image

Ryanair verplicht eind dit jaar digitale instapkaart via eigen smartphone-app

maandag 10 maart 2025, 11:50 door Redactie, 17 reacties

Luchtvaartmaatschappij Ryanair verplicht eind dit jaar het gebruik van een digitale instapkaart die via de eigen myRyanair-app gegenereerd wordt, zo heeft het bedrijf aangekondigd. Vanaf 3 november zal het gebruik van een papieren instapkaart niet meer mogelijk zijn en moeten alle reizigers de app gebruiken. Van de tweehonderd miljoen passagiers die Ryanair zegt te hebben maken er meer dan veertig miljoen geen gebruik van de app.

Volgens Ryanair CMO Dara Brady zijn ook veel andere sectoren die van tickets gebruikmaken, zoals concert, sport, evenementen en openbaar vervoer, naar smartphone-apps en digitale tickets overgestapt. "Nu bijna tachtig procent van de Ryanair-klanten al van de myRyanair-app gebruikmaakt, is het tijd om de resterende passagiers naar digitaal over te zetten, waardoor ze hun CO2-voetafdruk verminderen en een betere reiservaring krijgen."

De luchtvaartmaatschappij laat tegenover The Journal weten dat klanten die al zijn ingecheckt en hun instapkaart hebben gedownload, in het geval van een verloren of kapotte smartphone, kosteloos op het vliegveld worden geholpen.

Reacties (17)
Vandaag, 12:02 door Anoniem
Okee. Geen Ryanair meer dus (was sowieso al amper een optie).
Ik weiger apps te gebruiken voor diensten die ook via een website kunnen (sterker nog, vaak zijn het van die hybride apps wat in feite een website met een eigen webviiew is, dus waarom niet gelijk als website?). Ten slotte wil ik ook mijn toestel niet vol hebben staan met van die 1-issue apps die je 99% van de tijd niet gebruikt, vaak zijn dit nog ontzettende crap-apps met bakken aan telemetry.
Vandaag, 12:09 door Reinder
Als die reiservaring met een app zoveel beter is dan wanneer je papier gebruikt (waarom dat precies zou moeten zijn is mij een compleet raadsel overigens, het gaat toch vooral om de qr-code die je nodig hebt om in te stappen) vraag je je toch af waarom niet iedereen al gebruik maakt van die app om zo die felbegeerde betere reiservaring te hebben. Is het misschien zo dat het sommige mensen een fijn gevoel geeft om iets fysieks vast te hebben, iets dat ook werkt als je telefoon niet mee wil werken of je bang bent dat je niet mee mag als je batterij leeg is?

Wat bij Ryanair wel een betere reiservaring zou geven is als je je verticaal in plaats van horizontaal zou kunnen laten opstapelen als kippen in een legbatterij.
Vandaag, 12:18 door Anoniem
"Nu bijna tachtig procent van de Ryanair-klanten al van de myRyanair-app gebruikmaakt, is het tijd om de resterende passagiers naar digitaal over te zetten, waardoor ze hun CO2-voetafdruk verminderen en een betere reiservaring krijgen."

Ja, ik ga een weekendje naar New York of een weekje relaxen op Kreta en ik vlieg met Ryanair om mijn CO2-voetafdruk te verminderen. De bullshit is echt ongelooflijk. Alleen zwakzinnigen of hypocrieten laten zich hierdoor (graag) inpakken.

Ryanair heeft de 20% reizigers (of veel meer) die niet van de app gebruikmaken, kennelijk nooit gevraagd wat ZIJ een betere reiservaring vinden. Dus nu kan je zonder smartphone niet meer met Ryanair vliegen. Weer een stuk tralies erbij gebouwd van deze gevangenis waarin we worden opgesloten / ons laten opsluiten.

Dit is discriminatie van mensen zonder smartphone.

