/dev/null - Overig

Bankpas als vervanger OV pas nog een mislukking.

21-08-2024, 21:13 door waterlelie, 29 reacties
Laatst bijgewerkt: 21-08-2024, 21:23
Het implementeren van de bankpas als volledige OV kaart met abonnementen etc met als doel de huidige OV pas te vervangen heeft nogal wat drempels te overwinnen. De OVpay app die hiervoor is ontworpen, wordt met een 1.8 gewaardeerd, of beter nog af geserveerd. De reviews zijn vernietigend, en mijn eigen ervaring om mijn bankpas aan de app te koppelen, zodat ik ook gebruik kan maken van de kortingen en abonnementen die op de gewone persoonlijke OV pas kunnen worden gezet. is echter niet verder gekomen, dan een mislukte poging om de bankpas te koppelen, omdat het banknummer van 16 cijfers door de app niet als geldig nummer werd herkend. Op de website Trustpilot (https://nl.trustpilot.com/review/ovpay.nl) wordt deze poging om de bankpas en smartphone als volwaardige OV pas te kunnen gebruiken met de grond gelijk gemaakt. In de huidige situatie kan men de bankpas wel als OV pas gebruiken, maar daar geen abonnementen aan te verbinden. Voorlopig ben ik dan ook nog blij met de gewone OV-pas..
Reacties (29)
21-08-2024, 21:40 door Anoniem
Ik was vooral blij met met papieren kaartjes.
Geen privacy issues, geen gedoe met passen, geen gedoe met wel of niet inchecken, uitchecken, doorchecken, geen gedoe met achter je geld aan gaan als je bent vergeten uit te checken, gewoon contant kunnen betalen voor je reis, geen poortjes nodig die alle stations ontsieren ...
21-08-2024, 22:15 door Anoniem
In een artikel op Tweakers vandaag (https://tweakers.net/nieuws/225630/opvolger-ov-chipkaart-loopt-vertraging-op-doordat-samenwerking-met-bunq-stopt.html) las ik dat het de bedoeling was dat de nieuwe OV-chipkaart op de achtergrond gebruik zou maken van een Bunq bankrekening. Daarmee lijkt het er voor mij op dat het doel was OV-chipkaart op de achtergrond gewoon een OVPay kaart te maken...

Misschien niet eens zo'n slecht idee, zodat het implementeren van elke andere vorm van reizen dan saldo in ieder geval maar op 1 plek hoeft te gebeuren.
21-08-2024, 22:41 door Anoniem
Door waterlelie: In de huidige situatie kan men de bankpas wel als OV pas gebruiken, maar daar geen abonnementen aan te verbinden. Voorlopig ben ik dan ook nog blij met de gewone OV-pas..
Nou ik was vorige week blij met die bankpas mogelijkheid, want ik ga bijna nooit met het OV en toen ik ineens met de bus moest omdat de auto een dag langer in de garage moest blijven bij de APK/beurt stond ik bij de bushalte en bleek de OV shitkaart die ik al die tijd meesleepte in de portemonnee "verlopen" te zijn.
Maar toen kon ik mooi met de bankpas reizen, die verloopt tenminste niet zonder dat ik het in de gaten heb.
En dat werkte ook gewoon, hoewel ik wel het idee had dat ik de pas veel langer tegen de lezer moest houden dan de mensen met een OV kaart.
22-08-2024, 01:00 door Anoniem
OVpay is net als het OV-chipkaartsysteem van Trans Link Systems (TLS). Het OV-chipkaartsysteem heeft nooit goed gewerkt en zit nog altijd vol met bugs (het is niet voor niets dat bijvoorbeeld NS Flex compleet onlogisch en bovenal onpraktisch in elkaar steekt). Hoezo gaan de vervoerders dan opnieuw in zee met Translink*? Niet leren van het verleden?
Dan zoek je toch juist een andere partner?
22-08-2024, 09:34 door Anoniem
wat is er nou zo moeilijk? is het dat elke rit een andere prijs kan zijn afhankelijk van afstand? Het betalen zelf kan toch niet ingewikkeld zijn, op plekken (buiten NL) kun je gewoon met je Nederlandse bankkaart/pinpas je buskaartje betalen, zonder vertraging. Zover ik me kan herinneren is de ritprijs dan een vaste prijs onafhankelijk waar je naartoe reist.
22-08-2024, 10:16 door waterlelie - Bijgewerkt: 22-08-2024, 10:20
Door Anoniem: wat is er nou zo moeilijk? is het dat elke rit een andere prijs kan zijn afhankelijk van afstand? Het betalen zelf kan toch niet ingewikkeld zijn, op plekken (buiten NL) kun je gewoon met je Nederlandse bankkaart/pinpas je buskaartje betalen, zonder vertraging. Zover ik me kan herinneren is de ritprijs dan een vaste prijs onafhankelijk waar je naartoe reist.

