebt op je electriciteitsaansluiting willen ze ook wel langs komen. En dan kan ook de conclusie zijn: "U hebt zowel Uw frituurpan als de wasmachine op dezelfde groep, daarom vliegt regelmatig Uw zekering eruit, wij adviseren U om deze op twee gescheiden groepen aan te sluiten"

Volgens mij "willen" ze dat niet doen, hoor. Noch je leverancier, noch je netbeheerder.

Die zeggen gewoon "bel een elektricien" , en die -wil- best langskomen, voor ca 60 euro per uur ex voorrijkosten.

Alleen als je hoofdzekering eruit vliegt, de spanning meer dan 10/15% afwijkt, of dat soort dingen komt je netbeheerder in beeld.

Formeel houdt het voor een ISP ook op na het modem, alleen ze krijgen wel de schuld (en de helpdesk belasting) van "slecht werkend Internet" in thuis , en dat zal de business case zijn voor zo'n dienst/feature.


P.S. bij een koks school had men ook last van slechte Wifi, maar alleen op de 2.4 Mhz band... Bleek dat hun magnetrons wat lekten... Ik denk alleen niet dat Ziggo dat op afstand vast kan stellen :-)

De oorzaak niet, maar ik geloof dat sommige modems inmiddels wel "storing op de band die geen andere 802.11 apparaten" zijn detecteren.

Ik denk dat elk magnetron wel een beetje lekt, alleen bij thuisgebruik is dat maar een paar minuten, en meestal zijn mensen dan niet ook nog aan het internetten.
Op die koksschool zullen er wel 20 magnetrons bij elkaar staan, en continu is er wat in gebruik.
16-05-2024, 22:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Q1:

[..]
En over het electriciteitsbedrijf: als je "storing" hebt op je electriciteitsaansluiting willen ze ook wel langs komen. En dan kan ook de conclusie zijn: "U hebt zowel Uw frituurpan als de wasmachine op dezelfde groep, daarom vliegt regelmatig Uw zekering eruit, wij adviseren U om deze op twee gescheiden groepen aan te sluiten"

Volgens mij "willen" ze dat niet doen, hoor. Noch je leverancier, noch je netbeheerder.

Die zeggen gewoon "bel een elektricien" , en die -wil- best langskomen, voor ca 60 euro per uur ex voorrijkosten.

Alleen als je hoofdzekering eruit vliegt, de spanning meer dan 10/15% afwijkt, of dat soort dingen komt je netbeheerder in beeld.

Formeel houdt het voor een ISP ook op na het modem, alleen ze krijgen wel de schuld (en de helpdesk belasting) van "slecht werkend Internet" in thuis , en dat zal de business case zijn voor zo'n dienst/feature.


P.S. bij een koks school had men ook last van slechte Wifi, maar alleen op de 2.4 Mhz band... Bleek dat hun magnetrons wat lekten... Ik denk alleen niet dat Ziggo dat op afstand vast kan stellen :-)

De oorzaak niet, maar ik geloof dat sommige modems inmiddels wel "storing op de band die geen andere 802.11 apparaten" zijn detecteren.

Ik denk dat elk magnetron wel een beetje lekt, alleen bij thuisgebruik is dat maar een paar minuten, en meestal zijn mensen dan niet ook nog aan het internetten.
Op die koksschool zullen er wel 20 magnetrons bij elkaar staan, en continu is er wat in gebruik.
Die leerlingen zullen toch wel koken leren in plaats van de magnetron gebruiken.
16-05-2024, 23:52 door Anoniem
Ik vind het een beetje een vreemd verhaal, wat wil ziggo scannen dan? De wifi is een moment opname, heel veel apparaten doen al continue de band scannen en kiezen op basis daarvan het beste kanaal en dat kan dus wijzigen. Dus als ziggo dan 1x kijkt en van mening is dat je je wifi op kanaal 1 moet zetten, heb je daar niks aan want de volgende dag kan de situatie heel anders zijn.

Dus ik vraag me echt af wat ze hier mee willen. Veel mensen zullen dom zijn standaard ja zeggen want die snappen het niet, denken van ziggo wil mij helpen dingen beter te maken. Dus waarom niet...

