Door AppUser: Je kunt in de app alles doen wat ook in Mijn ING kan, maar het is veel slechter beveiligd. Waarom kiest de bank hiervoor?
Omdat, er vanuit gaande dat je de echte ING-app gebruikt, phishing dan zo goed als onmogelijk is. Met phishing bedoel ik hier dat je, met jouw browser, inlogt op een site die als twee druppels water op mijn.ing.nl lijkt en waarbij een slotje getoond wordt.
Door AppUser: Online bankieren met Mijn ING is tenminste beveiligd met een username + password + extra bevestiging per telefoon voor het inloggen.
Zelfs die tweede factor helpt voor geen meter; zodra je jouw user-ID, wachtwoord en 2FA-code (2FA = Tweede Factor Authenticatie, ook bekend als MFA = Multi-...) invoert op de nepsite, logt de aanvaller daar direct mee in op de mijn.ing.nl site.
Ook als de aanvaller dan niet meteen geld over kan maken, weet zij/hij wel jouw saldo. Als hij/zij jouw telefoonnummer niet weet, kan hij/zij de inlogpagina aanpassen en daarin iets vragen als:
Er zijn cybercriminelen actief. Voer ter bevestiging dat u het bent, uw telefoonnummer in (d.w.z. het nummer waar normaal gesproken de bevestigingscode naar toe wordt gestuurd).
Na het inloggen kan de aanvaller jou een verontrustende melding laten zien, en/of de gebruikelijke bankpagina met fake overschrijvingen en een veel lager saldo dan verwacht, en even later de verbinding verbreken op een manier dat het erop lijkt dat jij eruit gegooid wordt.
Kort daarna kan de aanvaller jou bellen en zich voordoen als bankmedewerker, en jou vertellen dat er vreemde overschrijvingen hebben plaatsgevonden, wat jouw saldo was en nu is. Veel mensen geloven echt dat het een bankmedewerker is die hen belt (en zijn voldoende in paniek) waarna zij alles doen wat de bankmedewerker zegt dat zij moeten doen. Waaronder een RAT (Remote Access Tool, zoals Teamviewer, Dameware (diverse), AnyDesk, Zoho Assist, Cisco WebEx Remote Access, ISL Online, LogMeIn, Micogo etc. etc.) installeren en spaargeld "veiligstellen" bij een geldezel.
De ING-app is min of meer 2FA omdat een aanvaller jouw device (tablet/smartphone) in handen moet hebben en jouw inlogcode kennen (of jouw vingerafdruk kunnen nabootsen).
Grote risico's voor bankierapps zijn:
- Je gebruikt een nep-app;
- Je hebt een kwaadaardige app geïnstalleerd die je veel te veel privileges (permissies) hebt gegeven (voorbeelden:
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/new-android-malware-apps-installed-10-million-times-from-google-play/) - maar dit risico geldt ook voor browsers;
- Het besturingssysteem van je draagbare apparaat is verouderd (er worden geen upgrades/updates meer voor uitgebracht of je installeert ze niet) waardoor apps zichzelf, zonder dat jij het merkt, vergaande privileges (permissies) kunnen geven;
- Je gebruikt geen of zwakke schermvergrendeling en/of flutcodes, en jouw draagbare apparaat wordt gestolen (dat zou een groter risico kunnen zijn dan geldt voor browsers, vooral als je de 2FA code altijd op een
ander device ontvangt dan waarmee je internetbankiert).
TIP: stel jouw draagbare apparaat zo in dat er zo min mogelijk informatie op het locked screen (vergrendelde scherm) getoond wordt, zeker geen SMSjes (waarin 2FA codes kunnen staan). Maar ook allerlei andere getoonde informatie kan zeer waardevol zijn voor kwaadwillenden die niet schromen om aanvallen op jou én/of op jouw contacten uit te voeren.Op een PC (Windows, MacOS en meestal: Linux, *BSD) moet je, naast het besturingssysteem,
alle geïnstalleerde software kunnen vertrouwen (tenzij er sprake is van sterke compartimentering tussen software-"pakketten").
Kort gezegd: in een bankapp zit een hardcoded URL, zo'n app kan van "public key pinning" gebruik maken om AitM's (Attacker in the Middle, ook bekend als MitM - Man in the Middle) uit te sluiten, bankapps ondersteunen geen (potentiëel kwaadaardige) browser-plug-ins (extensions) en besturingssystemen als iOS, iPadOS en Android bieden betere scheiding aan tussen software-"pakketten" (zoals andere apps). Door te klikken in een link in een mail (of een link naar een fake iDEAL pagina vanuit een kwaadaardige of gehackte webshop, kun je eenvoudig (met jouw browser) op een phishing site uitkomen.
LET OP: als je normaal gesproken "open in app" ziet, en op een bepaalde site niet, is het bijna altijd foute boel.
Slecht vind ik van de ING-app dat voor sommige transacties (zoals extra aflossen op je hypotheek) een browsersessie start, waardoor mensen het minder goed kunnen begrijpen dat er iets mis is als ze ineens via de browser moeten bankieren/betalen.