image

ING-klant krijgt 50.000 euro schade door gestolen telefoon niet vergoed

woensdag 12 februari 2025, 13:55 door Redactie, 22 reacties

Een klant van ING van wie de telefoon werd gestolen wat leidde tot vijftigduizend euro schade krijgt dit bedrag niet vergoed, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld. De klant verloor in de nacht van 25 op 26 september 2023 zijn mobiele telefoon in een club op Ibiza. Het ging om een ouder toestel met weinig waarde dat daarnaast beveiligd was. De klant had daarnaast zijn betaalpas bij zich en besloot op dat moment geen verdere acties te ondernemen, zo staat in de uitspraak van het Kifid.

In de periode van 26 tot en met 29 september 2023 werd er door middel van de Mobiel Bankieren App op de mobiele telefoon van de klant in totaal 48.000 euro overgeboekt van de betaalrekeningen van de klant naar rekeningen van derden. Achteraf kon een bedrag van 7.000 euro worden veiliggesteld. In dezelfde periode zijn er door middel van Apple Pay op de mobiele telefoon van de klant van de betaalrekeningen in totaal voor ruim 12.000 euro aan opnames en betalingen gedaan. Hiervan kon achteraf een bedrag van 1.400 euro worden veiliggesteld.

Op 29 september 2023 is er een fraude-alert afgegaan bij de bank en zijn de betaalrekeningen van de klant geblokkeerd. De klant wil dat ING de geleden schade van 50.000 euro vergoedt. Het gaat hier volgens de klant om niet-toegestane betalingstransacties. Daarnaast vindt hij dat de bank de transacties te laat heeft gesignaleerd, waardoor de dieven vrij spel hadden. Daarmee heeft de bank haar bijzondere zorgplicht geschonden, aldus de klant.

Verzwaarde motiveringsplicht

Volgens het Kifid is het aan de bank om te stellen of de klant grof nalatig heeft gehandeld, maar rust er op de klant een 'verzwaarde motiveringsplicht'. "Dat betekent dat de consument tenminste enig inzicht dient te geven in de wijze waarop een onbevoegde derde de mogelijkheid heeft gehad om toegang te krijgen tot 1) zijn mobiele telefoon en 2) zijn Mobiel Bankieren App. De enkele stelling van de consument dat hij dit niet kan verklaren, is hiervoor onvoldoende. Een andere regel zou de bank voor onaanvaardbare risico’s van misbruik plaatsen", aldus het klachteninstituut.

De klant vermoedt dat iemand ongemerkt heeft meegekeken toen hij zijn telefoon voor een betaling in de club via een code ontgrendelde. "De commissie oordeelt dat het onduidelijk is wat er zich precies heeft afgespeeld in de club. Kennelijk heeft de consument onvoldoende zorgvuldigheid betracht, waardoor een derde in staat is geweest om zich niet alleen de mobiele telefoon, maar ook de ontgrendelcode van de telefoon eigen te maken", zo laat het Kifid weten. Het klachteninstituut voegt toe dat de klant onvoldoende zorgvuldig is geweest in het geheimhouden van zijn beveiligingscodes en daardoor grof nalatig heeft gehandeld.

Monitoring

Wat betreft de klacht van de klant over het niet detecteren van de afwijkende transacties stelt het Kifid dat de bank die niet (meteen) had moeten opmerken. "Het uitgangspunt is namelijk dat een betaaldienstverlener geen verwijt treft als zij betalingstransacties zonder nadere monitoring uitvoert. Een algemene monitoringsverplichting zou immers het proces van geautomatiseerde gegevensverwerking en het maatschappelijk belang dat daarmee gediend is, kunnen schaden." Het Kifid komt tot het oordeel dat de bank ook de zorgplicht niet heeft geschonden en wijst de vordering van de klant af (pdf).