Maar dit natuurlijk wel erg kwalijk... en eigenlijk zou men dit moeten melden bij een consumenten TV programma. Hier mag best wel wat aandacht voor komen...
17-05-2024, 09:05 door Vuurvliegje87
Persoonlijk vind ik het heel erg dubbel,
Ik zou nooit willen dat een ISP in of achter mijn Modem/Router kan kijken.
Echter begrijp ik wel heel goed dat ze op een dergelijke manier proberen WiFi verstoringen op te lossen.
En waar mogelijk Firmware updates of andere settings aan te raden/aanpassen.

In een verleden heb ik wel een ruzie gehad met een ISP omdat bleek dat zijn continu de settings in mn modem verkeerd zetten op afstand, zonder dat ik daarom had gevraagd. Nadat ik de wachtwoorden had aangepast en geen toestemming meer gaf in t modem in te loggen, waren de problemen ineens weg.
Daarop ben ik des tijds overgestapt naar XS4ALL, en nu sinds kort weer bij KPN.
Heb alleen wel zelf een eigen Fritzbox gekocht en dichtgezet, en een eigen "NextDNS" ingesteld..
Open poorten zijn er niet meer door een CloudFlare Tunnel, en alles achter MFA en SSL.

Ik denk dat consumenten gewoon beter geholpen zijn, door een eenmalige Monteur te sturen en de instellingen met de klant fijn af te stellen. Veel is daarmee al voorkomen aan telefoontjes en gezeur over providers.
17-05-2024, 09:40 door Anoniem
Door Q1: Ik vind het niet zo'n vreemde vraag, en 14-05-2024, 17:08 door Anoniem heeft het ook goed beantwoordt.
Het is ook de vraag wat ze wel/niet kunnen zien. Vaak zijn verstoringen simpele zaken als bv.: U heeft op de 2.4 Mhz band uw kanaal op kanaal 6 staan en Uw Wifi bandbreedte op 40MHz. Tegelijkertijd zie ik veel andere wifi routers om U heen actief op de kanalen tussen 5 en 13 met hoge signaalsterkte, dat kan onderlinge verstoring opleveren. Wist U dat dit in Uw situatie veel stabieler werkt als U kanaal 1 pakt en de bandbreedte op 20MHz zet? Of volledig naar de 5 of 6 GHz band overstapt? (zeker in dicht bebouwde gebieden zoals bv. flats is dit regelmatig een probleem, en helemaal als er dan pipo's zijn die het signaal van hun eigen router extra hard zetten "om boven de rest uit te komen"...)
Dit soort zaken kunnen ze uitlezen en je advies geven, zonder dat ze specifiek naar de aangesloten systemen kijken. En voor de meeste gebruikers is dit abracadabra en zouden ze geholpen zijn met een duidelijk advies.

[...]
Dit antwoord is in meerdere opzichten interessant aangezien de meeste gebruikers niets met dit advies kunnen omdat het voor hun "abracadabra" is. Ik zou in ieder geval niet weten hoe ik dat advies moet opvolgen.
Het valt dus toch meer in de categorie van:
als uw Wi-fi niet zo goed werkt ligt dat aan uzelf...
17-05-2024, 11:09 door Anoniem
Door Vuurvliegje87:
Ik denk dat consumenten gewoon beter geholpen zijn, door een eenmalige Monteur te sturen en de instellingen met de klant fijn af te stellen. Veel is daarmee al voorkomen aan telefoontjes en gezeur over providers.

Het is nooit eenmalig, want die klanten kopen daarna allerlei andere meuk erbij.

En weet je wel wat een monteur sturen kost ?
17-05-2024, 11:18 door Anoniem
Waarom gebeurt dit niet op het modem zelf? Waarom is het nodig dat voor een dergelijke analyse gegevens naar de provider gaan?

Het lijkt wel alsof we als mensheid zo op de cloud gericht zijn geraakt dat bedrijven dat soort vragen niet stellen, klanten ook niet en zelfs lezers van deze website niet.

