@Anoniem op 08-10-2024 om 18:45 uur en op 09-10-2024 om 16:58 uur.
Oké, de contouren van jouw visie zijn me min of meer duidelijk. Ik zal reageren op jouw laatste tekst, waarbij ik mijn teksten alleen zal citeren voor zover nuttig om de gedachtenwisseling voldoende inzichtelijk te maken voor wie het leest.
Door Anoniem 09-10-2024 om 16:58 uur:M.J.: (...)
Door Anoniem 07-10-2024 om 16:31 uur: Het afremmen van de snelheid van verspreiding van berichten in de samenleving is een ingreep in de informatiestroom in de samenleving en wel degelijk een vorm van censuur en surveillance; alleen niet op inhoud, maar op proces.
Dat is mijn inziens wel een belangrijk verschil als het gaat om privacy en de vrijheid van meningsuiting.
Temeer omdat mijn voorstel ook nog eens een heel beperkte ingreep op het proces betreft. Namelijk dat alleen de hoeveelheid volgers naar wie een bericht binnen een bepaald medium (bijv. X) in één keer tegelijk verstuurd mag worden zonder dat het medium verantwoordelijkheid draagt voor de inhoud en zonder dat er surveillance mag plaatsvinden, wordt beperkt tot 10.000 volgers. Iemand die een privé-bericht wil verspreiden naar tienduizend volgers, hoeft dus nog steeds niet door allerlei hoepels te springen. Dit leidt ook tot een zekere mate van democratisering en decentralisering. Een "grote" influencer met twee miljoen volgers, zal dus moeten kiezen tussen ofwel dit "publiekelijk" in één keer doen (waarbij het medium verantwoordelijkheid moet nemen voor de inhoud, hetgeen aan de influencer enige bescherming biedt), ofwel meer werk verrichten (namelijk hetzelfde bericht 200 keer versturen), terwijl een "kleine" influencer nog precies even makkelijk als eerst "privé"-boodschappen kan verspreiden.
Dat is precies de manier waarop de DSA het ook aanpakt: eerst de online (communicatie) platforms onderwerpen aan de autoriteit van de staat en daarna hen verplichten om op content, namelijk "desinformatie", te gaan screenen.
Nee, het verschilt op een belangrijke manier, namelijk dat, als mijn voorstel wordt gevolgd, er binnen de privésfeer geen massa-surveillance en geen censuur zou plaatsvinden. Er zou sprake zijn van een
sanctuary (toevluchtsoord) zoals Shoshana Zuboff dat noemt in
The Age of Surveillance Capitalism (2019). Dat is beter dan de volstrekte wetteloosheid en door tech-bazen geleide technocratie waar jij het op aan wilt laten komen.
Jij lijkt te denken dat er ook een situatie kan bestaan waarin er géén "autoriteit van de staat" is. Dat is onmogelijk. Er ontstaan altijd grote machtsverschillen tussen mensen, waarbij diegenen die zich macht verwerven, de rol van een "staat" gaan innemen door voor anderen te gaan bepalen wat die wel en niet mogen. Als de traditionele natiestaten er niet meer zouden zijn, dan zouden grote bedrijven de nieuwe "staten" worden. Dan gaan de grote "sociale media" (online platforms) bepalen welke meningen we wel en niet mogen uiten - denk aan hoeveel er nu al gecensureerd wordt op Youtube, en hoe die censuur met technische middelen - zonder enige geschreven of ongeschreven wet - wordt geïmplementeerd.
Mijn voorstel is er juist op gericht om in ieder geval een privésfeer te behouden dan wel te creëren
waarbinnen die screening en censuur niet plaatsvindt. Dat is beter dan niets. Als we zo'n privésfeer niet behouden/creëren, raken we volledig overgeleverd aan een kongsi (conglomeraat) van bureaucratische natiestaten + techbaas-geregeerde internetplatformstaten. Dat lijkt me niet wat jij wilt.
Waar haalt de staat precies het recht vandaan om vooraf in de maatschappelijke informatiestroom in te grijpen? Dat wil zeggen: voordat de informatiepakketjes bij de ontvangers worden afgeleverd?
