Door Reinder:
Dat is precies een patroon - je kijkt naar een serie transacties *van een bepaalde kaart*.
Het betalen ver weg is erg raar als kort tevoren dichtbij betaald is. Maar niet zo raar als een voorgaande transactie een x aantal uren geleden op Schiphol was.
Voor een zeker aantal klanten zijn betalingen in/naar Oost Europa een normaal patroon. Voor veel andere klanten niet.
Ik doelde op de opmerking van anoniem die stelde dat je per individuele klant een patroon moest vastleggen. Een serie transacties is misschien een patroon, maar wat geimpliceerd werd is dat je het handelen van zo'n klant moet analyzeren en opslaan om daar vervolgens tegenaan te kunnen gaan vergelijken.
Het is het verschil tussen een database aanleggen waarin je opslaat dat Meneer Janssen elke maandag 300 euro pint, 's zomers naar Zuid-Frankrijk gaat en boodschappen doet bij de Jumbo, en simpelweg zien of er een grote afstand zit tussen de huidige transactie en de vorige.
Ik ben diezelfde anoniem.
Dat is precies wat ik bedoel - je hebt de transacties van een kaarthouder, en een nieuwe transacties kan verdacht zijn, of niet *in het patroon van die kaarthouder* .
Is een transactie van 10K veel ? Op mijn kaartgebruik wel. Op dat van een centurion black houder niet.
[..]
Zulke keuzes haal je beter uit je data bestand, en uit analyzes van gevonden fraudes - 'hoe hadden we deze kunnen herkennen', en dan kijken hoeveel vals alarmen je tegenkomt als je een bepaald patroon als alarm indicator zou nemen.
Een vals alarm is niet gratis - dat is een boze klant wiens betaling niet lukt. Iemand die wil uitchecken uit zo'n hotel, de taxi wacht en het vliegtuig vertrekt snel. Iemand bij een pompstation ergens. Tank gevuld, geen cash, alleen een kaart....
Ja, dat is natuurlijk een veel betere methode, zonder meer. Ik zei ook niet dat je dat niet moest doen, ik zei dat het mogelijk is om te triggeren op transacties zonder dat je daarvoor per individuele klant een uitgebreid gedragspatroon moet vastleggen.
Verder hoef je zo'n transactie ook niet te blokkeren, maar je kan erop handelen door bijvoorbeeld iemand te bellen of te e-mailen, iets als "goh meneer, puur ter informatie, wij zien een grote betaling uit een land waarvan wij weten dat er veel fraudegevallen uit komen. Wij doen verder niets, maar dan weet u het."
Auw. Ik hoop dat je eens een tijdje op een helpdesk werkt....
Als de transactie eenmaal uitgevoerd is , is die onherroepelijk. Als je 'm door laat gaan, en belt om dat te zeggen is de klant het geld al kwijt. Of (meer bij een CC) is de bank het geld kwijt - de klant is behoorlijk gedekt .
Reken maar dat die klant boos is - die kan er niks meer tegen doen (Haal terug - sorry mevrouw, dat kan niet meer. Ik wilde alleen maar dat u het wist' ) . Dan is echt niemand geholpen.
En als je de transactie blokkeert / parkeert wil je de klant wel snel contacteren om te controleren of het alarm terecht was.
Bij een vals alarm kan de transactie alsnog gedaan worden, bij een terecht alarm kan dan de rest van het fraudeproces snel opschakelen (zoals andere betalingen naar die bestemming blokkeren ).
De discussie begon bij het contact opnemen met de klant, wat de topic starter als 'veiligheidsrisico' zag, en een poster dacht dat niet gebeurde - en in (oa) mijn ervaring dus wel gebeurt .
Je zegt dat alsof het vastleggen van betalingen iets is wat een keuze is ? Die heeft een bank toch, en noodzakelijkerwijs, al.
Ik geloof niet dat ik je begrijp. Natuurlijk is zo'n betaling vastgelegd. Kan je verduidelijken wat je bedoeld?
In je vorige post, en ook hier praat je over 'dan moet je een database aanleggen van betaalgedrag per klant' alsof dat een extra, optionele keuze is die een bank kan maken.
Dat is precies wat ze al hebben - een database van alle transacties per kaarthouder. En tegen het historische transactiepatroon van een kaart kunnen ze een nieuwe transactie vergelijken - en eventueel blokkeren .
Je hebt vrijwel of totaal geen voorbeeld gegeven van een transactie die op zichzelf, los van de transactie historie van de kaarthouder - verdacht is.
En dat is precies wat ik stel - dat verdachte transacties eruit springen tegen het patroon van eerdere transacties van een kaart.
En dat ik daarom goed kan begrijpen dat tegen een vrijwel leeg patroon van mijn kaart ik wil eens gebeld ben toen ik opeens een serie dingen ging betalen .