De bedoeling is dat de huidige OV kaart(en) verdwijnen, en worden vervangen door je smartphone en bankpas. Maar om de kortingen en abonnementen van gebruikers over te zetten op de bankpas, moet deze aan de app in de smartphone worden gekoppeld, omdat de bankpas daar niet voor geschikt is. Maar ook het koppelen, in mijn geval door het invoeren van het bankpasnummer (16 cijfers) was bij mij niet mogelijk. Ook de ervaring met het betalen van de reis, (uitchecken bijvoorbeeld) is voor velen een dure aangelegenheid geworden, omdat het corrigeren daarvan niet de prioriteit van Translink heeft. Voor degenen die geen korting of abonnement nodig hebben, die kunnen zonder probleem met hun bankpas reizen. Conclusie: leuk, maar voorlopig vooral een logistieke ramp en illusie.
22-08-2024, 10:48 door majortom
Door waterlelie:
Door Anoniem: wat is er nou zo moeilijk? is het dat elke rit een andere prijs kan zijn afhankelijk van afstand? Het betalen zelf kan toch niet ingewikkeld zijn, op plekken (buiten NL) kun je gewoon met je Nederlandse bankkaart/pinpas je buskaartje betalen, zonder vertraging. Zover ik me kan herinneren is de ritprijs dan een vaste prijs onafhankelijk waar je naartoe reist.

De bedoeling is dat de huidige OV kaart(en) verdwijnen, en worden vervangen door je smartphone en bankpas. Maar om de kortingen en abonnementen van gebruikers over te zetten op de bankpas, moet deze aan de app in de smartphone worden gekoppeld, omdat de bankpas daar niet voor geschikt is. Maar ook het koppelen, in mijn geval door het invoeren van het bankpasnummer (16 cijfers) was bij mij niet mogelijk. Ook de ervaring met het betalen van de reis, (uitchecken bijvoorbeeld) is voor velen een dure aangelegenheid geworden, omdat het corrigeren daarvan niet de prioriteit van Translink heeft. Voor degenen die geen korting of abonnement nodig hebben, die kunnen zonder probleem met hun bankpas reizen. Conclusie: leuk, maar voorlopig vooral een logistieke ramp en illusie.
Ik mag niet hopen dat de OV kaart volledig vervangen wordt door de bankpas (en dat is volgens mij ook niet het idee, gezien dit artikel https://www.nu.nl/economie/6325397/nieuwe-ov-pas-komt-later-door-onenigheid-translink-en-bunq.html): dan zou namelijk de mogelijkheid tot het hebben van een min of meer anonieme OV kaart ook niet meer tot de mogelijkheden behoren.

En wat te doen met reizigers die geen geschikte bankpas of smartphone hebben?
22-08-2024, 10:51 door Anoniem
In Nederland wil men altijd opnieuw het wiel uitvinden.....

Genoeg prima werkende systemen te vinden bij de diverse naaste (buur)landen, maar nee....
In NL is men eigenwijs en begint helemaal opnieuw, met jarenlange ellende van dien.

Het zal wel met het OV te maken hebben, want de hogesnelheidslijn met de Italiaanse treinen was ook al zo'n daverend succes... rollseyes....
22-08-2024, 10:54 door Anoniem
Door Anoniem: wat is er nou zo moeilijk? is het dat elke rit een andere prijs kan zijn afhankelijk van afstand? Het betalen zelf kan toch niet ingewikkeld zijn, op plekken (buiten NL) kun je gewoon met je Nederlandse bankkaart/pinpas je buskaartje betalen, zonder vertraging. Zover ik me kan herinneren is de ritprijs dan een vaste prijs onafhankelijk waar je naartoe reist.
Je uitgangspunt klopt niet!
De prijs is:
- afhankelijk van de afstand
- afhankelijk van WIE er reist
- afhankelijk van WANNEER die reist
- afhankelijk van MET WIE die reist
Je kunt bijvoorbeeld een abonnement nemen voor een bepaald traject, of zelfs een algemeen abonnement voor alle trajecten.
En je krijgt korting als je bejaard bent. Of je kunt die korting zelf 'kopen' als apart product. Waarbij er dan een tijdstip aan kan hangen (bijvoorbeeld alleen korting buiten de spits).
En als je zo'n korting regeling hebt dan kun je ook nog een paar dagen per jaar helemaal gratis reizen.
Je kunt ook als groep reizen, waarbij je dan weer korting hebt.

Afijn het is allemaal mega-complex. Gemaakt.
Als de kaart niet (zoals de OV-Chipkaart) dit soort informatie zelf op de kaart kan opslaan, dan kom je er niet omheen om die informatie centraal bij te houden per houder van een ander ID medium, bijvoorbeeld de bankpas.
De uiteindelijke ritprijs bepalen kan pas als je:
- weet waar en wanneer er is in- en uitgechecked
- door wie dat is gebeurd en wat die voor 'reisproducten' (braak) gekocht heeft, zoals een abonnement of kortingskaart
- wat die persoon heeft aangegeven mbt bijvoorbeeld 'ik wil vandaag gebruik maken van mijn vrij reizen dag'.

Denk dus niet dat dit ook maar enigszins vergelijkbaar is met 'ik betaal mijn boodschappen met mijn bankpas'.
VERRE van dat!
22-08-2024, 11:02 door Anoniem
Door majortom:
En wat te doen met reizigers die geen geschikte bankpas of smartphone hebben?

Hetzelfde wat daar nu voor gedaan wordt , bijvoorbeeld.