Dat recht haalt de staat (of het nu een natiestaat is of een internetplatformstaat) uit zijn macht vandaan. Dat is de imperalistische en in sommige opzichten Hobbesiaanse gang van zaken zoals die tot aan de opkomst van (het ideaal van) democratische rechtsstaten (met mijlpalen zoals de Vrede van Augsburg in 1555, de Vrede van Westfalen in 1648 en de Amerikaanse en Franse revoluties aan het eind van de 18e eeuw) bijna overal ter wereld gangbaar was.
Je zult je moeten verhouden tot de onvermijdelijke dynamiek van machtsvorming, die altijd tot enige vorm van staatsvorming leidt, of dat nu een traditionele nomadische stam is, een traditioneel imperium, een moderne natiestaat, een postmodern internetplatform-imperium of de elite van een geloofsgemeenschap rond een influencer. Zelfs in de beroemde klassieke Griekse
poleis bestond het grootste deel van de bevolking uit onmondigen: vrouwen, mannen zonder burgerrechten en slaven. In elk van de genoemde "staatsvormen" ontstaat er een elite. Het is utopisch om te verwachten dat dat in de komende eeuw gaat veranderen. Als je die dynamiek van machtsconcentratie buiten beschouwing laat, kom je niet tot een realistische probleemanalyse en ook niet tot een realistische oplossingsrichting.
M.J.: (...) Beide elites [tech-bazen en bureaucraten] doen dingen die een dodelijk gevaar vormen voor de vrijheid en waardigheid van gewone mensen (burgers) - niet alleen door hun maatregelen zelf, maar vooral ook door de manier waarop ze met die maatregelen "onbewust-expres" proberen om het bewustzijn van gewone mensen te elimineren over wat "vrijheid" en "menselijke waardigheid" inhouden.
Het aanvallen van het
zelfbewustzijn van mensen is strategie, daar is niets toevalligs aan.
M.J: Wat nog erger is, beide elites bevechten elkaar niet alleen, maar ze werken ook met elkaar samen (denk aan het WEF, maar ook aan de stilzwijgende compromissen tussen het Chinese regime en bijv. Google). Net zoals kolonialistische mogendheden (...) in de negentiende eeuw met elkaar concurreerden en tegelijk het territorium van Afrika en Azië onder elkaar verdeelden, zo proberen deze twee elites nu de privésfeer van gewone mensen in te pikken en onder elkaar te verdelen.
Het gaat niet alleen om de privésfeer, maar om het
zelfbewustzijn van elke mens. Het bewustzijn waardoor hij/zij het besef heeft dat hij/zij iemand met een eigen wil is. Dat is het uiteindelijke target.
Precies. Daarom noemde ik dat ook.
De probleemstelling beperken tot het behoud van de privé-sfeer is reductionistisch.
Het doel van de gecombineerde inspanningen van beide actoren is het breken van de eigen wil van mensen en die vervangen door gehoorzaamheid aan het vervullen van de behoeften van de staat en het bedrijfsleven.
Precies. Daarom noemde ik dat ook. Maar de privésfeer is op dit moment wel de enige machtsbasis van individuele mensen die binnen het huidige systeem althans enige verbale erkenning krijgt. Op dit moment is er geen volwaardige alternatieve manier voorhanden om de vrijheid en menselijke waardigheid van individuele mensen te beschermen.
M.J: (...) Het is een "scramble for our private life", vergelijkbaar met de "scramble for Africa" in 1870-1914. (...)
Inderdaad, nou zijn wijzelf aan de beurt.
M.J: Met de onderdrukking van ons bewustzijns zijn deze beide elites inmiddels al behoorlijk ver gevorderd. Verreweg de meeste mensen accepteren nu invasieve vormen van surveillance die ze dertig jaar geleden nog met afschuw zouden hebben verworpen. Dit wordt ook wel "gewenning", "normalisering" en "baseline shift" genoemd (
https://en.wikipedia.org/wiki/Shifting_baseline. Als jij het niet met deze probleemanalyse eens bent, laat het me dan weten. Graag hoor ik jouw argumenten.
In grote lijnen mee eens, maar deze analyse blijft m.i. nog teveel aan de oppervlakte, het zijn vooral symptomen die je benoemt. De drijvende kracht die eronder zit, de
kapitalistische economie, benoem je bijvoorbeeld helemaal niet.