Boycot Ryanair.
Vandaag, 13:01 door Anoniem
waardoor ze hun CO2-voetafdruk verminderen
Je kon al tijden een QR code downloaden ipv. een papiertje uitprinten (met bakken reclame), maar we moeten (al)weer aan de App drugs.
Vandaag, 13:18 door Anoniem
Eh... Een app? Dag hoor. Dan maar een paar euro meer en een fatsoenlijke maatschappij...
Vandaag, 13:20 door Anoniem
Door Reinder: Als die reiservaring met een app zoveel beter is dan wanneer je papier gebruikt (waarom dat precies zou moeten zijn is mij een compleet raadsel overigens, het gaat toch vooral om de qr-code die je nodig hebt om in te stappen) vraag je je toch af waarom niet iedereen al gebruik maakt van die app om zo die felbegeerde betere reiservaring te hebben. Is het misschien zo dat het sommige mensen een fijn gevoel geeft om iets fysieks vast te hebben, iets dat ook werkt als je telefoon niet mee wil werken of je bang bent dat je niet mee mag als je batterij leeg is?

Wat bij Ryanair wel een betere reiservaring zou geven is als je je verticaal in plaats van horizontaal zou kunnen laten opstapelen als kippen in een legbatterij.

De reiservaring (bij eender welke luchtvaartmaatschappij) wordt nog beter als je weer gewoon normaal zou kunnen zitten in het vliegtuig (als man en europeaan heb ik een lengte van 192 cm). Dus graag met voldoende beenruimte.
En ook graag een vak voor je eigen rugzak/rolkoffer. (1 per stoel)
Zonder allemaal extra bijkomende kosten.

Dat zou pas de ultieme reiservaring zijn.
(Ik ben bescheiden met mijn wensen)
Vandaag, 13:33 door Anoniem
Ryanair verplicht dus hun klanten om spyware te gebruiken https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/com.ryanair.cheapflights/latest.
De zoveelste toko die het niet begrijpt.
Vandaag, 14:00 door Anoniem
Dus dan maar 20% van je klanten dwingen iets te moeten afnemen dat ze niet nodig achten dan wel helemaal niet willen hebben? Lijkt mij een prima start om in ieder geval 5% van je klanten te verliezen en wellicht wel meer.

Dit gaat tevens 'leuke' momenten opleveren voor mensen die hun mobiel kwijt zijn of waar de accu van leeg is geraakt of andere issues kent waardoor deze op moment van boarden niet werkt. Waarbij ze er dus ook nog eens vanuit gaan dat iedereen een smartphone heeft die ook nog eens up2ate is zodat ie overweg kan met hun app.

Persoonlijk heb ik helemaal niks met RyanAir, nog nooit mee gevlogen en zo te zien gaat dat ook nooit gebeuren.
Vandaag, 14:22 door Anoniem
Okee. Geen Ryanair meer dus (was sowieso al amper een optie).
Ik weiger apps te gebruiken voor diensten die ook via een website kunnen (sterker nog, vaak zijn het van die hybride apps wat in feite een website met een eigen webviiew is, dus waarom niet gelijk als website?). Ten slotte wil ik ook mijn toestel niet vol hebben staan met van die 1-issue apps die je 99% van de tijd niet gebruikt, vaak zijn dit nog ontzettende crap-apps met bakken aan telemetry.

Dus een verpakte website in een WebView is prima als het via de browser gaat, maar zodra het in een app zit, is het ineens een probleem? Logica in optima forma. En niemand dwingt je je telefoon vol te gooien met apps—je kunt ze na gebruik gewoon verwijderen. Maar hé, laten we doen alsof Ryanair persoonlijk je toestel gijzelt.
Vandaag, 14:22 door Anoniem
"Nu bijna tachtig procent van de Ryanair-klanten al van de myRyanair-app gebruikmaakt, is het tijd om de resterende passagiers naar digitaal over te zetten, waardoor ze hun CO2-voetafdruk verminderen en een betere reiservaring krijgen."