Reacties (22)
Gisteren, 14:23 door Anoniem
en weer is het een probleem voor het slachtoffer. de bank heeft winsten gemaakt door iedereen digitaal op te dringen...

oh en al die vlugge kereltjes die dadelijk weer aan victim blaming doen, jouw 'momentje' komt ook nog en dan zul je 'ineens' een ander deuntje gaan spelen!
Gisteren, 14:54 door Anoniem
Joh, als je 48.000 euro op je betaalrekening hebt staan dan heb je die poen van de bank ook niet nodig. Ik heb zoveel geld echt nog nooit bij elkaar gezien. LOL
Gisteren, 14:54 door Anoniem
Vroeger was een bank een huis met een kluis. Dat is al lang niet meer. Daarnaast zijn ze ook nog aan de haal gegaan met wat je dan allemaal mag doen met je geld. Aan het einde van de rit ben je een melkkoe en als er wat schort dan ga je maar meer uiers kopen. Met het geld dat je niet hebt en ook niks meer over te zeggen hebt.

Gewoon cash van de rekening halen. Kluisje hebben maar daar alleen een zakje pinda's in leggen. De rest goed verstoppen, appeltje voor de dorst.

Het is wrang dat ook zo een kiviet je bezit niet kan beschermen. Dat is heel sneu. Maar je moet ook zo een saldo niet op je rekening hebben want het huis met een kluis, en veel stropdassen, is zo lek als het vergiet van mijn tante. Het zijn mooie merken en logo's maar daar houdt het ook mee op. Hier zijn we al jaren eekhoorntjes geworden. We verstoppen zelf onze beukenootjes wel. Dat kunnen eekhoorntjes beter dan banken. Geen zorgen om maken, we geven het ook weer uit. Maar we zijn wel de baas van onze eigen beukennootjes. De economie draait gewoon door. Geen bank bij nodig. Een klein beetje dan. Maar niet voor zulke saldi. Wat op de grond ligt kan niet meer vallen.
Gisteren, 14:59 door Anoniem
En weer is het blijkbaar een nieuwswaardig artikel als het kifid iets afwijst. Voelt zo langzamerhand wel een beetje als framing.

En hier is gewoon weer iemand dom geweest; en verteld de halve waarheden. "Ik heb er geen verklaring voor" (3.6), die kan ik je wel geven hoor: Het is zo iemand die vooral geen biometrische bescherming wil activeren; dan een pincode maakt voor zijn telefoon die iemand heeft meegekeken, of nog erger; het was er een die makkelijk te raden was. En als klap op de vuurpijl: je maakt natuurlijk dezelfde pincode voor je ING app als voor je toestel; dat is makkelijker onthouden.
Als je een betaalmogelijkheid hebt op je telefoon; en al helemaal een contactloze, en je telefoon wordt gestolen dan is de bank de éérste die ik bel, de provider en de politie komt later wel.
Gisteren, 14:59 door Anoniem
Daarmee heeft de bank haar bijzondere zorgplicht geschonden, aldus de klant

Ah, de welbekende de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet
Gisteren, 15:00 door Anoniem
Blijft raar. Maar op mijn mobile telefoon geen bank of belangrijke apps
Gisteren, 15:01 door Anoniem
Dit is een terechte afwijzing van schadevergoeding. De eiser weet/wist dat hij/zij op de hoewel vergrendelde gestolen telefoon (naar zijn/haar zeggen) een betaal app had geïnstalleerd:

...De klant vermoedt dat iemand ongemerkt heeft meegekeken toen hij zijn telefoon voor een betaling in de club via een code ontgrendelde...

Als je na constatering van de diefstal niet direct je rekening blokkeert (kan 24/7 dag en nacht) of kan bewijzen dat je alle pogingen hebt ondernomen - maar mislukt door omstandigheden - om dat zo spoedig mogelijk te doen ben je m.i. nalatig m.b.t. de voorwaarden verbonden aan gebruik van een betaalrekening c.q. betaal app.
Gisteren, 15:08 door Anoniem
Ik snap nooit waarom mensen banken aansprakelijk stellen voor hun eigen nalatigheid…
Gisteren, 15:12 door Erik van Straten - Bijgewerkt: Gisteren, 15:19
Banken hebben internetbankieren geïntroduceerd en dat is volgens hen hartstikke veilig. Maar als het mis gaat, is het risico steeds vaker geheel voor de klant. Die volkomen machteloos staat - als individu.