Ik zie de kapitalistische economie niet als de drijvende kracht ervan, maar als een inrichting van de maatschappij die ten dienste staat aan de drijvende krachten. Ik zie de door mij genoemde elites als de drijvende krachten ervan. Die hebben belang bij de voortzetting van het kapitalistische model. En een groot deel van de middenklasse in Nederland, Europa en wereldwijd heeft op dit moment per saldo ook nog een flink belang bij voortzetting van deze maatschappelijke inrichting. Tegelijk ondervindt de middenklasse er in toenemende mate nadelen van. Maar die zijn op dit moment nog niet zo groot, of althans nog niet zo zichtbaar groot, dat de middenklasse er nu al vanaf zou willen.
Ik zou op dit moment trouwens zelf ook in de problemen komen als het kapitalisme opeens uit elkaar zou vallen. Dan zou ik mijn inkomstenbronnen en spaargeld waarschijnlijk kwijt zijn en opeens uit mijn woning kunnen worden gezet door wie het ook zou zijn die dan aan de macht zou komen. Dan zou ik me niet meer kritisch kunnen uitlaten op dit forum, uit angst voor represailles. Een beschrijving van hoe zoiets kan gaan, vind je in de roman
Suleika opent haar ogen, waarin o.a. een medisch professor voorkomt die in de tijd van Stalin uit zijn woning en op transport wordt gezet, naar Siberië.
Hoe zit dat met jou? Heb jij al voorzieningen getroffen en een netwerk van capabele vrienden en kennissen opgebouwd, liefst met goede connecties naar toekomstige leiders/heersers, dat jou naar verwachting in staat zou stellen om een eventuele val van het kapitalisme goed door te komen? Of maakt het jou niet uit en ben je klaar voor honger, kou en dood?
M.J: -- Oplossingsrichting --
Wat kun je als gewoon mens, als gewone burger, doen wanneer je van twee kanten aangevallen wordt door machtige elites die beschikken over oneindig veel meer technische, financiële en propagandistische middelen dan jij zelf? Eigenlijk staan wij nu voor een vergelijkbare vraag als bewoners van Amerika, Azië en Afrika bij de komst van de Europese kolonisatoren in voorafgaande eeuwen. Dit is (heel kort samengevat) de kern van mijn probleemanalyse.
Met de complicatie dat wij nog steeds medeplichtig zijn aan de kolonialisering van de rest van de wereld.
De vijand is dus niet alleen extern, zoals voor de slachtoffers van de oude geografische kolonialisering, maar intern: hij zit in onszelf.
Mee eens. Overigens bestond de slavenhandel wereldwijd al heel lang voor dat Europeanen Afrika begonnen te koloniseren. Ook voorafgaand aan de door Europeanen gepleegde kolonialisering waren er wereldwijd veel daders, medeplichtigen en slachtoffers.
Hieruit volgt dat de oplossing gezocht moet worden in de richting van het veranderen van onszelf.
Mee eens. En ik ben daar zelf in mijn persoonlijke leven ook mee bezig. Maar dat is nog best moeilijk. Het lukt me wel om een beetje te veranderen, maar ik ben niet flexibel genoeg om heel erg te veranderen - nog los van het feit dat de huidige maatschappelijke structuren, inclusief de kapitalistische maatschappelijke inrichting, het voor mij erg riskant zouden maken om al te ver voor de muziek uit te lopen.
M.J: Jij lijkt heel naïef te denken dat als als gewone mensen een bondgenootschap aangaan met één van die elites (de tech-bazen) om die ruim baan te geven in hun gevecht met de andere elite (de bureaucraten), dat daarmee de privésfeer van gewone mensen zou worden veiliggesteld.
Dat zie je verkeerd. Ik leg in mijn analyses de nadruk op de rol van de (gecorrumpeerde) staat. Daaruit kun je niet concluderen dat ik enig heil verwacht van de tegenspeler van de staat: het bedrijfsleven i.h.b. Big Tech. Zie daarvoor ook mijn laatste bijdrage:
https://security.nl/posting/861297Dat is precies het gebrek in jouw analyses. Als jij geen heil verwacht van het huidige bedrijfsleven als huidige tegenspeler van de staat, dan maak je niet duidelijk waarom je wèl de gecorrumpeerde staat wilt aanpakken en op afstand houden van mensen, maar niet het eveneens gecorrumpeerde bedrijfsleven.