Maar het soort dingen dat Q1 op 16-05-2024, 17:43 noemde vergt geen zware verwerking, het is vrij simpel, en dat kan prima een functie van het modem zelf zijn. Dan kan het dus aan alle klanten worden aangeboden zonder dat er gegevens buiten het huis van de klant verwerkt worden, zonder dat er toestemmingen voor verwerking door een derde nodig zijn, en zonder de risico's die dat mogelijk oplevert. En je kan je afvragen of een modem, natuurlijk met een beveiliging tegen het verbreken van verbindingen op het moment dat ze druk in gebruik zijn, de gesuggereerde verbeteringen niet automatisch kan afhandelen zodat de klant er geen omkijken naar heeft.

Nou kan het best zo zijn dat Ziggo graag inzicht wil krijgen in hoe vaak dit soort dingen eigenlijk misgaan, en in de effectiviteit van de maatregelen die ze nemen. Prima. Vraag daar dan medewerking en dus toestemming voor en draai er niet om heen door te doen alsof het voor de functie zelf nodig is.

Het kan ook zo zijn dat de klant de helpdesk belt met vragen over deze functie en dat op dat moment meegekeken moet kunnen worden, met toestemming van die klant. Prima. Zorg dan dat op dat moment de gegevens voor dat doel met Ziggo gedeeld worden en verder niet.

Nog een mogelijkheid is dat de fabrikant van de apparatuur dit heeft bedacht, en Ziggo het als afnemer daarvan in deze vorm aangeboden krijgt en het toepast zonder zich af te vragen of dit wel een acceptabele implementatie is. Dat is niet prima.

En al zie ik ze nu niet, er kunnen natuurlijk ook geldige redenen zijn waarom dit niet op het modem van de klant kan worden verwerkt en niet anders dan bij de provider kan. Dan moet Ziggo dat duidelijk uitleggen. Zonder die uitleg slaan ze iets belangrijks over.

Als Ziggo die uitleg wel degelijk heeft gegeven slaat de topicstarter iets belangrijks over door daar geen melding van te maken. En anders: in de EU zijn transparantie en dataminimalisatie wettelijke normen voor verwerking van persoonsgegevens. Ziggo: pas die normen dan ook toe!
17-05-2024, 12:47 door Anoniem
Door Vuurvliegje87: Persoonlijk vind ik het heel erg dubbel,
Ik zou nooit willen dat een ISP in of achter mijn Modem/Router kan kijken.
Echter begrijp ik wel heel goed dat ze op een dergelijke manier proberen WiFi verstoringen op te lossen.
En waar mogelijk Firmware updates of andere settings aan te raden/aanpassen.

In een verleden heb ik wel een ruzie gehad met een ISP omdat bleek dat zijn continu de settings in mn modem verkeerd zetten op afstand, zonder dat ik daarom had gevraagd. Nadat ik de wachtwoorden had aangepast en geen toestemming meer gaf in t modem in te loggen, waren de problemen ineens weg.
Daarop ben ik des tijds overgestapt naar XS4ALL, en nu sinds kort weer bij KPN.
Heb alleen wel zelf een eigen Fritzbox gekocht en dichtgezet, en een eigen "NextDNS" ingesteld..
Open poorten zijn er niet meer door een CloudFlare Tunnel, en alles achter MFA en SSL.

Ik denk dat consumenten gewoon beter geholpen zijn, door een eenmalige Monteur te sturen en de instellingen met de klant fijn af te stellen. Veel is daarmee al voorkomen aan telefoontjes en gezeur over providers.
Bij XS4ALL kreeg je toch al een Fritzbox en bij overgaan naar kpn hield je die toch?
17-05-2024, 15:42 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom gebeurt dit niet op het modem zelf? Waarom is het nodig dat voor een dergelijke analyse gegevens naar de provider gaan?

Het lijkt wel alsof we als mensheid zo op de cloud gericht zijn geraakt dat bedrijven dat soort vragen niet stellen, klanten ook niet en zelfs lezers van deze website niet.

Dat is jouw interpretatie.

Zodra een helpdesk analist KIJKT naar de gegevens van het modem, zijn ze (al) naar de provider gegaan !
En als je de gegevens over tijd ophaalt - omdat de helpdesk beller zegt "het is vaak zo dat maar NU NET werkt het goed" .
Tsja, dan moet je terugkijken of je wat anders zag op het moment van storing.