Uit https://www.veiligbankieren.nl/veiligheid-betaalproducten/internetbankieren/, in iets andere volgorde:
Hoe veilig is internetbankieren?

Internetbankieren is door de Nederlandse banken zeer goed beveiligd en de schade is gelukkig beperkt.

Internetbankieren is door de Nederlandse banken zeer goed beveiligd en de schade is, afgezet tegen de tegenover de totale omzet bij internetbankieren, klein.
Wat fijn om dat te lezen!

Sterker, zelfs in relatie tot de winsten van banken gaat het om drie keer niks. Geen probleem dus!

Nb. vanzelfsprekend moeten banken, samen met de Politie, criminelen opsporen die liegen dat zij zijn opgelicht!

Maar veel te vaak gaat het nu om totaal onschuldige mensen die er zijn ingeluisd door sluwe criminelen - mogelijk mede "dankzij", in elk geval:

1) Het door banken in rap tempo afbouwen van veiliger manieren om te bankieren, en geen veiliger alternatieven bieden aan (qua begrip van "cyber") zwakkeren in de samenleving;

2) De enorme hoeveelheden gelekte persoonsgegevens die online worden verhandeld of gedeeld;

3) Corrupte medewerkers of inhuurkrachten die "bijverdienen" door contactgegevens van kwetsbaren in onze samenleving te verkopen;

4) Big Tech die medeplichtig is door hun diensten ook aan anonieme cybercriminelen te verkopen/verhuren;

5) In de eerste plaats Google die het onmogelijk heeft gemaakt om in een browser vast te stellen van wie een website is, ook als die informatie wél beschikbaar is binnen de browser. Met als uiteindelijk gevolg het steeds anoniemer worden van websites;

6) Telecombedrijven die het vertikken om spoofing van telefoonnummers aan te pakken;

7) Bedrijven en overheden die suggereren dat betrouwbare ("absolute") authenticatie op afstand mogelijk is. Met "absolute" bedoel ik met voldoende betrouwbaar bewijs van echtheid van alle noodzakelijke identificerende gegevens die een partij aanlevert;

8) Onvoldoende bestrijding (met name preventie) van de vergaande cybercriminalisering van (kansarme) jongeren (terwijl de cijfers van andere soorten misdrijven, zoals inbraak, dalen).

Er is een (helaas door de vergrijzing groeiende) grote groep -van miljoenen mensen- die, vooral online, eenvoudig slachtoffer worden van oplichting. Het is niet eerlijk en dus onrechtvaardig om hen voor de problemen van een falend systeem te laten opdraaien.

Verder uit genoemde pagina (ik heb de bullets door letters vervangen om ernaar te kunnen verwijzen):
Uw bank zorgt er op de volgende manier voor dat u veilig kunt internetbankieren:

a) Veilige uitvoering van transacties.

b) Veilige verbinding. Bekijk in dit overzicht hoe een veilige verbinding eruitziet.

c) Maatregelen om websites die gebruikt worden voor fraude uit de lucht halen.

d) Verstoren van virussen die internetcriminelen gebruiken.

e) Fraudedetectie.
Mijn reactie daarop:

a) Ja duh. Maar daar heb je als opgelichte klant niets aan.