Niet omdat ik Big Tech e.d. wil ontzien, maar de gewone mensen. Want ook al wordt die informatiestroom gemanipuleerd door Big Tech om er zoveel mogelijk geld aan te kunnen verdienen, het is een communicatiemiddel dat door een groot deel van de bevolking wordt gebruikt en daar moet je dus vanaf blijven.
Dat is simplistisch. Je scheert ten onrechte alle communicatieve uitingen van de bevolking over één kam. Het communicatiemiddel "demonstratie met vlaggen" werd ook door een groot deel van de bevolking van Nazi-Duitsland gebruikt, en door de bevolking van de Sovjet-Unie. Gezien de rampen waartoe die massa-evenementen hebben geleid, vind ik niet dat men daar "vanaf had hoeven te blijven". Die mensenmassa's werden gemanipuleerd door het Nazi-bewind en het Sovjet-bewind. Wat minder massa-demonstraties met vlaggen en wat meer bezinning waren toen goed geweest, dat had miljoenen voortijdige doden kunnen voorkomen.
Op vergelijkbare, maar subtielere en technologisch via internet bemiddelde manieren worden mensenmassa's tegenwoordig gemanipuleerd door het techbazen-bewind en het bureaucratische bewind die in gevecht met èn tegen elkaar onze democratie hebben gekaapt. Denk bijvoorbeeld aan de poging op 6 januari 2021 om de verkiezingsuitslag in de VS terzijde te schuiven, of aan de recente rellen in Engeland - beide aangewakkerd vanuit bepaalde internet-platforms. Denk aan het haatzaaien en opjuinen van de bevolking in 2021 door minister Hugo de Jonge van het bureaucratische, post-democratische Nederlandse bewind.
Jij hebt een foutieve veronderstelling bij mijn redenering toegepast, die luidt: "de vijand (bedrijfsleven) van mijn vijand (staat) is mijn vriend".
Nee, ik constateer alleen dat je wèl serieuze maatregelen wenst om de macht van de staat te beteugelen, maar geen serieuze maatregelen om de macht van het bedrijfsleven te beteugelen. Je maakt niet duidelijk waarom je jouw ene vijand wel serieus neemt, maar jouw andere vijand niet.
M.J: Je verwart regulering van de tech-bazen met censuur op gewone mensen.
Nee, dat doe ik niet. De regulering die jij in concreto voorstelt is echter wèl censuur op gewone mensen.
Wanneer je tech-bazen wilt raken dan moet je hun verdienmodel afpakken en de basis van de economie veranderen want daar ontstaat het probleem.
Mijn voorstel zou er juist toe leiden dat het verdienmodel van de tech-bazen in belangrijke mate zou worden afgepakt, omdat ze hun oneigenlijke concurrentievoordeel (publiceren zonder aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid) zouden verliezen.
M.J: Als jij je zin krijgt, worden tech-, fintech- en industriebazen onze nieuwe overheden, die onze privésfeer mogen surveilleren, controleren en aansturen via hun "sociale" media en hun andere technische systemen, zonder zelfs maar rudimentaire democratische controle, en zonder enige wet of regulering die hen beperkt. Want van jou mag de officiële "overheid" hun handelwijze niet afremmen of beperken - omdat jij die over één kam scheert met de handelwijze van gewone burgers.
Jouw concrete voorstel om in te grijpen in de content die op social media wordt geplaatst raakt t-,f- en i-bazen veel minder dan de bevolking.
Je maakt niet duidelijk waar je die inschatting op baseert. Bovendien is mijn voorstel niet om in te grijpen in de content, maar alleen in het aantal mensen waarnaar die binnen één sociaal medium (platform) gelijktijdig kan worden verspreid door één enkele afzender (influencer).
Jij gaat gewone mensen aanpakken op wat ze op social media zetten, daarmee bescherm je gewone mensen niet, maar val je ze aan.