En waarschijnlijk is het qua AVG inderdaad nodig dat voor het ophalen van een lijstje bssid macs toestemming gegeven moet zijn.


Maar het soort dingen dat Q1 op 16-05-2024, 17:43 noemde vergt geen zware verwerking, het is vrij simpel, en dat kan prima een functie van het modem zelf zijn. Dan kan het dus aan alle klanten worden aangeboden zonder dat er gegevens buiten het huis van de klant verwerkt worden, zonder dat er toestemmingen voor verwerking door een derde nodig zijn, en zonder de risico's die dat mogelijk oplevert.

Nee, want de gemiddelde nono's snapt dat niet.
Het scheelt al een hoop als de helpdesk dit soort gegevens ziet en de beller effectief kan helpen.


En je kan je afvragen of een modem, natuurlijk met een beveiliging tegen het verbreken van verbindingen op het moment dat ze druk in gebruik zijn, de gesuggereerde verbeteringen niet automatisch kan afhandelen zodat de klant er geen omkijken naar heeft.

OpenWRT ziet graag jouw code tegemoet die dat doet.


Nou kan het best zo zijn dat Ziggo graag inzicht wil krijgen in hoe vaak dit soort dingen eigenlijk misgaan, en in de effectiviteit van de maatregelen die ze nemen. Prima. Vraag daar dan medewerking en dus toestemming voor en draai er niet om heen door te doen alsof het voor de functie zelf nodig is.

En dat is toch wat ze hier doen ?!


Het kan ook zo zijn dat de klant de helpdesk belt met vragen over deze functie en dat op dat moment meegekeken moet kunnen worden, met toestemming van die klant. Prima. Zorg dan dat op dat moment de gegevens voor dat doel met Ziggo gedeeld worden en verder niet.

"bel ons maar PRECIES als het kapot is."

Heb je ooit zelf mensen met problemen geholpen , en ontdekt hoe moeilijk dat is als het probleem weg is als je kijkt ?
17-05-2024, 19:07 door Anoniem
Door Anoniem:

En je kan je afvragen of een modem, natuurlijk met een beveiliging tegen het verbreken van verbindingen op het moment dat ze druk in gebruik zijn, de gesuggereerde verbeteringen niet automatisch kan afhandelen zodat de klant er geen omkijken naar heeft.

OpenWRT ziet graag jouw code tegemoet die dat doet.
Ik dacht dat daar al een "app" voor was, namelijk:
Ziggo SmartWifi
17-05-2024, 21:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Bij XS4ALL kreeg je toch al een Fritzbox en bij overgaan naar kpn hield je die toch?

Inderaad, als je gewoon bleef bij 'XS4all' na de overgang naar KPN bleef je Fritzbox gewoon werken.
Maar ik denk dat degene op wie je reageerde eerst naar iets anders gegaan is, en nu terug bij KPN.

Dan krijg je als 'nieuwe' klant het default KPN modem. Ik dacht dat je ook de FB als 'poweruser' kunt bestellen (bijbetaling).

https://www.kpn.com/internet/fritzbox
17-05-2024, 23:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Bij XS4ALL kreeg je toch al een Fritzbox en bij overgaan naar kpn hield je die toch?

Inderaad, als je gewoon bleef bij 'XS4all' na de overgang naar KPN bleef je Fritzbox gewoon werken.
Maar ik denk dat degene op wie je reageerde eerst naar iets anders gegaan is, en nu terug bij KPN.

Dan krijg je als 'nieuwe' klant het default KPN modem. Ik dacht dat je ook de FB als 'poweruser' kunt bestellen (bijbetaling).

https://www.kpn.com/internet/fritzbox
Ja, je kan als nieuwe abonnee ook de Fritzbox erbij huren.
17-05-2024, 23:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik dacht dat daar al een "app" voor was, namelijk:
Ziggo SmartWifi

Dat is de opvolger van Ziggo Hotspot, dat werkte met een certificaat en een wachtwoord. Daar is blijkbaar iets mis mee gegaan en ongeveer 2 jaar geleden heeft Ziggo dat met stille trom uitgeschakeld. Op apparaten waarop het al geïnstalleerd was, werkt dat nog steeds, maar voor nieuwe apparaten krijg je geen wachtwoord meer.