b) Als mijn browser verbinding maakt met bijvoorbeeld:
https://ics-klantenportaal-id·com
https://icscards-portaal·com
https://icscards-scalogin·com
https://www-ics-cards-login·com
https://www-ics-cards·com
https://www-ics-identificatie·com
https://identificeer-u-zelf·com
https://voltooien-verificatie·com
https://belastingdienst-contact·com
https://bitvavo-nl·com
dan is er ÓÓK sprake van een beveiligde verbinding. Een veilige verbinding zegt dus nul-komma-niets over de website aan de andere kant van de "lijn". Bron van bovenstaand lijstje (dat, van slechts één van de zeer vele cybercrime faciliterende hosting servers, zeer veel langer is): https://www.virustotal.com/gui/ip-address/193.143.1.14/relations. Meer over deze server leest u bijv. in https://security.nl/posting/874752.

c) Daar zie ik, in de praktijk, helemaal niets van.

d) Weer een leugen. Voor zover er wat gebeurt is dit een druppel op een gloeiende plaat. AnyDesk en Teamviewer zijn geen virussen, maar worden wel door cybercriminelen misbruikt (zie https://infosec.exchange/@ErikvanStraten/113987804370380156).

e) Fraudedetectie? Als die goed zou werken waren er geen slachtoffers van bankhelpdeskfraude.

Ik heb even geen zin meer om op de rest van die pagina te reageren, wellicht doe ik dat later.
Gisteren, 15:29 door Anoniem
Door Erik van Straten: Banken hebben internetbankieren geïntroduceerd en dat is volgens hen hartstikke veilig. Maar als het mis gaat, is het risico steeds vaker geheel voor de klant. Die volkomen machteloos staat - als individu.

Dit is natuurlijk weer koren op de molen van de grote Erik-show; maar een middel is zo veilig als de gebruiker. Als jij je pincode op je pinpas schrijft; hem dan verliest en dan pas dagen later de bank belt; is het dan ook de fout van de bank?

Heb je daadwerkelijk het verslag gelezen? Met name de punten waarin de gebruiker aangeeft "geen verklaring" te hebben? Die verzwijgt gewoon zijn eigen stupiditeit; en verwacht dan alsnog compensatie van de bank. Gezond nadenken kunnen we collectief niet meer. Bijna Amerikaanse taferelen.

En dan haal je er ook nog eens een reeks aan argumenten bij die kant nog wal raken; het gaat hier specifiek om de betaalfunctionaliteit van Apply Pay, het gebruik van de mobiele app (indien veilig dus twee verschillende codes) en dat het slachtoffer expliciet LIEGT over het ontgrendelen van de app die avond. Dat verhaal rammelt aan alle kanten, en is terecht afgewezen.
Gisteren, 15:36 door Anoniem
Door Anoniem:oh en al die vlugge kereltjes die dadelijk weer aan victim blaming doen, jouw 'momentje' komt ook nog en dan zul je 'ineens' een ander deuntje gaan spelen!

Of niet. Of slachtoffer van contant geld (overval), maar heb digitaal de zaakjes wel op orde.

En leuk dat je al weer een oordeel hebt klaar staan; maar heb je het daadwerkelijke verslag gelezen; of alleen het artikel? En wat denk je dan? Snap je het niet; of zie je dan in dat het verhaal van de persoon aan alle kanten rammelt; maar dan toch zijn geld terug verwacht?
Gisteren, 16:11 door Briolet - Bijgewerkt: Gisteren, 16:12
Het gaat hier volgens de klant om niet-toegestane betalingstransacties. Daarnaast vindt hij dat de bank de transacties te laat heeft gesignaleerd, waardoor de dieven vrij spel hadden.

Wat zijn ongebruikelijke transacties? De klant is blijkbaar op vakantie en dan zullen de meeste betalingen ongebruikelijk zijn. Als de bank al deze transacties geblokkeerd had, dan was deze klant ook boos naar het Kifid gestapt.

Als je een bankapp op je telefoon hebt staan en die wordt gestolen, dan lijkt het me sowieso verstandig direct actie te ondernemen en je telefoon te ontkoppelen van je rekening. Bij de Amro gaat dit heel eenvoudig en dat zal bij de ING niet anders zijn.