(Eenmalig kaartje kopen.) .
22-08-2024, 12:16 door Anoniem
Door Anoniem: OVpay is net als het OV-chipkaartsysteem van Trans Link Systems (TLS). Het OV-chipkaartsysteem heeft nooit goed gewerkt en zit nog altijd vol met bugs (het is niet voor niets dat bijvoorbeeld NS Flex compleet onlogisch en bovenal onpraktisch in elkaar steekt). Hoezo gaan de vervoerders dan opnieuw in zee met Translink*? Niet leren van het verleden?
Dan zoek je toch juist een andere partner?

vriendjes in de subsidiespons
22-08-2024, 12:52 door spatieman
we gaan de CCP achter na, of zouden ze al een poot stijf hebben in de overheid.
22-08-2024, 13:33 door Anoniem
Door Anoniem: Ik was vooral blij met met papieren kaartjes.
Geen privacy issues, geen gedoe met passen, geen gedoe met wel of niet inchecken, uitchecken, doorchecken, geen gedoe met achter je geld aan gaan als je bent vergeten uit te checken, gewoon contant kunnen betalen voor je reis, geen poortjes nodig die alle stations ontsieren ...
Helemaal mee EENS. Ik ben NS gaan HATEN.Want reizen is niet leuk meer met al die K.. paaltjes incheck uitcheck andere maatschappij.opwaardeneren. Bestelling ophalen bij AH ook zo IDIOOT
meereizen bij automaat gedoeBAH BAH
lekker met de auto
En NS is veel te duur en wordt nog duurder.
ONBETAALBAAR
leuk voor de werkende luxe baantjes als de reis wordt betaald
Reiden de treinen?vandaag nee pak de bus effe
23-08-2024, 15:39 door Anoniem
Door Anoniem: Ik was vooral blij met met papieren kaartjes.
Geen privacy issues, geen gedoe met passen, geen gedoe met wel of niet inchecken, uitchecken, doorchecken, geen gedoe met achter je geld aan gaan als je bent vergeten uit te checken, gewoon contant kunnen betalen voor je reis, geen poortjes nodig die alle stations ontsieren ...
Helemaal mee eens.
OV-chipkaart systeem is al sinds de afschaffing van papieren kaartjes één grote privacy schending waarbij je gediscrimineerd wordt (hogere prijs) als je met een anonieme OV-chipkaart reist.
Met een bankpas kan je natuurlijk helemaal niet meer anoniem reizen. Dan moet je overstappen naar eenmalige kaartjes die nog veel duurder zijn.
Privacy in het OV is op deze manier afgeschaft. Mensen die privacy willen, worden in hun portemonnee gestraft.

https://privacyfirst.nl/artikelen/hoger-beroep-michiel-jonker-inzake-privacy-aantastingen-connexxion-en-ns/
https://www.security.nl/posting/765576/SP+wil+opheldering+over+verwerking+van+persoonsgegevens+door+OV-bedrijven
23-08-2024, 16:11 door Anoniem
Door Anoniem: In Nederland wil men altijd opnieuw het wiel uitvinden.....

Genoeg prima werkende systemen te vinden bij de diverse naaste (buur)landen, maar nee....
In NL is men eigenwijs en begint helemaal opnieuw, met jarenlange ellende van dien.

Het zal wel met het OV te maken hebben, want de hogesnelheidslijn met de Italiaanse treinen was ook al zo'n daverend succes... rollseyes....
Je hebt echt geen idee waar je het over hebt. Er lijken wel andere systemen te zijn, maar dat geldt voor een enkele vervoerder (London, singapore, etc). In NL kun je de OV-pas of Bankpas voor ALLE vervoerders gebruiken. Dat is een hele andere situatie.
23-08-2024, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik was vooral blij met met papieren kaartjes.
Geen privacy issues, geen gedoe met passen, geen gedoe met wel of niet inchecken, uitchecken, doorchecken, geen gedoe met achter je geld aan gaan als je bent vergeten uit te checken, gewoon contant kunnen betalen voor je reis, geen poortjes nodig die alle stations ontsieren ...
Helemaal mee eens.
OV-chipkaart systeem is al sinds de afschaffing van papieren kaartjes één grote privacy schending waarbij je gediscrimineerd wordt (hogere prijs) als je met een anonieme OV-chipkaart reist.

Voor degenen die niet bekend zijn met het OV :
Dat is niet waar , maar dingen verzinnen is des activist.

De standaard ritprijs is hetzelfde, of het nu een anonieme kaart is of een kaart op naam.

Alleen abonnementen, (leeftijds) kortingspassen etc koop je alleen met een kaart op naam.
Net zoals je in de papieren kaartjes tijd OOK ALLEEN (korting) ABONNEMENT kon kopen icm een kaart ("stamkaart") waar je pasfoto op zat.

https://winkel.treinenkelderperron8.nl/treinkaartjes/15289-x.html
23-08-2024, 17:38 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 23-08-2024, 17:42
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik was vooral blij met met papieren kaartjes.
Geen privacy issues, geen gedoe met passen, geen gedoe met wel of niet inchecken, uitchecken, doorchecken, geen gedoe met achter je geld aan gaan als je bent vergeten uit te checken, gewoon contant kunnen betalen voor je reis, geen poortjes nodig die alle stations ontsieren ...
Helemaal mee eens.
OV-chipkaart systeem is al sinds de afschaffing van papieren kaartjes één grote privacy schending waarbij je gediscrimineerd wordt (hogere prijs) als je met een anonieme OV-chipkaart reist.

Voor degenen die niet bekend zijn met het OV :
Dat is niet waar , maar dingen verzinnen is des activist.

De standaard ritprijs is hetzelfde, of het nu een anonieme kaart is of een kaart op naam.

Alleen abonnementen, (leeftijds) kortingspassen etc koop je alleen met een kaart op naam.
Net zoals je in de papieren kaartjes tijd OOK ALLEEN (korting) ABONNEMENT kon kopen icm een kaart ("stamkaart") waar je pasfoto op zat.

https://winkel.treinenkelderperron8.nl/treinkaartjes/15289-x.html

Maar dat abonnement en de stamkaart werden in de trein niet gescand, alleen bekeken door de conducteur (zichtcontrole), in combinatie met het papieren kaartje (dat werd geknipt of later gekniptangstempeld). De persoonsgegevens op de stamkaart en later op het abonnement werden dus in de trein niet geregistreerd, d.w.z. niet verwerkt. Er werd dus niet getracked welke reizen je maakte als privé-persoon.