Ziggo SmartWifi is daar later voor in de plaats gekomen, maar zoals alle apps van dezelfde Ziggo app bouwer, werkt het slecht, moet het continue aan staan, en verbruikt daarom veel stroom.
18-05-2024, 10:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik dacht dat daar al een "app" voor was, namelijk:
Ziggo SmartWifi

Dat is de opvolger van Ziggo Hotspot, dat werkte met een certificaat en een wachtwoord. Daar is blijkbaar iets mis mee gegaan en ongeveer 2 jaar geleden heeft Ziggo dat met stille trom uitgeschakeld. Op apparaten waarop het al geïnstalleerd was, werkt dat nog steeds, maar voor nieuwe apparaten krijg je geen wachtwoord meer.

Ziggo SmartWifi is daar later voor in de plaats gekomen, maar zoals alle apps van dezelfde Ziggo app bouwer, werkt het slecht, moet het continue aan staan, en verbruikt daarom veel stroom.
Ziggo SmartWifi is geen opvolger van Ziggo Hotspot, maar een applicatie voor Android en iOS om je Wifi-instellingen te verbeteren en om Ziggo Wifispots in te stellen op Android en iOS.

Je kunt Ziggo WifiSpots ook zonder Ziggo SmartWifi instellen, maar dat is iets lastiger omdat je daarbij de gebruiksaanwijzing op de website van Ziggo moet gebruiken.

Ziggo Wifispots is dus geen app en bestaat gelukkige nog steeds (in tegenstelling tot dezelfde voorziening van KPN vroeger)
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/wifispots
hoewel de relevantie ervan vooral afhangt van waar je woont.

Of de app Ziggo SmartWifi goed werkt om de Wi-Fi van je modem goed in te stellen, kan ik helaas niet beoordelen.
In ieder geval zou zoiets in de modem zelf moeten zitten, vind ik.
18-05-2024, 11:55 door Anoniem
Ja, en als je dan die gebruiksaanwijzing van Ziggo volgt, én je hebt nog geen wachtwoord, of bent dat kwijt, dan stopt het avontuur daar, want je krijgt geen wachtwoord.

Voor Windows is er inderdaad géén app.
18-05-2024, 14:03 door Anoniem
Door Anoniem: Ja, en als je dan die gebruiksaanwijzing van Ziggo volgt, én je hebt nog geen wachtwoord, of bent dat kwijt, dan stopt het avontuur daar, want je krijgt geen wachtwoord.
[...]
Je Ziggo Wifispots gebruikersnaam en wachtwoord kun je vinden in je Ziggo account genaamd "mijn ziggo".
18-05-2024, 14:32 door Anoniem
Niet meer. Meerdere malen de helpdesk over gebeld.
18-05-2024, 18:53 door Anoniem
Door Anoniem: Niet meer. Meerdere malen de helpdesk over gebeld.
Vreemd, want in mijn Ziggo account is dat nog gewoon te vinden.
Toevallig heb ik een week of zo terug nog Ziggo Wifispots opnieuw op mijn telefoon ingesteld,
en dat ging goed ondanks dat ik bij Android 14 (en engelstalig) hier en daar zelf wat moest uitvogelen
aangezien ik het nu zonder de ZIggo SmartWifi app deed.

Maar gezien je opmerking:
Op apparaten waarop het al geïnstalleerd was, werkt dat nog steeds, maar voor nieuwe apparaten krijg je geen wachtwoord meer.
Vraag ik me af of we het wel over hezelfde hebben:
er is namelijk maar 1 wachtwoord dat je krijgt
en dat gebruik je op alle apparaten waarmee je wilt inloggen op ZIggo Wifispots.
18-05-2024, 21:14 door Anoniem
Net na meer dan een jaar nog eens geprobeerd, en verrek, het werkt, wel pas na een kwartier en meer dan 10x de pagina herladen. Tot dan het oranje schuifje wifispots aan in grijs en daaronder een groen vinkje met je wifispots staat uit.

