Door Anoniem:
Ik denk niet dat ze het werk "aantrekken", in tegendeel, ze houden het zoveel mogelijk af. Ze zoeken redenen om klachten niet in behandeling te nemen en stellen extra eisen (bijv. dat de indiener van een klacht eerst zelf contact moet zoeken met de verantwoordelijke voor de gegevensverwerking).
In wat je beschrijft ben ik het wel eens, alleen de conclusie is anders.
Ze zoeken het makkelijke werk en dat wat veel publiciteit geef, hetgeen ze zouden moeten invullen (klachten) laten liggen.
Het klopt dat ze geen duidelijk beleid hebben van wat kan en wat niet. Dat heeft twee oorzaken:
(1) Ze hebben geen tijd om dat beleid te ontwikkelen;
(2) Zolang ze geen beleid ontwikkelen, "kunnen" dingen wel en dat is precies de vrijheid die sterke lobbies in Nederland willen om zoveel mogelijk persoonsgegevens te kunnen vangen en verwerken. .....
Ook hier zijn we het best eens, het resultaat is niet goed.
Ik zoek de oorzaak niet bij dat ze geen tijd hebben, ze zouden het moeten kunnen maar zijn er niet toe in staat.
Dan verlegt het AP de activiteit naar wat ze wel kunnen. De makkelijkste weg en dan zeggen dat er geen tijd is.
Voor zover ik kan zien, zet de AP privacy zeker niet boven alles. Ze zeggen expliciet dat privacy "geen absoluut recht" is en proberen zo min mogelijk te handhaven. Daarbij buigen ze de regels zoveel mogelijk om in het nadeel van de privacy-bescherming. Maar ze kunnen er ook niet onderuit dat de Europese regels (AVG etc.) enige bescherming van privacy vereisen. Want anders gaan ze nat voor de Europese rechter.
De telecomdata traject met de uitspraak dat het altijd herleidbaar is tot personen en daarom wegens privacy niet mag is een tegenvoorbeeld. De verwijzing naar dat chinese onderzoek is niet houdbaar.
Het klopt dat Nederland op een heleboel vlakken niet voldoet aan de eigen wetgeving, en dat de regering en de lobbies daarachter dat ook niet willen. Maar het klopt niet dat bij corona "volksgezondheid" moest wijken voor privacy....
Die appathon was er maar 1, telcom-data, temperatuur opmeten, horeca registratie, ggd verwerkingen de lijst is lang waar het AP zegt mag niet van de privacy. Ze falen in het aandragen hoe het dan wel kan.
Dat is alleen heel in het begin een risico, zodra dit op grote schaal gebeurt dan zullen dienstverlenende instanties wel stoppen met het aangaan van risico's op basis van een nummertje of een scan.
Het blijft doorgaan zolang de privacy van de slachtoffers niet beschermd door te zeggen dat het risico bij de verwerker ligt.
Het AP spreekt zich echter uit dat het slachtoffer zelf schuldig is.
Hoe naïef wil je zijn? Bijna wekelijks komen er schandalen aan het licht van grootschalig gelekte en misbruikte digitale gegevens. "Dienstverlenende instanties" geven in de praktijk vaak geen moer om de bescherming van de gegevens die ze verzamelen. Ook niet als ze een "privacy officer" aanstellen, want die krijgt in de organisatie vaak geen poot aan de grond, omdat men het maar lastig vindt.
Ooit was er het telefoonboek, dat war dar in stond wort nu genoemd als een datalek. Ik ben niet naief.
Dataminimalisatie en het doelgebondenheid van de verwerking staat bij mij hoog in het vaandel,
De schandalen helpen het AP enkel om op de emotie en aandacht te spelen.
Heb je ooit gehoord van "herleidbaarheid tot personen"? Staat in de AVG, bij de definitie van persoonsgegevens. Daar zullen ze dus helemaal niet mee moeten stoppen. Dat staat gewoon in de wet, en terecht.
Artikel 6 van de GDPR beschrijft een waslijst een gegronde redenen van verwerkingen. Daar moet je niet mee stoppen.
Dat je herleidbaarheid als een probleem wil zien zou de hele gerechtvaardigde verwerking onderuit halen.
In de GDPR staat een duidelijk onderscheid tussen pseudonimisatie (herleidbaar) en anonimisatie (niet herleidbaar) het wijkt wat af van het gewone spraakgebruik.Daar wordt het gebruik van een andere naam als anoniem gezien.
Laten we de GDPR definitie rond privacy vragen aanhouden aub.
....Is dat waar jij naartoe wil? Een samenleving waarin we bijna alleen nog maar behandeld worden als radertjes in een systeem, en als verdachten, niet meer als vrije mensen die in beginsel zelf verantwoordelijke keuzes kunnen maken?
Het AP stel zich op als ministerie van waarheid waar mensen alleen nog maar radertjes in het systeem zijn.
Je argument begrijp ik maar mijn conclusie is anders. Verantwoording kunnen en willen afleggen als persoon is heel wat anders dan een dictatoriaal regime. Dat is waar het AP op af lijkt te sturen.