Nee, mijn voorstel behelst niet het aanpakken van gewone mensen. Die kunnen dan nog steeds vrijelijk dingen op sociale media zetten, ofwel als "privéberichten", gericht aan maximaal 10.000 anderen tegelijk, ofwel als "publieke berichten", waarvoor het door hun gebruikte medium dan verantwoordelijk is. Het staat gewone mensen daarnaast dan ook nog steeds vrij om zelf een nieuw internet-medium op te richten, waarmee ze geheel zelf hun meningen kunnen publiceren.
M.J: De enige realistische manier om onze privésfeer te beschermen, is om die privésfeer afzonderlijk op de kaart te zetten, namens onszelf als gewone mensen, en die dus af te bakenen tegenover zowel de tech-bazen met hun tracking, profilering en propagandistische manipulatie van ons bewustzijn, als tegenover hun concullega's bij de bureaucratische overheid met hun opsporingsdiensten en propagandistische manipulatie van ons bewustzijn. Dat is het uitgangspunt van het voorstel dat ik deed voor het beschermen van de vrijheid van meningsuiting op "sociale" media.
De privésfeer kan volgens mij niet meer afzonderlijk op de kaart gezet worden omdat die per nanoseconde verder uitverkocht wordt. Dat is een gevolg van de bestaande
kapitalistische economie.
Dat klinkt behoorlijk fatalistisch. Je zegt dus eigenlijk dat onze privacy al onherroepelijk verloren is. Je maakt niet duidelijk waarop je die inschatting baseert.
Mijn eigen inschatting is dat wij nog altijd beschikken over een privésfeer, namelijk de diepste motieven en gedachten in ons hoofd en ons hart. Het is duidelijk dat zowel de tech-bazen als de bureaucraten zo diep mogelijk in ons hoofd en hart proberen door te dringen, maar daar slagen ze nog niet echt in. Ze bouwen wel statistische modellen waarmee ze
pretenderen met grote waarschijnlijkheid te kunnen zeggen wat zich binnenin ons hoofd en hart afspeelt. Die modellen zullen ze ook proberen te gebruiken om ons te bestraffen als we - volgens die modellen - met een hoge mate van statistische waarschijnlijkheid gedachten erop na houden die in hun ogen onwenselijk zijn (of commercieel oninteressant). Maar in de realiteit weten ze nog altijd niet zoveel.
Vanuit de psychische basis die we als gewone mensen nog over hebben, kunnen we onze privésfeer gaan terugveroveren. Net zoals vrouwen hun zelfbewustzijn, waardigheid en agency in een honderden jaren durende strijd in belangrijke mate hebben terugveroverd (daar waren vrouwen zoals Mary Wollstonecraft al in de 18e eeuw mee bezig).
Wij hebben een crimineel economisch model. En de staat is daarvan afhankelijk.
Waarom denk je dat de Grondwet steeds meer geweld wordt aangedaan op het punt van individuele rechten? Omdat dat te weinig geld oplevert. De privésfeer wordt door het bedrijfsleven verkocht met de actieve ondersteuning van de staat.
Waarom moest bijvoorbeeld het zelfbeschikkingsrecht van de mens over zijn/haar lichaam - toch het meest private van een mens - in de coronatijd (praktisch gesproken) opgeheven worden? Om het verdienmodel van Big Pharma (vaccins) te realiseren.
Ander verdienmodel (voor de wapenindustrie): oorlogvoering (Oek. & Isr.) In een oorlog worden alle mensenrechten opgeheven, om te beginnen het zelfbeschikkingsrecht over het eigen lichaam. En hoeveel bescherming van je privé-leven heb je nog in een oorlog, zelfs als niet-vechtende burger ('civil')?
Oorlog is niet alleen extreem lucratief voor het bedrijfsleven, maar ook allesvernietigend voor het privé-leven van mensen. Het zelfbeschikkingsrecht van mensen in een oorlogssituatie wordt a.h.w. tot het uiterste uitgedaagd/ bevochten. Je wordt gedwongen om 100% alert (stress) te zijn, achteroverleunen is er niet meer bij.
Wanneer kapitalistische verdienmodellen spelen dan verdwijnen alle mensenrechten en alle individuele vrijheden omdat de mens verkocht wordt.
