Privacy - Wat niemand over je mag weten

werkmailadres en volgens mij persoonsgegevens

20-06-2018, 21:09 door liesje01048, 13 reacties
Goedenavond,

Nadat ik uren besteed heb aan het vinden van het antwoord op mijn vraag, ben ik hier terecht gekomen.
Ik zie hier een hoop antwoorden op de vragen die gesteld worden, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen aan een antwoord.
Ik kom alleen maar moeilijke wetten tegen en kan geen antwoord vinden op mijn vraag.

Op mijn werk ( KCC) moet ik soms mails sturen naar bewoners van woningbouwverenigingen., met een afspraak om hun probleem op te lossen.De mails komen binnen op een mailadres bv storingen@( naam van het bedrijf), als wij deze mails beantwoorden naar de bewoners toe dan krijgen de bewoners een mail binnen met mail adres bv l.Janssen-de Boer @naam bedrijf.
Omdat er nogal wat klachten zijn en de manager niet meteen adequaat handelt gebeurt het nog wel eens dat er klachten op het internet worden gezeten die bewoners schrijven dan gewoon onze namen op het internet erbij zet omdat de naam is die ze in een mail hebben gezien, uiteraard gaan die klachten nooit meer van het internet af.

Ik heb al aangegeven dat ik dit niet wil omdat ik er alleen maar werk, en het is het bedrijf wat de afspraak niet nakomt, niet ik als persoon.Er wordt dan op gereageerd met de volgende mededeling, als de klacht verholpen is dan moet de KCC manager maar bellen naar die klant met het verzoek om de klacht weg te halen, maar uiteraard wordt dit niet gedaan , en daarnaast vindt ik het ook een stelling die nergens op slaat.

Uiteraard vind ik met mijn eigen naam naar de opdrachtgevers ( dus de woningbouwverenigingen zelf) mailen niet zo een groot probleem en staat dan ook wel zo netjes .

Mijn vraag is mag de werkgever zomaar deze email adressen gebruiken ( l.Janssen-de Boer @naam bedrijf.) daarin staan mijn voorletter, achternaam en meisjesachtenraam en het naam van het bedrijf waar ik werk.
En zo niet waar kan ik de regelgeving vinden in die jungle van regels zodat ik hem met de neus op de feiten kan drukken, en hij er wat aan ( moet) doen.

Met vriendelijke groet,
Lies
Reacties (13)
20-06-2018, 21:24 door Anoniem
Je kunt aan je baas vragen of je send-as rechten kunt krijgen op dat storingen mail adres en als je dan mail stuurt in je
functie dan kun je bij de mail kiezen om dat storingen@ adres als afzender te gebruiken (en als het een reply is op een
mail aan storingen@ gebeurt dat vanzelf). Op die manier gebruik je niet je persoonlijke mail adres voor die communicatie,
wat ook beter is want als er nog meer mensen daar werken en je bent een keer een dat vrij of ziek dan wil je natuurlijk niet
dat alle antwoorden op die aan die functie gerelateerde mail in jouw mailbox zitten, maar die moet in die storingen mailbox
zitten zodat je collega's er ook mee aan de slag kunnen.

Je eigen persoonlijke mailadres gebruik je dan voor interne bedrijfs mail of voor zaken die niets met die storingen te maken
hebben. Niet voor je eigen persoonlijke besognes natuurlijk, die moet je nooit via je bedrijfs mail adres laten lopen.
20-06-2018, 22:13 door karma4 - Bijgewerkt: 20-06-2018, 22:24
Lies er is geen noodzaak als werkgever om de persoonsgegevens naar afnemers klanten te delen.
In een meer gedtailleerde fase van klachtafhandeling weer wel maar dan tevens met de verwijzing naar de verantwoordelijke manager (contact details) als men het er niet mee eens is.