Door Anoniem: …Gewoon cash van de rekening halen. Kluisje hebben maar daar alleen een zakje pinda's in leggen. De rest goed verstoppen, appeltje voor de dorst.….

Dat klinkt leuk, maar als je iemands telefoon kunt stelen, kun je ook zijn cash stelen. En waar moet je het dan verstoppen? Onder het matras van je hotelbed?
Gisteren, 16:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:oh en al die vlugge kereltjes die dadelijk weer aan victim blaming doen, jouw 'momentje' komt ook nog en dan zul je 'ineens' een ander deuntje gaan spelen!

Of niet. Of slachtoffer van contant geld (overval), maar heb digitaal de zaakjes wel op orde.

En leuk dat je al weer een oordeel hebt klaar staan; maar heb je het daadwerkelijke verslag gelezen; of alleen het artikel? En wat denk je dan? Snap je het niet; of zie je dan in dat het verhaal van de persoon aan alle kanten rammelt; maar dan toch zijn geld terug verwacht?

kijk zelf eens naar de eerste 5 posts. jij komt ook wel een keer aan de beurt, of je oude moeder of vader ofzo...

https://tweakers.net/nieuws/224958/nederlandse-fraudehelpdesk-ontving-in-eerste-helft-2024-een-derde-meer-meldingen.html

Q.E.D.
Gisteren, 17:05 door Anoniem
Stel dat het echt zo is dat de klant niet weet hoe de crimineel toegang tot de telefoon heeft gekregen en vervolgens toegang tot bankapplicaties, dan is dat wel een puntje om over na te denken. Niets is onmogelijk en niets is 100% veilig. Er zullen altijd struikrovers en slachtoffers zijn.
Gisteren, 17:50 door Anoniem
Beroerd voor die klant, maar als ik mijn telefoon met daarop mijn bankapp niet meer in mijn beheer zou hebben, dan zou ik er werk van maken deze toegang tot mijn bankomgeving af te sluiten. Zeker omdat het, lees ik, een ouder type telefoon betreft (maar ook bij een nieuw type). Simpel gezegd: contact met ING en blokkeren die handel.

Vind ik wel een factor hier, dat de klant niet uit voorzorg gehandeld lijkt te hebben.
Gisteren, 18:10 door Erik van Straten
Door Anoniem: Stel dat het echt zo is dat de klant niet weet hoe de crimineel toegang tot de telefoon heeft gekregen en vervolgens toegang tot bankapplicaties, dan is dat wel een puntje om over na te denken. Niets is onmogelijk en niets is 100% veilig. Er zullen altijd struikrovers en slachtoffers zijn.
De meeste mensen van wie de smartphone gestolen wordt, gaan ervan uit dat de dief de phone probeert te resetten en te verkopen. Echter, Apple heeft dat resetten nagenoeg onmogelijk gemaakt.

Het voordeel daarvan is dat je quick-and-dirty dieven afschrikt. Probleem: je moet nu een andere soort criminelen vrezen.

M.i. nog steeds zeer de moeite van het kijken waard (vooral de 1e): de video's van Joanna Stern van the Wall Street Journal, waarin te zien is dat, in een café, een dief een iPhone steelt nadat hij de pincode heeft afgekeken. Daarmee kan die dief jouw gehele digitale identiteit kapen, bankrekeningen plunderen en spullen op afbetaling kopen:
https://youtube.com/watch?v=QUYODQB_2wQ
https://youtube.com/watch?v=tCfb9Wizq9Q

Apple zegt dat probleem "gefixt" te hebben, maar daarvoor moet je met biometrie inloggen. Naast het risico op account-lockout als jouw biometrie niet meer werkt (denk ook aan een defect geraakte sensor): veel mensen willen (of kunnen) dat niet, en de redenen daarvoor zijn vaak best begrijpelijk (als een dief jouw gelockte telefoon ontgrendelt door deze voor jouw gezicht te houden, is het ook game over).