Heb er vele keren de helpdesk over gebeld, en die kwamen tot dezelfde conclusie, hebben het nagevraagd waarop ik te horen kreeg dat het buiten bedrijf was gesteld omdat de app de voorkeur had. Misschien dat de vele klachten op het forum van Ziggo en mijn feedback op hun hebben wij u geholpen emails toch effect gehad.

Terug naar onderwerp: Ook wel eens gebeld omdat iets anders het niet deed en het eerste wat ze dan deden was mijn lijn, modem en wifi doormeten. Wat ik hier nu lees is dat ze daarvoor tegenwoordig eerst toestemming moeten vragen.
18-05-2024, 22:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Terug naar onderwerp: Ook wel eens gebeld omdat iets anders het niet deed en het eerste wat ze dan deden was mijn lijn, modem en wifi doormeten. Wat ik hier nu lees is dat ze daarvoor tegenwoordig eerst toestemming moeten vragen.

Ik weet niet of dat hetzelfde is.
De term 'klant huis netwerk scannen' gaat net wat verder dan 'lijn,modem , wifi doormeten' .

Verder kan het verschil zijn of ze zo'n meting 'permanent' laten lopen , of alleen op moment dat de klant belt met een probleem, en dan (expliciet of impliciet) toestemming geeft in het helpdesk gesprek.
19-05-2024, 08:57 door Anoniem
Door Anoniem: Beste TS.
En met ziggo heb ik ook al beste ruzie. Elke maand proberen ze weer geld af te schrijven voor mijn TV abbo. En ik heb ze nooit toestemming gegeven voor een automatische incasso..

Dat zou ik dan bij je eigen bank melden. Het mogen incasseren is een recht waar stevige voorwaarden aan gekoppeld zijn. Wanneer partijen dat niet netjes doen dan willen banken dat echt wel weten is mijn ervaring.
19-05-2024, 14:06 door Anoniem
Door Anoniem: Ding in bridge mode en je eigen router draaien. Succes met rondkijken. Werkt hier pas een jaar of 20 zo...
Heb ik ook, Ziggo in bridge mode en daarachter een DD-WRT router. Werkt perfect.
19-05-2024, 21:31 door Anoniem
Grappig dat er verwezen wordt naar het ontlasten van de helpdesk, maar die helpdesks kunnen niet meer dan een dom en niet ter zake doend scriptje aflopen, soms met de stomste suggesties zoals schakel de firewall uit.
19-05-2024, 23:37 door Anoniem
Door Anoniem: Grappig dat er verwezen wordt naar het ontlasten van de helpdesk, maar die helpdesks kunnen niet meer dan een dom en niet ter zake doend scriptje aflopen, soms met de stomste suggesties zoals schakel de firewall uit.

Neem eens een helpdesk baan, en leer hoeveel mensen 'dom scriptje aflopen' HARD NODIG hebben.
20-05-2024, 12:19 door Anoniem
Door Anoniem: Net na meer dan een jaar nog eens geprobeerd, en verrek, het werkt, wel pas na een kwartier en meer dan 10x de pagina herladen. Tot dan het oranje schuifje wifispots aan in grijs en daaronder een groen vinkje met je wifispots staat uit.

Heb er vele keren de helpdesk over gebeld, en die kwamen tot dezelfde conclusie, hebben het nagevraagd waarop ik te horen kreeg dat het buiten bedrijf was gesteld omdat de app de voorkeur had. Misschien dat de vele klachten op het forum van Ziggo en mijn feedback op hun hebben wij u geholpen emails toch effect gehad.

Terug naar onderwerp: Ook wel eens gebeld omdat iets anders het niet deed en het eerste wat ze dan deden was mijn lijn, modem en wifi doormeten. Wat ik hier nu lees is dat ze daarvoor tegenwoordig eerst toestemming moeten vragen.
Zigo hotspots is heel wat anders dan de App.