Er staat heel weinig expliciete zaken in wetten.
Jurisprudentie met voorbeeldzaken werkt beter.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/nieuws/pakketbezorgdienst-staakt-werkwijze-na-onderzoek-cbp

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/nieuws/opinie-europese-privacytoezichthouders-over-privacyrechten-werknemers

Het enige wat je doet is een afspraak regelen zodat een ander aan het probleem kan werken.
Dat het wat lastiger voor de ict is om dat als standaard bericht met een algemeen From adres naar buiten te laten gaan is geen reden om alle communicatie naar buiten onder persoonlijke namen te laten plaatsvinden.
20-06-2018, 22:23 door MathFox
Een persoonlijk e-mailadres is per definitie een identificerend persoonsgegeven, maar de verwerking daarvan is onvermijdelijk omdat een email geadresseerd moet zijn. (Net zoals een heleboel bedrijven je woonadres willen hebben om je rekeningen te sturen.) Je werkgever kan je een "persoonlijk" e-mailadres toekennen en dat aan zakenrelaties doorgeven. (Voor je werk moet je kunnen communiceren.)

Er is geen wettelijke regeling hoe een zakelijk mailadres er uit hoort te zien. Bij een klantenservice zie ik vaak dat de antwoord-mail van het "klantenservice@" adres komt, maar dat de behandelend medewerker en wel zijn of haar naam onder zet. (Het is handig dat bij afwezigheid jouw collega's urgente zaken kunnen oppakken.) Voor de persoonlijke mail is voornaam.achternaam@ of <initiaal>achternaam@ gebruikelijk; maar ik zou bij getrouwde vrouwen alleen de meisjesnaam gebruiken; zoveel huwelijken eindigen in een scheiding! ;)
20-06-2018, 22:43 door Anoniem
Dit lijkt me qua privacywetgeving een lastige omdat het niet je werkgever is die je gegevens online zet maar een particulier. Je werkgever is dus niet de privacyschender, en de vraag of hij verplicht kan worden hierin actie te ondernemen hangt misschien wel meer van arbeidsrecht dan van privacywetgeving af. Ik ben geen jurist, maar ik vermoed dat wel eens vrij ingewikkeld zou kunnen zijn.

Mijn suggestie zou zijn om de vraag bij de rubriek "juridische vraag" op deze website opnieuw te stellen. Je kan in de rechterkolom een link vinden naar de meest recente, en daar staat een e-mailadres voor vragen in. Een jurist beantwoordt elke week een vraag. Ik heb er zelf ooit een gesteld en toen duurde het een poosje (ik dacht enkele weken) voor het antwoord verscheen, en ik kreeg geen e-mail om me erop te attenderen. Maar het was wel een goed antwoord. Jouw vraag lijkt mij meer dan interessant genoeg om daar behandeld te worden.

Als je lid bent van een vakbond is dat ook een plek om je vraag te stellen, die hebben ook juristen rondlopen. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt kan je ook die bellen om te kijken of zij je wijzer kunnen maken. En dan bestaan er ook nog rechtswinkels waar je vragen kan stellen.

Hoe dan ook denk ik dat je een jurist nodig hebt om aan een goed antwoord te komen, juist vanwege de complicatie dat degene van wie je actie wil, je werkgever, niet zelf degene is die je privacy schendt.
21-06-2018, 10:16 door liesje01048
Dank jullie wel alvast voor de reactie`s
.
Send as rechten schijnen niet mogelijk te zijn ( heb ik gehoord),al mijn collega`s kunnen in die gezamenlijke storingen box komen.Ook elke collega reageert terug met hun gehele naam. Onderin de email staat met vriendelijke groeten en dan je functie en dan je gehele naam, natuurlijk snap ik dat er een naam onder moet maar dan vind ik alleen onze voornamen al genoeg en de functie die we binnen het bedrijf hebben al genoeg informatie.Mocht er een klacht over ons zelf binnen komen dan kan de KCC manager zien wie het is geweest en kan ze de juiste [persoon er op aan spreken.Wij nemen ook de telefoon op alleen met onze voornaam omdat we met zijn allen het niet prettig vinden om onze achternaam erbij te vernoemen.