Oorlog is een extreem voorbeeld, maar in wezen is ons kapitalistisch economische model altijd in een toestand van pré-oorlog, altijd uit op expansie en verovering (van nieuwe markten).
Daarom is de Europese bevolking nu zèlf aan de beurt om verkocht te worden in het meest lucratieve kapitalistische verdienmodel.
Met deze beschrijving van jou ben ik het in grote lijnen eens.
Je kon deze ontwikkeling voorzien wanneer je de wetmatigheden van het kapitalisme kent: alles wordt gekapitaliseerd, tot verdienmodellen omgebouwd, in geld omgezet.
Ik denk dat niemand dit echt voorzag voordat het al daadwerkelijk gebeurde. Marx en Engels hebben het beschreven en geanalyseerd toen het al gebeurde (de industrialisering in de 19e eeuw, waarbij de lichamen en geesten van arbeiders, inclusief hun kinderen, op gruwelijke wijze werden "verkocht"). De externe ketenen van "slaven" werden omgezet in de geïnternaliseerde ketenen van "arbeiders met een arbeidsethos". Nu, in de 21e eeuw, wordt er gepoogd om ons via gewenning nieuwe ketenen te laten internaliseren, zodat we gaan geloven dat die ketenen onvermijdelijk zijn.
Wat jij echter onbenoemd laat, is dat er verschillende soorten "kapitalisme" bestaan. Op zich is "eigendom" ook niet hetzelfde als kapitalisme. Het is goed als mensen hun eigen lichaam, kleren, meubels, familiefoto's, en ja, ook hun eigen geest en hun eigen persoonsgegevens in eigendom hebben. Zonder dat zouden ze overgeleverd zijn aan afschuwelijke uitbuiting.
M.J: Want als wij ons bewustzijn kwijtraken van wat een "privésfeer" en "vrijheid" eigenlijk inhouden, dan zijn we ook niet meer in staat om ons een "eigen" mening te vormen. Dan blijft er van "vrijheid van meningsuiting" niets anders over dan "vrijheid van napraten", waarbij censuur van afwijkende meningen wordt opgevat als terechte preventie van onfatsoen. Omdat men vergeten is wat een "mening" en "zelfstandigheid" (in doen en denken) eigenlijk zijn.
De opvatting over wat privé is, is enorm aan het veranderen bij (gewone) mensen. Je kunt niet alles van deze verandering op het werk van de techbazen of op dat van de staat gooien omdat mensen het ook gewoon zèlf doen; ze zetten
zelf hun privé-smoel, hun privé-lijf, hun privé-leven èn dat van anderen zonder blikken of blozen op internet.
Daaruit concludeer ik dat mensen
zelf aan het veranderen zijn.
Mee eens, met dien verstande dat mensen hierbij wel sterk worden beïnvloed door techbazen èn overheidspropaganda.
Ik weet niet wat dit gaat worden, maar misschien dat mensen een nieuwe ruimte gaan vinden om zichzelf te kunnen laten gelden, een ruimte die er anders uitziet dan wat wij nu onze "privé-sfeer" noemen. Misschien hebben ze die "ouderwetse" ruimte niet meer nodig en vinden ze een nieuwe manier om als unieke mens met een eigen wil overeind te blijven. Een privé-sfeer is uiteindelijk alleen een bepaalde voorwaarde om jezelf bij elkaar te rapen en je eigen middelpunt te (her)vinden.
Je kunt het ook anders definiëren: een privésfeer
is datgene wat er nodig is om jezelf bij elkaar te rapen en je eigen middelpunt te (her)vinden. Verreweg de meeste mensen hebben daarvoor overigens ook vrienden nodig (slechts weinigen kunnen als kluizenaar menswaardig leven), dus de privésfeer strekt zich in die definitie ook uit tot het bezoeken van vrienden, en dus tot het maken van privé-reizen.
Wie zegt dat het niet anders kan? De vrijheid die je bevecht zit 'm uiteindelijk niet in je "privé-sfeer". Het zal wèl veel moeilijker gaan worden.