Graag niet misleiden. Maar ja, misleiding is des NS-"voorlichter"...

M.J.
23-08-2024, 18:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik was vooral blij met met papieren kaartjes.
Geen privacy issues, geen gedoe met passen, geen gedoe met wel of niet inchecken, uitchecken, doorchecken, geen gedoe met achter je geld aan gaan als je bent vergeten uit te checken, gewoon contant kunnen betalen voor je reis, geen poortjes nodig die alle stations ontsieren ...
Helemaal mee eens.
OV-chipkaart systeem is al sinds de afschaffing van papieren kaartjes één grote privacy schending waarbij je gediscrimineerd wordt (hogere prijs) als je met een anonieme OV-chipkaart reist.

Voor degenen die niet bekend zijn met het OV :
Dat is niet waar , maar dingen verzinnen is des activist.

De standaard ritprijs is hetzelfde, of het nu een anonieme kaart is of een kaart op naam.

Dat klopt. Wel is het reizen met de OV-chipkaart aanmerkelijk duurder dan het vroeger met de strippenkaart was, in ieder geval in mijn gemeente, omdat je bij de OV-chipkaart altijd per km betaalt en de strippenkaart met "zones" werkte. Als je zoals ik in een buitenwijk woont dan is een ritje met de bus naar het centrum nu veel duurder, en dan hebben we het nog maar niet eens over de trein waar je vroeger van het buitenwijkstation naar centraal kon reizen (of zelfs naar een ander buitenwijkstation) met het afstempelen van 1 zone (2 strippen), terwijl je daar nu de normale prijs van een treinrit voor betaalt (niet eens van een busrit, wat het in feite vroeger was).
Dit treinritje werd daar door meer dan 2 keer zo duur, en het busritje 1.5 keer ofzo. (los van de prijsverhogingen die er daarna nog kwamen)
Maar inderdaad, dat geldt voor iedereen, niet alleen voor anonieme kaart (of bankpas) reizigers.
23-08-2024, 19:46 door Anoniem
Door Anoniem: Nou ik was vorige week blij met die bankpas mogelijkheid, want ik ga bijna nooit met het OV en toen ik ineens met de bus moest omdat de auto een dag langer in de garage moest blijven bij de APK/beurt stond ik bij de bushalte en bleek de OV shitkaart die ik al die tijd meesleepte in de portemonnee "verlopen" te zijn.
Maar toen kon ik mooi met de bankpas reizen, die verloopt tenminste niet zonder dat ik het in de gaten heb.
En dat werkte ook gewoon, hoewel ik wel het idee had dat ik de pas veel langer tegen de lezer moest houden dan de mensen met een OV kaart.
Daarom doen ze het ook. Ik heb zelf zo'n metalen houdertje met een reeks kaarten erin, waaronder een bankpas en een OV-chipkaart, en juist omdat ik die OV-chipkaart heb en daar 40%-kortingsabonnementen aan gekoppeld heb word ik wel eens onaangenaam verrast omdat ik ergens per ongeluk de verkeerde kaart heb gebruikt. Voor mij zou het juist verdomd handig zijn als ik het uit kon zetten op mijn bankpas, ik zou willen dat de in/uitcheck-automaat een foutmelding geeft als ik per abuis de verkeerde pas gebruik.

Daarmee ontken ik niet dat het handig is voor jou, het illustreert alleen dat wat handig is per persoon nogal kan verschillen en dat het enorm zou helpen als je zelf in kon stellen wat de bedoeling is.
23-08-2024, 20:37 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:

Maar dat abonnement en de stamkaart werden in de trein niet gescand, alleen bekeken door de conducteur (zichtcontrole), in combinatie met het papieren kaartje (dat werd geknipt of later gekniptangstempeld). De persoonsgegevens op de stamkaart en later op het abonnement werden dus in de trein niet geregistreerd, d.w.z. niet verwerkt. Er werd dus niet getracked welke reizen je maakte als privé-persoon.

Graag niet misleiden. Maar ja, misleiding is des NS-"voorlichter"...

M.J.

Dit is ouwe koeien bespreken. Dit stamkaart stamt uit een periode met 38% minder inwoners in Nederland dan nu.

Feitelijk maakt het echt helemaal niets uit. Als je anoniem wil reizen heb je wat mij betreft echt vette pech. Als er een conducteur op zn bek geslagen word omdat hij iemand aanspreekt op gedrag, of de een of andere vrouw wordt op de roltrap in haar kont gegrepen hoop ik dat die gast kan worden achterhaald. En dit is echt dagelijkse kost.

In de gemiddelde reiziger is men helemaal niet geinteresseerd of ie op zaterdag om 13:48 van Bijlmer Arena naar Den Bosch is gereisd. Ze willen wel dat ie gewoon betaald, dat wel en dat lijkt mij ook logisch.

Men gaat er in dit soort zaken altijd van eigen perspectief uit. Ik gedraag mij normaal, dus ik wil nergens last van hebben en ga er daarom vanuit dat de rest zich allemaal ook normaal (naar mijn eigen maatstaven) gedraagt.

Guess what....