IANAL, maar m.i. is het volgende ordinair het omkeren van de bewijslast. En bovendien is het een krankzinnige eis, namelijk omdat de kans groot is dat de klant geen idee heeft hoe de aanvaller toegang verkreeg (die klant is hoogstwaarschijnlijk geen forensisch expert en heeft bovendien de telefoon niet meer in handen - nadruk aangebracht door mij):
Verzwaarde motiveringsplicht
Volgens het Kifid is het aan de bank om te stellen of de klant grof nalatig heeft gehandeld, maar rust er op de klant een 'verzwaarde motiveringsplicht'. "Dat betekent dat de consument tenminste enig inzicht dient te geven in de wijze waarop een onbevoegde derde de mogelijkheid heeft gehad om toegang te krijgen tot 1) zijn mobiele telefoon en 2) zijn Mobiel Bankieren App. De enkele stelling van de consument dat hij dit niet kan verklaren, is hiervoor onvoldoende.
Er zijn elke maand beveiligingsupdates voor smartphones. Een dief kan gewoon wachten totdat er details worden gepubliceerd over een kwetsbaarheid waarmee een hacker toegang krijgt tot een vergrendelde telefoon.

Als dat lukt, kan zo'n hacker verschrikkelijk veel. Bijvoorbeeld als de eigenaar van een iPhone geen biometrie gebruikte. Op mijn ontgrendelde iPhone kan iedereen de passkey op die telefoon gebruiken, zónder biometrie of passcode, om in te loggen op mijn http://icloud.com en https://account.apple.com. Met passkeys werkt dat niet voor elke website. Echter, alle wachtwoorden in iCloud Keychain zijn dan te gebruiken om in te loggen op websites, zonder dat je daar een passcode voor moet invullen.

Apple vindt dit een "wontfix". Bijna niemand weet van het bestaan van deze kwetsbaarheden; zie https://infosec.exchange/@ErikvanStraten/113947265572224222, en eerdere details in https://infosec.exchange/@ErikvanStraten/113820537945224405 (die laatste is een reactie op een toot met anderssoortige Android passkey kwetsbaarheden ook van het type "wontfix").

Big Tech doesn't fscking care.

Het hele concept van internetbankieren is gebouwd op drijfzand. Dat er, t.g.v. gapende gaten, onschuldige slachtoffers vallen, kún je acceptabel vinden, maar dan moeten we vangnetten voor hen in stand houden. Het is simpelweg asociaal om anderen voor jouw gemak te laten opdraaien.

Nog los van hoe ongelofelijk STOM mensen zijn die denken dat zij zelf onmogelijk slachtoffer van online fraude, en/of diefstal van hardware, kunnen worden.
Gisteren, 18:31 door Anoniem
Door Erik van Straten: rant

Lieve help. Deze tekst bestaat uit 589 letters en 49 zinnen, en bevat bijna evenveel aannames.

Beste Erik.

1- Je schrijft dat "De meeste mensen van wie de smartphone gestolen wordt, gaan ervan uit dat de dief de phone probeert te resetten en te verkopen."
Kun je die statistieken onderbouwen met een linkje naar een artikel of zo? Dank alvast.

2- Je schrijft dat "Op mijn ontgrendelde iPhone kan iedereen de passkey op die telefoon gebruiken, zónder biometrie of passcode, om in te loggen op mijn http://icloud.com en https://account.apple.com. Met passkeys werkt dat niet voor elke website. Echter, alle wachtwoorden in iCloud Keychain zijn dan te gebruiken om in te loggen op websites, zonder dat je daar een passcode voor moet invullen."

Op mijn iPhone is dat helemaal niet zo. Ik ben overgestapt naar Passwords en ik moet elke keer inloggen op die app.

3- Je schrijft dat "Naast het risico op account-lockout als jouw biometrie niet meer werkt (denk ook aan een defect geraakte sensor): veel mensen willen (of kunnen) dat niet, en de redenen daarvoor zijn vaak best begrijpelijk (als een dief jouw gelockte telefoon ontgrendelt door deze voor jouw gezicht te houden, is het ook game over)."