De vrijheid en agency van individuele mensen kunnen niet in een vacuüm bestaan. Een mens heeft daarvoor omgevingsfactoren nodig - anders gaat-ie simpelweg dood, soms eerst geestelijk en daarna pas fysiek, soms al snel fysiek. Er zijn boeken van overlevenden van vernietigingskampen die hierop licht werpen. Een andere benadering, waarmee ik het oneens ben, is die in het boek
The Posthuman van Rosi Braidotti, waarin zij mensen wenst op te vatten als "enfleshed becoming machines". Braidotti heeft op die manier eigenlijk al gecapituleerd voor het misleidene, hubristische en transhumanistische gewauwel van een aantal tech-bazen en figuren zoals Noah Yuval Harari (
Homo Deus).
M.J: Tijdens de coronacrisis hebben we daar in Nederland en Europa al een voorproefje van gezien. Andere voorbeelden zijn de blinde volgzaamheid van Trumps achterban, of die van Poetins achterban. En ja, ook de zelfingenomen tunnelvisie van autoritair denkende bestuurders en ambtenaren die zichzelf "milieubeschermers" vinden - waarmee ik niets wil afdoen aan de ernst van de huidige milieucrisis waarvan de meeste mensen niet (willen) beseffen hoe ernstig die nu al is. Door van milieubescherming een autoritair project te maken dat zonder respect voor het privéleven van mensen via de EU over EU-lidstaten moest worden uitgerold, hebben deze bestuurders en ambtenaren aan diezelfde milieubescherming enorm veel schade toegebracht, en die in een slecht daglicht gesteld. Inmiddels worden gewone mensen die voor het milieu demonstreren door overheden steeds harder aangepakt en steeds meer onder surveillance geplaatst (onder het mom van "risico voor de openbare orde/veiligheid").
Het op de kaart zetten van onze privésfeer, en daarmee van onze vrijheid, vereist de realisatie van vier dingen:
- bewustzijn van onze privésfeer;
- het publiekelijk benoemen van onze privësfeer en wat er voor nodig is om die te beschermen, op zo'n manier dat dit door onze post-democratische overheid niet langer grotendeels kan worden genegeerd;
- wetgeving die onze privésfeer adequaat beschermt (in de AVG zitten opzettelijke gaten, "loopholes");
- handhaving van die wetgeving (toezichthouders zoals de AP alsmede rechters kijken nu zoveel mogelijk weg om conflicten met bovengenoemde twee elites - de tech-bazen en de bureaucraten - te vermijden, en lijken zelf grotendeels met die bureaucratische elite te zijn geïdentificeerd en versmolten).
Als jij een betere, effectievere oplossingsrichting weet, hoor ik het graag.
Ik vind jouw oplossingen een hoog illusoir gehalte hebben; het illusoire bestaat er vooral uit dat ik het idee heb dat jij achter de feiten aanloopt en een herhaling van zetten voorstelt.
Jij zet vooral in op (nieuwe) wetgeving en handhaving, wat allebei zaken zijn die door de staat uitgevoerd moeten worden terwijl die nu juist steeds duidelijker maakt dat je op haar niet meer hoeft te rekenen, integendeel, de overheid gedraagt zich in toenemende mate als een vijand van het volk.
Het is daarom zaak de staat (in welke, eventueel gemodificeerde vorm dan ook) weer tot een vriend van het volk te maken. Want in één of andere vorm zal er altijd een staat zijn (zie mijn eerdere opmerkingen daarover).
Dit is ook niet ondenkbaar. In het verleden zijn er in allerlei situaties vijanden (bijv. vijandige heersers) tot vrienden geworden - maar wel alleen als die vijanden daar voordeel in zagen. Het is dus een kwestie van wortel, stok en preek - vanuit groepen in de bevolking richting de staat.
Het ontbreekt de overheid daarom ook niet aan kennis ("benoemen") van de privésfeer, maar aan de wil om die te respecteren - of moet ik zeggen: aan de mogelijkheid om die te respecteren? Hoeveel ruimte heeft de staat eigenlijk om iets goeds voor de bevolking te kunnen doen (oké, dat is een andere discussie, maar wel een fundamentele)?