Bovendien.... privacy hebben is fundamenteel iets anders dan anoniem zijn.
24-08-2024, 08:42 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 24-08-2024, 08:55
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:

Maar dat abonnement en de stamkaart werden in de trein niet gescand, alleen bekeken door de conducteur (zichtcontrole), in combinatie met het papieren kaartje (dat werd geknipt of later gekniptangstempeld). De persoonsgegevens op de stamkaart en later op het abonnement werden dus in de trein niet geregistreerd, d.w.z. niet verwerkt. Er werd dus niet getracked welke reizen je maakte als privé-persoon.

Graag niet misleiden. Maar ja, misleiding is des NS-"voorlichter"...

M.J.

Dit is ouwe koeien bespreken. Dit stamkaart stamt uit een periode met 38% minder inwoners in Nederland dan nu.
Ik reageerde op iemand die beweerde dat er onzin verteld werd over de privacy in het OV in de tijd van de papieren treinkaartjes (waaronder de stamkaart). Jij maakt niet duidelijk waarom papieren treinkaartjes, of een ander systeem met privacy voor de reiziger, met het huidige inwoneraantal van Nederland niet meer zou kunnen. Je roept dat alleen maar.

Feitelijk maakt het echt helemaal niets uit. Als je anoniem wil reizen heb je wat mij betreft echt vette pech.
Deze bewering is niet beter dan zeggen: "Feitelijk maakt het echt helemaal niets uit. Als je Jood / Palestijn / homoseksueel / vrouw / kind / werkloos / gehandicapt (vul het rijtje maar aan...) bent heb je wat mij betreft echt vette pech." Je toont hier een barbaarse onverschilligheid.

Als er een conducteur op zn bek geslagen word omdat hij iemand aanspreekt op gedrag, of de een of andere vrouw wordt op de roltrap in haar kont gegrepen hoop ik dat die gast kan worden achterhaald. En dit is echt dagelijkse kost.
Dus jij ziet het vervoerbewijs dat een OV-reiziger koopt, nu als een opsporingsinstrument voor autoriteiten (politie e.d.), omdat alle OV-reizigers van jou als verdachten moeten worden behandeld. Dit is niet een recept voor meer veiligheid, maar juist voor een veel minder veilige maatschappij. Het is trouwens ook niet effectief. Camera-opnames helpen soms wel met opsporing achteraf, maar de OV-chipkaart registreert echt niet wat de betreffende reiziger ergens op het traject van A naar B doet. Of wil jij elke OV-chipkaart, of zelfs elke bankpas, gaan uitrusten met een afluistermicrofoon?

In de gemiddelde reiziger is men helemaal niet geinteresseerd of ie op zaterdag om 13:48 van Bijlmer Arena naar Den Bosch is gereisd. Ze willen wel dat ie gewoon betaald, dat wel en dat lijkt mij ook logisch.
Men is in ALLE reizigers geïnteresseerd, zowel voor targeted reclame als voor profilering en surveillance. Technische ontwikkelingen (IT) maken dergelijke algehele surveillance ook mogelijk. Als het surveillance-instrument eenmaal geïnstalleerd en in gebruik is, zal men de verleiding niet kunnen weerstaan om het ook te gaan gebruiken voor registratie van bijvoorbeeld (vermoedelijke) demonstranten of als bewijsmateriaal om het journalistieke brongeheim te kunnen omzeilen of klokkenluiders kalt te stellen. Zo zijn er nog meer manieren waarop het tracken van OV-reizigers misbruikt kan worden, en dus ook zal worden. De enige manier om dat te voorkomen, is om het nodeloos tracken te verbieden. Dat doet de AVG. Maar de AVG is als wet op dit punt door Nederlandse rechters terzijde geschoven, ook al willen ze dat niet openlijk toegeven.

Men gaat er in dit soort zaken altijd van eigen perspectief uit. Ik gedraag mij normaal, dus ik wil nergens last van hebben en ga er daarom vanuit dat de rest zich allemaal ook normaal (naar mijn eigen maatstaven) gedraagt.

Guess what....
In zekere zin gaat iedereen, ook jij, van eigen perspectief uit. Jouw perspectief is dat van een bruinhemd of een Sovjet-apparatsjik. Iedereen die niet rechtstreeks de baas is of in dienst is van de ordehandhaving zelf (bijv. het leger, de politie, geheime diensten) wordt door jou gewantrouwd en als een verdachte beschouwd. Je wilt iedereen zoveel mogelijk controleren, en ook onderdrukken voorzover ze zich in jouw ogen niet "normaal" gedragen. Als jij je zin krijgt, leidt dat tot een zeer onvrije, nachtmerrie-achtige maatschappij waarin alle mensen in angst leven zodra ze niet helemaal "normaal" (kunnen) zijn - zo'n dystopie die al in allerlei films en boeken is getoond. Kijk jij misschien alleen naar superheldenfilms?

Bovendien.... privacy hebben is fundamenteel iets anders dan anoniem zijn.
In het openbaar vervoer (want daar hebben we het hier over) is anoniem kunnen reizen een wezenlijk deel van privacy. Uiteraard wordt een persoonlijk abonnement NIET anoniem afgesloten. Dat hoeft ook niet om anoniem te kunnen reizen. Een abonnement kan met zichtcontrole worden gecontroleerd. Dat er dan af en toe een slimme student door het net glipt, lijkt me niet zo'n probleem. Het gaat erom dat de reisbewegingen van personen, met name privé-personen, maar bijvoorbeeld ook journalisten en demonstranten, niet gevolgd (getracked) kunnen worden. Daarvoor is het nodig dat ze tijdens hun reis van A naar B anoniem kunnen blijven.