Alsof iedereen als een kudde schapen gedwongen dient te worden. En die zogenaamde vermindering van de CO2 voetafdruk is een ordinaire smoes. Er zijn nog steeds nette, betalende klanten die geen smartphone gebruiken, ongeacht hun reden. Die mensen worden nu openlijk gediscrimineerd en uitgesloten door Ryanair. Hoe werkt die ‘betere reiservaring’ voor hen?

Ryanair kan hun klanten veel nauwkeuriger volgen en hun interesses en activiteiten traceren met hun app. Deze gedetailleerde persoonsgegevens zijn zeer waardevol voor ze. Dat is de werkelijke reden van deze verplichting.
Vandaag, 14:28 door Anoniem
En dan luidt de vraag in hoeverre die app (in geval van android) gebruik maakt van google play services.
Ik heb google play geblocked. Er zijn apps die daardoor niet werken (gelukkig zijn er alternatieven).

En hoe zit het met geroote telefoons?
Vandaag, 14:57 door Anoniem
Ryanair’s move to entirely paperless boarding from Nov 2025 will enable passengers to reduce their carbon footprint by eliminating unnecessary paper, saving over 300 tonnes in paper waste each year.

ROFLMAO

TIP: Niet vliegen spaart nog veel meer CO2 uit.
Vandaag, 15:14 door Anoniem
Dat wordt voor mij een andere maatschappij zoeken aangezien ik geen telefoon gebruik voor apps.
Vandaag, 16:23 door Anoniem
Eh... Een app? Dag hoor. Dan maar een paar euro meer en een fatsoenlijke maatschappij...

Welke toegevoegde waarde heeft het, en wat is er ''fatsoenlijker'' aan. Wat betreft data, verzamelen ze allemaal zo'n beetje hetzelfde. Of het nou gaat om een app, of een website. En alles wat er op een papieren ticket staat, staat ook in hun systemen. Is dit geen spijkers op laag water zoeken. Kan je net zo goed weigeren om te boeken, via een website (web app). Zelfde principe.
Dat wordt voor mij een andere maatschappij zoeken aangezien ik geen telefoon gebruik voor apps.

Dat zal moeilijk worden. tenzij je wel apps gebruikt op je PC. Hoe wil je, zonder app, anno 2025 een vliegticket bestellen. Via rooksignalen ?
Vandaag, 17:35 door Anoniem
Door Anoniem: Okee. Geen Ryanair meer dus (was sowieso al amper een optie).
Ik weiger apps te gebruiken voor diensten die ook via een website kunnen (sterker nog, vaak zijn het van die hybride apps wat in feite een website met een eigen webviiew is, dus waarom niet gelijk als website?). Ten slotte wil ik ook mijn toestel niet vol hebben staan met van die 1-issue apps die je 99% van de tijd niet gebruikt, vaak zijn dit nog ontzettende crap-apps met bakken aan telemetry.
Hint.... Je kunt Apps ook weer deinstalleren als je ze niet meer gebruikt,
Vandaag, 18:22 door Anoniem
Door Anoniem: Dat zal moeilijk worden. tenzij je wel apps gebruikt op je PC. Hoe wil je, zonder app, anno 2025 een vliegticket bestellen. Via rooksignalen ?

Een website, een vestiging van een reisbureau, een balie op de luchthaven, de telefoon (als in bellen).
Allemaal opties waarbij je geen apps nodig hebt.

Je kunt nog steeds leven zonder apps.
Ook al denkt de Ryanair CMO daar anders over.
Vandaag, 20:25 door Anoniem
Dat wordt voor mij een andere maatschappij zoeken aangezien ik geen telefoon gebruik voor apps.

Dat zal moeilijk worden. tenzij je wel apps gebruikt op je PC. Hoe wil je, zonder app, anno 2025 een vliegticket bestellen. Via rooksignalen ?[/quote]
Ik gebruik geen app op mijn (linux) PC, ik log in op de betreffende sites en boek daar mijn reis. Ik print daar mijn ticket uit.
Heb er geen moeite mee om die als pdf te downloden en dan op mijn telefoon te zetten.
Maar wil geen extra app op mijn telefoon
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.