De staat bestaat uit ambtenaren en bewindspersonen. Velen van hen staan met één been in de Haagse of Brusselse bubbel, maar met het andere in de samenleving. Naarmate de staat vijandiger wordt ten aanzien van de bevolking, wordt dat dus steeds meer een spagaat. Als overheidsdienaren in gewetensnood of andersoortige emotionele nood komen (stel bijvoorbeeld: een ambtenaar wordt verliefd op een privacy-activist die hem/haar de waarheid vertelt over zijn/haar medeplichtigheid, hoe zou dat verder gaan?), dan kan dat invloed krijgen op het gedrag van de staat.
De meer fundamentele vraag die je opwerpt, laat ik nu even voor wat hij is.
Volgens mij gaat wetgeving nooit, nergens meer helpen omdat de staat/ Trias Politica tot op het bot gecorrumpeerd is. Zelfs niet als een wanhopige burger zichzelf op het Haagse Binnenhof in brand steekt om daarmee aandacht voor zijn privésfeer 'op de kaart' te zetten.
Een schoolvoorbeeld daarvan is het ontwerp (en de interpretatie ervan door rechters wat de handhaving vormgeeft) van de AVG.
De 'loopholes' in de AVG zijn bewust aangebracht omdat het verborgen doel van de AVG altijd is geweest om dataverkeer en datahandel - twee begrippen die in onze tijd bijna synoniem zijn - te bevorderen. Dat verborgen doel komt nu steeds meer aan de oppervlakte.
Het is m.i. nooit de bedoeling geweest om de persoonsgegevens/ privacy te beschermen of om mensen enige controle over de aan hen onttrokken data te geven. Dat was alleen het 'verkooppraatje' om de wet aangenomen te krijgen.
Er worden uit (verborgen) principe géén wetten aangenomen die het verdienmodel van het bedrijfsleven/ ons criminele economische model dwars zitten. Vergeet niet dat het geld voor de staatsbureaucratie in het bedrijfsleven verdiend wordt; dat geldt voor de personele bezetting van de gehele Trias Politica. Deze laatste kan m.i. in zijn geheel bij het grofvuil gezet worden, mensen (ambtenaren, kamerleden) die daarin nog mensvriendelijke visies hebben worden sowieso op een zijspoor gerangeerd.
De staat heeft m.i. haar door het volk gegeven mandaat volledig verspeeld.
De staat kan ons niet langer meer wezenlijk beschermen.
Dat is mijn persoonlijke inschatting.
Ik denk dat we linksom of rechtsom weer een staat zullen moeten boetseren of creëren die wel bereid en in staat is ons in het informatie-tijdperk te beschermen. Of dit zal lukken in de tijd die mij persoonlijk nog rest, durf ik niet te zeggen.
Wat ik een enorme contradictie in jouw benadering vind, is dat je de mond vol hebt over "de privé-sfeer op de kaart zetten", maar er niet voor terugdeinst om het private karakter van content van besloten groepen op social media op te heffen en om de verspreiding van berichten van (gewone) mensen te obstrueren.
Dan heb je niet goed gelezen wat ik schreef. Ik stel juist het tegenovergestelde voor, namelijk het veilig stellen van het private karakter van content van besloten groepen. Maar om dat te kunnen bereiken, moet er wel een definitie komen voor wat mag worden beschouwd als een "besloten groep". Het is onrealistisch om te denken dat machthebbers ooit zullen accepteren dat een groep met 200.000 deelnemers of 2 miljoen volgers beschouwd gaat worden als een "besloten groep". Dat wordt met het door mij voorgestelde aantal van 10.000 deelnemers/volgers al een hele kluif.
Ik heb géén oplossing voor de dramatisch slechte situatie waarin de individuele mens zich in Nederland/ Europa bevindt, maar ik heb wel een mening over wat voor soort oplossingen ons nog verder van huis brengen.
Je maakt niet duidelijk waarom de door mij voorgestelde maatregel ons nog verder van huis zou brengen. Als we niks doen, stevenen we af op massa-surveillance van alles, door bureaucratische natiestaten èn tech-firma's. Dus ook als een enkele persoon A een mailtje of appje aan een enkele persoon B verstuurt. Alleen door ook op internet een privésfeer te eisen en (ongetwijfeld na veel heen en weer geduw en getrek) te definiëren, kunnen we een deel van onze communicatie via internet behouden voor onze privésfeer.
M.J.