M.J.
24-08-2024, 09:38 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:

Bovendien.... privacy hebben is fundamenteel iets anders dan anoniem zijn.
In het openbaar vervoer (want daar hebben we het hier over) is anoniem kunnen reizen een wezenlijk deel van privacy. Uiteraard wordt een persoonlijk abonnement NIET anoniem afgesloten. Dat hoeft ook niet om anoniem te kunnen reizen. Een abonnement kan met zichtcontrole worden gecontroleerd. Dat er dan af en toe een slimme student door het net glipt, lijkt me niet zo'n probleem. Het gaat erom dat de reisbewegingen van personen, met name privé-personen, maar bijvoorbeeld ook journalisten en demonstranten, niet gevolgd (getracked) kunnen worden. Daarvoor is het nodig dat ze tijdens hun reis van A naar B anoniem kunnen blijven.

M.J.


Op die die andere suggestieve onzin hierboven reageer ik niet.

Maar dan die demonstranten. Demonstreren mag in Nederland zolang dat geen plotselinge impact heeft op de veiligheid van andere burgers. Daarom mag je ook niet zomaar op een snelweg gaan zitten.

Dat demonstranten anoniem zouden willen reizen spreek ik tegen. Immers, als je ergens voor demonstreert doe je dat vanuit ideologisch oogpunt en wil je de samenleving bewust maken van iets. Je kiest er dan zelf al (bewust) voor o in het voetlicht te treden. Maar demonstreren krijgt wel een ander karakter als het niet vanuit ideologisch punt gebeurd, maar vanuit activisme omdat je gewoon tegen de overheid ofzo bent. Dan ben je geen demonstrant, dan ben je gewoon een laffe activist die op dat moment een zuiver doel (en de demonstranten daarvan) misbruikt voor eigen gewin.

Dus nee. Demonstranten hebben geen intrinsieke behoefte aan anoniem reizen.
Ik kan mij wel voorstellen dat activisten anoniem zouden willen reizen, en wat mij betreft hoeft dat dus ook niet.

En journalisten die, net als Asange en Snowden, gevaar lopen (wan dat blijft jouw stokpaardje) reizen niet met het OV. Die reizen sowieso niet omdat elke reisbeweging een risico is.

Maar goed, jij en ik kunnen hier op dit forum heel lang over ouwehoeren; het betalen van je treinkaartje via je bankpas en NFC is al lang een feit.
24-08-2024, 09:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Dit is ouwe koeien bespreken. Dit stamkaart stamt uit een periode met 38% minder inwoners in Nederland dan nu.

Feitelijk maakt het echt helemaal niets uit. Als je anoniem wil reizen heb je wat mij betreft echt vette pech. Als er een conducteur op zn bek geslagen word omdat hij iemand aanspreekt op gedrag, of de een of andere vrouw wordt op de roltrap in haar kont gegrepen hoop ik dat die gast kan worden achterhaald. En dit is echt dagelijkse kost.

In de gemiddelde reiziger is men helemaal niet geinteresseerd of ie op zaterdag om 13:48 van Bijlmer Arena naar Den Bosch is gereisd. Ze willen wel dat ie gewoon betaald, dat wel en dat lijkt mij ook logisch.

Precies!
Ik heb er ook helemaal geen problemen mee dat alle gemaakte reizen in een grote bak verdwijnen, als er maar een redelijke garantie is dat daar geen op de persoon gerichte analyses op gedaan worden zonder dat daar een concrete reden voor is.
Dat er bepaalde mensen zijn die daar helemaal van over de rooie gaan en maar door blijven mekkeren over hun privacy, dat vind ik ook een beetje "zichzelf belangrijker maken/achten dan men echt is".
We leven in Nederland niet voor de persoon, maar voor de samenleving. De samenleving bestaat uit 18 miljoen personen, en die moeten met zijn allen leven in dit kleine landje. Om dat een beetje haalbaar te maken is het soms nodig dat er zaken worden vastgelegd. En in extreme gevallen dat die worden onderzocht.
Daar kun je wel de hele tijd over lopen bokken maar dat voegt niets toe, niet aan de samenleving en al helemaal niet aan je eigen leven.
Ik moet er niet aan denken om de hele tijd bezig te zijn met denkbeeldig onrecht wat me wordt aangedaan en moeite te doen om dat te beeindigen. Ga liever iets leuks doen, zeg ik dan.
24-08-2024, 13:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:

Maar dat abonnement en de stamkaart werden in de trein niet gescand, alleen bekeken door de conducteur (zichtcontrole), in combinatie met het papieren kaartje (dat werd geknipt of later gekniptangstempeld). De persoonsgegevens op de stamkaart en later op het abonnement werden dus in de trein niet geregistreerd, d.w.z. niet verwerkt. Er werd dus niet getracked welke reizen je maakte als privé-persoon.

Graag niet misleiden. Maar ja, misleiding is des NS-"voorlichter"...

M.J.

Dit is ouwe koeien bespreken. Dit stamkaart stamt uit een periode met 38% minder inwoners in Nederland dan nu.

Feitelijk maakt het echt helemaal niets uit. Als je anoniem wil reizen heb je wat mij betreft echt vette pech. Als er een conducteur op zn bek geslagen word omdat hij iemand aanspreekt op gedrag, of de een of andere vrouw wordt op de roltrap in haar kont gegrepen hoop ik dat die gast kan worden achterhaald. En dit is echt dagelijkse kost.