Anoniem bedankt voor je suggestie ik zal de vraag ook stellen bij de sectie juridische vraag.
21-06-2018, 10:34 door karma4
Door liesje01048:....
Send as rechten schijnen niet mogelijk te zijn ( heb ik gehoord), ......
Dat argument herken ik als dooddoener voor wat men afhoudt omdat het veel werk zou zijn en mogelijk extra software / code vereist.
21-06-2018, 11:15 door Anoniem
Mensen die persoonlijke gegevens op het internet planten moeten worden aangepakt. Dat is op vrijwel elk serieus forum not done. Op social media mag het ook niet. Doe dan een abusemelding. abuse = misbruik.

Aan de verzendende kant: het is technisch niet moeilijk om je toegang te geven tot de mailbox van storingen@ en zodoende dat adres als afzender te gebruiken. Of desnoods een adres maken zoals technischedient@ of servicedesk@.
Sommige mail clients (zoals Thunderbird) staan toe dat je een ander afzenderadres opgeeft.

Als men claimt dat het niet kan kun je aangeven dat je technische IT-ers hebt geraadpleegd die hebben uitgelegd dat het wel kan. Vraag het beter rechtstreeks aan de IT-er in je organisatie en niet aan collega's of managers. Managers komen pas in beeld als ze bij IT een opdracht nodig hebben.

Het is niet noodzakelijk je gehele naam te vermelden maar je moet wel contactgegevens opgeven waarmee de ontvanger daadwerkelijk verder kan. Bijvoorbeeld een casenummer en telefoonnummer van de servicedesk.

Sommige grote bedrijven gebruiken alleen voornamen, vooral op social media.
21-06-2018, 11:18 door MathFox
Door liesje01048:Onderin de email staat met vriendelijke groeten en dan je functie en dan je gehele naam, natuurlijk snap ik dat er een naam onder moet maar dan vind ik alleen onze voornamen al genoeg en de functie die we binnen het bedrijf hebben al genoeg informatie.
Volgens de wet kan de werkgever je instructies geven over hoe je je werkzaamheden uit moet voeren. (Binnen redelijke grenzen.) Als hij zegt "de huisregels zijn: Ondertekenen met volledige naam." heb je je daar in principe aan te houden. Je mag natuurlijk altijd vragen of de regels aangepast kunnen worden; een werkgever hoort dat verzoek serieus te overwegen maar mag daarop nee zeggen.
21-06-2018, 11:40 door Anoniem
Volgens de wet heb je ook recht op een veilige werkomgeving. Als klanten ongevraagd de persoonsgegevens van werknemers op internet plaatsen en je meld dit bij je werkgever om dit aan te pakken dan dient de werkgever daar gehoor aan te geven. Doet de werkgever dat niet dan heb je alle reden om vervolgstappen tegen je werkgever te ondernemen, via bijvoorbeeld de ondernemingsraad. Het is alleen bij uitzondering toegestaan om persoonsgegevens ongevraagd te publiceren. Ik zou ook nadenken of je wel wilt werken bij een organisatie waar de klanten onenigheid persoonlijk maken en op internet zetten en de werkgever geen behoefte heeft om de eigen werknemers te steunen.
21-06-2018, 17:21 door karma4
Door MathFox:
Volgens de wet kan de werkgever je instructies geven over hoe je je werkzaamheden uit moet voeren. (Binnen redelijke grenzen.) Als hij zegt "de huisregels zijn: Ondertekenen met volledige naam." heb je je daar in principe aan te houden. Je mag natuurlijk altijd vragen of de regels aangepast kunnen worden; een werkgever hoort dat verzoek serieus te overwegen maar mag daarop nee zeggen.
Wonderlijk onze standpunten. Gewoonlijk ga jij voor de privacy boven alles standpunt.

Ik ben voor privacy in proportionaliteit. Ikzie geen noodzaak tot de eis van volledige persoonlijke naam als het geen enkel doel heeft. Het cbp heeft daarop eerder een werkgever op aangesproken.