Het is niet helemaal duidelijk welke situatie je precies beschrijft, maar:
een compleet defecte sensor laat helemaal geen biometrie meer door. Dus je kunt ook niet 'fout' inloggen. Een half werkende sensor zou misschien foutief gelezen biometrie kunnen doorgeven. Maar dan nog heb je daar alleen maar last van als je geen recovery key instelt. Iets wat Apple zeer aanbeveelt.

4- Je schrijft dat "Er zijn elke maand beveiligingsupdates voor smartphones."

Deze casus beschrijft "Het ging om een ouder toestel met weinig waarde dat daarnaast beveiligd was."

Een ouder toestel, weliswaar beveiligd maar door welke nog beschikbare updates? Zolang je je telefoon alleen beveiligd met een pincode ben je af wat mij betreft. En dan blijft er nog de andere pincode van de bankapp over.
Gisteren, 18:44 door Anoniem
Door Anoniem: Joh, als je 48.000 euro op je betaalrekening hebt staan dan heb je die poen van de bank ook niet nodig. Ik heb zoveel geld echt nog nooit bij elkaar gezien. LOL

Er staat niet precies dat dat op de betaalrekening stond. Alleen dat het vanaf daar overgeboekt is.
Niet uit te sluiten valt dat het van spaarrekening naar betaalrekening gegaan is.
Zo'n interne overboeking heeft geen wachttijd - en daarnaast waren er hier dagen tijd .

Maar anyway - misschien is het wel z'n allerlaatste cent .
Als jouw laatste 4800 euro gejat is zul je ook wel horen dat je z'n pisbedragje zelf wel kunt dragen.

Maar nog nooit gezien ? We zitten toch op het forum waarop iedereen roept "pay peanuts" als een schaaltje 11 overheid langskomt ?
Je koopt er ongeveer 4-5 m^2 woonruimte voor in Amsterdam, trouwens, gemiddeld.
Gisteren, 18:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Gewoon cash van de rekening halen. Kluisje hebben maar daar alleen een zakje pinda's in leggen. De rest goed verstoppen, appeltje voor de dorst.

https://www.internetbode.nl/roosendaal/438545/nepagenten-slaan-opnieuw-toe-in-roosendaal-zo-herken-je-nepag
(etc).

Is Rene Froger trouwens niet aansprakelijk voor de 30.000 euro die aan "hem" is overgemaakt door een verliefde vrouw die 'm uit de problemen wilden helpen ?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/427817440/verliefde-vrouw-maakt-30-000-euro-over-naar-nep-rene-froger-deskundige-waarschuwt-geloofwaardig-verhaaltje-maken-is-kinderspel
Gisteren, 20:34 door Anoniem
Door Anoniem: en weer is het een probleem voor het slachtoffer. de bank heeft winsten gemaakt door iedereen digitaal op te dringen...

oh en al die vlugge kereltjes die dadelijk weer aan victim blaming doen, jouw 'momentje' komt ook nog en dan zul je 'ineens' een ander deuntje gaan spelen!
Vaak vind ik het inderdaad erg dom wat mensen soms doen (hele stapels diamenten en bankbiljetten meegeven aan de deur met scooterboys, etc) maar in dit geval is het niet zo dom van de klant, mensen hebben geen idee hoe gehaait dieven zijn.
Wel zouden er meerderen dingen kunnen hebben meegespeelt (dronken zijn, tekefoon in de achterzak, etc) maar dat weten we gewoon niet.
Ikzelf zou nooit en te nimmer een bankieren app gebruiken en kijk altijd erg uit bij het pinnen, maar inderdaad, maar het zou mij net zo goed kunnen gebeuren met mijn pincode en pinpas.
Aan de andere kant is het niet volledig aan de bank, maar ook aan de klant om goed op te letten.
Een gedeeltelijke schadevergoeding zou in mijn opinie hier op zijn plaats zijn aangezien het wel erg makkelijk was voor de dieven om door de "beveiliging" van de ING app te breken...
We kennen helaas niet het hele verhaal, dat maakt het in dit geval zo moeilijk oordelen...
Gisteren, 20:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Gewoon cash van de rekening halen. Kluisje hebben maar daar alleen een zakje pinda's in leggen. De rest goed verstoppen, appeltje voor de dorst.