In de gemiddelde reiziger is men helemaal niet geinteresseerd of ie op zaterdag om 13:48 van Bijlmer Arena naar Den Bosch is gereisd. Ze willen wel dat ie gewoon betaald, dat wel en dat lijkt mij ook logisch.

Men gaat er in dit soort zaken altijd van eigen perspectief uit. Ik gedraag mij normaal, dus ik wil nergens last van hebben en ga er daarom vanuit dat de rest zich allemaal ook normaal (naar mijn eigen maatstaven) gedraagt.

Guess what....

Bovendien.... privacy hebben is fundamenteel iets anders dan anoniem zijn.

Bij het opsporen van "criminelen" worden ook fouten gemaakt waardoor onschuldige burgers als daders worden aangemerkt. Daar moeten burgers ook tegen beschermt worden.

Zie: https://nos.nl/artikel/2534271-mannen-die-onterecht-als-verdachte-op-tv-kwamen-eisen-schadevergoeding
24-08-2024, 14:41 door Anoniem
Door Anoniem:

Bij het opsporen van "criminelen" worden ook fouten gemaakt waardoor onschuldige burgers als daders worden aangemerkt. Daar moeten burgers ook tegen beschermt worden.

Zie: https://nos.nl/artikel/2534271-mannen-die-onterecht-als-verdachte-op-tv-kwamen-eisen-schadevergoeding

Die worden niet als daders aangemerkt, maar als verdachten. En dat is niet te voorkomen.

Wat er moet gebeuren is dat diegenen die dat overkomen is worden gerehabiliteerd.
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ:

Bovendien.... privacy hebben is fundamenteel iets anders dan anoniem zijn.
In het openbaar vervoer (want daar hebben we het hier over) is anoniem kunnen reizen een wezenlijk deel van privacy. Uiteraard wordt een persoonlijk abonnement NIET anoniem afgesloten. Dat hoeft ook niet om anoniem te kunnen reizen. Een abonnement kan met zichtcontrole worden gecontroleerd. Dat er dan af en toe een slimme student door het net glipt, lijkt me niet zo'n probleem. Het gaat erom dat de reisbewegingen van personen, met name privé-personen, maar bijvoorbeeld ook journalisten en demonstranten, niet gevolgd (getracked) kunnen worden. Daarvoor is het nodig dat ze tijdens hun reis van A naar B anoniem kunnen blijven.

M.J.

Op die die andere suggestieve onzin hierboven reageer ik niet.
Je hebt er inhoudelijk geen weerwoord op en dan ga je maar roepen dat het "suggestieve onzin" is. Tja, dat roepen Chinese staatsmedia ook als er kritiek wordt geuit op mensenrechtenschendingen. Gewoon keihard ontkennen dat er wat aan de hand is.

Maar dan die demonstranten. Demonstreren mag in Nederland zolang dat geen plotselinge impact heeft op de veiligheid van andere burgers. Daarom mag je ook niet zomaar op een snelweg gaan zitten.
In Nederland wordt het woord "veiligheid" misbruikt om bepaalde demonstraties te verhinderen en om demonstranten te arresteren. Een van te voren duidelijk aangekondigde, goed georganiseerde blokkade van een snelweg - wat je daar ook van vindt - brengt de veiligheid niet in gevaar. Het verstoort wel het comfort van automobilisten, maar dat is iets anders.

Dat demonstranten anoniem zouden willen reizen spreek ik tegen. Immers, als je ergens voor demonstreert doe je dat vanuit ideologisch oogpunt en wil je de samenleving bewust maken van iets. Je kiest er dan zelf al (bewust) voor o in het voetlicht te treden.
Nee. Een demonstrant wil een onderwerp en een wens over het voetlicht brengen, niet zijn of haar eigen gezicht. Het gaat hem of haar om de inhoud van de zaak, niet om zichzelf te profileren. Het gaat ook om het aantal demonstranten, verreweg de meesten willen niet persoonlijk worden geïdentificeerd door de politie e.d..

Maar demonstreren krijgt wel een ander karakter als het niet vanuit ideologisch punt gebeurd, maar vanuit activisme omdat je gewoon tegen de overheid ofzo bent. Dan ben je geen demonstrant, dan ben je gewoon een laffe activist die op dat moment een zuiver doel (en de demonstranten daarvan) misbruikt voor eigen gewin.
Je fantaseert hier een onderscheid tussen enerzijds "demonstranten" en anderzijds "laffe activisten". Er zijn al zoveel bona fide en vreedzame milieu-demonstranten, demonstranten voor democratie en persvrijheid door regeringen en tegenstanders uitgemaakt voor "relschoppers". Iedereen heeft het recht om te demonstreren voor een bepaald doel. Jij bent niet degene die kunt uitmaken of het doel van een demonstrant of een demonstratie een "zuiver" doel is of niet. Een regering kan dat ook niet uitmaken - en regeringen die dat wel proberen, zijn anti-democratisch.