Nu ga jij er voor dat de werkgever alles zou mogen eisen als wettelijke opdrachtgever ook al gaat dat tegen de wet in.
21-06-2018, 17:36 door MathFox
Door karma4:
Ik ben voor privacy in proportionaliteit. Ikzie geen noodzaak tot de eis van volledige persoonlijke naam als het geen enkel doel heeft. Het cbp heeft daarop eerder een werkgever op aangesproken.

Nu ga jij er voor dat de werkgever alles zou mogen eisen als wettelijke opdrachtgever ook al gaat dat tegen de wet in.
Er is uitgebreide jurisprudentie over "goed werknemerschap" en "goed werkgeverschap". Daarom zeg ik ook "binnen redelijke grenzen". Natuurlijk mag een werkgever geen instructies geven die tegen de wet ingaan.
Aan de andere kant heeft een werknemer ook plichten en ik heb uit de manier waarop Lies haar vraag stelt de indruk gekregen dat het voor haar beter kan zijn om daar rekening mee te houden. (Van een arbeidsconflict word je niet beter.)

Ik denk dat een goede organisatie meer rekening houdt met de privacy van haar medewerkers dan de organisatie waar Lies nu werkt. Of zij bij een rechter gelijk zal krijgen in haar "strijd" voor privacy op het werk is voor mij een vraagteken. Vandaar dat ik haar aanraad om het niet te hard te spelen.
21-06-2018, 19:00 door karma4
Door MathFox: ..... haar vraag stelt de indruk gekregen dat het voor haar beter kan zijn om daar rekening mee te houden. (Van een arbeidsconflict word je niet beter.)
.....
Ik voelde hem aankomen ;<)
Als je tegen de manager ingaat ook al heb je gelijk dan moet jet arbeidsconflict als risico incalculeren.
Zo'n conflict heeft ook voor de Lx manager risico's. Ik heb daar ook wonderlijke ervaringen mee gezien.
Het is iets waar lies rekening mee moet houden.

De weg zou hier niet de rechter maar de dpo en ap zijn. Daarna is altijd nog de mogelijkheid van een rechter.
De organisatie is waarschijnlijk groot genoeg dat er een dpo moet zijn. (200 fte)
21-06-2018, 22:07 door Anoniem
Je hebt het recht je te laten aanspreken met je geboortenaam ook al ben je getrouwd.
Ik neem tenminste aan dat je in Nederland bent geboren en hier getrouwd bent.

Uit https://nl.wikipedia.org/wiki/Geboortenaam:

Voorbeeld:

Wanneer Laura Smit en Henk Mulder trouwen, behouden zij beiden formeel hun eigen geboortenaam. In het dagelijks leven kan Laura Smit zich Laura Smit, Laura Mulder, Laura Mulder-Smit of Laura Smit-Mulder noemen.
En wat meestal onbekend is: mannen mogen bijv. ook de geboortenaam van hun vrouw aannemen.

Je bent dus helemaal niet verplicht om je (in het bedrijf) zo te laten noemen.
Ik heb zelf een vrouwelijke collega gehad op het werk, die zich alleen met een enkele geboortenaam liet noemen,
ook in de bedrijfsmail.
Hoewel ik me kan voorstellen dat je vanuit een bepaalde overtuiging beide achternamen wilt gebruiken
is het in geval je veel met de buitenwereld communiceert meestal handiger om dat niet te doen,
juist om dingen zoals jij nu meemaakt te verzachten door wat meer anonimiteit.

Een nadeel kan zijn dat men kan denken dat je ongetrouwd bent, maar mijn collega zei als het te pas kwam:
"ik ben getrouwd en zo wil ik me laten noemen". En als iemand navraag deed wiens achternaam dat dan was:
"Of dat de geboortenaam is van mij of van mijn man heb je toch niets mee te maken? Dit is heel gewoon hoor.
Weet je dat niet eens? Nou, loop je wel jaaaaaaren achter. Kijk eens op wikipedia?
En als deze collega's er maar over door blijven emmeren:
"Ik heb werk te doen en neem aan dat jij dat ook hebt. Of moet ik even je chef bellen? Nee? Doei."
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.