Hotspots werkt echter alleen, als jezelf je modem ook gebruikt, zodat die wifi uitzend. Immers om hotspots te gebruiken, moet je het zelf ook aanbieden.
Staat je modem dus in bridge mode, dan werkt hotspots niet.
20-05-2024, 12:21 door Anoniem
Door Anoniem: Grappig dat er verwezen wordt naar het ontlasten van de helpdesk, maar die helpdesks kunnen niet meer dan een dom en niet ter zake doend scriptje aflopen, soms met de stomste suggesties zoals schakel de firewall uit.
Ga eens op een helpdesk werken, dan ervaar je eens hoe complex een helpdesk functie eigenlijk is.

Probeer maar eens aan een totale nitwit eens te horen, wat er nu eigenlijk aan de hand is, en wat voor een problemen deze gebruiker nu echt heeft. Probeer hem dan maar eens door de stappen heen te praten, zonder exact te zien wat die persoon nu echt doet.
20-05-2024, 12:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik dacht dat daar al een "app" voor was, namelijk:
Ziggo SmartWifi

Dat is de opvolger van Ziggo Hotspot, dat werkte met een certificaat en een wachtwoord. Daar is blijkbaar iets mis mee gegaan en ongeveer 2 jaar geleden heeft Ziggo dat met stille trom uitgeschakeld. Op apparaten waarop het al geïnstalleerd was, werkt dat nog steeds, maar voor nieuwe apparaten krijg je geen wachtwoord meer.

Ziggo SmartWifi is daar later voor in de plaats gekomen, maar zoals alle apps van dezelfde Ziggo app bouwer, werkt het slecht, moet het continue aan staan, en verbruikt daarom veel stroom.
Apart dat beide gewoon op de ziggo website staan, en 2 totaal verschillende dingen beschrijven.

https://www.ziggo.nl/internet/wifispots
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/apps/smartwifi-app
20-05-2024, 14:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik dacht dat daar al een "app" voor was, namelijk:
Ziggo SmartWifi

Dat is de opvolger van Ziggo Hotspot, dat werkte met een certificaat en een wachtwoord. Daar is blijkbaar iets mis mee gegaan en ongeveer 2 jaar geleden heeft Ziggo dat met stille trom uitgeschakeld. Op apparaten waarop het al geïnstalleerd was, werkt dat nog steeds, maar voor nieuwe apparaten krijg je geen wachtwoord meer.

Ziggo SmartWifi is daar later voor in de plaats gekomen, maar zoals alle apps van dezelfde Ziggo app bouwer, werkt het slecht, moet het continue aan staan, en verbruikt daarom veel stroom.
Apart dat beide gewoon op de ziggo website staan, en 2 totaal verschillende dingen beschrijven.

https://www.ziggo.nl/internet/wifispots
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/apps/smartwifi-app
Klopt, met dien verstande dat je met behulp van de zgn. SmartWifi app
ook je verbinding met Ziggo Wifispots kunt instellen in plaats dat je dat
via de handleiding op de website van Ziggo doet.

Beperking daarbij is wel dat die SmartWifi app alleen op iOS en Android werkt
en je daarmee dus geen verbinding met Ziggo Wifispots kunt maken
op een desktop of laptop computer met andere besturingssystemen.

Ziggo zou dan ook veel beter geld van hun klanten aan een goede handleiding
op hun website kunnen besteden dan aan een aparte `app'
die dus maar beperkt bruikbaar is.
20-05-2024, 15:21 door Anoniem
Door Anoniem:[...]
Hotspots werkt echter alleen, als jezelf je modem ook gebruikt, zodat die wifi uitzend. Immers om hotspots te gebruiken, moet je het zelf ook aanbieden.
Staat je modem dus in bridge mode, dan werkt hotspots niet.
Als je modem uitstaat, werkt Ziggo Wifispots nog steeds via modems van andere Ziggo gebruikers.
Je moet alleen in je Ziggo account (mijn Ziggo) je Ziggo Wifispots aan hebben staan.
Als je het in je Ziggo account uitzet, dan doet jouw modem er namelijk niet aan mee als die aan staat.
Consequentie daarvan is echter wel dat je dan zelf geen gebruik meer kunt maken van de Ziggo Wifispots
via de modems van andere Ziggo gebruikers.
20-05-2024, 16:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Grappig dat er verwezen wordt naar het ontlasten van de helpdesk, maar die helpdesks kunnen niet meer dan een dom en niet ter zake doend scriptje aflopen, soms met de stomste suggesties zoals schakel de firewall uit.
Ga eens op een helpdesk werken, dan ervaar je eens hoe complex een helpdesk functie eigenlijk is.