https://www.internetbode.nl/roosendaal/438545/nepagenten-slaan-opnieuw-toe-in-roosendaal-zo-herken-je-nepag
(etc).

Is Rene Froger trouwens niet aansprakelijk voor de 30.000 euro die aan "hem" is overgemaakt door een verliefde vrouw die 'm uit de problemen wilden helpen ?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/427817440/verliefde-vrouw-maakt-30-000-euro-over-naar-nep-rene-froger-deskundige-waarschuwt-geloofwaardig-verhaaltje-maken-is-kinderspel

Rene is een lieverd, kan ik uit eigen ervaringen zeggen. Vooral als je niet gelijk over zijn werk lult. Dat vind ik ook wel eens vervelend. Aansprakelijk voor zulke dingen is hij natuurlijk niet. Je bent wie je bent en in zekere zin kun je daar zelf ook niks aan doen.
Vandaag, 00:03 door Erik van Straten
Door Anoniem: Deze tekst bestaat uit 589 letters en 49 zinnen, en bevat bijna evenveel aannames.
Ik heb het in jouw reactie niet nageteld, maar ik geloof je op je woord.

Door Anoniem: 1- Je schrijft dat "De meeste mensen van wie de smartphone gestolen wordt, gaan ervan uit dat de dief de phone probeert te resetten en te verkopen."
Kun je die statistieken onderbouwen met een linkje naar een artikel of zo?
Uit https://www.swlondoner.co.uk/news/24012025-london-faces-a-crisis-as-stats-of-phone-thefts-increase-rapidly:
Londoners face losing their phones every time they step outside, due to the skyrocket in phone thefts in London in 2024.
[...]
Mayor Sadiq Khan added: “The theft of a mobile phone is hugely distressing. While the Met are taking targeted action with patrols in London’s worst hotspots it is far too easy and profitable for criminals to repurpose and sell on expensive stolen phones.

“Last year I called on mobile companies to do what they can to ensure that their devices are not appealing to thieves, and I’m pleased that Google are introducing important new security updates.

Uit https://www.gov.uk/government/news/crackdown-to-halt-rise-in-phone-thefts:
An estimated 78,000 people had phones or bags grabbed from them on the streets, with policing intelligence suggesting that this is being driven by increased demand for second hand smartphones, both in the UK and overseas.

To tackle this challenge head on, tech companies and manufacturers will be called to attend a Home Office summit on the issue, looking at the new innovations that could take on the illegal market. This will build on anti-theft smartphone features that some tech firms have already rolled out to protect their customers.
[...]
• Phone companies must ensure that any stolen phones can be quickly, easily and permanently disabled, rather than re-registered for sale on the second-hand market, and we will be meeting them soon to discuss what further action is required to make that happen.

Door Anoniem: 2- Je schrijft dat "Op mijn ontgrendelde iPhone kan iedereen de passkey op die telefoon gebruiken, zónder biometrie of passcode, om in te loggen op mijn http://icloud.com en https://account.apple.com. Met passkeys werkt dat niet voor elke website. Echter, alle wachtwoorden in iCloud Keychain zijn dan te gebruiken om in te loggen op websites, zonder dat je daar een passcode voor moet invullen."

Op mijn iPhone is dat helemaal niet zo.
Eén van ons liegt dus. Zojuist getest met iOS 18.3.1, zie https://infosec.exchange/@ErikvanStraten/113993387261885279.

Ik stop hier, anders jank je weer over de lengte.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.