Dus nee. Demonstranten hebben geen intrinsieke behoefte aan anoniem reizen.
Jij snapt kennelijk niets van demonstranten. Demonstranten voor democratie in Hong Kong (2019) hadden absoluut behoefte aan anoniem reizen en maakten daarom vaak geen gebruik van hun "Octopus-kaart" (de Hong Kongse OV-chipkaart). In Engeland zijn er disproportionele, jarenlange gevangenisstraffen uitgedeeld aan milieu-demonstranten voor het plannen(!) van een blokkade van een snelweg:
19 July 2024
Just Stop Oil founder Roger Hallam has been jailed for five years over M25 protests.
In total, five Just Stop Oil protesters were jailed - Hallam was sentenced to five years and the other to four. They received record sentences for planning to block the M25. Just Stop Oil is a British environmental activist group primarily focused on the issue of human-caused climate change.
Bron: https://www.oxfordmail.co.uk/news/24461835.just-stop-oils-founder-sentenced-5-years-prison/
Logisch dat milieu-demonstranten dan anoniem willen demonstreren.
In Nederland zijn er tijdens de coronaprotesten vreedzame demonstranten gefilmd door de politie en waarschijnlijk op bepaalde zwarte lijsten gezet.

Ik kan mij wel voorstellen dat activisten anoniem zouden willen reizen, en wat mij betreft hoeft dat dus ook niet.
Jij kunt je kennelijk NIET voorstellen dat verstorende demonstraties soms nodig zijn om democratie en recht te verdedigen. Dat is begrijpelijk als jij democratie en recht niet belangrijk vindt, maar eerder hinderlijk.

En journalisten die, net als Asange en Snowden, gevaar lopen (wan dat blijft jouw stokpaardje) reizen niet met het OV. Die reizen sowieso niet omdat elke reisbeweging een risico is.
Grote onzin. Journalisten die nog actief zijn, MOETEN reizen om bij hun onderwerpen en hun nieuwsbronnen te komen. En om hun bronnen effectief te kunnen beschermen, moeten zij anoniem kunnen reizen. Heel veel dappere journalisten kiezen er bewust voor om risico's te lopen, omwille van hun doel: het aan het licht brengen van vreselijke misstanden. Vandaar dat er de afgelopen jaren meer journalisten dan ooit eerder zijn vermoord en omgekomen. We moeten de risico's die journalisten lopen, niet onnodig nog verder vergroten door hun ook hun privacy te ontnemen als ze met het OV reizen.

Maar goed, jij en ik kunnen hier op dit forum heel lang over ouwehoeren; het betalen van je treinkaartje via je bankpas en NFC is al lang een feit.
Waarschijnlijk bedoel je hier dat betalen van treinkaartjes met bankpas en NFC door de machthebbers gewoon wordt doorgevoerd, wet of geen wet. Dat vind jij prima. Geen democratisch geouwehoer meer, gewoon het recht van de sterkste. Je bent zeker niet de enige in Nederland die tegenwoordig democratie, recht en vrije meningsuiting op cruciale punten wil uitschakelen (behalve in naam dan - ook in het huidige Rusland zijn er bijvoorbeeld "verkiezingen", "rechters" en "media", maar we weten allemaal dat dit heel weinig met democratie, recht of vrije meningsuiting te maken heeft).

M.J.
26-08-2024, 10:19 door Anoniem
OV is afgeserveerd na het opdringen van de OV-shitkaart - 1 groot privacy drama.

Tegen de tijd dat ik gewoon een papieren kaartje met cash kan betalen ga ik wel eens nadenken of ik het weer ga gebruiken. En nee, ik heb standaard geen telefoon bij me. Geen behoefte aan 'bereikbaar zijn'.
26-08-2024, 12:11 door Anoniem
Ik heb gelukkig een zakelijke pas van mijn werkgever. Saldo wordt automatisch aangevuld als de kaart onder een minimum-bedrag komt. Ideaal!
Door Anoniem: OV is afgeserveerd na het opdringen van de OV-shitkaart - 1 groot privacy drama.

Tegen de tijd dat ik gewoon een papieren kaartje met cash kan betalen ga ik wel eens nadenken of ik het weer ga gebruiken. En nee, ik heb standaard geen telefoon bij me. Geen behoefte aan 'bereikbaar zijn'.

Dat ben ik met je eens, het OV is met de OV-chipkaart tot één groot privacy-drama verworden. Maar dat geldt ook voor auto's, met al die camera-kentekenherkenning en de "smart" surveillance die in (bijna?) alle nieuwe auto's is ingebouwd.

En juist als het om deze uitermate gevoelige persoonsgegevens gaat, namelijk locatiegegevens en reisgegevens van zo'n beetje iedereen, grijpt de toezichthouder niet in, kijken de rechters weg en kijken politici weg of komen met schijnbewegingen en afleidingsmanoeuvres (zoals nu weer de politieke partij NSC met het ballonnetje/ideetje om zonnepaneelleveranciers uit te roepen tot "vitale infrastructuur, terwijl het weer afkoppelen van zonnepanelen van internet natuurlijk de voor de hand liggende, simpele oplossing zou zijn, maar dat wil NSC kennelijk niet).

Het lijkt wel of er een ongeschreven wet is die boven de officiële wetten gaat, en die ongeschreven wet zegt: op dit cruciale punt, namelijk locaties en verplaatsing van alle mensen, moet massasurveillance gewoon worden doorgevoerd. De rest is gefröbel in de marge, daar mag af en toe wel een kruimeltje worden weggegeven om het idee dat mensen "privacy" hebben, een klein beetje geloofwaardig te laten lijken, om mensen in slaap te sussen.

Mijn vraag aan jou is: hoe verplaats jij je, nu zowel het openbaar vervoer als het particuliere autogebruik onderhevig zijn aan massasurveillance? Doe jij alles lopend of op de fiets? Maak je gebruik van taxi's waarbij je contant betaalt? Zet je dan wanneer je naar de taxi loopt en wanneer je in de taxi zit een donkere zonnebril op? Ik hoor het graag.

M.J.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.