Probeer maar eens aan een totale nitwit eens te horen, wat er nu eigenlijk aan de hand is, en wat voor een problemen deze gebruiker nu echt heeft. Probeer hem dan maar eens door de stappen heen te praten, zonder exact te zien wat die persoon nu echt doet.

Probeer dan eens als persoon met veel kennis (3e lijns support bij een ISP) iemand met clue aan de lijn te krijgen. Je blijft hangen in dat stomme script. Dat is mijn punt.
20-05-2024, 17:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Grappig dat er verwezen wordt naar het ontlasten van de helpdesk, maar die helpdesks kunnen niet meer dan een dom en niet ter zake doend scriptje aflopen, soms met de stomste suggesties zoals schakel de firewall uit.
Ga eens op een helpdesk werken, dan ervaar je eens hoe complex een helpdesk functie eigenlijk is.

Probeer maar eens aan een totale nitwit eens te horen, wat er nu eigenlijk aan de hand is, en wat voor een problemen deze gebruiker nu echt heeft. Probeer hem dan maar eens door de stappen heen te praten, zonder exact te zien wat die persoon nu echt doet.

Probeer dan eens als persoon met veel kennis (3e lijns support bij een ISP) iemand met clue aan de lijn te krijgen. Je blijft hangen in dat stomme script. Dat is mijn punt.
Hoe meer je loopt te zeiken bij de helpdesk, des te minder ze bereid zijn om iets extra te doen.ce#@#%6
20-05-2024, 18:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Grappig dat er verwezen wordt naar het ontlasten van de helpdesk, maar die helpdesks kunnen niet meer dan een dom en niet ter zake doend scriptje aflopen, soms met de stomste suggesties zoals schakel de firewall uit.
Ga eens op een helpdesk werken, dan ervaar je eens hoe complex een helpdesk functie eigenlijk is.

Probeer maar eens aan een totale nitwit eens te horen, wat er nu eigenlijk aan de hand is, en wat voor een problemen deze gebruiker nu echt heeft. Probeer hem dan maar eens door de stappen heen te praten, zonder exact te zien wat die persoon nu echt doet.

Probeer dan eens als persoon met veel kennis (3e lijns support bij een ISP) iemand met clue aan de lijn te krijgen. Je blijft hangen in dat stomme script. Dat is mijn punt.

Oh, dan had je dat punt moeten maken natuurlijk.

Je weet (waarschijnlijk) wel - omdat je zelf op die stoel zit - dat je als 3e lijn enorm afgeschermd moet (en wilt) worden van stomme vragen van eindgebruikers .
Is er werkelijk een probleem in de dienst zoals die bedoeld is komt dat wel op je bord via helpdesk en 2e lijns tickets.

En zeker bij een Ziggo ga je gewoon geen 'peer' aan de lijn krijgen. Ga naar networking (letterlijk en figuurlijk) events, en doe daar je 3e lijns peer-contacten op - heel heel soms is dat rechtstreeks nodig.
Maar vaak zitten die mensen weer even een eindje weg van de dagelijkse operatie en een simpele storing in een stukje access netwerk .
21-05-2024, 10:03 door Saph
Door Anoniem:

Maak je geen zorgen, we kunnen niet zien naar welke sites je surft.

Zeker bizar dat, daar zou ik sowieso niet mee akkoord gaan. Maar ik vind dit zinnetje ook wel bijzonder want volgens mij kunnen ze dat als ISP zeker wel zien.
21-05-2024, 11:24 door Anoniem
Door Saph:
Door Anoniem:

Maak je geen zorgen, we kunnen niet zien naar welke sites je surft.

Zeker bizar dat, daar zou ik sowieso niet mee akkoord gaan. Maar ik vind dit zinnetje ook wel bijzonder want volgens mij kunnen ze dat als ISP zeker wel zien.
Dus omdat je dat denkt, neem je het als vaststaand aan.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.